Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag tycker Lillen är jättefin nu! Han ser ju verkligen inte benig och underviktig ut, utan runda och fina, men smala linjer. Nu är det ju ingen extrafett som ligger och bullar sig. Supersnygg är han! :D:banana:

Din ponny ser tio år yngre ut.

Det som syns skillnad på din o många andra är att den har definierade muskler- baktill.:bow: Tränad oxå.
Tänk.... så mkt mindre vikt på fötterna det blir för dem:)

Hans hjärna har blivit tio år yngre också - helt plötsligt beter han sej som om han vore tre, i stället för 13 ;)

Kl

Tack ni andra! Nu bantar han faktiskt inte längre - nu fokuserar vi på träningen för att fixa det sista :) Det roliga är att det enligt viktmåttbandet bara skiljer ca 30 kg mellan hur han såg ut i oktober, och hur han ser ut idag. Lite mer hoppas jag han har blivit av med!

Vi ska förresten börja träna hoppning nu igen, jag har inte vågat gjort det än eftersom han varit så fet. Han tycker det är skitkul, jag blundar och håller i mej och hoppas på att överleva :D

Var det en dressyrryttare? De tycker ofta att hästar ska vara skitfeta för att se maffiga ut.

Tycker inte att din är i dåligt hull. Jag tycker att han kan gå ner mer i vikt! :)

Han ska ner mer i vikt. Måttbandet säger 415 kg nu, jag har ju innan satt 400 kg som mål (på band), men det beror ju lite på hur han ser ut vid 400 om jag ändrar målet eller låter det bero. Det blev ju större skillnad än jag trodde med bara 15 kg ner från 430 till 415, så svårt sia hur skillnad mellan 415 och 400 blir?

Men jag tycker han har normalhull nu, varken mer eller mindre. Men det var faktiskt en hoppryttare som uttalade sig.

Ska man diskutera hull btw, gör det med en fälttävlansryttare. Då slipper man garanterat höra 'för smal' :devil:

Vilken jätteskillnad, bra jobbat! :laugh:

Här är en bild, en vecka gammal. Tycker den är lite väl snäll mot honom :angel: Men alla andra var i rörelse. Jag tycker han är lite fläskig nu, men en hoppryttarkompis kommenterade i helgen "Vad slimmad han är!". Så i många andras ögon är han väl slimmad för att vara nordsvensk.

6-5.jpg

Han fick vila fredag-lördag. Igår löslongerade vi igen med mycket galopp. Trav ett varv, galopp ett varv - i evigheter. Sen väldigt mycket tempoväxlingar i trav. Tycker det är riktigt trevligt att kunna köra helt slut på honom utan att mina knän behöver ta nåt stryk alls ;)

Sadeljakten fortsätter ju, tänker ge mig på att testa bomlöst bland annat. Har ögonen lite på en ST dressage, om den går att få vid nog.

KL Min häst har fläskat på sig ngt, de släpptes i en gräshage med mer gräs och det har ju hon sett till att äta, flyttar till nya stallet om 11 dgr så blir ingen mer ändring av foderstaten i nuvarande stall...så blir minst 40 min i skrittmaskinen istället utöver annan motion.

Alltid hjälper det något. Om inte annat blir det 40 min mindre ättid, inte helt fel del heller!

Min lilla gris hade inte gått upp speciellt, klart han hade ökat men inte så farligt som jag trodde. Magen hade dragit ihop sig nästan 4 cm efter 1 h ridning. Så det var nog bara magmusklerna som slappnat av. Nu har han hållt in magen i ett par dagar.
Jag rider/motionerar två gånger om dagen, ett pass i skogen och ett på banan. Här är backigt som tusan så ryggmusklerna kommer nog bli riktigt snygga och stora om någon vecka :D

vilka framsteg ni har!!
ursäkta, men ni får stå ut med frågan som kommer härnäst, hälften av er skrattar nog redan, men HUR bantar man ner en ponny så effektivt & snabbt?
Tacksam för svar!
:rofl:

Va skönt att det inte var så illa om du trodde. Får hoppas att han drar in magen ordentligt efter lite klättring. Har du några backar till övers får du gärna skicka hit dem, här är det platt som en pannkaka, bara lite stekbubblor här och där.

Att det aldrig kan få vara enkelt! Godi kunde ju inte gå med sin bantarkompis som vi hade tänkt, de ville inte helt enkelt. Och nu har ju Godi börjat gå ute på natten. Det är just nu bara han och en till häst som går ute, och den andra hästen blir väldigt orolig om hon inte ser de andra hästarna, så nu får vi försöka lösa det med hagar IGEN! Jag tror jag har kommit på en tillfällig lösning, fram till stallmötet. Men sen blir det till att gnugga geniknölarna.
Den andra hästen behöver nämligen massa mat, och det kan man ju knappast säga om Godi. :cool:

Dessutom är han överlycklig att vara med gamla nordiskompisen. Det är fullt ös hela tiden :D Så jag tror inte det kommer bli någon fara med vikten så länge vi är här *peppar, peppar*
Sen får vi se vad som händer..
Jag tror jag behåller backarna för mig själv! Helt fantastisk bokskog här, underbar att rida i! Och backarna, ojojoj vilka backar!

*KL*

Nu har jag foderproblem deluxe. Fått slut på halm och vet inte när jag får ny.

Har i princip två alternativ. Ha ute mer, och då öka MJ med okänd mängd. Kan handla om typ 2 MJ, eller om 20. Helt omöjligt att bedömma.

Eller så ha inne som vanligt, sträva efter att behålla MJ, men få fruktansvärt lite TS (och vidirgt liten tuggtid). Vi talar om 0,65 kg TS/100 kg :crazy:

Alt är att sikta på vettig TS, men då sticker MJ. Ättiden blir fortfarande dålig. Men med 0,88 kg TS/100 kg, så hamnar jag på +10 MJ jämfört med nu :crazy:

Jag hade nog valt en lägre ts-giva och hoppats att halmen kommer fort. Det är ju ändå inga enorma skillnader det handlar om, så ett litet tag ska det nog inte vara någon fara.

Våra hästar står instängda ett par timmar om dagen nu, jag inbillar mig att det bidrar till att motverka viktuppgång. Min egen motionerar två gånger om dagen, så det gör förhoppningsvis sitt också.
Imorgon ska de gå några minuter i en väldigt välväxt hage. Max en kvart om dagen. Det måste betas ner, om inte annat för grannfridens skull. Så det får bli så, 15 min/dag. Figge kommer nog få ha munkorg, alltid hjälper det nåt!

Usch den där sabla grannfriden och marker som ska betas olika tider på året.:mad:
Förhoppningsvis har vi lyckats få ihop alla till ett stallmöte imorgon och då ska det vändas ut och in på och tänkas utanför lådor och hela faderullan! Som det är nu går hästarna i sina vinterhagar och sommarhagarna är halvmeterhögt gräs. Helt och hållet ohållbart, eftersom de inte kan gå i sommarhagarna till hösten när det blir lerigt. Sabla regn!

Vi fick iaf kommit fram till en tillfällig lösning som jag hoppas att ägaren godkänner imorgon, i så fall blir det stängsling och hopsläpp imorgon. Frågan är bara om vi sen kommer bli tvungna att ändra om helt efter vad som bestäms på mötet, eller om det faktiskt kan funka. Jag hoppas och håller alla mina tummar och tår att det ska kunna funka!!! :bump:

Hur är gräset hos er? Hos oss växer det ingenting just nu, så om ni har samma "tur" som vi så hade jag testat att låta dem gå ute mer. Skulle det inte funka så märker du ju det ganska snart och hinner stalla in innan det blir katastrof. Nu har du ju dessutom fått hem den nya fina kärran så att du kan köra lite mer :idea: och på så sätt minska betestiden och MJ-intaget samtidigt som du bränner lite extra.

Om ni har gräs som växer så det knakar så skulle jag nog försöka få upp TS liiite iaf, även om det innebär mer energi. Det är ju förhoppningsvis bara några dagar det rör sig om, och förhoppningsvis kan du bränna lite extra med vagnen.

Synd att du inte bor i närheten, du kunde fått massa halm billigt av mig. Jag har en hel massa liggande som troligtvis får agera isolering till hösten. En del kanske han kan tänka sig att äta om det blir riktigt jävligt i vinter. :devil:

KL

Pga att min häst fått vredesutbrott mot sina två hagkompisar av helt okänd anledning när de släpptes över i gräshagarna idag ( gör det varje dag vid kl 12) så kommer hon att få gå själv i en vinterhage de 9dgr det är kvar tills vi flyttar, där är gräs som växt upp men inte alls det kraftiga och gödslade gräset hon kom ifrån.

Troligtvis har hon fått "utbrottet" pga att de andra hästarna är lägre i rang än henne och hon måste ha en stark ledare för att må bra psykiskt....

Men iaf bra för bantningens skull

Ja samtidigt är det väldigt tråkigt eftersom att hon inte kan stå bredvid hästar i öppna boxar, tänk om hon nu inte kan gå med andra hästar....det är liksom mitt mål att hon iaf ska få gå i stora hagar med flera hästar...jaja suck får se vad hon tycker om de spanska hästarna i nya stallet , kanske faller tanten mer i smaken:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24