Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Jag tror att allt över 48 cm blir för långt för din häst oavsett? Han har ju ganska kort rygg, och man brukar behöva kommer ner till 45 och under då, i anläggningsyta alltså. Westernsadlar är ju lite annorlunda då de inte har vikt på hela ytan mot hästen som en engelsk har. Bladsadlar är väl mer som de engelska där?
Lathund är att sadeln ska när den ligger bakom bogbladet osv, INTE gå förbi sista revbensbågen, om du drar en tänkt linje och fortsätter på sista revbensbågen och drar vidaren böjen upp till ryggen. (Fattade du hur jag menade, annars kan jag rita). Bakom där ska det INTE vara någon vikt, hästar är inte gjorda för att bära vikt på länden.
Det är ofta haken med ponnyer, de kan ha förtvivlat kort rygg och en anläggningsyta på knappa 40 cm. Och 99.9% av alla sadlar i även 16" är en bra bit längre än det i sin anläggningsytan, många över 50 cm. Hade stoora problem med mina araber med det där. Trots att jag är tre äpplen hög och utan besvär får plats i en 16" ponnysadel, så blev det lätt ändå för långt. (Lillen känns lång som ett godståg i jämförelse och det är så SKÖNT!)
Avis på er som ska skaffa nya sadlar förresten, jag hade ju sett fram emot att efter midsommar ÄNTLIGEN kunna ta den där turen till sadelmakaren och bli av med WW:n. Och få något som passar MIG bättre. Men, med 1 månads skritt och sen låååångsamt sätta igång i trav så tja, det lär ju bli höst innan vi kan åka och prova ut sadel (han måste ju kunna skritta, trava och helst galoppa i ridhus om det ska gå att prova vettigt) *gråter blod*