Sv: Uppdrag bantning! Del 3
*kl*
Hoppar in i tråden!
Tänkte bara rapportera att slowfeeding-hönätet fungerar ypperligt hittills, kan varmt rekommendera det finmaskiga (3*3cm rutor) för bantande hästar. Själv tycker jag det fungerar lite FÖR bra och kan tänka mig att det passar till fånghästar och små ponnyer/shettisar!
eller när man allmänt behöver råbanta pålle.
Jag proppade lilla nätet så fullt det gick (ca 4kg ganska torrt hösilage/ca 3,5kg hö lyckas jag pressa ner) och på morgonen när jag kom tillbaka efter ca 12 timmar i boxen hade pålle ca 1½kg mat
kvar i hönätet!
Funkade lite för bra för mig eftersom pålle ändå ska få sin mesta näring från grovfodret och kräver en del näring. Skulle ju liksom bli 5kg hösilage per dygn till en fullstor häst! Så nu använder jag ett större nät med 4*4-maskor som jag fyller med ca 8kg hö/dag och pålle brukar hinna äta ca 5kg under 12 timmars boxvistelse.
Själv har jag "småbantat" pålle sen i vintras, till att börja med motionerat mer och sen skaffade jag hönäten för att iaf kunna styra givan under tiden pålle är inne. Vill inte skära ner från fri tillgång så länge inte pålle är smällfet så det är en hälsofara, eftersom vi bara har två fodergivor/dygn och pålle har ganska känslig mage. Slowfeeding-konceptet gillar jag mao skarpt!
Nu står viktmåttbandet på 520kg (man får säkert ta det med en nypa salt, men ändå en riktlinje) för halvgrovt byggd kallblodstravare på 148cm, lång i kroppen (drar 140-145cm i täcken) och med hyfsat stor muskelmassa. Utifrån ögonmått så gissar jag på att han snarare legat på ca 570-580 när det varit som mest, och någonstans under 500, kanske 480, så har han upplevts mager (börjat tappa i muskelmassa förutom fett).
Just nu börjar jag nästan oroa mig för motsatsen, att det ska bli för lite fett att ta av till slut... Pållen står på sommarbete på dagtid och inne på kvällstid, motioneras inte särskilt hårt (har iofs varit iväg på träning i helgen men det är undantagsfallet), får bra med käk på kvällen - ca 5kg hö som sagt med ganska höga värden, plus att han fått ett par hekto krafft rider mest för att kunna blanda eventuella tillskott/mineraler i. Och han fortsätter att tappa i fläsk!
Tycker inte han rör sig såvärst mycket i hagen heller vad jag sett, nästan mindre än i vinterhagen.
Just nu är det perfekt, han får gärna stanna exakt som det är nu, men blir det mindre fläsk misstänker jag att det kommer börja gå ut över musklerna, att det börjar nallas från fel ställen så att säga.
Vet inte vad jag vill säga med detta för jag väntar mig inga underverks-tips för att hålla exakt samma vikt, är ju svårt att veta vad de får i sig på betet (och då hinna med i stödfodringen innan de redan börjat lägga på sig eller falla ur), bara ventilera mig