Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Kan det vara så att regnet spätt gräset "för mycket" och det blivit mindre MJ än vad det varit innan, och han reagerar på minskningen?

Eller kan det vara så att gräset kommer in i en ny växtperiod? Jag har ingen aning om hur sånt funkar, men visst växer det i omgångar?

Fast minskat mj borde väl inte ge depåer? Jag har ju sänkt mj via övriga maten, så mindre mj får han absolut. Funderade på att öka igen men tänk om det ör han går upp mer?

Gräset verkar växa i samma fart som innan, och jag klipper det ju lika ofta, men är ju inte omöjligt. Shettisen har ju gått upp ett bra tag, men lillen har ju stadigt gått ner. Mennbygger somm sagt depåer nu : /

Kan likaväl skriva här att jag inte har något svar... :p Men kan känna imorn på honom om det finns några knutor. Känner nog väldigt sällan där med fingrarna utan det är mer när man svampar av eller smörjer in så har aldrig tänk på det.

Jag tänkte om det blivit för lite Mj. Om du legat lågt redan innan, och det nu skulle bli mindre i gräset kanske han sätter depåer för att lagra inför vintern typ.

Tack, det var snällt. Jag ska ringa vet imorgon och fråga också.

jag har ju känt dem när jag smörjer in honom, han får väldigt lätt bett från flygfän på skapet om man inte smörjer in ordentligt. Men jag har aldrig tänkt på det förut.

Men vill du ut och klämma får du gärna meddela resultatet.;)

Fast minskat mj borde väl inte ge depåer? Jag har ju sänkt mj via övriga maten, så mindre mj får han absolut. Funderade på att öka igen men tänk om det ör han går upp mer?

Gräset verkar växa i samma fart som innan, och jag klipper det ju lika ofta, men är ju inte omöjligt. Shettisen har ju gått upp ett bra tag, men lillen har ju stadigt gått ner. Mennbygger somm sagt depåer nu : /

Tänkte på det här med motion för dom hästar som nu går upp i vikt igen. Får ju alltid höra UT O GALLOPPERA! Men om man nu inte vill el vågar ut och galloppera,-vilken motion ger trav i förhållande till gallopp?

Åh jag är på så mycket bättre humör idag. Var inte i stallet när hovslagaren var här och skodde sist, fick ett sms ang. randen på fossingarna,
men han var här idag och skodde de andra hästarna som jag rider ibland och jag frågade honom om randen, han sa att det absolut inte fanns något i
hoven som tydde på fång, enbart den fula randen, han hade en teori om att hela hennes system kom i oblans när hon var på kliniken, kolik, medicin, svält
nytt foder, gastroskopi, biopsi osv. (När jag plockade hem henne var hon hemskt dålig i magen.) och därmed kan hovarna se ut som de gör.
Men på tisdag ska hon skos och då skulle han titta igen för att se om han kunde hitta något. för att verkligen vara säker på att det inte är
- eller är fång.

Massören var här idag, hon är lite stum i bogarna men inget allvarligt. Han tyckte dock att hon börjat få fina ryggmuskler! :banana:
Nästa vecka ska en ET som flyttat in i vårt stall känna lite på min darling och se om det behövs lite laser, akupunktur eller magneter. :)

Om hästen har varit skadad eller är skadad så kanske man inte kan motionera den, inte ens i trav.

Jag menade inte en skadad häst! Vad jag menade var hur trav förhåller sig till gallopp som motionsgångart,-alltså när man rider ute för motionens skull. Underlaget kan vi ta en annan gång!

Trav är betydligt mer slitsamt för hästen. Jag galopperar mest på min tjockis, det är mer skonsamt.
Jag skulle gissa på att det förbränner mindre att trava också.

rent kalorimässigt så tror jag det beror på vilken gångart hästen finner jobbigast, men rent generellt är galopp mer energislöseri.

Vill man hitta optimalt tempo och gångart skaffar man en pulsmätare, då kan man få ut max av träningen. Och inser var gränsen för när det blir nedbrytande går, vilket kan vara svårt med tjocka men pigga hästar t ex. Men med pulsmätare inser man att bara rask skritt är nog pulshöjande för vissa.

Gissa om jag önskar att jag fick trava lillen nu, för att just kunna motionera bort depån. Eller försöka i alla fall.

rent kalorimässigt så tror jag det beror på vilken gångart hästen finner jobbigast, men rent generellt är galopp mer energislöseri.

Vill man hitta optimalt tempo och gångart skaffar man en pulsmätare, då kan man få ut max av träningen. Och inser var gränsen för när det blir nedbrytande går, vilket kan vara svårt med tjocka men pigga hästar t ex. Men med pulsmätare inser man att bara rask skritt är nog pulshöjande för vissa.

Gissa om jag önskar att jag fick trava lillen nu, för att just kunna motionera bort depån. Eller försöka i alla fall.

Tack för svar från er båda. Vet om att skritt är jättebra men nu är det så att skritt "inte är hans gångart". Hur gör jag för att få en mer framåtbjudande skritt? Jag vet "rid med sätet" osv, men han faller snart in i sin egen lunk.

Tack för svar från er båda. Vet om att skritt är jättebra men nu är det så att skritt "inte är hans gångart". Hur gör jag för att få en mer framåtbjudande skritt? Jag vet "rid med sätet" osv, men han faller snart in i sin egen lunk.

Rida varje steg, dvs inte komma till att 'åka med'. Sen är jag som vanligt en stor vän av övergångar och tempoväxlingar. Öka uppmärksamheten fungerar lika bra för att få bättre broms som bättre gas.

Bestäm dig för att t ex skritta 5 steg - skritta fem - trava fem osv. Det låter plättlätt eller hur, men det är inte alls så plättlätt som det låter med en häst som inte riktigt är 'vaken' utan det blir gärna 4 eller 6. Om inte 5- 5 fungerar så fokusera på övergångarna - KRÄV trav resp skritt när du ber dig om det, dra dig inte för att ett par gånger i början ge en kraftigt överdriven hjälp om den första ignoreras. Dvs har du bett om trav och hästen går och halvflummar, be igen men kicka till lite/lägg till ev spö eller peta till med ev sporre så hästen omedelbart svarar framåt. Skit i om det blir för häftigt, beröm snabb reaktion. Samma sak nedåt, be men om det inte hörsammas så ta tillbaka rejält. Låter elakt men bättre med få starka korrigeringar än 'nöta och gnata'.

När du fått snabbare reaktioner och övergångar där du vill ha dem och 5 - 5 funkar, så börja variera antalet steg. Skritta sex - trava fem - skritta åtta - trava tre - skritta två - trava nio etc. Och det ska verkligen bli 6 om du tänkt dig 6.

Sen tempoväxlingar som sagt, öka och ta tillbaka inom gångarten, du kan på sikt leka med det nära gränserna, t ex ta tillbaka traven så långt det någonsin går, och ena gången ber du om av halt efter det, men nästa gång ber du om en ökning ur det.

Grejen är att försöka hitta på så mycket som möjligt som 'händer', men där hästen inte vet vad du tänker be om den här gången, och därför måste vara vaken och lyssna på dig hela tiden.

Sidvärts och att flytta omkring på fram eller bakdel är också bra, skrittar hästen i undertempo i sin egen värld fungerar de nämligen inte utan endera kraschar rörelsen eller man får motorstopp.

Nu har jag haft få eg såsiga hästar, jag brukar ha motsatt problem, men att ockupera lilla hjärnan så de ägnar sin mentala energi åt att lyssna efter nästa signal fungerar i båda fallen, för både en för pigg häst och en för såsig häst har ju det gemensamma problemet att de inte riktigt lyssnar på piloten eller någon längre stund gör det piloten bett om, utan justerar lite själva sen. Piloten bad om skritt, hästen omvandlar det till lunk, eller piloten bad om skritt, hästen omvandlar det till taktande eller racerskritt..

Nu löste Lillen dilemmat med att öka maten eller ej åt mig. Han fick - i och för sig mycket mild - förstoppning/förstoppningskolik igår.

Mitt i skoningen började han bete sig allmänt knasigt. Jag och hovis fattade ingenting, och lät honom gå in i boxen ifall han var kissnödig, det var han. Han såg dock ut som han tänkte lägga sig i boxen innan han kissade, men gjorde inte det och efter han kissat ställde han sig och dammsög boxen. Så okej, han var kissnödig, fair enough. Fast han fortsatte bete sig konstigt. Stod och kollade åt en massa håll på ett ganska knepigt sätt, inkl stirrade rakt upp i taket. Betedde sig som om något plötsligt bet honom och han blev jätteirriterad på det, men vi hittade inga insekter på honom utan flugor.

Sen sket han en hög, som var i torraste laget, och där började jag ana oråd. Fick gå in i boxen efter skoningen, och var normal, förutom att han gick runt lite mer än vanligt i boxen. La en hög till, för torr men inte värsta sorten, i boxen ganska direkt efter. Åt kvällsmaten med god aptit, hade tarmljud och la efter en timme en hög till (lika som de tidigare). Så okej, det verkade ha släppt. Jag velade en stund men valde sedan att lägga till lite extra silage i fodringarna. (Är ju alltid frågan om man ska sluta stoppa i mat eller ej vid misstänkt förstoppning, återkommer om vad som låg till grund för valet sen)

Bad mamma ha koll, då jag skulle jobba natt. Hon ringde vid 22 och tyckte att han verkar helt normal, har ätit/äter, inte lagt sig vad hon kunde se osv - men ingen avföring alls, ev en liten hög han isf spritt ut i boxen så hon var inte säker. Så det hade inte alls släppt helt.

I morse rapporterade hon att han skitit, men då han är rörig i sin box (ett helsike att mocka..) så hade hon svårt bedömma hur mkt/lite, men hon tyckte det var mer söndersmulat än normalt. I övrigt verkade han u.a. Så jag smet från jobbet en h tidigare. Dock låg det som välkomstpresent en helt normal hög i boxen, men det är nog den första som inte är för torr.

Och med tanke på att Lillen aldrig haft kolik, och har en mage som inte ens reagerade med minsta förstoppningstendens ens på 12 v boxvila, har druckit normalt och har fullgod aptit (DEN delen tar jag inte som ngt säkert tecken dock, om han inte vill äta är han nog död..) så misstänker jag att anledningen helt enkelt är för lite mat, tarmarna jobbar för långsamt.

Så from idag höjer jag maten igen, för att komma åt TS förvisso, men det blir ju en MJ-höjning, eller ja återgång till det innan, på köpet. Inte helt glad åt det då jag inte vet om det är bra eller dåligt ang depåerna, men...

Svälten inför glukosbelastningen i söndags som blev inställd kan säkert ha spelat in med.

Men är det rimligt/logiskt att en IR häst bygger depåer av 'svält' och/eller för lite mat? Det KÄNNS knasigt men samtidigt inte, men vet nån?

Måste säga att metoden 'kräv din gångart' har funkat mkt bra på båda mina hästar :bow: Fullblodet som inte direkt är någon räser fick både framåtbjudning och steg när man väckt lite liv i honom. Det håller ju också i sig, åtminstone på mina pållar.

--

Fick lite ångest när jag insåg att jag kommer vara borta ca 1 v i juli... Men ska fjäska för hans fd medryttare tänkte jag, hennes 3-åring rids ju knappt nu så jag hoppas hon har lust att rida lite skogsturer en vecka! Annars får man väl fortsätta fjäsket bland de andra i stallet hehe.

Ikväll tänkte jag att vi skulle ut och svettas i skogen på en lite längre tur :laugh: Jag är riktigt trött idag efter gårdagens tömkörning så jag undrar hur hästen känner sig, han måste ha förbränt en del :p

Jag vet inte alls hur IR funkar. Men förstoppningskolik känns ju som du sa som en tydligt tecken på att något är fel. Vi har en häst som är riktigt allvarlig kolikhäst i stallet, och när men vet hur det kan gå så vill man ju undvika allt som kan utlösa det. För när det väl varit illa så kan det vara tillräckligt.

Jag håller med om att man ska rida i varje steg, men det är viktigt att man inte missuppfattar detta som att man ska ge en hjälp i varje steg. Då missar man hela poängen med hjälper. För anledningen till att hästen gör som man säger är ju att den får beröm när den gör det i form av att man slutar att driva/ta i munnen etc. Om man fortsätter att driva i varje steg så får hästen bara obehag och aldrig beröm och det tycker jag är värsta sortens ridning.

Jag övar just nu på neutralläge, för att kunna gå tillbaka och inte fastna i en hjälpgivning. Utan när jag gett den så ska han följa den tills jag gett en annan. Det kan kräva en del påminnelser i början. Men ganska snart så fattar den. Tricket är ju att inte kräva att den ska följa en hjälp för länge. Man ska inte sätta igång i skritt och sen behålla den skritten hela passet. Utan i början räcker några steg. Gör halter, korta och läng stegen, sväng några steg, ställ några steg, flytta åt sidan några steg.

Gör alla övergångar du kan komma på, och få in skritten emellan så att det inte känns som att du bara nöter på skritten hela passet.

Vill bara tillägga att 'rida varje steg' som jag skrev så menade jag inte 'driv/ge hjälper' i varje steg. För precis som du så riktigt påpekar anser jag det bara 'nöter ut' på en slö häst t ex.

Däremot menade jag att rida i meningen 'inte bara åka med lite halvsovande'. Det är iaf för mig LÄTT hänt i skritt, ffa på en lugn/slö/trygg häst, att man sitter där och lyssnar på fåglarna, tittar på humlorna, funderat på något annat etc, och helt enkelt 'åker med'. Hästen såsar lite men det är inte 'så mycket', så man åker vidare. Sen börjar hästen bli irriterande såsig - DÅ ger man en hjälp, och när skritten är raskare så återgår man till att filosofera däruppe.

Rida varje steg är att hela tiden vara med hur hästen känns, och minsta lilla den tappar tempo, peta på den igen. Direkt. Då lär sig hästen att det är lönlöst att försöka fuska, matte märker det. Medan man när man sitter och halvsover och/eller tillåter 'lite fusk', så lär sig en lat häst att det funkar ganska bra att 'smyg-sakta-ner'. Och omvänt gäller för de som har lite för bra trimmad motor, de som t ex smygökar. Ofta så ser man genom fingrarna med det sålänge det bara är 'lite', men när det blir för mkt säger man till. Hästen lär sig då att det går bra att 'smygöka'.

Jag brukar kalla in 'Heinz' i sådana lägen :devil: Heinz är mitt elaka, tyska ryttar-alterego. Heinz är av den gamla tyska skolan, och kräver kadaverdisciplin av det lilla riddjuret. Heinz är MYCKET inspirerad av min gamla ridlärare i barndomen, vars namn jag förträngt i rena skräcken, men som var militär och kadaverdisciplinens mästare. Kadaverdisciplin hos RYTTAREN that is. Jag svär att gubben hade röntgensyn och såg igenom hästen, för han visste alltid vad min ytterskänkel höll på med, och han vrålade dessutom barnpedagogiska instruktioner som 'nu håller du den där ytterskänkeln på plats eller så bryter jag av benet!' och när jag gnällde att det var för svårt/ponnyn var dum/jag inte kunde, så tyckte han att 'jaha, ja då får jag tala med din far då, för då är det ju lika bra att han säljer ponnyerna, finns ingen anledning du ska ha såhär fina ponnyer om du inte uppskattar dem'. Dessutom hade han den i ett barns ögon inte helt padagogiska inställningen att det finns inga fel som är hästarnas, allt som inte är ren perfektion är ryttarfel.

Jag hatade honom, innerligt. Idag vill jag gräva upp honom ur graven där han säkerligen roterar över hur 'hans' ponnyungar rider idag, klona honom och aldrig rida ett pass utan hans vakande öga. För jag red extremt mycket bättre som barn än jag gör idag. Av någon myyyystisk anledning ;)

Jag vet inte alls hur IR funkar. Men förstoppningskolik känns ju som du sa som en tydligt tecken på att något är fel. Vi har en häst som är riktigt allvarlig kolikhäst i stallet, och när men vet hur det kan gå så vill man ju undvika allt som kan utlösa det. För när det väl varit illa så kan det vara tillräckligt.

Jo precis, och ffa när han som sagt inte hade MINST ens antydan till förstoppning ens när han stod 12 v på strikt boxvila förra sommaren. Då hade det ju sas ändå varit 'förlåtligt' om magen blivit lite trög. Men icke då. Så det här kändes även om det var så pyttepyttemilt (och nog mer en 'känning' än regelrätt ens mild kolik/förstoppning) som en stor alarmklocka.

Och jag kan inte se någon annan anledning än den - dessutom uppenbara - att han får för lite mat, dvs tarmarna har för lite att göra.

Hahahahaha, underbart! En sån gubbe skulle man haft!

Jag förstod ju hur du menade, det var därför jag kände att jag kunde lägga orden i din mun och förklara lite närmare. För jag vet hur lätt det är att missuppfatta, och tro att man ska ge ponnysparkar varje steg istället.
Och sånt vill man ju inte se.

Problemet med internet är ju att man inte vet så mycket om den man pratar om. Fjorden kan ju precis lika gärna vara jätterutinerad och förstå precis hur du menar, som en nybörjare som misstolkar det totalt. Eller rutinerad och misstolka för den delen.:p

Men är det rimligt/logiskt att en IR häst bygger depåer av 'svält' och/eller för lite mat? Det KÄNNS knasigt men samtidigt inte, men vet nån?

Jag kan pigga upp dig lite med ngt jag läst nyligen :crazy: läs det om du vågar. Men jag tänkte faktiskt på din ponny.

Hos en häst som får lite mat och här är det nog verkligen frågan om lite så minskar underhållsbehovet. Den tuggar mindre, det går åt mindre energi till matspjälkningen, den har kanske mindre avföring osv. Det går åt mindre energi att omvandla kroppsfett till energi än energi från fodret.Dessutom så tror man kanske att vissa blir (ännu mer?) metabolsikt effektiva. Jag vet inte hur stor roll dessa faktorer spelar. Men underhållsbehovet minskar alltså med ett för mig ovisst antal MJ.
Men samtidigt så måste man pressa dem för att de ska gå ner (om man vågar för tarmen och annat välmående).
Det bästa i detta fallet är alltså att ge ett grovfibrigt grovfoder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!