USA valet đŸ‡ș🇾

SjÀlvklart vill jag att...

  • Joe Biden tar hem detta!

    Röster: 167 88,4%
  • Att Donald Trump vinner!

    Röster: 7 3,7%
  • Skitsamma bĂ„da Ă€r av samma skrot och korn

    Röster: 15 7,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    189
Men av vad han gjort sĂ„ ser jag ingenting hemskt. VĂ€rre var det med Obama, som folk gĂ€rna hyllar, förmodligen pga att han Ă€r svart. đŸ€”
Eller Ànnu vÀrre familjen Bush. VÀrre Àn Bush kan det vÀl knappast bli.
Du glömde Clinton.
 
Jag tycker nog att de hÀr fyra Ären har visat att Trump som president Àr ganska förutsÀgbar i sitt agerande. Inte bra, inte vanligt - men ganska förutsÀgbart.
Jag har funderat en stund pĂ„ det hĂ€r. Är det för att vi har lĂ€rt oss förvĂ€nta det oberĂ€kneliga kanske?
Jag har verkligen noll förtroende för Trump.

Vad gÀller andra politiker kan jag ÀndÄ ha en annan tillit till de som personer Àven om vÄr mening kring sakfrÄgor skiljer sig Ät.
 
Jag undrar vad det Àr som Àr sÄ himla hemskt med Trump? Han har höjt USAs ekonomi och sÀnkt arbetslösheten enormt. Han har inte startat nÄgot krig och blivit sams med Nordkorea. Sen att han sÀger en massa skeva saker, det Àr en annan femma
Grunden ligger i en svartmÄlning av Trump som helt saknar motstycke. FrÄgan man bör stÀlla sig Àr varför sluter dessa krafter, multinationella företag och personer med stort inflytande, upp och gör allt de kan för att fÄ bort Trump? Vilka Àr deras intressen han hotar?
 
66F651AE-0929-4230-A9D9-8E204C8C39E5.webp
 
Han bondar internationellt med strong men och verkar göra sÄ gott han kan för att sabba internationell handel.
Internationell handel Àr det som driver klimatutslÀppen, det Àr en paradox. LÀste dessutom en analys av valet i DI och det som togs var hur sÄvÀl Putin som den Kinesiske ledaren kommer gynnas vÀldigt mycket av att Biden nu blir president.
 
Internationell handel Àr det som driver klimatutslÀppen, det Àr en paradox. LÀste dessutom en analys av valet i DI och det som togs var hur sÄvÀl Putin som den Kinesiske ledaren kommer gynnas vÀldigt mycket av att Biden nu blir president.

Det behöver den inte vara. Internationell handel innebÀr (utöver att vi har mat pÄ borden) utbyte av forskning, tankar och idéer vilka Àr förutsÀttningar för att vi ska fÄ en hÄllbar planet. Handel krÀver ocksÄ goda diplomatiska relationer vilka minskar risken för internationella konflikter (lÀs krig).
 
Det behöver den inte vara. Internationell handel innebÀr (utöver att vi har mat pÄ borden) utbyte av forskning, tankar och idéer vilka Àr förutsÀttningar för att vi ska fÄ en hÄllbar planet. Handel krÀver ocksÄ goda diplomatiska relationer vilka minskar risken för internationella konflikter (lÀs krig).
'Behöver inte' hjÀlper inte mycket nÀr det redan Àr det som driver klimatproblemet. All denna handel och produktion av varor och tjÀnster som transporteras över hela jordklotet Àr helt vansinnig och man kan inte vara för den och samtidigt vÀrna miljön pÄ vÄr jord, det Àr raka motsatser.

Det Àr ocksÄ ett faktum att Kinas position i vÀrlden byggts upp med hjÀlp av den Internationella handeln och nu börjar vi se resultatet. Tittar du bakÄt i tiden sÄ ser du att ett generellt pÄstÄende om att internationell handel eleminerar risken fÀr vÀpnad konflikt Àr lÄngt ifrÄn en generell "sanning".
 
'Behöver inte' hjÀlper inte mycket nÀr det redan Àr det som driver klimatproblemet. All denna handel och produktion av varor och tjÀnster som transporteras över hela jordklotet Àr helt vansinnig och man kan inte vara för den och samtidigt vÀrna miljön pÄ vÄr jord, det Àr raka motsatser.

Det Àr ocksÄ ett faktum att Kinas position i vÀrlden byggts upp med hjÀlp av den Internationella handeln och nu börjar vi se resultatet. Tittar du bakÄt i tiden sÄ ser du att ett generellt pÄstÄende om att internationell handel eleminerar risken fÀr vÀpnad konflikt Àr lÄngt ifrÄn en generell "sanning".

Visst finns det en stor del onödig konsumtion som absolut inte gynnar klimat och miljö, men du mÄlar upp en falsk dikotomi. Internationell handel och en hÄllbar planet Àr inte varandras motsatser och Àr det nÄgot vi behöver för att fÄ en bÀttre framtid (framtid öht) Àr det internationellt samarbete som gÀller.

Vad Àr alternativet till att odla goda relationer mellan vÀrldens lÀnder menar du? Hur ska vi tackla klimat- och miljöfrÄgan? Hur ska vi minska risken för krig? Hur ska vi göra vÀrlden till en bÀttre plats? Isolera oss och dra igÄng fracking i kÀnsliga naturomrÄden sÄ vi kan bygga vÄra bilar sjÀlva?
 
Visst finns det en stor del onödig konsumtion som absolut inte gynnar klimat och miljö, men du mÄlar upp en falsk dikotomi. Internationell handel och en hÄllbar planet Àr inte varandras motsatser och Àr det nÄgot vi behöver för att fÄ en bÀttre framtid (framtid öht) Àr det internationellt samarbete som gÀller.

Vad Àr alternativet till att odla goda relationer mellan vÀrldens lÀnder menar du? Hur ska vi tackla klimat- och miljöfrÄgan? Hur ska vi minska risken för krig? Hur ska vi göra vÀrlden till en bÀttre plats? Isolera oss och dra igÄng fracking i kÀnsliga naturomrÄden sÄ vi kan bygga vÄra bilar sjÀlva?
Du fÄr förklara vad du anser Àr falskt i det jag skrev. Du utgÄr frÄn idealiserade och teoretiska resonemang om hur handel skulle kunna pÄverka men verkligheten ser inte ut sÄ. Vi har idag en internationell handel och produktion som i raskt takt Àr pÄ vÀg att ödelÀgga vÄr jord, det Àr ett faktum och nÄgot man mÄste förhÄlla sig till. Utan en kraftig minskning kommer det inte gÄ att fÄ hÄllbarhet.

Sen Àr det som jag skrev inget likhetstecken mellan internationell handel och fred mellan lÀnder. Det finns exempel pÄ nÀr det har varit en faktor men ocksÄ mÄnga exempel pÄ motsatsen, Kinas expansion vi ser nu Àr en direkt följd av handeln och Àven i Sverige börjar man inse riskerna sÀkerhetspolitiskt.
 
Grunden ligger i en svartmÄlning av Trump som helt saknar motstycke. FrÄgan man bör stÀlla sig Àr varför sluter dessa krafter, multinationella företag och personer med stort inflytande, upp och gör allt de kan för att fÄ bort Trump? Vilka Àr deras intressen han hotar?

Nar man bor har och "The Donald" staller sig och kallar manniskor for bade det ena och det andra, nar han gor vad han kan for att isolera landet (yep, han har jobbat hart for att ga ut ur Nato ocska) och grava (well okay, borra ... men skit samma) efter olja och kol i nagra av vara mest skyddade natur reservat kanns det definitivt inte som om det gjorts tillrackligt for att, som du sager, "svartmala" honom. Sjalv tycker jag narmast att han svartmalar alla andra som inte haller med honom.

Georgia :nailbiting: lÀste att Trump leder med 3635 röster men hur mÄnga Àr kvar att rÀkna?

Det ar runt 22,000 ballots kvar att rakna i GA
 
Jag undrar vad det Àr som Àr sÄ himla hemskt med Trump? Han har höjt USAs ekonomi och sÀnkt arbetslösheten enormt. Han har inte startat nÄgot krig och blivit sams med Nordkorea. Sen att han sÀger en massa skeva saker, det Àr en annan femma
Men av vad han gjort sĂ„ ser jag ingenting hemskt. VĂ€rre var det med Obama, som folk gĂ€rna hyllar, förmodligen pga att han Ă€r svart. đŸ€”

Eller Ànnu vÀrre familjen Bush. VÀrre Àn Bush kan det vÀl knappast bli.

Han underminerar demokratin, sÄr hat, uppmuntrar vitmaktgrupper och just nu hÄller han som bÀst pÄ att försöka ogiltigförklara miljoner fullt lagliga poströster enbart pga att fler demokrater Àn republikaner röstat via poströster. Poströster Àr inget nytt i amerikanska val de har bara blivit vÀldigt mÄnga fler det hÀr valet pga pandemin.

Hans politik sÀger jag egentligen inget om. Men han som person Àr mycket dÄlig för vÀrlden och USA.
 

Liknande trÄdar

SamhÀlle Vem tror ni vinner? Vem hoppas ni vinner?
36 37 38
Svar
759
· Visningar
32 117
Senast: Jeffery
·
  • Omröstning Omröstning
SamhÀlle En mÄnad kvar till valet. HÀr kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
34 35 36
Svar
700
· Visningar
24 101
Senast: Smoothi
·
Tjatter FörtjÀnar inte Vasaloppet en egen trÄd? SÄg i VGV att vi Àr ett gÀng som kollar. Vilka hejar ni pÄ? Damerna hejar jag pÄ Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 535
HÀstmÀnniskan Hej Jag försöker hitta hÀstfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Islaend
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 30
  • TrĂ„den för spĂ„r
  • RetrievertrĂ„den

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp