Sv: Uppdrag bantning! Del 3
KL
Har inte varit inne här på länge pga trasigt modem efter åsknedslag.
Hoppas allt går vägen för er alla som nu kämpar i sommartider för att de inte ska gå upp alla kg de gått ner under vintern.
Här är det trist, dötrist
Började ju strula med ett framben i början av maj. Fick inte riktigt kläm på det utan bokade in oss på Strömsholm där veterinären inte såg något förrän på volt i höger varv. Höger framben visade sen 1 grads hälta efter lågt böjprov och därefter röntgades benet utan anmärkning. Sen började släckning av leder och veterinären kom fram till att det bästa var att spruta hov och kotled. Fick komma hem med metacam och sjukhage och så småningom 20 min promenader, återbesök efter 4 veckor.
Följde schemmat slaviskt och pållan var nöjd och lugn i sjukhagen.
Vid återbesöket var det bättre, mycket bättre men inte helt bra. Ingen reaktion på böjprov men markering på volt. Spruta igen, sjukhage osv. Men eftersom hon är gammal och jag märkte att efter 4 veckors sjukhage börjat bli stel så skulle sjukhagen efter 4 dagar ökas på till typ paddockstorlek. Vi skulle även skritta henne uppsutten 20 min/dag öka på till 30 min efter 2 veckor samt återbesök efter 3-4 veckor.
Det var nu planen blev svår att följa
.
Sjukhage gick fin fint i 4 dagar och hon var överlycklig sen i sin paddock, lycklig men lugn, 1 vecka hade vi det så.
Men sen skulle de andra ut i sommarhagen och jag gjorde en hage i paddockstorlek i den men se det gick inte alls. Hon galopperade omkring stressat då de andra vandrade för långt bort
Tillslut innan hon såg ut att spränga staketet släppte jag ut henne till de andra, visste inte vad jag skulle ta mig till
. Förstår de andra hästägarna som inte var så pigga på att låta deras hästar som äntligen skulle på bete stå i en liten paddockhage.
Så där har hon gått nu, det är en lugn liten flock och inte mycket (läs inget) bus alls. Men de vandras ju endel och det gör mig nervös. Så istället för att börja rida henne som var planen har hon bara fått gått där och vandrat.
Nu är det återbesök den 29 och jag börjar bli nervös över om det inte är bra. Hon är ju gammal, hur mycket ska man hålla på? Hon är ju så fräsch förövrigt och veterinärerna berömmer oss för vår superfräscha gamla ponny och de kan knappt tro det när vi talar om hennes ålder
Så det känns jobbigt, jättejobbigt
Benet förövrigt ser ju bra ut, inga svullnader eller värme, puls etc. Jag tycker ju även hon är mindre stel sen hon fick gå i vanlig hage. Det märks tydligt vid hovkratsning tex.
Hovlagaren tyckte jag gjorde rätt så det känns ju bra men det gnager i magen ändå
Snälla, kom med lite peppning är ni snälla.
Kan ju berätta eftersom det är bantningtråden att hon gått ner i vikt efter första besöket men det var väl förmodligen muskler
.