Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Alex: jag tycker han är jättefin! Jag tycker det låter väldigt mycket att gå ner så pass mycket till på L. Nu har jag ju inte känt på honom, men jag hade nog börjat sakta ner bantningen och börja träna lite mer muskelbyggande istället.

Mjo, kunde jag det, eller ja vågade jag det som det är nu också då. Men även kunde utb-mässigt, rida ordentligt säg 5 - 6 dagar i veckan, då skulle jag nog våga sluta banta. Men nu vetefan vad jag vågar utan en hovröntgen, men om de så är perfekta är det ju det med att han är precis inriden, så man kan inte träna hur mkt som helst, eller så himla hårt. Inte med long/tömkörning/annat heller.

Men, jag tänker inte dra ner maten MER för honom just nu iaf, så får vi se om han fortsätter gå ner, stannar eller går upp (gud förbjude).

Vad roligt med en sådan nytändning! Precis så är det förr oss också nu :) Hoppas det fortsätter på det viset!

Jag tycker att han har blivit superfin! Kul att det går så bra också. :)

Min egen är superduktig i ridningen, eller ja inte idag. Det var fälttävlanstävlingar här och Stella ansåg att hon skulle vara med. :devil:
Så när vi kliver ut ur ridhuset och hon ser en massa ponnyer fara förbi, så sätter hon av från 0-280 km/h. När jag får stopp på henne
så är det stegra för att från stegrapositionen hoppa rakt upp i luften och sparka bakut, för att sedan sätta av i 280 km/h igen.
För att två minuter senare gå från 280-0 km/h när hon fick syn på en stallkompis som höll i en godisbit. :rofl:

Men i övrigt så är hon superfin att rida. Lite film från oss. :)

http://www.youtube.com/watch?v=Cyvszl8m_6w

http://www.youtube.com/watch?v=-CCoGdUhh98&feature=channel

Jag tvingar dessutom det stackars djuret att vara ute i hagen lika länge som de andra hästarna. Hon har ju tidigare fått gå in supertidigt för att hon
började springa i hagen för att hon skulle in. Men i helgen har hon varit ute lika länge som de andra. :) Dock med lite protester = skrika efter
personalen och kraffsa i marken. Men det betyder att hon inte kan äta sig fet på halm lika mycket. Hon får ju givetvis lunch i hagen.

Innan ni tror att hon hatar att vara i hagen på grund av att hon står i grushage, hon var likadan när hon gick i en stor gräshage, om inte värre.

Tack så mycket! Jag håller med ;) Stella ser ju riktigt trevlig ut nu också, kul att ni är igång och att hon är frisk!

Imorgon ska jag stängsla om i Caspers blivande sommarhage. De andra ska släppas på bete tisdag eller onsdag och hans hage börjar se lite väl grön ut :p Ska se till så han inte kan gå på gräsplätten. Visserligen en del gräsyta där han kommer gå men också mycket träd/berg och en viss del stampat jordgolv.

Det är såna hästar som Stella som får mig att bli liiiiite, lite sugen på att rida 3-gångare igen. Hon är verkligen jättefin!

Lite uppdatering från oss också då, ridmässigt.

Godi har verkligen gjort enorma framsteg nu när han inte har massa extrakilo att bära på. Han töltar (!) enkelt och det blir bara bättre för varje ridpass. Förra veckan fick vi till och med till några steg i öppna i tölten!
Han har börjat bära sig bättre i traven och galoppen blir också bättre.

I skritten är han hur mjuk och fin som helst, gör massa krumelurer utan att blinka och är verkligen hur trevlig som helst att rida. :love:

Jag kan inte fatta att det är samma häst som tidigare knappt kunde skritta, var näst intill omöjlig att ens ställa, för att inte tala om hur stel han var att försöka böja. Han passade istället för att trava och rusade in i grispass innan galoppen som var otroligt platt och 4-taktig.
Och detta var inte alls längesen! Det är ganska exakt ett år sen han töltade för första gången med mig. Men det varade inte så länge, han blev ju fet igen till sommaren och då försvann det igen.

Känns helt fantastiskt att han har utvecklats så mycket under de senaste 3 månaderna. Väldigt roligt att han utvecklas i den här riktningen som 21-åring! Men åldern är ju som sagt bara en siffra.
Kort sagt: Jag har världens bästa häst!!!:love: :bow::D

Senast ändrad:

Vad kul att det känns så! Måste vara jättekul. :)

Löslongerade idag och det blev en massa galopp. Syns att han börjar få lite muskler över korset och på rumpan! Hjärtformat som tusan.

Du som kan islänningar! Har du några tips om hur man kan töltsätta? F töltar i hagen när marken är ojämn (inte jättesnyggt, men han töltar), borde väl gå att lära honom från ryggen? Jag har ingen erfarenhet av töltare eller islänningar annat än turridning, och häromkring har jag inte sett någon heller...
Tänkte att det kunde bli bra övningar på vägen om inte annat :idea:

vet inte riktigt om min tant hör hemma här men hon är rätt lättfödd och svår att hålla i lagom hull, blir lätt lite mkt då hon behöver gå på en hög kvot med mkt smrp men väldigt lite mj...roligt kombination. NOT

Tog bilder idag då jag tycker att jag fått ner henne i bra hull nu och att det troligtvis bara är avsaknaden av magmuskler som ställer till det nu. Men vad tycker ni?

IMG_6448.jpg

hon har sett ut så här
loffs080613029.jpg

men är 2 år sedan nu, jobbar hårt med att hålla henne i trim, dock har träningsmotivationen varit ngt låg eftersom att det inte finns några uteridningsmöjligheter i nuvarande stall, flyttar till nytt i mitten på juni = "skog" och några backar :D

Jag tycker framdelen ser lättare ut, men det kan vara vinkeln/ljuset på bilden. Det var en bastant liten dam :D

ja man kände inte heller revbenen ens med hårt tryck på den gamla bilden, nu känner man med ganska bra lätthet. Är en arab -fullblod/halvblods korsning och har nog fått buken från araben.

Slank har hon varit men kändes inte så optimalt

081231046.jpg

Vet inte vad ni tycker? Är detta hullet ngt att sträva efter eller ska hon hellre ha det hullet som hon har nu och stärka bukmuskulaturen istället.
Misstänker att det var stor avsaknad av muskler som också gjorde att hon såg så smal ut.

Jag tycker att hon är finast på sista bilden, där är den riktigt fin i hullet!
Jag skulle banta ner den en bit till från hur den ser ut idag, men samtidigt ge bra med protein.

Shit, säker på att det inte är något kallblod med i stammen? :D

Jag tycker också hullet är fint på sista bilden, lite mer muskler på det så hade det varit perfa!

Ja hullet är ju nice, men saken är den att jag har inte en aning hur hon blev så smal, flyttade till nytt stall och gick över till analyserat hösilage och till slut ganska mkt kraftfoder.
Är foderstatsnörd och räknar på både ditten och datten.
Men har väldigt svårt för att dra ner så mkt på hösilaget som säkert skulle behövas iom att hon äter av halmen också.

Flyttar till nytt stall i mitten på juni som sagt och där står de på torv med halm över och jag ska fråga om det är ok med enbart torv och sen då fodra med halm och hösilage. Kan det vara ngt?
Om inte detta går och de vill ha halm som strö hur mkt är rimligt att fodra som minst av hösilaget? TS 62

Man kan fylla upp med Alfalfa och fiber chaff om man skulle vilja.

Lättfödda hästar är ngt "nytt" för mig ;)

Ja man vet aldrig då mamma å ena sidan ska vara okänd och en annan av alla ägarna( runt 10st) säger Arab. Hon är bara 160cm hög så kan vara vad som helst ;)

Hon tycker ju om godsaker, precis som sin matte :D

IMG_6465.jpg

Senast ändrad:

Om hästen får fri tillgång till halm och den äter det så behöver du i teorin inte ge hästen något silage eller hö.
Min egen får bara 4 kg hö + fri tillgång till halm. Om hästen ska gå på gräs ute så kan man ta bort ännu mer hö, tycker jag.

Ok
De fodras 5ggr/dag i nya stallet så har lite gissel med hur jag ska fördela maten, de hösilage hon kommer få (ca 4kg) kan man kanske fördela på det som de får ute så att det inte blir fel.

Min får ett halvt kg tre gånger om dagen och sedan 1.5 kg för natten.
Visserligen så är hon aldrig speciellt hungrig på höet längre. :) Bryr sig inte ens när hästarna ska få mat, hon har ju redan mat!

Ok skönt, då kanske min inte heller kommer bli ledsen, fast tror nog hon bryr sig mest om kraftfodret. Har ni ngn speciell halm eller du tager vad ni haver så att säga?

Tack för att du hjälper mig med alla tips och trix så här på måndagskvällen :bow:

Oj, var hon inte högre än då? Jag trodde det var en stor häst. Coolt!

Jag har havrehalm till min. Han äter det som godis mer eller mindre.. Nästa år tänkte jag se om jag kan få en råg- eller kornbal istället att fodra med, min stallägare producerar allt själv så jag vet att det kommer finnas (frågan är bara var i ladan balarna kommer stå. Hamnar de längst in, längst ner får jag vackert vänta).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010