Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vad kul med körningen :)!

Tänkte slänga in några bilder på min "tanta" och se vad folk tycker om hennes nacke över tid. Jag inbillar mig att den blivit större nu på sistone, men den har alltid varit kort och kompakt. Vad tycker ni???

Här är från förra sommaren:
P8290009.jpg

P8290006.jpg

Sensommar/tidig höst förra sommaren:
P7050003.jpg

I vintras:

P2090024.jpg

För ca en vecka sedan:
P5230008.jpg

Antagligen minst sagt svårt att säga, men tyck gärna!

Nej, tycker inte den har det. Enda 'gången' jag tycker det ev (svårt iom vinkeln) var lite mer var där sensommar/tidig höst förra sommaren.

Nu tycker jag, av bilden att döma, inte alls det finns någon fång-/fettnacke =)

Men jag vet hur det är när det när man står och tittar (du får gärna 'tycka till' om Lillen med, bilderna jag la ut tidigare idag, ang lagt på eller ej)

Ja, man ju bli tokig för mindre...:crazy:

Lite svårt för dina nya bilder är mörka, i alla fall på min bildskärm, men jag tycker att han ser mindre ut på de nya bilderna. Tycker, t.ex., att rumpan är mindre...

Jo rumpan tycker jag ju med är mindre - men halsen/nacken?

Och ja, han har en hopplös färg, än värre när solen 'står fel'. Ska försöka ta nya en annan dag.

Vad fin din ponny har blivit! :love: Ser alldeles lagom ut på de sísta fotona. Vilken skillnad i hull från förra året! Bara att gratulera:)

Slappna av;)
Titta på hela hästens överlinje. Hon är fin efter de förutsättningar som hon har haft.

Musklerna kommer med mer träning.

Kanonfin är hon. EN FÖREBILD:bow::banana:

Förstår nog inte riktigt... Slappna av, vad är det ;)? Jag har precis varit ute med häcksax och klippt lite gräs runt hagen + flyttat staketstolparna en liten aning så hon inte ska komma till för mycket grönt. Hon är livrädd för el, men lyckas vända och vrida sitt huvud och komma åt några strån här och där...

Titta på hela hästens överlinje. Hon är fin efter de förutsättningar som hon har haft.

Musklerna kommer med mer träning.

Kanonfin är hon. EN FÖREBILD:bow::banana:

Tack för berömmet, men just nu ser jag bara den stora nacken... :crazy: Ibland hänger man ju upp sig på diverse saker, och just nu är det nacken som "spökar" för mig!

Om du är så orolig får du väl den lite mindre mat nu. Går den ute dygnet runt?

Jag skulle oxå öka på träningen men på mjukt underlag!!! o röra på den var dag. Kontinuitet.

Om du är så orolig får du väl den lite mindre mat nu. Går den ute dygnet runt?

Nej, hon går inte ute dygnet runt. Hon får samma mängd som hon fått i flera månader.

Jag skulle oxå öka på träningen men på mjukt underlag!!! o röra på den var dag. Kontinuitet.

Mjukt underlag finns inte. Då får jag flytta. Här finns bara grusvägar och asfalt att tillgå.

Fast som du säger. Nu går det ingen energi till att hålla värmen- mindre behov.

Jag åkte hela tiden- för att kunna motionera så mkt som den behövde. jobbigt, men hästen mådde bra av det o var glad. Helt klart värt mödan.

Fast som du säger. Nu går det ingen energi till att hålla värmen- mindre behov.

Precis. Och hon ligger bara på 7,5 kg hö. Lucernet har jag plockat bort. Förra sommaren bantade hon, på boxvila utan någon som helst rörelse, på 4 kg hö och 1,5-2 kg halm. Nu rör hon sig både i lilla hagen och 3-4 ggr per vecka vid ridning.

Jag åkte hela tiden- för att kunna motionera så mkt som den behövde. jobbigt, men hästen mådde bra av det o var glad. Helt klart värt mödan.

Om du pratar om att åka till ridhus så är det ju inte bara en möda utan en omöjlighet för mig. Du menar alltså att du kombinerade det med heltidsarbete? Du har nog aldrig sagt vad det är du gör/gjorde när din häst var som sämst. Så mycket tid har inte jag hur jag än vänder och vrider på det...

Och förresten sa du ju efter att ha sett fotona att jag skulle "slappna av", och att hästen var fin förutom att den saknar en del muskler. Har du ändrat på din åsikt?

Usch, jag är orolig för min ponny. Hon har fått en ful rand på båda framhovarna som enligt hovslagaren ev. liknade en fångrand, när han var här
och skodde sist, men då kunde man bara ana den, han ansåg att vi kunde avakta och se hur det utvecklade sig. Nu är det som en innåtbuktning på hoven,
hoven har dock inte ändrat vinken utan det är en rand som går innåt. En rand som enligt honom stämmer överens med tiden hon spenderade på strömsholm
i mars. Men hon har inte haft några symptom på fång, alls och efter att vi fått hem henne så har hon gått som en klocka!

Kan det vara en reaktion på alla mediciner som de proppade i henne och att hon fick svälta i en vecka och sedan gick över på att stå på fri tillgång
på halm när hon kom hem? Eller bör man köra till klinik pronto? Ska ringa hovslagaren imorgon och veterinär på måndag.

Ritade lite för att visa.
hoven.png

Senast ändrad:

Jag tror att det är en vanlig foderrand pga foderbyte. Är det det så är den ju helt ofarlig:)

Ser iaf jättefin ut på bilder, slimmad men inte tunn:idea:

*KL*

Mätte min tosatösa igår och det visade sig att hon gått ner ännu mer!! Nu visade bandet "bara":angel: 414:banana:

vad tror ni om att få ner henne till runt 370? Har ingen nyare bild men här är en från när hon vägde 426 enl bandet.

31027440.jpg

Och förresten sa du ju efter att ha sett fotona att jag skulle "slappna av", och att hästen var fin förutom att den saknar en del muskler. Har du ändrat på din åsikt?
Nej , men kom att tänka på att den inte gör så mkt o om du nu är orolig så var det ett tips.

Jag har TVÅ hästar o måste ta mig tiden om det så blir sena "kvällskift".

Hur ser randen ut mot trakten, jmf med i tån, går den rakt eller böjer den av?

Jag tror aldrig jag sett en foderrand som går inåt, utan bara de som buktar uåt. Jag vill dock inte säga att det alltid är så.

Lillens fossingar såg ju ut såhär tidigare i vår, då vi insåg vad den där skumma enkelsidiga hältan bevisligen var för något :crazy:

hullmm15maj2010hffng.jpg

Och här shettisen, blunda för hur hovarna ser ut, det tog ett tag att korrigera dem

emil17jan2010hfsida.jpg

Här är förresten en senare bild på shettisen hov
hullmm15maj2010119.jpg

Senast ändrad:

Det är supersvårt tycker jag att försöka föreställa sig vad som blir 'lagom'. Men sikta på 370, och så kan du ju justera det sen när du är där, om det inte är tillräckligt? =)

Härligt att hon går ner! =)

Jag har TVÅ hästar o måste ta mig tiden om det så blir sena "kvällskift".

Jo, men så "duktig" är jag kanske inte... Jag är uppe mellan kl 4 och 5 varje morgon (förutom helgerna när jag unnar mig "sovmorgon" till 5.30-6 :grin:). Sedan är jag på jobbet hela dagen. Kommer hem tidigt, dvs kl 14, en dag i veckan. De andra dagarna är jag hemma mellan kl 16.45 och 17.30 ungefär. Lägger mig senast kl 22 för att orka upp igen nästa dag. Att åka till ridhus var och varannan dag med det "livsschema" jag redan har fungerar bara inte, som du kanske förstår. Jag gör redan STORA uppoffringar för mina hästar.

På tal om att hon inte "gör så mycket", hur mycket tycker DU att en fånghäst som haft allvarliga rotationer (15 + 10 grader) och även sänkning "ska" göra vid det här laget? Vi var på första klinikbesöket feb-09, alltså för 16 månader sedan. Fick klartecken av hovis att försiktigt börja sätta igång i november (med stenkoll på ev puls), men pga den vinter vi sedan hade kom vi inte igång på allvar förrän i våras. Hur långt tycker du att vi ska ha kommit nu då?

Senast ändrad:

Den är böjd framme på tån men rak mot trakten, men hoven liknar inte riktigt lillens fossingar, de ser helt "normala" ut,
så "normala" som hennes hovar kan se ut, förutom att det är en båge in i hoven, ingen ny vinkel eller något, precis som på bilden.
Jag tycker själv det ser ut som om någon har dragit åt ett snöre superhårt, men att hoven växer ut precis som vanligt i samma vinkel.

Hittade en bild.
hov2.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025