Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

ANg järn, du kan sätta rött och vitt järn i WW. Så då har du 5 bomvidder att leka med. Men ju vidare järn - ju mer svängd blir bommen, även om den inte blir banansvängd.

Men, kan vara bra att veta kanske, att rött och vitt (vid och X-vid) järn går att sätta i WW:n, och då har du rött, vitt och 3 lila. Det är okej med Wintec själv med, står i papprena man får med.

Själv drömmer jag om när JAG ska slippa WWn, den ligger bra på hästen.. men jag... *kräks*

Jag har för att hålla mig till trådämnet stängt av mer i hagen idag, och tagit upp matchen mellan å ena sidan 'Alex och munkorgen' och på andra sidan 'shettisarnas svar på Houdini'. Efter att ha provat alla beprövade trick att mörda den har han sen 9 imorse gått och betat med den på. HA. Han har fått upp fastflätningen, och han har misshandlat den (och troligen sin mule) å det grövsta, men den sitter kvar. Ställningen är för stunden Alex vs shettis 4-3 :devil:

Usch, jag vet hur det är. Prova vräk ut spån i den, det kan hjälpa upp lite (och går inte att äta *s*).

Ett finmaskigt hönät kanske kan ge lite längre ättid, förutom det du redan gör?

*Kl*

Axel tyckte ju shettisen såg 'grotesk' ut med ledning av den bilden då han står 'ihopvikt' inne i 'lösdriftsboxen'.

Så här är en dagsfärsk bild. Grotesk kan jag inte hålla med om, tjock absolut, men inte grotesk..
hullmm15maj2010emil1.jpg

hullmm15maj2010emil2.jpg

När han kom. Det är tyvärr inte 'bara päls' vid bringan/övergång hals/bog, utan rent fett

hulllucia09emil5.jpg

hulllucia09emil9.jpg

hulllucia09emil2.jpg

hopslpp200912127.jpg

Ska mäta ordentligt idag, men snabbmätt igår när han stod åt ligger han på 260 kg på band, och 230är lägsta vi haft tror jag. Har markeringarna på bandet men det ligger i stallet, men trodde han hade gått upp mer än han hade nu när han svullat gräs. Startade gjorde vi på ca 320 kg på band.

Senast ändrad:

Kom på att jag hade ett vitt järn faktiskt (har W hopp till fullblodet men vitt var alldeles för stort såklart...). Kikade på det och det såg hemskt smalt ut jämfört med Caspers kurva. Men å andra sidan kanske han blir riktig smal längre fram. :) Får väl bli en beställning så får man se om WW passar (och är bekväm för mig).

Idag var vi ute på en mysig fettförbränningstur. Inledde med en massa skritt i skogen. Först tung mossa och lite backar, sen mer klättring på stigar. Avslutade med lite trav och härlig galopp :) Perfekt tur för en liten tjockis.

Det är ju jättebra jobbat :laugh: Även om det kanske inte motsvarar exakt 100 kg mätt på våg, så är det ju en himla massa!

Av någon anledning kan jag inte se de tre sista bilderna. Men, nej, jag tycker inte ALLS att han ser grotesk ut nu. Men på den före-bilden som jag kan se gör han ju det, med sin fettansamling under halsen...:crazy: Har aldrig sett det på någon häst förut.

Måste varit tillfälligt knas, för nu ser jag dem! Jo, han var ju verkligen BETYDLIGT fetare när han kom. Du har gjort ett jättejobb : )!

Nja, jag ska inte ha någon ära. Han har eg inte ens 'bantat'. Han har fått tabellbehov hela vintern. Var som sagt nere smalare än såhär, men började stanna av när det kom grönt, och har lagt på sig en hel del nu i vår. Men som sagt, tabellbehov hela vintern, mer nu (han har ju gått utan munkorg), och nada motion. Så jmf med Lillen t ex - och många av hästarna i tråden - så ska jag som ägare inta ha någon 'ära' alls, det har varit på tok för lätt för det. Jag vet inte om han eg är så himla lättfödd, inte så säker på han är så mkt under tabellerna alls.

Mycket därför jag inte alls varit lika stressad över hans vikt som Lillens, även om/när Lillen varit närmare målet, och nu när L är väldigt fin och lilla shettis fet, för lilla shettis är löjligt lättbantad, och verkar dessutom inte alls vara IR, utan 'bara' fet/tjock. Och dessutom är ganska lätt att banta. Vet jag 'gnydde' om det i vintras, när shettis på några mån med ändå, jämförelsemässigt, procentuellt sett 'gott om mat' gått ner mer än vad jag lyckades - trots hård bantning - få av Lillen på sådär 8 månader. Minns jag gnydde då om 'kan det inte alltid vara så lätt så'

Men det ska bli intressant att se vad som gömmer sig därunder, när han är helt nere i vikt alltså =)

Jag hade länkat fel först, men nu ska alla synas, jag fick gå in och redigera.

Men ja, när han kom. Jag har nog heller aldrig sett en så fet häst faktiskt, eller inte på det sättet iaf, det liksom 'dallrade' överallt. Men fritt gräs och fri tillgång till hö, så eg förvånande han inte var ännu tjockare.

Förut såg han grotesk ut med en massa valkar här och där, men nu ser han inte alls grotesk ut :)
Nu börjar han se ut att ha mer "normalt" shettishull! Bra jobbat :bow: Även om du nu inte tar åt dig äran så har du hjälpt en liten shettis till bättre mående :)

Jo min verkar också relativt lättbantad... Jag har inte gjort värst mycket hittills, mer är att vänta när vi får tag i en sadel ;) Icke desto mindre är man ju delaktig i deras viktnedgång, man har trots allt inte släppt på bete etc.

Jag tycker inte heller att han ser groteskt fet ut. Och dessutom är det skillnad på bilderna - kul!
men han kan säkert vara en sån där luftlevande varelse.

Vi har ju två ponnyer här hemma.
Min egen troligen insulinresistenta fångponny och en som är ett par storlekar mindre. Den lille är "bara" lättfödd. Han kan leva på ingenting men går snabbt upp och ner. Min ponny kanske egentligen inte kan leva på ingenting men hon har varit nästan omöjlig att banta.

Så nu är min ponny smal, nästan för smal. Den lille ponnyn (medel B-ponny) är ............ lite smalare än E men borde egentligen gå ner lite till.

Jag vet ju inte än, då vi inte gått i mål. Men hitills verkar han inte vara luftlevande/extremt lättfödd. Han är ju mycket lättare banta än Lillen t ex, och har som sagt bara stått på tabellbehov, och larvat i hage hela vintern, och nu på våren gått på lite gräs men ändå gräs, utan munkorg.

Hade jag gjort samma sak med Lillen hade han ju rullat fram. Så än känns inte shettisen som så himla lättfödd. Men jag vet inte hur svårt det sista är att få bort. Jag hoppas och tror ju att munkorg + vagnen = smal shettis. Men det kan ju visa sig vara heeelt fel, kanske är jättesvårt få bort det som är nu..

Ska ta mer bilder inkl på L sen när de har torkat, stora baddagen här nu ikväll nämligen. Trodde E skulle få spunk då han är fjollig för slangen när man fyller vatten i karet. Men han stod så stilla så, brydde sig inte alls. Jag gillar det där lilla pyret mer och mer, och så gillar jag människan som uppfostrat honom ;) Men FY så skitig han var, och FY så tjock päls han har, massor kvar att fälla, och tror jag typ tömt brunnen i mina försök att få honom hyfsat ren. REN är bara att glömma, men hyfsat. Mamma kom iaf hem när jag höll på och sa spontant att sådär vit har han aldrig varit. Så fick förhoppningsvis bort tillräckligt för det ska kännas lite skönare för honom.

Det är säkert olika med olika hästar. Men om man nu ska försöka uppskatta ngt så tror jag faktiskt att mina två ponnyer är ungefär lika lättfödda. Dvs de klarar sig på ganska lite mat. Men skillnaden är enorm när det sedan gäller att banta dem. För den lille räcker det att dra ner på maten lite. För min egen är det inte lika lätt.
Nu laddade hon ju rejält med dessa speciella fettdepåer som då den lille inte har. Jag har nog förstått det som att det är dessa som är svåra att bli av med.

Så egentligen så tror jag att man alltid bör vara försiktig med feta ponnyer om inte annat så kan de utveckla insulinresistens. Och den dagen de gör det är det på ngt sätt kört. De är otroligt svåra att banta och den som "bara" har haft en lättfödd (oftast ponny) kanske med tillfällig IR kan nog aldrig sätta sig in i hur det är att ha en IRhäst av de naturponnyraser där detta troligen är ärftligt.

Nej,a bsolut är det så. Där är vi helt ense. Menade mer att jag sett hur L sett ut på X MJ över tabellbehov, innan han blev IR alltså. Och så har jag sett hur E sett ut på flera ggr tabellbehovet. Men är ju myckt möjligt både att E har lätt för att gå upp och gå ner inom ett visst intervall, men under det är en annan femma. Eller som du säger att han är väldigt svår att HÅLLA på normalvikt, så bra poäng där. Att i slutändan kanske de är ganska lika lättfödda, bara på 'olika sätt' så att säga, iom att L helt klart har ngt skevt med sin metabolism, eller ivf har lätt att få/hade.

Jag har ju sagt Lillen är finare än någonsin i modern tid, och att omgivningen börjar tycka det räcker, fast det tycker inte jag riktigt än. Men man känner revbenen bara man lägger handen där.

Nu har jag fotat, och sen medan jag laddat upp dem suttit och nynnat lite. Melodin är Just D:s 'Vart tog den söta lilla flickan vägen?' Men jag nynnar 'vart tog den tjocka lilla ponnyn vägen, ingen som vet, ingen som vet'

För jag är väldigt glad att presentera Lillen version 2.0. Jag saknar faktiskt ORD för hur glad jag är att vi tagit oss ända hit. (Sen är jag lite oglad för en annan sak som jag haft på känn ett tag men inte velat skriva om, det hör till fångtråden dock så postar det där).

Men här är iaf Lillen version 2.0, han står tyvärr i nedförsbacke men..

hullmm15maj20103.jpg

hullmm15maj20104.jpg

hullmm15maj20102.jpg

hullmm15maj20101.jpg

Och tre tuggor ponnylycka
hullmm15maj20106.jpg

Som sagt, jag tycker inte vi är i mål igen, vill ha bort lite till. Men det har funnits oändligt många dagar då jag misströstade att vi någonsin skulle nå hit ens.

För er som inte minns, så började vi såhär..

fnghull.jpg

Jättefin liten häst!!

Jag förstår precis hur du känner det men undrar verkligen om han måste gå ner mer!

Antagligen inte, iom att 'alla' (hovis, TH när jag mailade om täcke etc) tycker 'det räcker väl nu?'. Men jag är för nojig/rädd, och vill ha ner honom mer, hellre lite i underkant om så är. Jag kommer för alltid drömma mardrömmar om att han bara utan att något ändras ska 'explodera' sådär igen och bli IR.

Han väger på band nu ca 430 kg, skulle tro det är en 450 kg på våg med ledning av hur det stämt förr, och det känns i högsta laget. Vill ha ner honom till 400 kg på band, tror jag, dvs ca 420 kg på våg - svårt riktigt se om det är 'lagom skillnad' när man försöker föreställa sig. Men vid 400 kg på bandet sitter en stjärna, som betyder 'målsnöret' (E har en likadan vid 200 kg för övrigt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII