Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Men det är ju bra ju! Heja heja, mer sånt!
Nu åker min lilla ponny till syster min imorgon, så jag får omarbeta mina planer lite.. Får se hur det blir med sadelplanerna..

Så var sadel beställd men det dröjer nån vecka tills dess såklart...

Han kändes lite loj igår så vi tog bara ett pass idag för att behålla hans arbetsglöd :) Kan ju inte köra slut på honom nu när han äntligen jobbar lite. Så vi skrittade ut några kilometer, tog en liten trav och en liten galopp också :) Så nu har han gått 5 pass på 3 dagar iaf.

Imorn blir det tömkörning på banan. Får nog bli mycket tömkörning, lösgalopp och skritturer tills vi har en sadel! Kände idag att den lilla traven och galoppen nästan var för mkt :( Får väl helt enkelt skritta ut och klättra i de branta backarna, ett rejält mantag så kanske jag inte glider av :D Kan ju inte skritta omkring utan att han får ta i lite.

Elina8: Det låter ju jättebra! Du ska va glad :D

:rofl: Äsch, då kan du ju klamra dig fast ordentligt om det går undan! Så gör jag på min ponny. :D

Klamra fast behöver man verkligen inte göra, han har otroligt bekväma gångarter, det är väl grispassen då när han kommer upp i riktigt höga hastigheter, som är skumpig som attan. Men resten är väldigt jämna och markbundna (tänk att det finns en fördel med flacka gångarter också):rofl::angel:

Det är bara att de känns så otroligt dumt när jag rider förbi en sten och jag kan sätta ner foten på den :o (iofs var stenen lite högre, typ en låg gärsgård, men ändå!)
Och så tycker jag synd om honom att få mina vassa sittben i ryggen :crazy:
Så från och med nu blir det bara sadel!
För aldrig i livet att han ska få bli fet igen för att jag ska ha något gott att sitta på barbacka. :eek::mad:

Rid med avlastningssits när du rider barbacka då? Även om min gris är rund ännu så får jag dåligt samvete av att sitta rätt ner på ryggen hela tiden. Iof har jag fått kramp i baksidan av låren flera gånger :angel: men nu sitter jag så utan att tänka.

Ojoj idag har han fått svettas på ridbanan :D Ett rejält tömkörningspass på ca 45 min. Det bästa var att jag kunde jobba honom lite i galopp! Så härligt att se honom orka, och vilja! Det blev mest trav med några korta skrittpauser bara så nog fick han ta i.

Det verkar som om de betat ner rätt rejält nu av det som de anser vara mumsigt, så hoppas det blir lite mer lagom med mat nu!

*KL*

Jag är lite bekymrat fascinerad för stunden. En av mina nojiga kontrollmätningar idag. Går som tåget med L. Men shettisen..

Han har nu lärt sig äta med greenguarden, och skaven tycks ha minskat (huden har väl blivit hårdare). Han måste dock ha fått in en häpnadsväckande teknik för gräsätning med den på. För trots att han inte tagit av den ALLS nu (dvs jag vann, tillslut *s*) så går han UPP. Helt orimligt ologiskt, men likaledes ett faktum :crazy:

Nä, ibland undrar man hur de fungerar.. Min har ju med börjat fläska på sig trots inget gräs..

Nu har jag köpt sadel! Jag kommer visserligen inte se den förrän tidigast nästa fredag (är jag och häst är på samma ställe igen), men jag hoppas att den ska ligga bra och vara bekväm. Jag är totalpank, hoppas verkligen att ingenting händer i sommar..
Det är väldigt kul, bara på någon vecka har jag märkt att hästen musklar sig annorlunda. Tack Christofer Dalhgren! Det var helt ovärderliga tips han gav. Jag kommer ha en så tjusig häst till hösten!

en sak slog mig nu..

Kanske så ÄR han en av de där få som håller vikten nere om han får proteinöverskott? Vissa kostar det ju mer för att ta hand om överskottsprotein. Iom så hög kvot i silaget så har han ju stått på rejält överskott av SRP innan (och gått ner som sagt). Nu harjag strypt silaget och ersatt med halm, och MJ är minskat - men det är också SRP. Jag vet inte hur mkt protein gräset gör nu, men från 'icke gräs' får han INTE sitt proteinbehov täckt ens, och allraminst något överskott.

Ja kanske. Värt att kolla upp! Måste väl finnas lite vetenskap om det.

Hur är det, IR-hästar ska inte äta morötter? Tyckte jag hade en bra idé att använda torkade morötter som kraftfoder att få i hästen mineraler med i sommar, men det kanske inte är så lämpligt? Bättre att köpa betfiber? Eller något annat? Vad är bäst att ge, även om det bara handlar om 1 dl eller så.

Melassfritt lucern tycker jag är bäst. Men avvattnad betfor funkar ju med.

Ang morötter etc, så jag tror eg inte en liten mängd är minsta fara. Men jag har valt att ta det säkra före det osäkra. Samma sak med 'allt' så. Eg tror jag inte t ex 1 dl musli/dag av 'valfri sort' är minsta fara - men eftersom jag inte behöver ta risken gör jag inte det.

Jag behöver ju inte ge dem morötter/äpplen/knäckebröd eller musli/annat. Så jag låter bli. Fast de fick en morot var på julafton, och Lillen fick en halv knäckebrödsskiva första gången jag satt upp här i år. Men i övrigt, här regerar (enligt hästarna) Gestapo över 'godisförrådet' :devil:

Tyvärr ratar hästen lucernen nu när det finns gräs.. Får se vad jag hittar att blanda med senare i sommar!

Jag har införskaffat betfor idag som min ska få efter hårdare pass. Som en liten belöning, men så han får i sig lite vatten direkt också. Han svettas så mycket! Tänkte skölja av den och fylla på med nytt vatten så man slipper melassen. :)

Rid med avlastningssits när du rider barbacka då? Även om min gris är rund ännu så får jag dåligt samvete av att sitta rätt ner på ryggen hela tiden. Iof har jag fått kramp i baksidan av låren flera gånger :angel: men nu sitter jag så utan att tänka.

Äsch, jag rider hellre med sadel faktiskt. Jag bryr mig inte särskilt mycket över hur det ser ut när jag rider. Jag väger inte så mycket så vikt är inget problem, och även om jag är lite lång så har jag ju balansen, så rent tekniskt är det inget problem, men när man måste lyfta på fötterna för att hästen går över en gärsgård känns inte helt ok.
Så det får bli sadel. :)

Kul att det går så bra med L, men tråkigt att shettisen går upp.
Går de ute på bete nu? Annars kanske du kan stalla in några timmar så han får mindre ättid, han kan ju få något mindre energirikt inne att tugga på.

De går på sparsamt med gräs, med betesbegränsare, 8 - 11/dygn. Resten av tiden inne.

Får en högst symbolisk morgongiva silage inne. Sen ute i hage med munkorg. Får en symbolisk (de får dela på ett kilo) giva silage tidig em. Då är de hungriga så de vet inte var de ska ta vägen.

Sen när de går in får de ½ kg silage/var + att L får halm med och E har halm i hönät. Sen till natten får L 2 kg silage och 2 kg halm, E får 1 kg silage + halm (har halm i hönät, han äter max 1 kg/dygn, så han har fritt men 'sköter det')

Ok, då finns det ju inte så mycket att ändra på.
Men hur kommer det sig att de är hungriga när de går ute på gräs??:confused:

Ok, då finns det ju inte så mycket att ändra på.
Men hur kommer det sig att de är hungriga när de går ute på gräs??:confused:

Hehe, en del är helt enkelt omättliga :D

Nja, snarare det faktum att de som sagt går på mycket sparsamt med gräs, och ovanpå det betesbegränsare. De får i sig väldigt lite gräs helt enkelt, på nivån 3 strån i minuten. Och de stråna är då ena korta jävlar, typ 1 cm på sin höjd.

KL
Veckorna till återbesöket på S-holm sniglar sig fram. På fredag har pållan stått i sjukhage tre veckor och på tisdag är det återbesök.

Ska promeneras 20 minuter om dagen och jag tackar för varje dag med stekande sol för då är hon lagom loj. I dag var snålblåst och duggregn och då är det som att promenera med en påtänd känguru :devil: :devil:

Sen är ju planen att hon ska ut på bete (med munkorg) om veterinären ger klartecken så nu får vi stå och handbeta med henne varje dag för att magen ska vänja sig med gräset, sjukhagen är ju helt nerbetet:(. Hon har ju lärt sig att när vi hämtar henne ur sjukhagen är det grästajm och hon fullkomligt dyker ner med huvudet. Hon har annars aldrig varit en sån ponny som går och smygäter och drar tyglarna ur händerna på dottern för att hinna ta en tugga till. Men efter detta kanske hon lägger till med den fula ovanan är jag rädd:crazy:

Ska i varjefall bli intressant att ställa henne på vågen igen. Hon har ju fått en heldel mer halm för att hålla sig sysselsatt...Måttbandet visar ingen viktuppgång men mina ögon säger något annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 625
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka