Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Visserligen lyckades jag med detta efter att ha misshandlat en annan mindre hage ett par veckor.
Även om hästarna i hagen brevid gjort ett lika bra jobb som mig. Haha.

StellaNyabilder23-05-2008007.jpg

Sanden är för underbar tycker min dam, hon älskar att ligga ute och sola sig eller rulla sig i sanden. :) Bättre än mat ibland.

KLart fall av dödlig kolik säger mina, den har lämnat mat och ligger och rullar. Den måste helt klart vara döende säger de. Och undrar om de får ärva maten? ;)

Skönt att hon kan lämna, och gillar sanden. Hage nr två där var riktigt trevlig, men jag misstänker det är under 'icke sommar' (träden i bakgrunden har inte riktigt löv?). Hur gick det 'sen'?

Jag trodde ju en fåfäng period i våras att de skulle klara hålla sin gräsfri. Men nix, gräset vann när det satte igång =/

knapp

Igår köpte jag äntligen lite spån! Så nu vet jag precis vad han äter när han står inne :) Frågan är hur mkt man kan låta honom stå inne? Jag har massor med halm så det finns mat till honom, hö/hösilage har jag inget alls. Just nu jobbar jag till sista juni, så det är ju lämpligt att han kan stå inne dagtid när det ändå är varmt och flugor. Han stod ju trots allt inne drygt 8 h i vintras och fick endast 2-3 kg hösilage (och stod på halm men den åt han bara av när det var som kallast). Så varför tycker jag det är hemskt elakt att han får stå inne 8 h på sommaren med lite, lite halm? :confused: Det är väl för jag aldrig behövt göra så här förr...

Hagen är kortkort nerbetat. Inte överallt, men han hade ätit ratorna vid det här laget om han var intresserad av dem för han är huuungrig... Har sett honom sträcka sig lång för att äta både björklöv och vildäpple. Dock är ju detta lilla för mycket om han får äta dygnet runt, uppenbarligen.

Igår hade vi dock kul igen och sprang ihop! Hoppade av en bit hemifrån för att slippa knä/höftsmärta. Han sprang helt lös bredvid mig och såg mycket nöjd ut :laugh: Nu ska sadeln komma denna vecka, är sååå spänd på om den kommer passa eller ej! Jag vill ju rida på alla längre, härliga rundor vi har! När det är såhär ljus kan man ju lätt rida 2-3 h efter jobbet :)

Senast ändrad:

Så länge som han behöver, ser du bara till han har/får halm så är det ju lugnt. Vet inte hur förtjust han är i halm, men har du tur så pillar han mest i sig lite och då kan ju 1 - 2 kg räcka lång väg.

Mina står inne minst hiskeliga 15 h... (18 - 09, som minst)

Just nu äter han gladeligen halm så länge den är fräsh. Han äter inte om den blivit lite luggen på eller smutsig. Dock brukar han inte äta så långa stunder vad jag har märkt, han står helst vid dörren och hoppas innerligt att någon släpper ut honom snart... :p

Men får väl börja med det då! Nu är han bara inne någon timma på kvällen efter ridning.

KL

Jag har funderat lite till och från om Godi har gått upp lite i vikt. Revbenen känns fortfarande, men jag misstänker att de ligger lite djupare framtill och ner till. Dvs. han har lagt på sig lite framtill och liiiiite mage.

Men så idag när vi tränade så sa min stallkompis att det är nog bra om han får gå på mer bete på natten (som är planen) eftersom han börjar tunna av och det är ju inte bra.
Jag tycker dock inte han tunnat av, men jag blev osäker när hon sa så.
Han är ju inte tjock nu, och jag tycker att det är ok med lite högre hull över sommaren, för att han ska ladda upp med alla mineraler. Men han får ju inte bli fet!

Och tränaren sa också att han har förändrats massor, positivt då, från i vintras!

Hur sjutton ska man veta var gränsen går? Jag börjar få svårt att se hans hull. :crazy:

Jag menar att jag vill hellre att han går på bete (begränsat såklart) och får i sig viktiga mineraler från gräset, än att stå i en kraftigt nedbetad hage och stödfodras med gammalt hö som inte innehåller så mycket nyttigt.

Det är ju på sommaren de får i sig största delen av allt nyttigt, som de sedan lagrar över vintern. Nu har vi ju ofta bra foder på vintern också, men det är min filosofi.
Så jag tycker att det är ok att de har liiiite sommarhull (utan att vara feta eller ens mulliga) så att de har lite att ta på över vintern. För på vintern kommer han ju bara få hö när han står inne. När han går ute får han leva på det som finns kvar i hagen, vilket bara är bukfylla i form av dött gräs.

Något fett behöver han inte lagra inför vintern. Men om han blir liiiite rundare av att gå på gräs så får han bli det, för jag vill att han går på gräs och får i sig allt annat nyttigt i gräset.

Ska se om jag kan lägga ut en bild. Tog bilder tidigare i veckan, men det blev inte så bra.

Fast det där håller jag inte helt med om. Absolut att bete - och sol - är en ypperlig vitaminkälla. Men mineralmässigt kan det vara 'hur som helst'. Selen saknas ju 'alltid'. Men här t ex så högt i kalk men för lågt i fosfor och magnesium, så med bara bete blir det någonstans mellan obalans och brist på P och Mg, beroende på hur mkt de petar i sig.

Grovfodret täcker vitaminbehovet till jul ungefär (skördeåret). Sen bör man komplettera. Ett grovfoder med passande mineralvärden täcker ju mineralbehovet hela perioden (och året efter med för den delen, dvs fjolårshö funkar med).

Så jag förstår inte fullt ut hur du tänker? Det är trevligare om de får i sig vitaminerna i naturlig form, men de lagrar inget vitaminlager som räcker hela vintern ändå, och solen kan de få ändå, och det krävs den här årstiden inte mkt gräs täcka vitaminbehovet.

Sen, menar inte du ska ändra ngt ang hur du tänkt ha din ändå, jag bara tyckte det var lite knepigt resonemang, och jag skulle personligen inte acceptera hull i överkant pga det.

Sen finns det en rad andra fördelar med bete som är knepigare fixa, mental återhämtning, mentalt välmående osv givetvis.

Självklart räcker det inte hela året. Men jag föredrar att han får i sig det från gräs framför att stödfodra. För om det blir att man måste stödfodra så blir det ju ett jäkla pill med givor, och åka fram och tillbaka till stallet flera gånger om dagen för att han inte ska stå för länge utan mat. Och det har jag ingen möjlighet till.

Selen får han ju upptill eftersom det fattas. Men resten vet jag ju faktiskt inte hur det ser ut. Men jag inbillar mig att det inte påverkar så mycket när det handlar om några månader. De överlever ju i vilt tillstånd så...

Min häst är ju inte så lättfödd som era är, så jag ser det inte som ett problem om han väger 5 -10 kg extra. För jag vet att han utan problem kommer att bli av med dem till hösten.
Det var ju hyfsat lätt att banta bort 70 kg över en vinter. Så om han skulle lägga på sig 5-10 kg så skulle jag inte se det som något större problem.

Självklart får han inte gå upp så att han börjar sätta depåer eller så att det märks på andra sätt. Men om det är så att han går upp 5 kg av att gå på lite mer bete, så tycker jag ändå att det kan vara värt det. För det är ändå sättet för honom att få sällskap. Och han har ändrat beteende sen han började gå själv. Även om han är lugn i hagen och inte verkar bry sig, så märker man ändå på honom att något hänt. Han har alltid varit väldigt flockbunden, och jag tycker inte om att han går själv.

Så om det är så att han går upp lite så får han hellre göra det, än att stå själv.

Då missförstod jag dig lite. 5 -10 kg syns ju knappt, och den skillnaden skulle jag utan problem acceptera även på L, om det innebar han kunde beta ett halvt dygn t ex =)

Jag såg mer hur du menade att han fick hamna i högre intervallet av normalhull, bli lite 'betestjock' som folk brukar kalla det.

Och jadå, de överlever alldeles utmärkt (unghästar och dräktiga är pipigare men det är ju inte aktuellt här), var bara för att poängtera att bete inte behöver täcka behoven eller ens vara i balans, beror på jordmån osv.

Så, jag missförstod dig och tolkade dte 'värre' än det var/var menat =)

Jo hon är ju inget riktigt matvrak tror jag. Kraftfoder är hon riktigt kräsen med, spottade ut den näve havre hon fick häromdagen.

Jag körde med något harvliknande och fyrhjuling runt runt runt när det regnade och var blött i marken + gräsklippare. Så den höll sig nästan så hela sommaren. :) (Det här var nog på våren tror jag.)

Sådär är shettisen med, ironiskt nog. Han får ju lite lucernhack i krubban (eller fick, nu får han ju soja) vid intag. Glömmer jag det ställer han sig och glor argt vid dörren, rör inte silaget. Lillen han äter silaget han, även om krubban är tom. Är det hack i den äter han silaget först.

Och lilla herr shettis är djävulskt kräsen med, och lämnar rubbet om det inte passar'. Däremot är han nästan manisk vad gäller gräs har jag märkt. Men övrig mat så är det minsann pipigt.

KL

Idag har jag hämtat 500 kg kanonfin, guldgul halm. Jättesupersnälla 'Johlin' här på Buke tipsade mig om var hon köper halm och frågade sin leverantör om han hade mer att sälja och om en bekant kunde få köpa. Buke är underbart helt enkelt :bow: Hämtade idag, och den ser iaf kalasin ut som sagt! Och 500 kg (33 balar a ca 15 kg) innebär att det om jag ger 5 kg/dag så räcker det i 100 dagar. Nu vet jag inte exakt hur mkt jag kommer ge, men det finns mer där det kommer ifrån. VÄLDIGT skönt att ha kommit ur halmletarträsket!

Jag förstod att det var missförstånd. Om det är så att han SER fet ut (eller i överhull) så är han ju definitivt för tjock. Då får han gå färre timmar på bete helt enkelt tills han håller vikten.
När det väl är så att man börjar se en viktuppgång med blotta ögat så går det så jäkla fort, så det vågar jag inte ta några risker med.

KL

Idag har jag varit förtvivlad och uppgiven och det har inte varit roligt idag!

Jag gick för att kolla hagen som det var tänkt att han ska gå i från imorgon. OH MY GOD! Han sätter inte sin fot i den hagen!!!! :eek: Det var massa gräs, och klöver och smörblommor! På tok för mycket gräs för att jag ska låta honom gå där ens några timmar om dagen.
Och det hade inte funkat så bra att stängsla om där heller, så jag fick börja gnugga geniknölarna igen.

Så jag tror att jag att jag lyckades komma fram till en lösning som kan fungera! Måste bara prata med de andra och få godkännande från dem, så jag ska hålla tummarna hela natten!

Aj då, hoppas det löser sig!

Själv har jag just nu inne min lite på prov. Hans kompis blev ledsen av att vara själv tidigare, men nu har jag börjat rida honom igen så förhoppningsvis bryr han sig mindre att han är ensam i hagen.

Jag har varit borta över helgen och märkte idag att han var bredare över ryggen nu, så det är bara att köra på som attan. Förhoppningsvis kan han stå inne rätt mkt, men viktigast är att vi snart får tag på en passande sadel!

KL

Har inte varit inne här på länge pga trasigt modem efter åsknedslag.

Hoppas allt går vägen för er alla som nu kämpar i sommartider för att de inte ska gå upp alla kg de gått ner under vintern.

Här är det trist, dötrist:(

Började ju strula med ett framben i början av maj. Fick inte riktigt kläm på det utan bokade in oss på Strömsholm där veterinären inte såg något förrän på volt i höger varv. Höger framben visade sen 1 grads hälta efter lågt böjprov och därefter röntgades benet utan anmärkning. Sen började släckning av leder och veterinären kom fram till att det bästa var att spruta hov och kotled. Fick komma hem med metacam och sjukhage och så småningom 20 min promenader, återbesök efter 4 veckor.

Följde schemmat slaviskt och pållan var nöjd och lugn i sjukhagen.

Vid återbesöket var det bättre, mycket bättre men inte helt bra. Ingen reaktion på böjprov men markering på volt. Spruta igen, sjukhage osv. Men eftersom hon är gammal och jag märkte att efter 4 veckors sjukhage börjat bli stel så skulle sjukhagen efter 4 dagar ökas på till typ paddockstorlek. Vi skulle även skritta henne uppsutten 20 min/dag öka på till 30 min efter 2 veckor samt återbesök efter 3-4 veckor.

Det var nu planen blev svår att följa:(.

Sjukhage gick fin fint i 4 dagar och hon var överlycklig sen i sin paddock, lycklig men lugn, 1 vecka hade vi det så.

Men sen skulle de andra ut i sommarhagen och jag gjorde en hage i paddockstorlek i den men se det gick inte alls. Hon galopperade omkring stressat då de andra vandrade för långt bort :cry:

Tillslut innan hon såg ut att spränga staketet släppte jag ut henne till de andra, visste inte vad jag skulle ta mig till:confused:. Förstår de andra hästägarna som inte var så pigga på att låta deras hästar som äntligen skulle på bete stå i en liten paddockhage.

Så där har hon gått nu, det är en lugn liten flock och inte mycket (läs inget) bus alls. Men de vandras ju endel och det gör mig nervös. Så istället för att börja rida henne som var planen har hon bara fått gått där och vandrat.

Nu är det återbesök den 29 och jag börjar bli nervös över om det inte är bra. Hon är ju gammal, hur mycket ska man hålla på? Hon är ju så fräsch förövrigt och veterinärerna berömmer oss för vår superfräscha gamla ponny och de kan knappt tro det när vi talar om hennes ålder:)

Så det känns jobbigt, jättejobbigt:cry:

Benet förövrigt ser ju bra ut, inga svullnader eller värme, puls etc. Jag tycker ju även hon är mindre stel sen hon fick gå i vanlig hage. Det märks tydligt vid hovkratsning tex.

Hovlagaren tyckte jag gjorde rätt så det känns ju bra men det gnager i magen ändå:crazy:

Snälla, kom med lite peppning är ni snälla.

Kan ju berätta eftersom det är bantningtråden att hon gått ner i vikt efter första besöket men det var väl förmodligen muskler:crazy:.

Usch, vad jobbigt!

SKönt att hon verkar lite bättre iaf. Jag håller tummarna för att det ska se bra ut på återbesöket!

Jag tycker att ni gjorde helt rätt med hagarna, om hästen är lugnare i större hage så får man göra det bästa av situationen. Hon hade ju knappast mått bättre av att springa runt och vara stressad i sin hage.
Hästar har ju egen vilja och då blir det ju inte alltid som man tänkt sig. Men jag tycker att ni gjorde bästa möjliga av situationen.

Om hon ser smalare ut, så har hon förmodligen inte gått upp så mycket i vikt heller, även om hon tappat muskler. Det är ju iaf ett problem mindre.
Hoppas hon blir bra snart så hon sakta men säkert kan börja bygga upp muskler igen.
Jag har ju själv en gamling och har fått inse att det tar allt lite tid det här med muskler.

Frustration på hög nivå här!

Min stackars lilla häst visar allt tydligare att han vill ha en kompis!
Jag fick inse att det inte fungerade med hästen från grannstallet. :( De var jättebra kompisar från första sekunden, inte ett pip! Men han behövde mer gräs och det hade inte fungerat att ha dem ihop.

Så nu har jag så snällt jag bara kan frågat om en som haft sin häst med min tidigare kan tänka sig att flytta hit honom. Jag har även börjat leta efter foderhäst och hoppas verkligen att jag kan hitta en lösning som kan funka. Ska även ge mig ut på byn och fråga alla jag kan komma över om de vet någon som vill hålla min älskling sällskap.

För att återgå lite till vad tråden faktiskt handlar om så kan jag meddela att jag idag tagit kort, som kommer upp så snart jag får tillgång till min egen dator och kan lägga in bilderna. Jag kliar mig i skallen varje dag och kan inte bestämma mig för om han gått upp eller inte.
Vissa dagar ligger han + 2 till 3 cm, dvs. ca 20 kg! Men andra dagar ligger han på sin vanliga markering på måttbandet. Jag misstänker att det har att göra med om han drar in magen eller ej. Men mest troligt så är det + 1 cm eller 2.
Jag tycker att han ser lite dallrigare ut än vad han gjorde för en månad sedan. Men jag vet inte. Man ser ju hullet mycket tydligare nu när han inte har så mycket päls kvar, så det kanske är sånt som har funnits där innan också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka