Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

En liten fundering hur fort är det hälsosamt för hästen att gå ner i vikt? Man vill ju inte jojo banta..... //grodan21

Så fort som möjligt, skulle jag vilja säga. Självklart måste man bibehålla någon slags minsta-grovfoder-nivå dock! Men bara för att hästen bantas snabbt innebär det ju inte jojo-bantning. Det blir det ju bara om man tillåter hästen att gå upp i vikt igen!

Och min har gått upp igen :( Så det är dags att motionera som tusan! Han få gå in lite på dagarna också har jag bestämt. Kanske är det tur att han har hjälp att beta, så det tar slut snabbt...

Provade sadeln idag och jag är lite fundersam... Å ena sidan sitter den inte perfekt, å andra sidan ändrar den ju form lite grann när man byter järn. Jag tror den skulle sitta mycket bättre om man inte måste ha det vida järnet. Jag älskar den och pålle verkar inte ogilla, vi har både travat och galopperat på banan med den :) Jag undrar om någon sadel skulle passa perfekt när han varierar så frisk mellan rak och sväng beroende på vad han gör?

62-1.jpg

63-1.jpg

Jag tycker att den ser ut att tippa framåt när du sitter i den, och att den kanske är något för liten för dig i sitsen.

Jupp, den är för svängd också. Blir inget köp där dessvärre, den var jätteskön.

Igår, idag och imorgon får grabben jobba 2 ggr/dag. Lite krafttag nu ;)

Igår blev det ju bara sadelprovning så ridningen var rätt loj, vågar inte provrida nya sadlar så mkt :o Men lite trav och galopp iaf. På kvällen löslongerade jag honom tills han blev riktigt trött.
Idag har vi skrittat några kilometer i skogen, det klarar mina knän av utan sadel. Ikväll blir det löslongering igen. :)

Imorgon tror jag att jag promenerar honom för hand och tömkör sen på kvällen. Det känns ganska lagom tycker jag.

Här är min tjockis. Islandshäst, 6 år, drygt 140 cm och ganska grov. 432 kg enligt viktmåttband. Han ska ner under 400 kg.

Rodi225.jpg

Han har gått på nästan fri tillgång på ensilage i vinter. Går sedan en vecka på enbart gräs.

Hoppas att du hittar en sadel! :)

Jag har en sadel, som inte riktigt passar mig eller hästen till hundra. Kommer bli en ny snart, men massören har tycker sadeln ligger bra, men det är något som
inte stämmer enligt mig. Dock kör vi mycket barbacka. Idag blev det 45 minuters skritt, sedan lite uppvärmande galopp sedan fria tyglar och full galopp över
fälttävlansbanan barbacka. Jäklar i havet vad hon sprang fort! Sedan blev det 15 minuters skritt uppsuttet och sedan 30 minuter i skritten.

Sedan fick hon en svalkande dusch. :D Jag har en nöjd ponny idag.

Inte illa att släppa hästen på ett fält barbacka :D

Jag ska beställa en Thorowgood T4 låg manke och testa tänkte jag. Om den är lite för svängd kan det funka med en T4 Cob, fast då får man beställa från England. Så vi testar det smidigare alternativet först ;) De ska iaf vara rätt raka så det kan funka!

Nu ska jag se på hoppehästar på tv, sen blir det motionering igen!

När vi ändå pratar sadlar! Jag har en ny på gång, behöver något med mindre sits än min nuvarande.
Dock funderar jag på bomlängden..
Min nuvarande är ca 63 cm lång. De jag kollar på är 48 cm resp. 56 cm. Jag funderar på om 48 cm är för kort? Hur lång är en vanlig engelsk sadel? Jag rider ju western, har noll koll på såna sadlar (är en montsegur jag tänkt skaffa, en bladsadel. vill bara ha något att jämföra mot). Har ingen möjlighet att låna sadlarna och prova tyvärr..

Jag tror att allt över 48 cm blir för långt för din häst oavsett? Han har ju ganska kort rygg, och man brukar behöva kommer ner till 45 och under då, i anläggningsyta alltså. Westernsadlar är ju lite annorlunda då de inte har vikt på hela ytan mot hästen som en engelsk har. Bladsadlar är väl mer som de engelska där?

Lathund är att sadeln ska när den ligger bakom bogbladet osv, INTE gå förbi sista revbensbågen, om du drar en tänkt linje och fortsätter på sista revbensbågen och drar vidaren böjen upp till ryggen. (Fattade du hur jag menade, annars kan jag rita). Bakom där ska det INTE vara någon vikt, hästar är inte gjorda för att bära vikt på länden.

Det är ofta haken med ponnyer, de kan ha förtvivlat kort rygg och en anläggningsyta på knappa 40 cm. Och 99.9% av alla sadlar i även 16" är en bra bit längre än det i sin anläggningsytan, många över 50 cm. Hade stoora problem med mina araber med det där. Trots att jag är tre äpplen hög och utan besvär får plats i en 16" ponnysadel, så blev det lätt ändå för långt. (Lillen känns lång som ett godståg i jämförelse och det är så SKÖNT!)

Avis på er som ska skaffa nya sadlar förresten, jag hade ju sett fram emot att efter midsommar ÄNTLIGEN kunna ta den där turen till sadelmakaren och bli av med WW:n. Och få något som passar MIG bättre. Men, med 1 månads skritt och sen låååångsamt sätta igång i trav så tja, det lär ju bli höst innan vi kan åka och prova ut sadel (han måste ju kunna skritta, trava och helst galoppa i ridhus om det ska gå att prova vettigt) *gråter blod*

Äsch, min donna och jag jar hängt ihop i snart 6 år och jag har trillat av en 5 gånger tror jag (En gång när när hästen stod still
och snubblade över sina egna fötter, en gång när en fladdermus flög in i skallen på henne, en gång när hoppsadeln gled runt -
trots passande sadel, hårt spänd gjord och smal ponny :rofl:. En gång så har hon slängt av mig och en gång när vi gick omkull
på en isfläck i en härlig vintergalopp och landade i blåbärsriset.) så jag är inte så rädd av mig när jag rider henne.

Har man galopperat på fält i full galopp i grimma, barbacka. Så känns det som att ha ett säkerhetsbälte när man har tränset på. :D

Jag har haft min i 10 år, hela hans liv :p Han ärvde dock sin moders hysteriska lynne :devil: Dock har jag bara åkt av honom *räkna* två gånger om jag minns rätt. En gång barbacka, han blev rädd för en trädgårdsbänk och jag bara gled av. En gång hoppade vi över ett dike och sen var det katapultbocksprång så jag flög av och landade på fötterna ;)

Däremot har jag en alldeles för tjock läkarjournal pga andra hästar, vilket en läkare påpekade nyligen och undrade vad sjutton jag sysslar med egentligen. Visserligen red jag honom i grimma och barbacka ute i skogen innan han ens kunde svänga med ryttare... men då var jag ung och dum ;)

En westernsadel är en bladsadel.

Rodi rids i en Barefoot Cheyenne men vi är på jakt efter en bomsadel (island/dressyr). Vi har en sadelmakare/försäljare i byn så jag ska gå dit med honom någon dag kommande vecka och prova sadlar. Jag har varit och provridit en County Flair, som jag gillade. Om jag inte hittar rätt sadel hos sadelmakaren så ska jag låna hem den och se om den passar Rodi.

4 år
Rodi258.jpg

Precis som Em säger, westernsadeln är en bladsadel (med integrerat horn om man ska vara petig :p). Jag har aldrig sett en kortare än 48 cm, i varje fall ingen tävlingsgodkänd (dvs med fast bom och horn).

KL

Jag red en kort och väldigt lugn runda barbacka i veckan, och fy sjutton vad liten han känns utan allt extra fett!
Jag kan ju säg att jag tänker INTE rida honom barbacka igen.
Balansen är det inget fel på, men det kändes som att jag skulle kunna slå ihop klackarna under magen på honom (riktigt så illa var det inte, men näst intill):o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 625
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka