Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag upplever det precis likadant. Jag hade nog tänkt mig att banta henne till ca 360 kg. Men när vi började närma oss det så såg hon inte hur smal ut som helst. Nu tyckte ju vet redan i december att hon inte behövde banta mer och hovis som alltid tycker hästar är feta tyckte definitivt inte att hon skulle minska mer. :confused: Jag tycker kanske det. Hon har tappat en hel del av depåerna, svårt att säga hur mkt av dem som finns kvar. Men revbenen känns ungefär som de alltid har känts i alla fall de som sitter lite längre ner på sidan. Nu har jag läst att det är ett ganska dåligt mått och sedan kan jag tänka mig att det är olika för olika hästar elelr för ponnyer jfr med stora hästar.

En svårighet i att banta hästen tycker jag är hur man ska lyckas bromsa i tid och sedan landa på rätt målvikt och sedan stanna kvar där.

Nu har jag läst att det är ett ganska dåligt mått och sedan kan jag tänka mig att det är olika för olika hästar elelr för ponnyer jfr med stora hästar..

Ja det är jättesvårt. Bara för att bedömde jag honom enligt Hennekes skala, nu är ju jag 'amatör' så mina svar kan säkert skilja sig från hur en expert skulle bedömma det, men ändå. Men enligt MIN bedömning då, så hamnar han på 4.5 (moderatley thin är 4, moderate är 5) i genomsnitt. Samtidigt har jag fått in både en 6:a och en 3:a, och då är ju frågan om man ska nöja sig med en låg 'totalpoäng', eller sikta på att få ner högstapoängen?

(Nu vet jag att body condition scoring systems är ganska dåliga vad gäller ponnyer, jag gjorde det mest för att ha något att jämföra med sen, iom att jag börjar få svårt att se hans hull för vad det är och ser fett 'överallt', enklare att kolla och klämma noga på en liten del i taget). Och den dag Lillen får en 4:a (moderately thin) på ryggen, vilket innebär 'negative crease, peaked appearance along back) då är han banne mig utmärglad. Han är liksom inte byggd så. Och där visar ju också på problemet att använda BCS som helig riktlinje.

Hålla vikten har jag inte ens börjat fundera på, mer än att jag redan nu oroar mig för vad som händer i höst/vinter, när hormonnivåerna ändras, han har ju flera ggr gått upp utan anledning då. Och hur håller man nere vikten på någon som plötsligt går upp och bygger depåer av 'luft' :crazy:

Nu blev jag ju tvungen att gå ut i hagen med papper och penna för att uppskatta min ponny. Jag är nog inte bra på det för jag tycker det är svårt att bedöma. Men jag fick det till ungefär 5 i genomsnitt (en fyra och en sexa och resten 5) möjligen en sexa till ngnstans som då skulle höja det ytterligare lite.

Det finns tydligen lite delade meningar om hur pass det går att översätta till ponnyer. Just detta med revbenen tycker jag verkar knepigt.

Nyfiken var du satte 6:an? *mest nyfiken*

Jag tror det skiljer väldigt på olika hästar, för Lillen är jättelätt känna revbenen på, däremot hans rygg och rumpa är jättesvår tycker jag.

Och kollar man på jämförelsebilderna, så för poor och very thin är det ju uppenbart, men för moderatley thin och så så använder de nästan alltid en högställd, ädel 'sporthäst', medan det på de högre siffrorna ofta är en ponny/kallblod som får illustrera.

Jag skulle vilja ha bilder där det går från 1 - 9 inom samma ras eller iaf typ av häst :devil:

Nu vill jag ju bara ha det 'för att se hur olika jag upplever' det, så spelar eg ingen roll hur rätt/fel det är, jag hoppas ju jag bedömmer på samma grunder/lika fel varje gång.

Ska som sagt bli intressant se vad vet tycker/säger, jag är dock just nu byns mest hatade person tror jag, eftersom stackars Lillen istället för att gå i hagen och leta gräs står uuuuutan mat i en box och surar..

Senast ändrad:

Jag håller med dig.Det är ganska svårt att bedöma och egentligen så vet man inte hur det passar på en ponny. Jag kan ju tänka mig hur det blir på vårt fullblod. Det verkar stämma lite bättre.

Nu kan jag inte detta alls men jag satte först
4 på manken som har ändrats från att vara försvunnen till att framträda mkt tydligt
6 på revbenen som visserligen kan kännas lätt men ja inte vet jag om det är svampigt fett över dem men jag satte alltså att det var det
6 på länden eftersom hon har en liten fåra i den.
5 på resten

sedan har jag ändrat 4 till 5
Det ger en siffra på 5,2

Nu fick jag tag i en svensk översättning som jag hittade på internet för ett tag sedan. Det är en direktöversättning av Hs system och vekar stämma ganska bra med orginalet.

utifrån siffran som alltså är ganska osäker så kan hon nog gå ner lite till

Jag hittade nånstans att 5-6 var 'ideal condition', det känner himla högt, känns som 4 - 5 borde vara det?

Jag tror du ska ha en femma på revbenen, jag hade satt det i alla fall (Ribs cannot be visually distinguished but can be easily felt), för du behöver väl inte trycka för att känna?

SPelar ju eg absolut ingen roll så, iom att vi är glada amatörer i frågan, jag bara blev förvånad att du fick din T högre än jag bedömde L, dvs vi bedömmer nog väldigt olika, för av bilden jag såg senast är hon smalare än L hur man än vrider på det =)

Du får gärna PMa länk till svensk översättning btw, jag hittade bara originalet.

*KL*
Nu har jag nya bilder

Jag tycker det har hänt en del. Hon har börjat tappa med på framdelen/hals/bogpartiet...
13/6
31132957.jpg

13/6
31132959.jpg

Lägger även in en bild från när vi började.
2/4
30715626.jpg

16/5
30967721.jpg

OJ! Vad smal hon blivit om magen när man ser framifrån!!!:eek::laugh: Heja!

Resten har jag ju redan kommenterat på island ;)

Jag vill gärna ha länk också till sidan ni pratar. Har läst en del om hullbedömning men jag har inte hittat någon bra sida med bilder som man kan jämföra de olika stadierna.

Såg att jag råkade svara till Alex, istället för Forrest.
Om ni har på både svenska och engelska tar jag gärna båda.

Tack på förhand.

Problemet med all BCS är att man behöver massor med träning och någon som förklarar de något vaga och subjektiva beskrivningarna av nivåerna. Det finns vetenskap publicerat i ämnet som mycket detaljerat beskriver vad nivåerna innebär. Jag kan leta runt och se vad jag hittar (tyvärr är det betaltjänster många gånger så jag vet inte om mer än abstractet blir tillgängligt för icke-prenumeranter).
Tror jag ska göra en ny BSC på min, det var länge sen sist! Har bara gjort på spinkiga mjölkkor på sista tiden. Minns inte ens vad min låg på, antagligen en 8.. Enligt måttbandet har han inte ökat något sen han kom hit till södra Sverige, men inte minskat nämnvärt heller (180 cm förra veckan, 179 denna. För lite för att jag ska tro att han gått ner, kan lika gärna vara felmätning).

Jo, därför jag bara använder det för att 'jämföra med mig själv'. Inte för att regelrätt bedömma hull, och uttala mig om det är si eller så. Men iom att jag får stora nojan och inbillar mig att han är 'jättetjock' stup i kvarten, så lite lättare bedömma en del i taget. Jag bedömer ju lika 'fel' varje gång, men ser ju då om jag bedömer lika eller ej - dvs om det är 'noja' eller om han verkligen gått upp/lagt på sig - eller tom gått ner.

Jag har satt såhär på min egen. Nu har jag ju kapat huvudet och en bit av halsen, jäkla 50 mm objektiv alltså. :p
Men är min bedömning helgalen av vad ni kan se på bild? Revbenen är svåra att känna, fortfarande. Min ponny kanske bara är sådan.

Neck; 5
Withers; 5
Shoulder; 4
Ribs; 6 -> 7
Loin; 5
Tailhead; 5

DSC_0168.jpg

Senast ändrad:

knapp

Sådär, äntligen hemma igen! Imorn är det dags att ta tag i saker och ting igen :) Fick höra att en i stallet tycker han är jättefin nu, de flesta ger faktiskt fina kommentarer :) Nu ser ju förvisso jag depåer och sådär, men det allmänna intrycket är iaf gott.

KL

Vad prioritera; ner i vikt eller muskelmassan?
Med andra ord, för lite protein eller för mycket energi?

KL

Vad prioritera; ner i vikt eller muskelmassan?
Med andra ord, för lite protein eller för mycket energi?

Måste du verkligen välja då?

Men om du måste välja, så på en vuxen häst - vikten.

Men var är det som det skär sig, dvs vad gör du inte får ihop det? Som lite jmf får jag ihop proteinet på Lillen (400 kg) på 27 MJ, bestående av totalt/dygn: 2,3 kg silage + 2,2 kg halm, 200 gr melassfri lucern + 200 gr soja. Skulle kunna gå ännu lägre i MJ och fortfarande täcka protein, men då går TS helt åt helvete.

Din går ju på gräs med, där är ju protein med.

På bara halm (4 kg) + 400 gr lucern + 400 gr soja får jag också ihop proteinet, med en MJ på 28,5 *leker lite i programmet*

Just för han går på 'gräs', jag har dock i mina ex inte räknat med 'gräset', däremot är att inte behöva fodra ngt mellan 06 - 18 en förutsättning för att han inte ska stå utan mat extrema tider, iom att det är så små givor som äta upp så fort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka