Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Globus har en med hård platta med, närmast outslitlig genom botten iaf.

*KL*

Jag har problem, jag måste byta silage nu till mitt HorseHage. Har två att välja på, ett high fibre med taskig kvot - 5,58,(dvs lite för lågt protein), och ett vanligt, mjukt finstråigt med bra kvot - 8,91 (dvs bra med protein). MJ mässigt ligger de på 5,1 resp 5,5 MJ, och TS så 0,53% resp 0,52%. Så förutom proteinet och 'texturen' är de likvärdiga.

Min plan var att blanda dem. Det fungerar inget vidare märkte jag idag, jag fodrar för lite silage, det kommer bli dåligt. Det tar 10 dagar innan en highfibrebal tar slut, och det är inte okej.

Så nu måste jag endera öka silaget, eller fodra 'ett i taget'. Haken är ju att high fibre-silaget funkar INTE med halm whatsoever.

Jag har suttit och räknat och räknat och räknat tills jag kräks, och det går inget vidare.
Det vanliga får jag hyfsat ihop Lillen, det blir några MJ mer än innan och vad värre är, mindre TS. Dock saknar jag protein, 46 gram smältbart för att vara exakt. Men även om han knappt får i sig ngt gräs ute, så det borde väl täckas av gräset - eller?
(Jag vill inte under några omständigheter gå under underhållsbehov räknat på vikt..)

Shettisen är värre, jag får plussa 5 MJ och gå ner rejält i TS.

Med high fibret blir det riktigt bökigt...

Lillen får jag gå upp 5 MJ, hamnar så lågt i TS att jag misstänker han kommer protestera, och ligger ändå 50 gr SRP back =/ Ättiden kommer bli minimal iom inget halm.

Shettisen får jag gå upp ett par MJ, men annars samma, hamnar på så låg TS att de kommer mest troligt ha ihjäl mig, får proteinbrist och ättiden behöver vi inte orda om :crazy:

Ta bort mer silage, ge halm och sojamjöl? Min lever på halm och sojamjöl nu och börjar bli fin! Får 3.5 kg hö och visserligen fritt på halm när hon är inne.

Jag håller med IW, ge soja!

Jag har fortsatt att ge soja trots "betet". Hon har fått 4 dl sojamjöl om dagen dvs 240 gram och sedan 2,5 kg lusern så hon får en hel del proteiner. Jag tänkte just på det igåt om jag skulle dra ner på sojan. Det är ju jättesvårt att veta hur mkt gräs hon egentligen får i sig.

Ingen aning om silaget. Det är ju som med allt annat att det beror på. Det med den dåliga kvoten är kanske bäst? Jag menar störst chans på lite socker. Ett senare skördat gräs, låg proteinhalt mer fibrer mindre socker. Det är ju ganska blött så jag antar att en del av sockret är förbrukat i båda två. Hmm svårt att tänka det blir ju ännu fler faktorer som påverkar innehållet när det är ensilerat om man tänker på IR.
Så om man ska spekulera ännu mer så är det "sämre" höet kanske ett som lättare går att byta till efetrsom det förhoppningsvis inte innehåller så mkt NSC - kanske

Det hjälper ju inte. Jag får mer MJ, ättiden minskar och TS minskar. Har suttit i flera timmar och trasslat, och jag får inte ihop det. Jag hoppas jag bara kört fast i hemmablindhet dock.

De mängder vi talar om är med det vanliga HH:

Lillen totalt: 3,5 kg silage, 2 kg halm, 180 gram lucern. Fördelat på 1 kg silage kl 06, 1 kg silage kl 18 och 1.5 kg silage + 2 kg halm kl 22.
Kan byta lucernet mot 200 gram soja, då täcker jag proteinet, och adderar 1 MJ =) Så så kan jag ju göra, då har jag löst proteinet. Kvar är ju dock TS och ättid..

Att byta mot halm hjälper TS lite, men i kombination med soja höjer jag MJ jmf med innan, utan att öka ättid. T ex så om jag BARA ger halm + soja, så hamnar jag på ½ MJs skillnad (+) mot ursprunget och det är ju okej, men jag ligger mer back än innan på proteinet med 0,4 kg soja (maxgiva för ett mål). Om jag slänger in mer soja, så när proteinet nästan är täckt är jag väl många MJ över. Ättiden kommer inte vara någon skillnad, men TS kommer upp till strax under minimi.

High fibre så blir det 6 kg silage, fördelat på 1 kg kl 06, 1 kg kl 18, 4 kg kl 22. Ingen halm då det bara gör saker värre. Ska jag sänka silaget och lägga på halm + soja så blir det samma där. Dvs MJ-ökning, ingen ättidsökning, och TS ligger för lågt ändå. Men bättre än innan. (Vi låtsas nu jag kan få tag i bra halm i mängd nog också)

Nackdelen med att ha en MJ i silaget som är samma som eller lägre än halm, ihop med en häst som (vilket iofs är halleluja!) äter halm lika fort om silage - man får ingen jätteskillnad av att byta, mer än 0,3 kg TS mer per kg man kan byta ut, men samtidigt MJ-ökning när man ska täcka proteinförlusten om proteinet inte är rakethögt i silaget. Och drar man då ner för att få ner MJ, är man tillbaka på låg TS och ättid.

Proteinbristen kommer ju i att vi är nere i så väldigt låga MJ, jag vill eg ha Lillen på 25 MJ, han har legat på 28 nu med gamla silaget, och sålänge det är max 30 får jag ju bara acceptera, men vill gärna hålla det under det. Och då krävs det högt protein/kg foder i silaget om det inte ska bli diffar.

Där har ju varit det fina med silaget jag haft fram till nu, att det täckt proteinbehovet på fruktansvärt små givor.

Båda silagen är sockeranalyserade. High fibre ligger på 10,1% socker om jag inte minns fel, 10.x iaf. Det vanliga finstråigare ligger under 10 (har inte pappret framme). Så båda funkar sockermässigt, även om de inte är lika bra som det hag gett fram till nu (8.8% socker)

Usch, vilket dilemma du har. Jag har tyvärr inga idéer, men hoppas att du hittar någon lösning.

Åh, där sa du något som jag dividerat över ett bra tag nu. Kan man ge soja under betet eller är det dumt? Men om du ger 4 dl så borde jag ju kunna ge 2 dl utan tvekan!

Jag har ju inget annat kraftfoder att blanda ut tokoselen med, och jag har funderat på om jag kanske ska köpa betfor att blanda med, men inte riktigt kommit till skott. Då kan jag börja ge lite soja igen att blanda med. Känns som 100-150 g kanske inte gör så mycket? Eller vad tror ni? Han ska börja gå ute dygnet runt from. nästa vecka om allt går som väntat. (jag hade gärna släppt idag, men fick ge med mig några dagar till eftersom han hade blivit helt ensam ute annars och jag tror inte han hade gillat det bättre än att stå inne tyvärr)

Bete innehåller ofta mkt proteiner och särskilt nu tidigt på sommaren.
Men min fångponny gär mesta av utetiden på dygnet i avbetad hage med munkorg, Hon äter en del gräs men jag vet inte hur mkt. Jag hade inte gett soja till en häst som får mer gräs och har faktiskt idag dragit ner det till 3 dl. det är nog inte helt säkert att det 'är jättebra.

Du ska ju bara ge tokosel 1 gång/vecka, så blanda lite uppblött knäckebröd och rivna morötter eller nåt och rör ner pulvret i, om du inte vill köpa kraftfoder alltså =)

Jag undviker in absurdum högproteinfoder under vårbete, även till svårfödda rackare. Så skulle inte heller ge till en som går på normalt bete och helbete. (Dvs inte får i sig ett ynka strå i kvarten i en nedbetad hage etc)

Blev lite fel med datumarna i förra inlägget.... 18kg sedan den 5/5.. men fortfarande 18 kg;)

Alexandra: Globus hårda får hon skav av... den är för hård och oformlig när hon blir lite brysk och irriterad. Jacson va ett mellanting mellan Globusarna men ändå jätte slitstark känns det som :laugh:

AH, trist. Hoppas Jacsons håller då - och hon är nöjd med den. Här höll den längre än Globus mjuka, men inte länge. Men tror det mycket beror på saker som vilken teknik de har, hur långt gräset är osv?

kl

Var hittar man en betesreducerare till STOR häst? Globus och jacsons, eller de med "full" som stl går inte på. Den platta i hårdplast sitter kvar på yttersta om jag plattat ut den sas, men den ger skav :-/

Dock får jag mest höra att jag är elak, att jag svälter honom, att han inte alls är tjock, att alla hästar blir tjocka på sommarn, att det är synd om honom, att han är så fast och fin... Igår blev jag skitarg och sa att vi kan ju sluta bry oss, släppa den 'stackars' hästen på bete så han får fång och dör så löser ju det alla problem.:cool: :mad:

Gah, jag blir så arg.

Min häst var tjock och är nu lite väl smal. Men när folk började tjata och hästen fortfaranade var för tjock brukade jag bara kontra med att alternativet är ett skott i pannan.... vi pallar inte en lång boxvila efter fång igen(hans luftrör vill det inte heller)!
Folk verkade iallafall tänka till lite och slutade tjata.

Nu motiverar jag det mest lungt och sakligt varför jag väljer att ha hästen i något underhull.

Jag blir faktiskt skitarg på kommentarerna "men han är ju inte tjock". Det är inte lika illa att de säger att fullblodet är smal, men att se dödsorolig ut och påpeka att han är smal när han inte är det... äh det känns bara onödigt.

I vilket fall. Sadeln passar inte. :( Den halkar runt lite, det gjorde inte WWn. Men WWn var för böjd och denna tycks vara för rak. Bah. Det värsta är dock att jag får dödsont i knäna! Spännena till sadelgjorden tillsammans med stiglädren skaver mot mina redan skadade och upprörda knän. Fan!

Så är man utlämnad åt dressyrsadlar nu? Jag kände ingenting i WWn, tyckte den var suuuuperskön. Men den har ju långa stroppar som på en dressyrsadel. Funderar på om en uppbyggd och ordentlig bomlös kan vara ett alternativ. The hunt goes on...

Känner igen tjatet om att hästen minsann är smal nu och att hästar SKA vara feta på sommaren. Jag skaffade ett veterinärintyg på att min häst ska hållas smal, hellre normal mot smal än normal mot fet. Då blev det tyst :D Kändes mycket skönt att trycka upp det i ansiktet på den som tjatade...

kl

Såhär ser min herre ut nu :) Inte världens bästa bild, bråttom in i boxen så han ville inte stå som jag ställde upp honom. Men lite ser man ju i alla fall :)

Såhär såg han ut 5e oktober 09

Lite har det väl hänt? :D

Jättebra jobbat, STOR skillnad.

ANg kommentarer, så jag fick en kommentar om Lillens hull. Att han var för mager, att stackarn ju inte hade minsta mage, buklinjen var ju helt rak, och att personen som uttalade sig absolut ville se mer hull på honom.

Jag påpekade lite fint om fång, IR och att det ska ner ännu mer och vara i underkant innan det är klart, för hans hälsas skull. Varvid personen tyckte 'ja jo jag vet, jag förstår det MEN jag tycker ändå han är i dåligt hull'

Och han är ju inte ens i underkant än, han är ju normal. Om folk tycker han är i för dåligt hull nu, då har de alltså tjock som 'norm' =/

(Lillen nu för de som glömt: http://img3.imageshack.us/img3/7224/hull28maj1.jpg )

Var det en dressyrryttare? De tycker ofta att hästar ska vara skitfeta för att se maffiga ut.

Tycker inte att din är i dåligt hull. Jag tycker att han kan gå ner mer i vikt! :)

+ Forest Autumn.

Då tror jag att jag går på första känslan och köper lite betfor istället. Tror faktiskt att det blir billigare och enklare än att köpa knäckebröd och morötter. Eftersom jag emellanåt blandar både jäst och loppfrön så behöver jag ju något att blanda med. Och jag vet ju inte vad jag får för hö till hösten heller, så kanske jag behöver något att blanda mineraler med. Så jag tror att jag köper betfor istället iom att det verkar känsligt med sojan. Han går ju inte på mycket bete, men det är ju ändå så att han har tillräckligt att beta på och han kommer ju dessutom börja gå ute dygnet runt nu när vädret tillåter, så då blir det ju ännu mer protein. Så då är det ju bättre med lite avvattnad betfor. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare