Håller fullständigt med. Det är solklart att det finns dåligt skötta offentliga verksamheter, men det finns också bra och åtminstone på de få specifika ställen jag har haft personlig insikt så har det faktiskt blivit bättre med tiden. Det ser inte längre ut som det gjorde på 80-talet.
Jag tror t o m att det är skadligt för våra offentliga verksamheter när den här onyanserade bilden av att all offentlig verksamhet är slö, nonchalant och korrumpterad, att det är bara folk som inte är de vassaste knivarna i lådan som jobbar kvar etc.
Jag har själv träffat många fantastiska, hårt arbetande inom offentligt förvaltning, chefer som har anammat det gamla talesättet "varje förslösad skattekrona är en stöld från folket", som accepterar lägre lön än de skulle få hos det privata för att de uppskattar att jobba med direkt samhällsnytta. Det är både en sorg och en frustration att det tyvärr är vardag att folk kategoriskt avfärdar dem och deras arbete som idioti eller slött eller både och, för att de råkar arbeta inom det offentliga. Trist faktiskt