Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Lillens förra (orkar inte leta bild) så var det heller ingen 'vinkelskillnad' ovanför eller under, utan samma ovanför och under. De var dock inte alls lika distinkta som de här nyare.

Jag törs inte sia om Stellas, för sådär (men rakare även 'framtill') såg det ut i början på Lillen med.

Just det där med dragit åt snöre hårt är ju hur man brukar beskriva fångränder, samtidigt så vet jag som sagt inte om foderränder kan bukta inåt, jag har inte sett det själv men det betyder ju inte att det inte kan bli just så.

Annars så skillnaden mellan foder- vs fång är ju att en foderrand har samma avstånd från kronranden även i trakten, medan en fångrand böjer av. Vad det pekar mot om den dippar mitt fram som på din bild men sen är rak har jag inte minsta aning om dock. Däremot så samma 'dipp' mitt fram har shettisen. Men sen viker de ju av i trakten också.

Från januari:
emil17jan2010vf.jpg

Jag HOPPAS det är foderränder dock. Men skulle utan tvekan gå på att det är fångränder, till ev motsats kan bevisas.

Senast ändrad:

Ja vi får se vad hovslagaren tycker när han kommer. Randen är ju rak.
Hon har visserligen förr haft foderränder som buktar innåt, som min förra inklusive min "nya" hovslagare kallade för foderränder.
Men de var inte alls så här stora.

Jag ju tillägga att det här är den fulaste hoven, den andra randen syns nästan ingenting.

bettysmatte, jo det är en riktigt ful rand.

Förstår inte hur - när kanske är frågan? hon kan ha fått fång om det är det? Hon har inte varit halt, öm, stapplig,
hon har inte ens haft feber (tempas varje dag) utan hon går som en jäkla kanon och har gjort det sedan jag plockade hem henne.

Senast ändrad:

*Kl*

Idag har jag iscensatt ännu en av mina 'galna, briljanta idéer'. Jag vet att det säkerhetsmässigt inte är rekommendabelt att pyssla med dylikt själv, men när man är just själv, så vad gör man?

Hursom, jag har idag slagit två flugor i en smäll, inklusive sluppit gå och gå och gå med en Lillen i snöre i regnet och 'stormen'.

För en stund sedan såg det nämligen ut såhär FRAMFÖR vagnen:
20100612114.jpg

Medan det BAKOM vagnen såg ut såhär:
20100612115.jpg

Har du bara näst intill bilfria vägar, så varför inte? Tyckte pållarna att det var kul :)?

Just den vägen som är på bild är i princip bilfri. Är ju vägen som fortsätter genom byn, och den delar sig sen i ett T-kors som slutar i två vändplaner.

Så i princip bilfri, med undantag för någon enstaka jägare under jaktsäsong, timmerbilar om/när de kör fram timme, men det är ju inte ens varje år, och annars så det 'roligaste' man kan möta bonden på sin fyrhjuling eller i sin traktor ;)

Det enda som inte är perfekt med den är att det sitter vargtråd på stängslen, 1 dm ovan mark och 1 dm ut från stängslet sitter det (nu gömt i gräset) blank järntråd. I perfekt höjd för att skära av senor typ. Annars är den som sagt perfekt, och alla nya hästar rids där i början, och det är den vägen unghästarna får knalla i början. Och som jag haft handhäst (och nu släphäst) på.

Emil blir ju hur lycklig som helst när han får gå framför vagnen, och Lillen verkade tycka det var strålande roligt med =) Dock ville han gärna gå bredvid vagnen, så funderar på att sätta något ut från vagnen bak, som ett < så han håller sig lite bättre där han ska vara.

Så ska det se ut:bow::cool:

Senare kan du rida på Lillen o ha den lilla på släp- i galopp.:love:

Nja, jag tror inte jag ger mig på något handhästeri faktiskt, jag litar inte riktigt på Lillen i frågan :devil: Fast shettisen kan ju galoppa framför vagnen, så hans motion är ju enkelt ordnad.

Idag var det bara en lugn, kort tur, jag saknar ju baksele och draglinor/svängel till vagnen än, sen har ju lilla herr shettis stått minst ett år innan han kom, så får ju sätta igång försiktigt. Han är inte lika med på de noterna och vill eg hellre trava, vilket han gjorde en liten bit. Lillen travade fint därbakom iaf de steg som var. Lillen ska ju dock inte trava än, men sen när han får det så kan jag ju utmärkt väl ha honom bakom vagnen då med, och motionera betydligt skonsammare - och på sikt mer - än uppsuttet.

Jag har ju beklagat att jag inte kunnat ha Lillen som handhäst, jag har ju gärna unghästar som handhästar, dels för de får extremt god 'miljöträning', dessutom får de skonsam uppbyggnad och 'kilometrar i benen'. Och i Lillens fall hade ju motionen varit guld värd med.

Så känns himla bra faktiskt att det fungerade så bra att ha honom på släp. Jag trodde det men var INTE säker, han har ju typ aldrig sett en vagn och visste inte om han skulle få spunk av det. Men var idag inte en tillfällighet så ser jag nu enorma möjligheter öppna sig! :bump:

Jag började ju nära den här planen redan när jag köpte Emil, men det är ju först nu jag kunnat prova.

(Sen skulle jag ljuga om jag inte är VÄLDIGT glad åt att ha hittat ett sätt att själv SLIPPA gå och gå och gå och gå med Lillen i snöre i flera veckor till :angel:)

Senast ändrad:

*kl*
Har nu köpt en "munkorg" till Tibbe igår då jag äntligen kan börja ha honom i större hage :)
För stunden står han i jordhage (sjukhagen) från ca 7-12 då får han ca 2 kg hö, sedan släpps han på gräs med munkorgen från ca 12 till 18, sedan sjukhagen med ½-1 kg hö tills han skall in runt 20-21 tiden då får han 2 kg hö + betfor och minneraler & sojamjöl (står på halm) Han väger enligt hippocampus sida 414 kg ska försöka få ner honom till runt 400 kg, men vill inte dra ner mer på höet då han endast 4½-5 kg som max om han står inte går på gräs.

Så här ser knubbis ut för stunden musklerna har klarat sig ganska bra för att ha stått skadad sedan mars, dom vid manken är dock borta (och nu är han nyskodd vilket han inte va på bilden :p)

31125466.jpg

För en månad sedan:
30899559.jpg

Senast ändrad:

Kul!
Jag tänker nog lite som bm att det funkar säkert om det inte kommer ngt monster på vägen.

Om man vill vara riktigt säker kan man ju ha ngt som lätt går att få loss för L.

Det verkar vara trevligt temperament på din ponny. jag har kommit fram till att det nog är viktigt om man ska klara dessa hästar igenom alla prövningar vi utsätter dem för.

Jag håller i honom, han är inte fastsatt någonstans, utan jag har en longerlina i ena handen. Sätta fast skulle vara mycket enklare, men det vågar jag inte riktigt, just för IFALL ngt händer. Han har kanontemperament vad gäller att finna sig i saker (sen är han ganska härdad med *s*), däremot kan han bli lite väl laddad om han blir lite skraj för något - det är ju ändå 'bara' hästar. Men ska försöka fixa en bättre lösning så jag slipper ha en massa fokus bakåt och 'peta tillbaka' honom bakom vagnen, han ville hellre gå lite bredvid.

Måste ge lilla E en liten stjärna med, utmärkt temperament där med =)

Jag gillar hennes (för det var en hon va?) täta lugg, den ser så busig ut.

Hur stor är hon?

Som lite riktlinje, om det hjälper dig i vikttänket, så väger min islänning som är 128 cm i mankhöjd, ca 320 kg enligt måttband. Lägger in en bild så ser du lite hur han är byggd, så blir det lättare att jämföra.
Råkade hugga av nosen med kameran :p
31127786.jpg

Delvis KL, Godhi har hållt vikten bra, och jag tycker han har satt lite bättre muskler också. Bilden är ju tagen för några veckor sen, men tycker ni det är någon skillnad?
Såhär såg han ut 2 april:
30704036.jpg

Senast ändrad:

Är det någon som prövat att skicka efter en från england? Vad gick det på prismässigt? Antar att jag får gå på draft storleken.

Jag har beställt en grenguard(nya modellen) från england. Storlek full men stor i storleken.
Betalade med kort och kom på 10 dagar:laugh:

Halsen är mycket bättre nu tycker jag =)

Har svårt säga ngt om musklingen, tycker det är supersvårt se annat än 'extrema' skillnader så på en sidobild.

Ja, det är klart att det är svårt att se. Det lilla jag ser, ser jag troligtvis pga av att jag vet att det är skillnad där.
Han har breddat sig en del över ryggen och jag tycker linjen över ryggen är bättre. Halsen tycker jag med är skillnad. Fram på bogen har han blivit mycket tightare och fyllt ut lite nertill och stramat åt upptill så det är finare linje på undersidan av halsen.

Det känns väldigt upplyftande att ha gamla bilder att kolla på så att man ser hur mycket som faktiskt har hänt.
Jag uppdaterade precis i hulltråden på islandsforumet och plockade då fram en gammal bild.

Denna är tagen vinterna 2007-2008
24756851.jpg

Jag visade den gamla bilden bredvid den nya från maj, för mina föräldrar och de sa: Åh, herregud!

Jätte bra att ha något att jämföra med.
Tittar jag på din polle och min(ca 137cm) så är nog inte 370 för lite iaf....:crazy:
Lägger in en bild från när hon va 3 (är 8 idag och ett mamma till ett föl) och omusklad men för övrigt ser hennes hull bättre ut där än nu... suck.
413579.jpg

Väntar fortfarande på min sadel.... tar nog ca 2 veckor till innan den blir klar och kan inte börja med hårdträningen föränns då. Har även ett husbygge och en flytt som ska va avklarad innan den siste så hennes bantning ligger lite på is just nu.

Hon går fortfarande på fullt bete men med sin jacson munkorg som funkar KANON!
Inte det minsta sliten och inga skav= mycket lycklig matte!:love:

Min newforest ponny är ungefär lika stor som din, ett par cm högre.
När jag mäter henne med måttband (tror det är från Hööks) så visar det på 345 kg. Jag har tänkt mig att hon ska gå ner lite till men det kommer att ta ett tag för nu går hon inte längre ner så mkt utan har nästan stannat på samma mått under en längre tid. Hon vägde 460 kg på en våg för ett och ett halvt år sedan. Nu går ju inte dessa två mätresultat och jämföra.

Jag funderar vidare ang vikt jag..

Lillen mäter nämligen 400 kg på band nu. Dvs vi är 'i mål' jmf med vad jag satte upp för mål från början.

Jag vill dock raskt dra ner målet till 375 kg. Jag är dock som sagt inte säker på att jag inte drabbats av anorexi by proxy och helt tappat koncepterna som jag sagt förut. Lillen är bara hemmamätt och är då ca 145 cm. Och med tanke på att min arab på 147 cm i mkhöjd vägde 390 -400 kg på våg i perfekt hull, så känns det lite horribelt att ta ner en mycket grövre typ av ponny till 375 kg. De må ha samma storlek på både grimmor/träns (cob), benskydd (small/ponny) men olika i täcken, och som sagt de var/är heeelt olika modell ju - helt begripligt.. Och jag vet inte om jag där får problem när jag kikar på hull. Arabens hul såg/kändes ju helt annat, och jag vet inte om jag ser depå- och fettspöken där man talar om helt normal welshbyggnad.

Ska fråga vet idag vad han tycker, för om inget i sista stund går snett så kommer vet i em/kväll för den där glukosbelastningen. Lättare när man kan fråga någon som både kan titta och KÄNNA..

Lillen är inte vägd på våg sen i mars, då diffade bandet och vågen 11 kg och han har även tidigare legat ganska 'nära', så är det lika än väger han i dagsläget ca 410 - 415 kg på våg.

Han går fortfarande ner dock, i ganska god fart. Senaste månaden har han tappat 30 kg på band.

Ang. mål så får man ju ta det med en nypa salt. Jag satta 300 kg som mål, och han är nu på 320, färdigbantad och klar. Jag vill inte ha ner honom mer, för då blir han benig. Han är av naturen ganska bred över röven, så går han ner mer så kommer det bukta ut.

Du beräknar ju ändå att hon kommer gå ner 50 kg till, det är ju en hel del. Min har gått ner ca 100 kg enligt måttband mellan bilderna. Din tjej är ju inte alls så fet som min var när han var som fetast, så jag tror att 50 kg är en bra början. Skulle det visa sig att hon är lagom på -30 kg, eller på -70 kg så får man justera efter tidens gång. Det är svårt att beräkna vad de bör väga innan man sett dem i lagom hull.
Jag gissade på ca 300, och det hamnade ju ganska nära.

"Normal"vikt för en islänning ligger väl på ca 350 kg, så någonstans däromkring kommer hon säkert hamna kan jag tänka mig, fast jag har ju bara sett henne på bild.

Skönt att det funkar så bra med munkorgen! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!