Ja verkligen. Jag har dock aldrig hört talas om fenomenet. Är det ngt utspritt eller en engångsgrej?Eller ett argument för att den politiska ledningen och högre tjänstemännen måste bli bättre på sitt jobb?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja verkligen. Jag har dock aldrig hört talas om fenomenet. Är det ngt utspritt eller en engångsgrej?Eller ett argument för att den politiska ledningen och högre tjänstemännen måste bli bättre på sitt jobb?
Enkelt skulle det undvikas om t.ex nationella prov korsrättades med samarbete med andra skolor.
Det är ett argument för att privata verksamheter verkar kunna hushålla bättre med pengarna.Och det är ett argument för privatisering och vinster i välfärden?
Känner ni att ni kommer framåt i diskussionen?
För att jag inte har sett något alls som tyder på att det är en bra grej. Och för att en förut så stabil välfärd som den svenska nu istället slår rekord i nyliberalism.
Ok det har jag. För egen del när skolvalet blev friare, för mamma som lärare i en friskola och för mina syskonbarn i friskola. Kry är skitbra tycker jag. Men det bekymrar mig hur den ekonomiska ersättningen ser ut. Att en rik medelklass använder medel som var menat för mer behövande.
Den knuten behöver lösas. Jag vet inte hur men jag tror inte lösning kommer genom förbud.
Du får ta mitt "icke-problem" på rätt sätt, för den enskilde är det givetvis problem när man drabbas av ej fungerande vårdsystem men det är det ju oavsett om utföraren är privat eller offentlig?. Jag menar att det är fel att pga problem i en liten andel av 15% av utförarna slå på stora bongotrumman och påstå att häri ligger Sveriges stora vårdproblem att lösa. När en majoritet av problemen ligger annorstädes, (helt enkelt för att en förkrossande majoritet bedrivs i offentlig regi) i det man vurmar som det "rätta" sättet att bedriva vård.
Det blir som att angripa ett problem med råttor genom att förbjuda råttorna att passera i slumpmässigt utvalda 15% av kloakerna bara för att man minsann sett att i 2% av de 15% (3 promille i observation) så var det mycket råttor, trots att man egentligen vet att råttorna använder hela systemet av kloaker ungefär lika mycket och att utveckla åtgärder för att begränsa råttorna i 100% av systemet skulle ge tusenfalt bättre resultat för grundproblemet - att begränsa antalet råttor i kloaksystemet.
Vilka vårdcentraler söker sådana "kunder"?
Eller syftar du på nätläkarföretagen nu?
Nätläkarföretagen ser jag som problematiska - men det problemet skulle vara snabblöst med att man omdefinierar videotelefonsamtalen från besök till just telefonsamtal och sätter ersättningen därefter. Då skulle den företeelsen försvinna...
De privat drivna vårdcentralerna i min region/landsting har samma ekonomiska förutsättningar som de offentligt drivna (med skillnaden att de offentligt drivna blir utsatta för en del matematiskt godtycke vilket de privata slipper) och raggar inte den typen av "kunder" som du beskriver.
Det är möjligt att annan ersättningsmodell "driver" annat sätt att "ragga kunder". Och då behöver man ju se över ersättningsmodellerna, inte verksamheten som sådan.
I Sverige får ju apotek inte anställa läkare, enligt lag, som det ser ut idag.
Just det köpet innebär ett stort frågetecken. Jag tror att det kommer att granskas just utifrån problematiken med jäv.
Kan du utveckla vilka "påtryckningar" läkare utsätts för, från läkemedelsföretagen? Osäker på vad du syftar på och vill därför se mer för att kunna ha synpunkter på det du skriver.
Att apotekspersonalen följer lagen om utbyte till billigaste alternativ är ju inte konstigt eller problematiskt.
Vi har en gemensam plattform för finansierande av offentlig förvaltning o offentlig verksamhet. Där är väl de flesta överens. Sedan är ju exempelvis utbildningsenheter lika enkla att byta ut som exempelvis en entreprenör som inte sköter snöröjningen som han ska. Men det ska inte hindra den offentliga förvaltningen att lägga ut tjänster på anbud eller individer/organisationer att starta skolor. Men där kan man ju istället för att betala ut ersättningar i förskott, betala ut dem om och inte förrän tjänsten levererats. Dvs när lågstadiet är klart och tjänsten uppfyllt de krav som ställs. Då sorteras de individer/organisationer bort som är ute efter pengar och eller inte har de ekonomiska resurser som krävs. Samtidigt som skolan ska, antingen via bankgarantier eller kapital på konto som binds garantera de insatser som betalas av föräldrar Då kan föräldrar som vill starta en friskola göra det, men man förbinder sig ekonomiskt för lärare, lokaler o materiel.Som jag skrivit i annat inlägg så är jag inte emot icke-offentlig drift som princip, men jag tycker att vi ska lösa sådant som en fungerande ersättningsmodell innan vi tillåter fri vinst. Både för att systemet annars dräneras på skattepengar som kunde gått till mer nytta och på kompetent vårdpersonal som är en av anledningarna till tillgänglighetsproblemet inom dagens vård. Och jag står fast vid att jag tycker att en begränsning av hur mycket ren vinst ägaren får ta ut skulle minska incitamenten för vinstsökande aktörer i branschen, tills vi har löst sådana saker som fungerande ersättningsmodeller.
(Så om problemen med ersättningsmodellen för t ex Kry-tjänster, så håller jag alltså med dig)
Vi har en gemensam plattform för finansierande av offentlig förvaltning o offentlig verksamhet. Där är väl de flesta överens. Sedan är ju exempelvis utbildningsenheter lika enkla att byta ut som exempelvis en entreprenör som inte sköter snöröjningen som han ska. Men det ska inte hindra den offentliga förvaltningen att lägga ut tjänster på anbud eller individer/organisationer att starta skolor. Men där kan man ju istället för att betala ut ersättningar i förskott, betala ut dem om och inte förrän tjänsten levererats. Dvs när lågstadiet är klart och tjänsten uppfyllt de krav som ställs. Då sorteras de individer/organisationer bort som är ute efter pengar och eller inte har de ekonomiska resurser som krävs. Samtidigt som skolan ska, antingen via bankgarantier eller kapital på konto som binds garantera de insatser som betalas av föräldrar Då kan föräldrar som vill starta en friskola göra det, men man förbinder sig ekonomiskt för lärare, lokaler o materiel.
Järnvägar ska få nyttjas av privata aktörer på samma sätt som våra vägar etc etc
Vad jag menar är att vi inte ska vara främmande för privata aktörer i det offentligas tjänst. Om vi har en gemensam, solidarisk finansiering så hindrar det inte att vi för dessa pengar köper antingen ex sjukvård, skola från det offentliga eller från det privata, med kriteriet högst kvalitet för pengarna . Om en privat aktör slår en offentlig aktör i anbud (samma kvalitets o säkerhetskrav) då ska den private få jobbet, även om han gör en vinst han skickar till barbados.Jag förstår varken ditt resonemang eller vad ditt budskap är.
Men utbildningsenheter (menar du skolor?) är inte lika enkla att byta ut en entreprenör som sköter snöröjning, och då är inte den senare heller särskilt enkel att byta under pågående vinter. Och järnvägar får redan nyttjas av privata aktörer, vet inte om det finns några offentligt drivna tågbolag? Det kan inte vara många i så fall, alla regioner jag känner till något om handlar om sin finansierade tågtrafik. Och så har vi ju SJ som ägs av staten, men som drivs som bolag.
Vad jag menar är att vi inte ska vara främmande för privata aktörer i det offentligas tjänst. Om vi har en gemensam, solidarisk finansiering så hindrar det inte att vi för dessa pengar köper antingen ex sjukvård, skola från det offentliga eller från det privata, med kriteriet högst kvalitet för pengarna . Om en privat aktör slår en offentlig aktör i anbud (samma kvalitets o säkerhetskrav) då ska den private få jobbet, även om han gör en vinst han skickar till barbados.
Så du anser det bättre att låta en offentlig aktör göra jobbet fast det blir dyrare för oss som betalar? Nja jag håller ju för valfrihet, både i politiska val, vid inköp av varor och tjänster men alla vill ju inte ha det såOk, det var det du ville säga. Jag håller inte med, av skäl jag redovisat tidigare i tråden.
Så du anser det bättre att låta en offentlig aktör göra jobbet fast det blir dyrare för oss som betalar? Nja jag håller ju för valfrihet, både i politiska val, vid inköp av varor och tjänster men alla vill ju inte ha det så
Ja det är ju där den ideologiska skiljelinjen går, den inser inte, bryr sig inte eller tar priset bara för att det överensstämmer med ideologin, men en sak är klar, skulle en hantverkare inte uppfylla avtalet hos mig så blir det rejält prisavdrag + att han inte återkommer. Och skulle jag få råda skulle samma princip gälla för offentliga tjänsters utövare oavsett om de är privat, kommun,landsting eller statligt anställda. Och det är rätt symptomatiskt, att de som bergfast står på ena sidan den ideologiska linjen är lika bergfast övertygade om att man inte ska få göra vinst på offentliga tjänster...Det försöket att provocera fram en diskussion genom att lägga ord i min mun är inte ett särskilt bra upplägg för en seriös diskussion, så jag avstår. Om du läst mina tidigare inlägg så vet du vad jag tycker i frågan.
Har man vakanta tjänster brukar det vara svårt att hålla planerad produktion = mindre ersättning. Aldrig hört att någon går med vinst pga vakanser och sen får indragen budget?
Sjukt isf
Ja det är ju där den ideologiska skiljelinjen går, den inser inte, bryr sig inte eller tar priset bara för att det överensstämmer med ideologin, men en sak är klar, skulle en hantverkare inte uppfylla avtalet hos mig så blir det rejält prisavdrag + att han inte återkommer. Och skulle jag få råda skulle samma princip gälla för offentliga tjänsters utövare oavsett om de är privat, kommun,landsting eller statligt anställda. Och det är rätt symptomatiskt, att de som bergfast står på ena sidan den ideologiska linjen är lika bergfast övertygade om att man inte ska få göra vinst på offentliga tjänster...