Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ingen fara! Bilden på min ponny togs upp som ett exempel, det måste man kunna diskutera kring. Har mailat fotografen om bilden i Ridsport, under förutsättning att jag får tillgång till bilden skulle det vara kul att se dessa bredvid varandra.

Just hur hull etc uppfattas generellt under 'vila' (stillastående) och 'aktivitet' (engagerad rörelse) tycker jag är intressant så du får jättegärna lägga ut om du får den.

Jag vet ju bara hur det ser ut att diffa 60 km mellan min dåv valack när han stod och hängde i hagen (= såg ut som en fet säl) och under ryttare (= såg ut som precis det lagom hull han hade). Även muskelmässigt såg det stor skillnad ut, men ffa hullet var det slående med just de bilderna.

kl

När jag har tittat in i hästarnas hagar så har jag sett kortkort gräs, men sen idag insåg jag att gräset utanför är nästan 1 dm högt :eek: Jösses vad hästarna måste äta bra mycket ändå för att gräset ska kunna hålla sig så kortkort...

Som sagt samma här, syntes ju på bilderna, iofs tror jag det kommer gröna på sig även inne i hagen nu, med regnet följt av utlovad värme.. *noja*

Mja, bra väder för gräsets fruktanhalter osv är ju dåligt väder för alla andra eg, så svaret är nog nej tyvärr :devil:

Kan man få det lokalt? Över hästhagarna beställer jag +15 grader dygnet runt och mulet med alldeles lagom regn, tack. Förresten, lägg till en rejäl bris med så insekterna får det jobbigt.

Det är typ det vädret vi har/kommer ha nu :p Regn och dimma, men ganska varmt. Det kommer vara mulet eller regn hela veckan och ibland faktiskt varmare på nätterna än dagarna. Börjar bli dags för betessläpp (för de andra).

Idag ska jag in till affärn och se om en WW kan vara bred nog :) Jämförde med en sadel jag hade hemma som var ungefär 1 eller kanske 2 bomstorlekar för liten. Har sett nån WW framifrån på bild och vill minnas att den är mycket bredare än den jag har hemma. Bara bommen har rätt form också...

Här var uppenbart stora betessläppsdagen i torsdags. Åkte hästtrasnsporter kors och tvärs, nästan alla hästar (MÅNGA) jag åker förbi till/från jobbet hade ny hage med gräs, kossor/får/etc började komma ut på bete etc, och sen har det fortsatt.

Jag 'kontrade' med att minska hagen för mina och stängsla bort mat, de hade verkligen 'tur' i mattelotteriet de där två tycker de :devil:

Men, är outsägligt tomt i byn med. Förra året skickade grannen de sista korna. De saknas byn, helt klart. Det bää:as och bräks kors och tvärs, men var är muuu:andet. Saknar tom ungtjurarnas brölande 05:30 på morgonen :devil:

Vi har haft det där vädret med nu, men innan har det varit TORRT. Så, gräset har växt som fan och är släppfärdigt redan, och nu lär det bara bli värre iom regnet som kommit, i precis lagom dos. Ska fortsätta vara mulet säger de (fast nu är det sol..), men bli varmare. Vilket är bra, nattemperaturen höjs. Men gräset kommer växa utav bara fan. Iofs är det bra fruktanmässigt, fruktanet går åt, men mängden.. J

ag gick och tittade lite idag, och jag tror mina nerver är för klena för det här, och kommer nog stjäla hage mer hage för dem idag..

Det är ju det att jag inte har någon som kan stödfodra åt mig, för själv hinner jag inte åka ut till stallet flera gånger på vardagarna. Och om han inte får mat blir han odräglig att ha att göra med.. Känner ett visst dilemma inom mig..

Lunchgrind och en lunchfodring? Du kan ju anpassa munkorgen så de får gnagterapi.

Lillen blir ju rabiat om han blir för hungrig. Men bara det att han nu går och pillar och petar hela dagarna gör att han inte upplever 'jag dööööör av hunger!'. Faktum är att han efter sådär 3 minuter glömde bort att jag dragit in frukosten för dem idag. (De har fått vid utsläpp + en fodring vid tvåtiden ute nu senaste tiden).

Om man tar bort 'eftermiddagsmaten' däremot påminner han, man hör honom ropa. Men som sagt, det är alltså inga problem att ge 1 fodring/dag (12 h) ute nu, utan att det blir rabiat.

Underskatta inte terapidelen i att gå och gnaga, de blir MYCKET tålmodigare då, även om de eg inte får så mkt mer än terapi. Försök se en lösning och prova, sen kanske den inte fungerar, men försök lösa den då?

Antar du kan ge stödfodring vid utsläpp t ex? Då kan du ju ha en lunchgrind, och om han måste ha på em med så kanske ngn kan kasta in en färdiggjord portion över stängslet?

Eller om du kommer till så hårt nedbetad att du kan ha utan munkorg, ge halm i hagen? Grenar/träd etc?

*spånar*

Som det är nu går han ju och pillar med det som finns i hagen + 2 kg stödfodring på kvällen. Det räcker inte för hans tuggbehov, han går inte motionera ordentligt om han inte får äta något innan (brukar ge honom ca 0,5 kg av kvällsmaten innan vi rider iväg). Har inte råd att köpa några tekniska lösningar, såvida de inte är superbilliga. Min erfarenhet är dock att de kostar en hel del... Och dessutom vill jag ju inte ge mer mat. Han har ett hönät halm ute i hagen, men äter max 1,5 kg i veckan ur det. Jag fyller på det var 10:de dag ungefär, 1-2 kg.

Han är ute dygnet runt. Mycket hårt nedbetat som sagt, det har gått hästar där sen i augusti. Och uppenbarligen är det på tok för kraftigt, med tanke på att han börjar svälla till igen...

Jag har ingen som kan slänga till dem något på middagen, han som brukar göra det känner inte att han är tid och ork att göra det längre. Om det är så eller om det är viljan som sviker vet jag inte, och jag tänker inte tjata på honom mer. Det tjänar inget till, han blir bara irriterad.

KL

Lite tråkiga nyheter idag. Hans blivande hagsällskap har uteblivit, det funkade inte att släppa ihop dem. :( De är ju jättebra kompisar när man är ute och rider och står och ropar på varandra i hagen när den ena är ute och rider så vi trodde verkligen inte att det skulle vara några problem. Men de stod rumpa mot rumpa och bara matade på med sparkar non stop och ingen av dem vek undan, så vi vågar inte lika på att de hade fortsatt hålla sig på sin kant.

Så nu ska de få gå i varsin hage bredvid varandra istället, men det blir nog inte riktigt än. Jag vet inte riktigt när det blir heller. Jag hade ju gärna sett att de släpps i de hagarna innan det blir för mycket gräs, så att det inte hinner växa upp i de hagarna, för de står tomma nu.
De sa iofs att gräset där inne inte räcker länge alls, så jag hoppas att det inte hinner växa ifrån dem, utan att det hinner beta undan så det håller sig lagom.
Än så länge klarar han sig bra på det betet som finns. Jag vågar inte hoppas på att han klarar sig på normalt bete, men man vet ju aldrig.

Vad tråkigt. Har iofs sett just samma reaktion, mellan två ston (det egna var mitt, det andra flockledaren i den befintliga flocken). Jag trodde de skulle ha ihjäl varandra, de verkligen som du beskriver bara stod och matade på sparkar.

Hade det gått hade vi nog gått in och brutit och konstaterat att 'de är för lika i rang, det här slutar med en katastrof'. Men det var helt enkelt ingen som hade lust att gå in och försöka gå emellan två bastanta, upprepade nordsvenskdamer :crazy:

De redde ut det dock, och blev bästa kompisar. Min tog över flockledarskapet, och placerade konkurenten som nummer två, och de var som plåster på varann.

Men, jag fattar absolut inte man vill chansa, och hade vi kunnat gå in och bryta där hade vi gjort det och INTE gjort om försöket.

Var i affärn idag men de hade inga sadelkunniga där. Vi kunde dock mäta bomvidden med hjälp av min ståltråd jag böjt till ;) Ungefär en Prestige bomvidd 38, det är väl inte så illa? Ev något större men han ska bantas lite till ju. Hon kunde tyvärr inte säga vilka grader det innebär.

Jag upplever WW som betydligt vidare (med vidaste järnet i) än en prestige 38. Däremot, bommen är rätt annorlunda?

Sen kan en 38:a och ena nnan 38:a, av exakt samma märke och modell skilja sig på rätt många grader..

Ja alltså vi kikade inte på några Prestige, utan hon hade en fusklapp med Prestige bomvidder och enligt den var han en 38a. Surfade runt lite nu och Prestige verkar inte finnas i 38 egentligen, eller?

I vilket fall så kanske han inte är så groteskt bred längre? Ska man testa ett vitt järn från Wintec först, hur brett är det om du vet?

Vi behövde inte gå in och bryta, de gick ifrån varandra efter att ha stått så ett tag. De gick ju lugnt och fint och betade 10 meter ifrån varandra mellan omgångarna. Det var precis som en boxningsmatch, det var ju ingen som vann och ingen som blev nockad, utna när ronden var slut gick de till "sin hörna" och betade. Sen när de kom för nära igen så började nästa rond. Och eftersom ingen av dem vann och ingen blev ivägjagad så vågade vi inte lita på att de inte ryker ihop igen när vi inte är där. Vi stannade ju kvar ett tag på förmiddagen, men eftersom jag jobbar hela dagen imorgon och inte har möjlighet att komma dit om det skulla hända något, så kände vi att det var lika bra att dela på dem. Annars hade vi kunnat se vart det bar hän.

Det lustiga är att han varit väldigt ranglåg innan, det var först när han fick gå med 3 åringen när han flyttade in i nya stallet som han började tuffa till sig. Och nu har han blivit mycket kaxigare. Han väjde inte en millimeter när hon började slå mot honom, och fick in några fina slag och bett själv. Inte så att någon kom till skada, det var mer show. Men man vågar ju inte chansa som sagt.
Synd att han inte hade blivit ihopsläppt med henne direkt när han kom och fortfarande var mesig (hon är klockren flockledare) för då hade de säkert funkar jättebra ihop eftersom de gillar varandra.

KL

Blä vad allt känns tungt. Nu när hon äntligen är i fin form så kom den där trista hältan med sjukhagevila 3 veckor och promenader lika länge:(

Sjukhagen gick ju på ett nafs i det här regnet att förvandlas till en geggruta. Och hellst vill man ju dra ner på mj men hon måste ju få något att göra där i rutan också:confused:. Har lagt in små granar och tryckt i halm i hösäckarna för att det ska räcka längre men det blir ju tokhögt mj av halmen så nu är jag rädd att hon går upp igen.....

1 vecka har nu gått och den gick i snigelfart känns det som.....

Ville bra beklaga mig och få lite pepp:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka