Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*kl*

tänkte uppdatera med en bild....
lägger in en bild från tidigare så man kanske kan se lite skillnad iaf:crazy:

hon går med munkorg dygnet runt på betet.
Rids ca 3 ggr i veckan pga sadelbrist... hämtar min måttbeställda isafold safir om 3-4 veckor...:love:

31022534.jpg

30715626.jpg

Är den översta bilden den nya?

I så fall tycker jag nästan att magen ser större ut, men så stor hon ju helt annorlunda och den positionern är inte så smickrande för figuren har jag märkt :angel:

Hals och rumpa ser kanske aningens mindre ut, men svårt att avgöra på två så olika bilder. Kan du inte ta en ny där hon står rätt? :)

ska ta nya foton i morron.. ska även bli färdig att ta fram måttbandet och se om där hänt något...

Tycker inte man se så stor skillnad på bilderna men det e nog bara för dom e så olika.
IRL så känns hon smalare, starkare och betydligt bättre i hull..:)

Är så glad att hon inte får skav av munkorgen och kan ha den på hela tiden.
Hon är ca 135 hög och har storlek x-full i munkorgen, tjockskalle:p

Skönt att hon känns bättre IRL, för det är ju det som räknas. ;)

Min lilla herre på 128 var tvungen att ha full!!! Och jag tycker ändå han har ganska nätt huvud för att vara av kallblodsras.
Kan ju säg att det är troligen första och sista gången han har storlek full i något, han är ju för sjutton bara B-ponny! Det roliga är att förra boxgrannen på 180, med gigantiskt älghuvud dessutom, också har storlek full på sina grimmor :rofl::eek::rofl:

Kikade på munkorgar på Granngården. Strl ponny var ju jättestor! Och om man då behöver ha xxl till min - mission impossible. De hade bara ponny, och jag har inte sett särskilt stora nånstans.

Som tur är har gräset blivit hemskt nerbetat nu :D De skaver utmed staketet och han dyker ner i gräset utanför hagen medan jag stänger grinden. Så idag får fullblodet mumsa i hagen bredvid som stått orörd x antal veckor nu, lite mer gräs där. Missade att inhandla lucern så har bara betfor hemma, det kan han ju få lite av. Lär ju inte skada iaf :p

Igår var det riktigt äckelväder och Casper har ju gått rätt mkt så han fick vila. Idag blir det skrittur i skogen med klättring :) Sadeln skulle komma om ca 2 veckor... Tur dock att tömkörningen gick så himla bra, då har vi något att pyssla med tills dess! Hoppas han bygger fina ryggmuskler. ;)

Det behöver vara stort. Det ser himla stort ut när man 'bara tittar', men sen när det sitter på. Korgen ska sitta löst, de ska ha plats att gäspa, tugga och fullt ut röra käkarna därinne. Och börjar du måtta kring hästens mule så inser man att det blir ganska rejäl diameter.

Men vet jag kände lika när jag bytte från cob till full i hinkmunkorg. Cob började bli för liten och beställde en full. Fick hem den och tänkte 'herregud, han kommer drunkna, den är ju JÄTTESTOR'. Den är alldeles lagom, dvs precis så stor som de behöver. (Hästen har cob i allt annat btw, och inte på yttre hålet. Men munkorgsmässigt behöver han full)

Jag har insett att det ännu endast är ponnys som kan få fång eller bli feta ;) Iaf enligt tillerkarna av munkorgar och liknande. Men det gör mig inget nu när de lyckats beta ner gräset till acceptabel nivå.

Hur ska man tänka om han är hemskt hungrig? Han kommer att motioneras rätt mycket i sommar nämligen. Nu är det ju tömkörning, det tänker jag mig 2 ggr/v tills sadeln kommer. Sen blir det nog oftast 1 dressyrpass (uppsuttet eller tömkörning) per vecka, men ibland två. Mest för att inte han ska tröttna men känns han positiv blir det 2 pass.

Resten blir varierande uteritter, upplagt så det blir mer ansträngande varannan dag och lugnare varannan dag. T.ex. konditionsarbete på travbanan en dag och skrittur med lite klättring nästa dag. Han kommer motioneras 6-7 dgr/v.

Det är jätteknöligt men storlekar. Min häst har full/exfull i träns och grimmor, alla mnunkorgar görs ju bara upp till full och blir då jättesmå på honom:(

Jag hade tur, hittade en stor och bra modell till min ponny som drar storlek full i grimmor o dylikt. Tyvärr är den utsliten och jag har inte hittat någon ny..

KL
Häst bor nere hos min syster nu. Han äter gräs fram till nästa torsdag, då ska jag göra slag i saken och få ordning på honom igen. Som det är nu vägrar han äta sin linfröolja, men slukar med glädje halmen inne i ligghallen. Knäppa häst :p

Nu har jag tagit nya bilder på min skrutta!
Så duktig hon är i ridnigen nu:love:
Jaja.. det är juh inte det som denna tråden handlar om utan om FETT! :p

Måttbandet visade 438 den 5/5 och 426 idag:banana:

Ny från idag
31027440.jpg

31027442.jpg

från den 2/4
30715626.jpg

30715627.jpg

en hel drös med bonusbilder:angel:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1184643_page0.html

Och några filmer
http://www.youtube.com/watch?v=QWSX8hQazCs
http://www.youtube.com/watch?v=5dfO-fjFzM8

så söt! "springa springa åååh! vänta där va mat i hörnan!"
http://www.youtube.com/watch?v=mYhMKtvrSlI

Senast ändrad:

*kl*

Hoppar in i tråden!
Tänkte bara rapportera att slowfeeding-hönätet fungerar ypperligt hittills, kan varmt rekommendera det finmaskiga (3*3cm rutor) för bantande hästar. Själv tycker jag det fungerar lite FÖR bra och kan tänka mig att det passar till fånghästar och små ponnyer/shettisar! :p eller när man allmänt behöver råbanta pålle.
Jag proppade lilla nätet så fullt det gick (ca 4kg ganska torrt hösilage/ca 3,5kg hö lyckas jag pressa ner) och på morgonen när jag kom tillbaka efter ca 12 timmar i boxen hade pålle ca 1½kg mat kvar i hönätet! :crazy:

Funkade lite för bra för mig eftersom pålle ändå ska få sin mesta näring från grovfodret och kräver en del näring. Skulle ju liksom bli 5kg hösilage per dygn till en fullstor häst! Så nu använder jag ett större nät med 4*4-maskor som jag fyller med ca 8kg hö/dag och pålle brukar hinna äta ca 5kg under 12 timmars boxvistelse.

Själv har jag "småbantat" pålle sen i vintras, till att börja med motionerat mer och sen skaffade jag hönäten för att iaf kunna styra givan under tiden pålle är inne. Vill inte skära ner från fri tillgång så länge inte pålle är smällfet så det är en hälsofara, eftersom vi bara har två fodergivor/dygn och pålle har ganska känslig mage. Slowfeeding-konceptet gillar jag mao skarpt! :)

Nu står viktmåttbandet på 520kg (man får säkert ta det med en nypa salt, men ändå en riktlinje) för halvgrovt byggd kallblodstravare på 148cm, lång i kroppen (drar 140-145cm i täcken) och med hyfsat stor muskelmassa. Utifrån ögonmått så gissar jag på att han snarare legat på ca 570-580 när det varit som mest, och någonstans under 500, kanske 480, så har han upplevts mager (börjat tappa i muskelmassa förutom fett).
Just nu börjar jag nästan oroa mig för motsatsen, att det ska bli för lite fett att ta av till slut... Pållen står på sommarbete på dagtid och inne på kvällstid, motioneras inte särskilt hårt (har iofs varit iväg på träning i helgen men det är undantagsfallet), får bra med käk på kvällen - ca 5kg hö som sagt med ganska höga värden, plus att han fått ett par hekto krafft rider mest för att kunna blanda eventuella tillskott/mineraler i. Och han fortsätter att tappa i fläsk! :eek: Tycker inte han rör sig såvärst mycket i hagen heller vad jag sett, nästan mindre än i vinterhagen.
Just nu är det perfekt, han får gärna stanna exakt som det är nu, men blir det mindre fläsk misstänker jag att det kommer börja gå ut över musklerna, att det börjar nallas från fel ställen så att säga.

Vet inte vad jag vill säga med detta för jag väntar mig inga underverks-tips för att hålla exakt samma vikt, är ju svårt att veta vad de får i sig på betet (och då hinna med i stödfodringen innan de redan börjat lägga på sig eller falla ur), bara ventilera mig :angel:

Vad skönt det fungerade med nätet för dig (här hjälpte det ju bara två dagar). Hoppas ni lyckas stabilisera vikten nu på 'lagom' med =)

Varför fungerade inte näten för dig? *nyfiken*

Ja, det där lagom verkar inte vara det lättaste! ;)
Just att hinna med, antingen skära ner eller lägga till, och utan att köra jojo med dieten... Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan!

Känns lite skumt att t o m ha börjat lägga till kraftfoder samtidigt som man begränsar grovfodermängden genom hönätet.
Men jag tror ändå det är bra att inte kasta i sig grovfodret utan få anstränga sig mer. Gräset är inte heller särskilt snabb-betat eftersom det iaf än så länge är ganska kort (egentligen för många hästar i förhållande till ytan, förmodligen med flit för att undvika fång).

Han lyckades äta för fort helt enkelt. Fungerade bra i ett par dagar, sen var han upp i nästan samma ättakt som tidigare. Då satte jag dubbla nät, fungerade några dagar.

Jag byggde ju diverse små 'slow feeder' automater med. Fungerade några dagar, sen fick jag klura ut en ny design, som funkade ett par dagar sen hade han lärt sig tricket och utvecklat en häpnadsväckande teknik - och fart.

Men han ÄR lite för smart för sitt eget bästa ibland den där. Men när han kunde få i sig 4 kg silage på 1 h ur min SF-automat, då gav jag upp. Då var det pyttesmå hål, samma storlek på hål som han första natten jag provade inte fick i sig NÅGOT ALLS ur, på en hel natt. Ur den fick han alltså i sig 4 kg på en timme. (Jag gjorde en låda med ett lock i plywood, som jag sågade små hål i. La silaget i lådan, la på locket som fästes med resår mot botten och alltså hela tiden tryckte neråt på maten. Du kan få se bilder om du vill.)

Han får ju så begränsad giva så jag ville verkligen få det att räcka längre, men jag fick tillslut se mig slagen ;)

Känner igen lite det du upplever även om kraftfoder aldrig lär dyka upp här, inte med en herre som gärna äter 20 kg silage/dygn om han får, så det lär för alltid räcka med mer grovfoder. Men just det där med går ner, och ner. Och känslan av att 'snart kommer jag få ÖKA om det fortsätter såhär'. Jag har dock också lite besvär med hur jag ska få det 'lagom'. Han går ju på kort gräs MED munkorg = nåt strå i kvarten, får väldigt lite silage morgon och em (½ kg/fodring). Sen får han samma patetiska mängd + lika mkt halm när han kommer in. Och så 2 kg silage + 2 kg halm till natten. HUngrig som få, men inte sådär besatt/matfixerad och ffa magen håller och humöret håller. Och han kan gå och 'beta' (försöka iaf) hela dagarna, värmer ett mattehjärta. Så jag hoppas verkligen jag kan hålla vikten lagom, gräset är ju lite svårstyrt, milt sagt.

Rumpan ser ju faktiskt mycket mindre ut!!! Heja.

Vilken snygging dessutom, hon har ju nästan samma färg som min gubbe, lite ljusare gul bara. :)

Yes! det är inte bara mina ögon som ser skillnad!:laugh:

Hon sätter inte så värst mycket fett just på magen och revbenen utan mer på hals, bog och rumpa.... Därför det inte märks så tydligt på måttbandet.
Hde vela ha en våg till henne istället för då hade den nog visat på mer än 12kg mindre...:grin:

i morron är det ca 2-3 veckor kvar tills min sadel e klar!:love:

*KL*

Alla ni som har svårt att hitta munkorgar som inte skaver - gör egna istället :) Enkelt, billigt och lätt att skräddarsy ;)

En fd Bukemedlem la ut en beskrivning på sin hemsida, tyvärr finns den inte längre. Jag sparade bilden och hoppas att hon inte misstycker att jag lägger ut den här. (Tar genast bort den om jag får höra att så är fallet)

Man klipper alltså ut den i sk köldridå (finns på bla gr***gården) och fäster i en vanlig grimma med tex balsnören eller sporremmar. Använd ev eltejp för att fixera den framtill och låsa ev spännen på sporremmarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 625
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka