Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

nä hon är liten men väldigt grov i bålen.

blandat039.jpg

Jag är någon/några cm under 170 men som sagt hon är rätt grov i kroppen.

Min får äta den halm som finns, den är av fin kvalité men det är ingen foderhalm.
Min märker inte ens när de andra får kraftfoder :p Men om din bryr sig så kan hon ju få en näve soja. :)

Men när jag kommer med sojahinken på eftermiddagen. :eek:
Då! blir hon superduper lycklig och gnäggar och hummar och vrider sig nästan ut och in för att hon är så glad. :D :love: :rofl:

Ja min ska få lite müsli, alfalfa och eventuellt fiber chaff för att fylla upp mj till underhållsbehovet. Men utöver det ska hon inte ha i mj.

Kommer börja på 58 i mj och 405 i smrp och se vad som händer.

Jag kan faktiskt inte så mycket om islänningar. Jag lär mig hela tiden på Godi som är min första islänning. Men om han nu töltar i hagen så kan han ju och har det redan i sig.
Godi har ju töltat länge i hagen om jag tror att han har töltat med förra ägaren också, som var duktig islandsryttare. Men innan töltade han ju inte med mig, men det som gjorde att han började tölta med mig berodde dels på att han gick ner, och dels att han blev mjukare och smidigare. Det hänger ju ihop lite grann. När han blev mjukare kunde jag jobba honom mer så han blev ordentligt lösgjord och samla honom tillräckligt för att han skulle tölta.
De måste ju sätta under sig och samla sig ordentligt för att orka tölta. Och de måste vara tillräckligt mjuka och lösgjorde och tillräckligt starka för att orka tölta.

I början när han fortfarande släpade på hälften av övervikten, och han inte var särskilt mjuk så lyckades jag ändå få till tölt genom att "fuska" in bakdelen lite. Då red jag fram i skritt, gjorde halt och backade och sen direkt fram i tölt. Då gällde det att hålla kvar honom kort och samlad. Självklart jobbade jag honom och lösgjorde honom ändå, men då blev han ju aldrig så lösgjord som han är idag.

Sen började jag träna för en istruktör i vintras och fick ett tips från henne. Godi är väldigt passtaktig, så jag fick börja trava och sen ta tölt därifrån. Idag räcker det att jag tänker att han ska trava, och innan han börjar trava så fångar jag upp så han kommer in i rätt takt och töltar.

Annars är det enklast att ta tölten från skritt, samla och driv på in i tölten.

Töltsättning har jag ingen aning om hur det funkar, men såhär gjorde jag på min som redan kunde tölta. Han han ju töltat innan, bara inte med mig.

Ja min ska få lite müsli, alfalfa och eventuellt fiber chaff för att fylla upp mj till underhållsbehovet. Men utöver det ska hon inte ha i mj.

Kommer börja på 58 i mj och 405 i smrp och se vad som händer.

Men du ska ju inte lägga till kraftfoder bara för att fylla på med energi. Energi som man försöker BLI AV MED när man bantar!

Ska jag vara ärlig ser jag ingen större skillnad på dina 2 översta bilder. På sista bilden var hon ju fin i hull, men ser lite tunn ut. Fortsätt banta med förnuft och träna så kommer hon att bli både fin i hull och muskler.

Om du inte behöver ge kraftfoder för att täcka upp några behov mer än MJ, så strunta i det! Om du hamnar på galet lågt MJ, typ hälften av underhållsbehov (utan tillägg för träning) så ge mer grovfoder. Annars är det ju det som är själva meningen med att banta, att man tillför mindre energi än vad hästen gör av med. Annars kommer ju hästen bara bli fetare och fetare!

Jag tycker att min har gått upp lite igen =/ Kanske är inbillning.

Ikväll ska vi nog släppa hästar på bete. Hagen Casper ska gå i har blivit lite grönare men det äter han upp snabbt, sen blir det bantning igen :devil: har stängslat av lite igår. Dessvärre får jag jätteont i knäna nu av barbackaridningen, kan bara skritta antagligen. Han är så pigg så man får ju hålla om rejält för att hänga med, och det klarar inte mina knän.

Så får försöka tömköra och löslongera till förbannelse varvat med skritturer i skogen, så han inte tröttnar på ridbanan. Och hoppas sadeln passar sen!!

Igår hade vi en superhärlig tur i skogen. Han var spänd och lite nervös så han förbrände nog någon extra kalori på att spänna hela kroppen :p Galopp upp för backe var jobbigt tyckte han. Sen tog vi en galopp upp för en lätt, lätt sluttning och det var så perfekt! Han tog framåtdrivningen och ökade rejält istället för att sakta av i brist på ork. :)

Jag behöver lite råd. Ska ringa vet och fråga imorgon, missade deras telefontid. Min häst börjar bli ganska så lös i magen, troligtvis pga gräset.
Finns det något jag kan göra för att hjälpa till?

Jag väntar på att nya hagen ska bli färdigstängslad, men där är ganska mycket gräs i den också, så det kommer ta några dagar innan den blir nerbetad. Jag hade ju velat släppa honom i den nya hagen innan det växte upp för mycket, men det har tagit lite tid med stängslet. Vi får inte stängsla själva, och stallägaren är minst sagt till åren, så jag är bara glad att det blivit påbörjat och hoppas att allt är klart till helgen iaf.

Men som sagt, finns det något jag kan göra för att lugna magen? Den mullrar och är ganska lös (inte rinnande, men det säger splaffs när det landar och det är inga bollar, utan snarare komockor)
Kan jag ge honom något speciellt foder eller så? Han står fortfarande inne nattetid. Jag vill ha honom ute så mycket som möjligt, men det kanske är dumt att ha honom ute mer än nödvändigt nu tills mängden gräs är lagom?
Nu menar jag inte att han ska stå inne hela dagen, men kanske ta in vid 7 istället för 9? :confused:

Det första jag tänkte var filmjölk :p Jag vet inte hur vettigt det är men jag vet att en tjej i vårt stall gav filmjölk till sin häst när den var lös i magen. Det kanske var hennes eget påhitt, men jag vill minnas att det funkade.

Förutom det har jag inga råd, bara att hästen måste ha mycket vatten så den inte får vätskebrist!

Prova att ge honom mer fibrer. Det nya gräset innehåler inte så mkt fibrer.

Ge honom mer hö, halm, betfor(kanske urvattnad) eller lusern när han står inne. Jag tror att det nu med det nya gräset är bättre att se till så att magen mår bra än att tänka på att de ska ha så lite foder som möjligt. Orolig mage är inte bra. Hästar som äter för mkt lättlösliga kolhydrater (socker och fruktaner) blir lösa i magen. Men även om de får för lite fibrer.

Jag är osäker på hur pass nyttigt det är med filmjölk. Men jag hade gett bakjäst.

*kl*
Tibbe får för stunden nästan fritt på grovfoder, docj är det andra skörd och inge vidare näring. Vi har "uppehåll" i bantningen då han ska stå i box/sjukhage de kommande veckorna och han håller sig som lugnast när han äter ^^
På tal om bakjäst kan man ge dom den som är i påse ? Gul med blå text står att den är för matbröd :p

Är mycket väl medveten om hur man gör för att banta en häst men för att komma upp i rätt mängd smrp, alltså gränsfall så blir det så pass mkt mj.

Hade inte min häst behövt så mkt smrp som hon faktist behöver så hade jag gladeligen legat på 40 mj men nu är inte så fallet.

Hösilaget innehåller väldigt lite protein tyvärr, nu ska de gå på gräs under sommaren så behöver ju inte vara orolig, till en början iaf.

Är väldigt rädd för att hon ska få proteinbrist, kanske även lite överambitiös men ska banta långsamt och tänkte alltså börja med de värdena.

Så var killen ensam nu. Lite upprörd blev han när vi flyttade på de andra, men jag klagar inte att han sprang upp och ner för den lilla branta backen ;) Han har nog redan funnit sig i det, men det känns ju såklart trist att han går själv.

Tidigare ikväll hade jag dessutom löslongerat honom rejält, så imorn får det nog bli lugna bullar...

Är mycket väl medveten om hur man gör för att banta en häst men för att komma upp i rätt mängd smrp, alltså gränsfall så blir det så pass mkt mj.

Hade inte min häst behövt så mkt smrp som hon faktist behöver så hade jag gladeligen legat på 40 mj men nu är inte så fallet.

Hösilaget innehåller väldigt lite protein tyvärr, nu ska de gå på gräs under sommaren så behöver ju inte vara orolig, till en början iaf.

Är väldigt rädd för att hon ska få proteinbrist, kanske även lite överambitiös men ska banta långsamt och tänkte alltså börja med de värdena.

Men då fodrar du ju för att komma upp i Smrp och det var inte det jag invände mot. Utan det jag invände mot var just att du skrev att du fodrade extra kraftfoder för att komma upp i MJ!!!

Hellre något högre MJ (sålänge det inte är för mycket) och tillräckligt smrp, än för lite smrp och drömlågt MJ. Så gjorde jag med, så det har jag inga som helst kommentarer på.

Svarar er alla:

Tack för tipsen. Filmjölk vet jag att en del ger, men vad jag hört så är det inte riktigt samma goda bakterier som är bra för våra magar.
Bakjäst har jag gett förut och tycker det funkade bra.

Vet. föreslog mag-tarmbalans. Jag ska kolla på det idag, jag kanske fortsätter med bakjäst, det är ju väldigt smidigt eftersom man bara köper det man behöver och inte har en massa ståendes i flera år.

Han får fortsätta komma in lite tidigare (typ 19) och då får han hö, kanske ska ge lite lusern också. Halm har han alltid ca 1 kg i boxen, men det äts sällan på.
Funderade faktiskt på att öka höet lite, och det tror jag att jag ska göra.

Idag blev nya hagen klar! Det lilla som är långt är troligtvis nerbetat inom en vecka.
Idag hade han druckit lite mer, innan har han druckit kanske 5-7 liter på natten. Idag hade han väl druckit 10-15 iaf.

Återkommer senare idag med nya fina bilder!:D Han har musklat till sig lite!:banana:

Har de vatten ute? Mina dricker knappt alls inne sommartid, de föredrar att dricka ute i stora karet. Alla har varit likadana, inte bara nuvarande alltså.

Så, finns det vatten ute skulle jag inte oroa mig massor över vattenförbruket inne =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 625
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10