Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hur är gräset hos er? Hos oss växer det ingenting just nu, så om ni har samma "tur" som vi så hade jag testat att låta dem gå ute mer. Skulle det inte funka så märker du ju det ganska snart och hinner stalla in innan det blir katastrof. Nu har du ju dessutom fått hem den nya fina kärran så att du kan köra lite mer :idea: och på så sätt minska betestiden och MJ-intaget samtidigt som du bränner lite extra.

Om ni har gräs som växer så det knakar så skulle jag nog försöka få upp TS liiite iaf, även om det innebär mer energi. Det är ju förhoppningsvis bara några dagar det rör sig om, och förhoppningsvis kan du bränna lite extra med vagnen.

Synd att du inte bor i närheten, du kunde fått massa halm billigt av mig. Jag har en hel massa liggande som troligtvis får agera isolering till hösten. En del kanske han kan tänka sig att äta om det blir riktigt jävligt i vinter. :devil:

Gräset växer så det knakar, iofs bra ur fruktanhänseende, det går åt i tillväxt. Men mindre bra för totaltillgången skulle jag tro. Jag har ju gräsmattan som 'rättesnöre', och den får man klippa 1 gång i veckan nu (och jag är INTE pedant med det, dvs det har hunnit bli rätt rejält när det klipps om).

Halm kan ta längre än några dagar, eller ej, jag vet inte alls tyvärr. Fick tag i 20 kg vetehalm igår (till rena ockerpriset, 6 kr/kg.. kaninhalmspris damnit) men det räcker ju inte så länge. Och jag vet inte när jag får tag i bonden jag normalt köper halm av, han brukar inte vara svår att få tag på, men nu så är han det?

Talar väderleksrapporten sant kommer det vräka ner regn snart dock, det lär bromsa tillväxten en liten stund då det ska bli 'kallt' samtidigt, men hjälper inte utetiden (eksemtäcke + regn blir bök). Än är det samma prima väder vi haft länge nu dock. Har ju dock svårt öka Lillens motion :crazy:

Så, himla olägligt, men får försöka snåla med dehär 20 kg jag fick tag i igår, och be en stilla bön.

Växer ingenting?! Här FRODAS allt grönt, jag bor i en djungel! Jag sa senast nu imorse att det gärna får komma lite torka så det slutar växa så förbaskat...

Igår fick de stå inne ca 5 h, varav ca 40 min var löslongering för skrutten. Jag slog en massa gräs till fullblodet så han höll sig glad ;) Casper satte i sig lite halm men mestadels stod han vid boxdörren och väntade ivrigt på att få komma ut igen. Han är lite hungrig, men än så länge är jag inte särskilt hänsynsfull :p

Jag har tappat lite av energin när sadelletandet ska vara så drygt. Mina efterforskningar (tack buke :D) har lett mig mot en Griffin Endurance, så funderar på att beställa en sån från england. Nu när man ridit lite i olika sadlar känns det för jävligt att hoppa upp och rida barbacka! Jag hade gärna gjort det men nu förknippar jag det med något negativt eftersom jag får ont i knäna och om han är pigg får man bara hålla tillbaka, kan inte släppa iväg honom för då skumpar det ju bara...

Det lär ju tyvärr inte hjälpa om du inte bor hyfsat i närheten dock? =/

Apropå inget, inte 'mot' dig. Men jisses vad folk har olika syn på vad 'bra' halm är. En av de jag kikade på, så jag insåg redan när jag gick upp på skullen att 'nej'. Det luktade mögel så fort man kom upp :crazy: Och halmen var förbi 'svartprickig', den var svartfläckig. 10 meter därifrån, på samma skulle, lagrades hö med..

Och då har jag alltså i telefon frågat om det var 'ät-kvalitet' på halmen då jag skulle fodra med den, och fått svaret att jajamen, prima fin halm, och de fodrade SINA djur med den (och med höet)..

Så slutade med att jag i ren desperation ringde lokala foderfirman och frågade om de hade halm, 'jo några balar'. Jag frågade om det var ätkvalitet och de tyckte att 'det är svårt att säga den här tiden på året och det är ju fjolårshalm, men du kan få komma och titta på den'. De hade havre (svartprickig och luktade inte helt hundra), och så vetehalm som var jättefin förutom lite väl slarvigt tröskad. Men vad gör man, man betalar 6 kr/kg och försöker se glad ut. (Det är inte fel på priset i sig, jag förstår de tar ut det när man 'styckeköper', är eg mest kaninägare och sånt som gör det, och 30 kr för en 5-kgs bal halm är ju billigt ändå. Men dte känns horribelt som hästägare att betala det priset..). Tjejen undrade lite försiktigt 'men äter de vetehalm tror du?' varvid jag brutalt svarade 'det vet jag inte, men antagligen är de så hungriga att de skulle äta allt'. IBland känner jag mig verkligen som en bra och snäll djurägare.. *inte* (Vet dock inte om de, eller han snarast, äter den, jag hade kvar av den gamla till frukosten, men ikväll får vi se...)

Haha, ja de får vi hoppas att det är en dam med fin smak. Man kan ju inte stå bredvid vilket pack som helst :angel::rofl:

Just nu är det snarare tvärt om med min lille pålle. Han tycker om de han ska gå med lite fööör mycket. Han springer runt och friar och är alldeles *harkel* exalterad kan vi kalla det. :angel:
Nu ska vi testa om han kan gå med fullblodet idag. Jag tror att han nöjer sig med att bara springa och lukta på henne, iom att hon är så stor. Om inte så hoppas jag verkligen att det kommer in nya hästar till stallet SNART, för annars får han gå ensam och det vill jag inte. Även om han inte verkar bry sig så mycket, så måste det ju vara roligare att gå med andra.

Jäkla tjejtjusare. :mad:

Haha, se det positivt! Det brukar gå åt mycket energi i parningstider, pojkarna brukar ha fullt upp så de inte äter som vanligt :D

Här växer gräset så man nästan kan se hur det blir längre och längre.. En dag regn, en dag sol är rena hälsokuren för gräset.

Hur är det med brännässlor och fånghästar? Figge har börjat äta nässlor, både färska och såna som slagits av för någon dag sedan.

Nä om du inte har vägarna förbi småland så. Tyvärr. Jag har en öppnad bal som jag ska försöka göra slut på och en oöppnad. Trist att du bara hittar möglig halm! Mitt fullblod äter av vår halm så den är nog mumsig.

Jag ska nästa vecka ta tag i projekt köpa spån, om jag inte hinner ikväll eller imorn. Jag åker till jobbet i en liten Fiesta så jag måste hem och byta bil och ibland känns det omständigt :p Men eftersom han äter halmen nu - uppenbarligen hungrig annars gör han inte det - så ställer jag hellre honom på spån och ger en tuss halm kanske. Annars faller ju vitsen med några timmars boxvistelse bort :p

Sen är jag inte hemma de kommande tre helgerna heller så ska försöka övertala pappa att släppa casper på ridbanan på nätterna. Det kommer väl protester i form av djurplågeri från mamma men jag tror att pappa förstår mig.

*KL*

Här går det seegt! Bantningen står stilla. Moa går i alla fall där hon ska, trots att hennes sällskap rymmer hela tiden till dom andra på gräset. Alltså jag är grymt tacksam över att Moa har respekt för staketet. Trots att det ligger ner, typ 3 cm ifrån marken och utan ström står hon kvar, även ifall dom andra käkar massa gräs 300 meter ifrån henne. Duktig tant är hon! Den andra shettisen kan jag strypa snart, han är inte heller så jäkla smal så han behöver gå på massa gräs, trots att han anser det.

Btw. Här växer det otroligt mycket och jag frågar just nu runt hos alla andra om någon behöver bete då ett av beterna växt som fasen och är typ 40 cm högt nu med massa gott gräs. Inte ens dom som går på gräs hos oss nu vill jag släppa där!

Vi har en till hösten 2 år gammal vall som ser ut som ett grönt paradis :D Ska slå hösilage där tror vi innan pållarna släpps dit.

edit: Inte C såklart, haha. Om nu nån trodde det. De andra pållarna menade jag.

Senast ändrad:

Hur är det med brännässlor och fånghästar? Figge har börjat äta nässlor, både färska och såna som slagits av för någon dag sedan.

Inte bra i akut fall i alla fall. Helena Handberg skrev om det i annan tråd:

Helena Handberg skrev:
Sen håller jag med Forest Autumn att det verkar tveksamt att ge en växt med stärkelse till en häst med fång. Värre är dock att nässlan stimulerar kroppens tillverkning av ett ämne som kallas gelatinase B eller MMP-9. Detta ämne anses av de ledande fångforskarna vara inblandat i att lossa hovbenet från sin fästapparat. Så vid fång är nässlor direkt olämpligt. HH
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11123970&highlight=n%E4sslor+MMP#post11123970

Nässlor innehåller också rätt mkt socker (likt de flesta ogräs)

JAG skulle slå ner dem och kasta ut dem ur hagen.

Det har vi gjort :) Så fort jag såg att de åt av nässlorna krattade jag ihop dem och slängde i brännhögen. Hade ett minne av att nässlor inte var bra (även om Figge älskar att äta dem, speciellt färska).
De fick äta lite gräs idag, ojojoj vilka glada hästar!

Nya hullbilder kommer imorgon när jag hittat kortläsaren :)

*KL*

Apropå inget btw, så hoppas jag att jag löst munkorgsproblemet med shettisen. Han fick ju i sig på tok för mkt med greenguard och gick upp extremt. Med Globus hinkmodell fattade han inte tricket, och magen började svaja pga TS brist, så jag vågade inte riktigt fortsätta vänta ut att han skulle räkna ut hur man skulle göra.

Så jag tog en bit mjuk, sladdig gummimatta, klippte ut fyra hål efter hur de sitter i GG:n, och klistrade på den på undersidan med superlim. Då har jag alltså minskat antalet äthål (och även 'höjt' gg:n lite från marken). Ponny fattar hur man äter, får i sig men mindre, och alla är nöjda och glada. Och vill jag ha mer/mindre mat i lilla ponnyns mage så öppnar/stänger jag bara fler 'hål' i den =)

Nu återstår att se om 4 hål blev för bra det med..

Snyggt jobbat!

KL
Jäkla snuskgubbe, fattar han inte att han får gå själv när han beter sig som en kåtbock! :devil: För tillfället är han enda valacken och idag lyckades lille Godi på 128 över marken, klättra upp på fröken fullblod på 156!!! :o:eek:
"Jaa, vill han så kan han" var allt jag kunde säga.

Så nu får han gå själv tills den nya hästen kommer, vilket vi inte vet än när det blir. Det kan vara om ett par veckor eller månader, men det blir en valack iaf, hon som ska köpa vill bara ha valack, vilket är väldigt bra för mig och Godi :D)

Synd att jag inte är rik, då hade jag köpt en häst till så att han hade bra betessällskap.

*KL*

Hmmm.. eksemtäckesavklädning för tvätt (av täcke) och mätning (av ponny). Och jag måste nog ta bilder imorgon, dels ser jag bättre själv på bild, dels om jag är osäker slänga ut dem.

Men måttbandet säger att han gått ner i vikt, och stannade nu på 405 kg. Mina ögon säger att han lagt på sig depåer dock :eek:

(Den vanartiga shettisen är brutalt tjock, och har inte gått ner ett gram. Jag tror han justerat sin metabolism att leva på luft. Snart blir jag bekymrad över det lilla livet..)

Vetehalm var jättegott, sa till och med den vanartiga som normalt tycker halm är 'sådär'..

Usch, vad jobbigt att shettisen blir svårare. Hoppas att du lyckas vända det nu när du får tag på halm så att den inte går på "svältdiet". (tror ju inte att du svälter honom, men det kanske blivit lite för lite i magen, eftersom du hade svårt att få upp TS?)

Tror snarare problemet är vad han petar i sig i hagen. Men får se om modifieringen av ggn ger effekt. Och vagnen då, pappa hade glömt sätta dit svängeln men dte får gå så länge. Ska premiärtesta till helgen tänkte jag, ska bara säkerställa att han verkligen ÄR inkörd innan jag spänner för ;)

Har suttit och räknat och räknat nyss, för att få ner MJ. Minskar shettisens MJ med ca 6.5 MJ, men tvingas då gå ner i TS ännu mer, till 0,7 kg TS/100 kg (räknat på 250 kg så räknar jag på bandvikten blir det ännu värre siffra..). Få se vad magen säger. Han är lite svårtolkad, jag TROR det är TS hans mage reagerat på nu, men det KAN vara att de står inne så himla mkt med, han tycker inte om det. Även om han tar det med ro utåt (förutom just när man är där då han bankar i väggen och inte äter osv), men magen brukar avslöja honom. Så det KAN vara så himla många timmar inne som gör att magen svajar, även om det sammanföll med TS neddragning.

Lillen är värre... det är nästan omöjligt få ner TS utan att hamna på endera ett proteinunderskott som är horribelt, eller en TS som är helt horribel. Får ner det 4 MJ (frågan är om det är en piss i nilen eller gör skillnad), och ligger på 0,7 kg TS/100 kg där med (då räknat på 420 kg dock).

Funderar på att analysera om sockret i horsehaget de äter nu, om det har med depåeländet att göra. Eller så ser jag spöken på ljusa dan och han har inte alls lagt på sig depåer, men det såg ut så - och kändes så..

Får kasta in lite soja till båda två dock för att få ihop det ovan, kan man köpa soja i MINDRE förpackning än säck nånstans?? Känns som sojan kommer bli dålig innan jag hunnit tuta i dem den? Hur länge håller det eg, åratal sen jag gav soja, jag köper ju grovfoder där det inte behövs. Men då hade jag inte räknat med käcka små foderstater där Lillen kommer få den 'hutlösa' mängden av 2,2 kg silage - per dygn... (och 2 kg halm.. Jag kommer garanterat ta hem titeln som 'Årets sämsta matte 2010'...)

Jag trodde Tuna Foder hade kilovis med Soja men tydligen inte.

Om du kommer förbi Östh kan du få köpa några kilo av mig :)
Jag antar att det är du som vunnit mina 4 hela sulor på Tradera, så då kan du göra två flugor i en smäll ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18