Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Om vet har sagt att "om en månad så kan den trava Liiiiiite" och det gått en månad; Då skulle jag lägga in några meter trav för att den ska komma igång snart. :)
Lite måste det hjälpa, och dessutom så hjälper det ju massor när Lillen väl är igång igen.

Det är så mycket enklare att banta när hästen kan ridas. Stella kallas numera "Super Semlan" istället för fetto. :D :D :D
Hon får ju gå i skritten massor. Lite roligt, idag så kom en av de inackorderade in i vårat stall.
"Vem faan har på skrittmaskinen trots att det inte går en häst där i?" eh, Jo, Stella gick där. :D Men hon är så liten så att hon inte syns. :p

Vi har ett "löpband". Men Stella vägrar att gå där om jag inte står brevid henne och håller i snöret på grimman. Så bandet orkar vi bara med 1-2 gånger i veckan.
Hon har lärt sig hur man stänger av bandet = Hoppar man tillräckligt mycket med rumpan så drar nödbromsen igång.

Men vore det inte bättre att ge mer halm då för att få upp TS? Och sen kanske ge bara soja och inget lusern?
*funderar*

Jag tror inte att din häst kommer att äta hö istället för gräs ute.
Däremot så skulle jag inte ge den något hö alls, bara halm när den är inne.

Fast jag skrev ju att jag lagt in lite trav nu? (Han travade en kort bit sist han var på släp efter vagnen med). Men med tanke på att det vet ordagrant sa ang den där försiiiiktiga igångsättningen var 'skritt minst en månad, sen kan du börja trava några steg och väldigt försiktigt öka om han inte reagerar'

Så, det var verkligen väldig betoning på försiktigt. Och även fast det känns milt sagt ironiskt att gå där med hästen i snöre (jag får skritta uppsuttet, men jag vill inte sitta på honom i en timme) och just bara gå, fast han busar i hagen, så med tanke på att han fortfarande hade symptom av fånget för en dryg månad sen bara, så varken vill eller törs jag 'trotsa' veterinärens order.

Det är ju, även om han larvat i hagen hela tiden pga 'fel' diagnos, väldigt snart konvalescensmässigt att börja trava på grusväg en dryg månad efter han blev symptomfri.

Det kunde dock inte kommit olägligare det där fångeländet i feb - april =/

Det är ett halv kg som jag strör ut i boxen för att han ska ha och göra. Och jo han äter hö/halm ute.

Men vore det inte bättre att ge mer halm då för att få upp TS? Och sen kanske ge bara soja och inget lusern?
*funderar*

Du menar om man splittar kraftfodret på två? (Det där är ju maxgiva för 400 kg, att ge i ett mål alltså).

Kan kolla.

5 kilo halm når vi upp till då. 600 gram soja. Hamnar på ytterligare ngn MJ mot med silage + halm. Och - preciiiis på minimiTS. Drygt 32.5 MJ, och på pricken 1 kg TS/100 kg (räknat på 420 kg iofs tror jag)

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, eller för den delen bryta ihop...

Ska försöka ta nya kort ikväll, och lägga ut.

Såg precis att det redan skrivits om bara halm och soja

Det var framförallt TS jag tänkte på var så lågt. Med tanke på vad som precis skrivits i tråden om metabolismen.

Vilken smart häst du har som kan stänga av bandet själv. Antar att det inte funkar åt andra hållet?
Hade ju varit smart med en häst som kunde gå in och sätta igång skritten själv. :idea::D

Ja men precis, dela sojan i två givor.
Hur många MJ räknar du att halmen har?

5,5 MJ/kg

Det anges ju om man kollar på HC, foderböcker osv som (generellt) 5 MJ - 5.5 MJ/kg foder (lite olika från olika källor). Jag har iofs bara näringsanalyserat halm en gång, och då hade den 5.4 MJ/kg foder. 'Helt vanlig' ströhalm, inte ett korn/ax kvar. Havrehalm, gyllengul.

Så för säkerhets skull räknar jag på 5,5 MJ/kg foder. Gör ju dock bara 2.5 MJ skillnad på de 5 kg i exemplet med Lillen.

Elina8 skrev:
Såg precis att det redan skrivits om bara halm och soja

Det var framförallt TS jag tänkte på var så lågt. Med tanke på vad som precis skrivits i tråden om metabolismen.

Nej, såhär lågt har han inte legat innan (och skulle aldrig ha honom utan de där grässtråna heller). Däremot har han i 'modern tid' aldrig kommit till mer än minimiTS, sen är ju kalorierna för höga redan. Jäkla moment 22 det där. Och tuggtiden ska vi inte tala om, den är extremt liten =/

Nu har jag fotat, och SATAN vad svårt det är att fota den där herrn så det syns.

28 maj
hull28maj1.jpg

Idag...
lillenhulldeper16juni20.jpg

Framifrån
lillenhulldeper16juni20p.jpg

Bakifrån

Depåer =/

Nacke =/
lillenhulldeper16juni20y.jpg

Jag tycker inte att det är någon skillnad! Möjligen att han ser smalare ut nu... på sidobilderna i alla fall.

Tycker att min häst har börjat få en "fångnacke" så därför har jag honom inne 9h på dagen. Men ur bantnings-/fångperspektiv vilken tidpunkt är det bäst att han stå inne? Kan välja på 7:30-16:30, 16:30-22:00 eller 22-7:30
Har tänkt komplettera detta med en munkorg som är beställd.
Inne har han fått lite hö uppblandat med halm för sysselsättning. Jag funderar på om han ska få samma sak när han går ut så att han inte vräker i sig bete?
Ska tilläggas att han går på kort nerbetat bete som förmodligen är rätt bra fart i :cry: Har och välja på det och att beta återväxten efter första skörden som tas nu. Vilket är bäst tror ni?

Det är nog en bra lösning att låta den stå inne en del av dygnet.
Sedan kan man ju undra vilket som är bäst.
Det är mest farliga kolhydrater dvs socker och fruktan i gräset från förm fram till kvällen (när det varit ljust ett tag tills det blir mörkt). Men samtidigt så äter hästar gärna mest på natten. Dessutom så är det olika tidsintervall. Om man har munkorg på så är det ju inte så bra på natten för då ser man inte om den tappar den.

jag antar att han inte äter halmen ute. Det hade inte mina hästar gjort.

Ett nerbetat bete är det ganska mkt energi i precis som du skriver men samtidigt så får de ju inte i sig hur mkt som helst speciellt inte med betesbegränsare. På en nyskördad vall är det också mkt socker7fruktaner i grässtubbarna, jag tror nästan det är värre och har läst flera varningar för att släppa känsliga hästar på nyslagna vallar.

Det blev tyvärr inget bra svar men det är nog så att det egentligen inte finns några säkra svar på dina frågor.

Jag tycker inte att det är någon skillnad! Möjligen att han ser smalare ut nu... på sidobilderna i alla fall.

Därför jag skrev SATAN vad svårt det är att få det på bild. Och la in detaljbild på några av depåerna. Det finns fler. Och de fanns inte där för en vecka sen =/

Men som jag skrev tidigare, HULLET är i princip oförändrat - men han bygger depåer. Han går alltså inte upp, men han bygger depåer. Och mankammen börjar bli hård.

Jag ser bara en smal häst på alla dina bilder ;)

Jag vet inte om jag hänger med riktigt men är det inte så att han får i sig mer gräs nu och att det är därför han går upp? Gräset har väl blivit längre?

Sedan har jag lärt mig en sak och det är att det är ingen ide att oroa sig för hur det ska bli några månader framåt för allting ändrar sig hela tiden och det dyker upp nya situationer som man måste lösa. I alla fall har det varit så här hemma hos mig.

Om han får i sig en del gräs så hade jag nog satsat på halm, lite lusern och ev lite soja. Ensilaget hade jag nog dragit in på just nu. Halm för mer att tugga på och jobba med, lusern för att jag envis som jag alltid är verkligen är övertygad om att det är bra för tarmarna. men ni har kanske redan diskuterat det har fuskat lite med inläggen.

Jag ser bara en smal häst på alla dina bilder ;)

Fast grejen är att kolla på de två sista bilderna. Det fanns INTE där för en vecka sen. Det som oroar mig grymt. Sen finns det fler men han har en hopplös färg att fota så det syns. Men hullet ligger still (konstigt men tacksamt!), men han sätter massa konstiga depåer hux flux. Som INTE fanns för en vecka sen.

Jag vet inte om jag hänger med riktigt men är det inte så att han får i sig mer gräs nu och att det är därför han går upp? Gräset har väl blivit längre?

Gräsklippare, gräset är konstant kort, och i stil med en synnerligen välskött golfbana. (Till skillnad från vår gräsmatta, harkel..)

Hittade en jämförelesebild på nacken från när jag hade honom på släp efter vagnen första gången, när det nu var, nyligen iaf. Han böjder förvisso tillbaka mulen lite på bilden från idag, men..

Nyss
lillennacke.jpg

Nu
lillenhulldeper16juni20y.jpg

Senast ändrad:

Tänkte bara fråga, skulle ni våga ge 800g soja till en ponny som väger 470+ uppdelat på två, dvs. 400g morgon och kväll?
Vet inte hur jag ska lösa proteinfrågan annars.

Enligt hippocampus behöver en lättfödd 450 kg häst som arbetar det hon gör ca 69 MJ och 415 i protein.
Hon får ju inte i sig något annat än hur mycket halm hon vill och det jag ger henne i hö och övrig mat.
Så gräs behöver inte räknas med tack och lov.

Senast ändrad:

Jag håller med dig om färgen (även om den är ganska häftig). dessutom är jag helt värdelös på hullbedömningar, både på bild men även i bland i verkligheten.:(

Han har kanske fått in en ny ätteknik så att han får i sig mer? Eller också har hela systemet anpassat sig och kan ta upp mer av gräset (egen spekulation)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka