Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Attans ja :p Jag skyller på att jag gick upp alldeles för tidigt idag (morgonfodring) :angel:

Jaa du, där har du skaffat dig en riktig utmaning :angel:
Hoppas att det funkar med hinkmodellen, det är riktigt jäkla jobbigt när dom krånglar sig ur allt. Trots allt så är det ju för deras egen skull man gör det :crazy: Stå ensam i nerbetad hage/grushage känns som ett sämre alternativ...
Har inga bra tips på hur du ska modifiera gg'n - har aldrig använt den pga skavrisken samt att jag tycker den just begränsar för dåligt. Hoppas att det löser sig för er, ni är ju på rätt väg som det ser ut nu.

Fast inte stora ponnyn (han på bild nyss, mörka skimmeln) som 'bråkar'. Han går snällt och fint med sin globus han :love:

Men det lilla ynglet till shettis.. Är en helt annan femma...

Om man hu inte tar sig ur GG så prova att få fast en bit köldridå med lämpligt hål i?:idea:
ha GG som du brukar ha den och en lika stor hemma gjord i köldridå utanpå typ?
Jag har lagat mina burkmodeller med kölridå när botten har sagt upp sig:laugh:

Funderar på att fästa en sån bit innuti burkmodellen redan nu innan skruttan har gjort för stort hål...

Så himla typiskt att den som inte är lika lättfödd också ska vara svår att banta av andra orsaker. :(
Hoppas att det löser sig med munkorgen och att det blir ett riktigt dåligt gräsår i år. :devil:

KL

Här var det lite kris.. Jag har inte sett min käre ponny sen i måndags och kommer inte träffa honom igen förrän torsdag (han är på första sommarstället i Skåne och jag tenta-pluggar).
Syrran har hand om honom nu och igår fick jag ett sms att han börjar bli rund igen... Bara några dagar på mer gräs, och allt arbete försvinner..

Det var första bekymret.
Det andra kommer inte förrän i juli. Då ska jag hem till Småland och tjäna lite pengar. Men jag har inte fått tag i något stall!
Jag har ett på g, men de har gräshagar med ev installning på natten.
Annars kanske jag kan stå på ridskolan, där tror jag det är ganska ont om gräs (det var det på den tiden jag red där, ungefär 10 år sen :angel: )

Vad är bästa alternativ?

Jag tänkte samma sak som axel, sätt munkorg på honom, pronto? Sen kanske han kan äta för mkt ändå, då får du ju ta bort honom från betet en så stor del av dygnet som behövs?

Han har munkorg... En sån där hinkmodell med ett hål i botten, dygnet runt senaste dagarna (han gick utan de första två dygnen i och med att det var ny flock). Uppenbarligen är han hungrig, så den begränsar betet. Så fort han kommer in i ligghallen och munkorgen plockas av börjar han äta den gamla halmen från i vintras som om det vore godis.
Det är inte tillräckligt. Finns inga andra hagar med mindre bete att använda, även om alla tre hästarna skulle behöva det.
Har funderat på att stalla in, men det finns ingen runt om som har halm kvar. Det enda jag får tag i är ett superhösilage, alldeles för näringsrikt. Och att hålla honom på box halva dygnet utan något att tugga på är inget alternativ.

Kolla med de stora foderförsäljarna, de kan ha halm kvar? Kommer ju kosta, men det verkar inte finnas andra val.

Lillen klarade heller inte vanligt bete ens med munkorg, inte ens 18 h/dygn. Så du får nog ställa in dig på inget bete för din är jag rädd.

Men om alla hästarna på betet hade mått gott av mindre bete så tolkar jag det som att de inte hinner med att hålla betet på lagom nivå. Varför inte stängsla av en del då? Så att de får en chans att komma ikapp med betet så att det blir lagom.

Hur länge står han i ligghallen utan munkorg? De timmarna blir det ju fri tillgång till halm, kanske det också blir för mycket? Kanske kan ni ha torv eller liknande i ligghallen istället? Detta kanske du inte kan styra över, men man får ju försöka tänka på alla möjliga lösningar.

Han står bara där när de ska rida, så kanske en kvart om dagen.
Det är för små hagar för att stängsla av, ytan blir alldeles för liten för tre hästar.. Ska kolla mer på det till helgen när jag kommit dit.

Jag är pank, att köpa något "lyxfoder" går inte. Får inga pengar förrän tidigast juli. Väldigt stor nackdel med att vara student.

Jag är redan inställd på inget bete, men vad gör jag? Jag får inte tag i något gräsfritt.. Han kommer inte få någon "semester" i sommar, så det handlar inte om någon regelrätt betesgång.

Lunchgrind i hagen då? Så att de går på hela ytan typ halva dagen, och en mindre yta halva dagen. Det är ju inte värra än att stå på box att stå i en liten hage. Då får de ju ändå gott om plats att röra sig, men något begränsat bete.
Men det kanske finns bestämmelser för sånt, lagmässigt alltså? Men eftersom de är 3 hästar och inte klarar av att hålla ner betet så kan det väl inte vara sååå litet? :crazy:

Senast ändrad:

Det är små hagar, mycket små. Hästarna hinner hålla det kort, men det är fortfarande för näringsrikt. Det är en nordsvensk och en minishettis förutom min.

Att köpa lunchgrind kostar pengar och kräver att jag gör om alla hagar. Jag har ingen möjlighet till det.. Det är ju inte mitt stall!

Jag förstår att du inte har möjlighet till det, men man måste ju prova alla tänkbara lösningar. Jag har inte heller eget stall, men vi får stängsla som vi vill i stort sett, eller rättare sagt, stallägaren stängslar som vi vill för han vill inte att vi gör det själva.
Så bara för att man inte har eget stall så är det ju inte alltid så att man inte kan vara med och påverka, sånt varierar ju väldigt i olika stall.

Vi har nog lite olika syn på vad som är att hålla ner betet, eftersom hästarna går upp i vikt så får de ju i sig för mycket. Visst gräset är väldigt näringsrikt, men om de hade hållt nere gräset så det knappt funnits något att beta av så spelar det ju ingen roll att det är näringsrikt iom att de inte får i sig så mycket.

Sen är väl din häst iofs väldigt lättfödd så 3 grässtrån kanske är för mycket, men då får man helt enkelt acceptera det och försöka hitta en lösning som inte innefattar gräs. Det finns ju strandhagar och liknande som inte växer gräs, då kan man ha stora utrymmen. Man kan också ha hästen på någon form av jordhage. Har man bara rätt underlag så behöver det ju inte bli så att de står i en liten fyrkant.

Jag tycker att det finns en hage för alla, sen kanske det inte går att hitta just där man bor, men då är det ju placeringen som är problemet.

Jag menar inte att låta hård eller negativ mot dig som person. Jag försöker bara få dig att se lite bredare. Jag tror att du har försökt med så mycket som inte funkar att du börjar se problem och hinder istället för möjligheter och alternativa lösningar.
Du har ju gjort ett jäkla jobb med din lille figg, vore ju för tråkigt om det blir bakslag nu när ni kommit så långt!

Det finns en massa olika mer lämpliga hagar, men jag har inte fått tag i någon.. Jag annonserar och utnyttjar de kontakter jag har, men inget napp.

Vad jag menar med att stallet inte är mitt; jag ska bara vara där en månad. Det är drygt 45 mil hemifrån mig. I "mitt" stall här i Skara får jag göra vad jag vill mer eller mindre, så länge det inte stör övriga gården.
Men här finns ingen skog att bygga hage i, jag kan inte riva upp jorden och "bygga" en jordhage. Det förstör för markägaren och det vill han inte.
Fast nu är ju problemet med mina sommarstall. Där har jag ännu mindre att säga till om. Hos syrrans stall kan jag göra lite, men där begränsar markytan.
Hur jag ska göra senare i sommar vet jag inte..

Nere i Skåne har de bara gått på gräs några dagar, en hage som "växt fritt" sen i höstas. De är alla lättfödda (inte minishettisen kanske, hon pendlar lite..), men det är de hagar vi har att tillgå.

Så vad ska jag göra? Flytta ifrån ett ställe där jag och häst trivs för att hitta någon som har oväxta hagar? Annonsera om någon har en sandlåda till hästen i sommar? Jag gör vad jag kan, men det är inte lätt att hitta en hage och ett foder som fungerar.. Med tanke på att han går upp i vikt av halm så har jag problem!
Jag gav ju tre kilo halm hela vintern, det fungerade men bara så länge det var massor med snö i hagen och svinkallt.. Så fort marken tittade fram så det fanns att pilla i (i mars, ingen betestillväxt) stannade han av igen..
Dessutom hade jag en häst som alltid var hungrig och hemsk att ha att göra med såvida han inte fick nåt att äta först..

Man blir ganska lättretad och pessimistisk när hästen är så jäkla lättfödd..

Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan skicka iväg en häst som man måste ha koll på o dessutom i betestider:confused:
Man har ett ansvar även om man är studerande.
Den har ju förrut enligt utsago gått ner trots bra bete utan munkorg o motion bara ibland:rofl:

Nu hade jag inget val, transportfirman hämtade honom för en vecka sen och jag måste stanna här. Det var inte önskat.. Jag ville ha kvar honom längre, men nu blev det inte så på grund av omständigheter som inte jag styr över. Jag kommer som sagt efter på torsdag. Hade jag fått som jag velat hade han också åkt på torsdag.

Jag har aldrig påstått att min häst gått ner utan munkorg, på bete och utan motion.
Däremot har jag kunnat ha honom på gräs (naturbete, "ovårdat" mkt ogräs), med munkorg och massor med motion utan att han gått upp. Men han blev knappast smalare.

Hur är Hansbros hönät på att förlänga ättid? Rutorna är väl 5 cm har jag för mig. Har fått ett sånt av stallkompisen. Det är antagligen väldigt mycket bättre än de vanliga hönäten, så förhoppningsvis sysselsätter det hästen några timmar extra!

Om han bara kan äta 3 kg halm för att gå ner mer så hade jag ärligt talat ställt honom i en sandhage med 3 kg halm tills han var nere på normalvikt. Om han nu kan hålla vikten på magert bete, så kan han ju gå på det när han är där, och det var väl inte så långt kvar nu? Han kanske får lida i några månader, men därefter kan han kanske få leva ett normalt liv, och förhoppningsvis få ordning på metabolismen och sluta vara ett hungrigt monster.
För magert bete finns det ju gott om, var i landet man än är, sandjord eller skogsmark brukar väl vara bra och det finns väl i stora delar av landet om jag inte minns fel från geologilektionerna.

Jag förstår inte heller varför du överhuvudtaget flyttar honom. Om du har ett bra stall hemma, där du kan styra över hagar osv, varför inte låta honom stå kvar där? Om du måste åka iväg över sommaren så fixa fodervärd under sommaren? Om alternativet till att lämna honom kvar hemma är att han blir fet av att gå på bete i skåne så hade jag valt det alla gånger. Tänk på honom, annars har ju allt hans "lidande" som han fått stå ut med under bantningen hela vintern, varit förgäves!

Har man inte själv vad som krävs för att hålla hästen i vikt så får man ju acceptera att antingen får hästen förbli fet, med allt vad det innebär, eller också lämnar man bort hästen till någon som har resurserna som krävs tills dess att man själv har de resurserna. Det må låta hårt, men det står jag för, för det är precis så det är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka