Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL
Vad tycker ni om denna ponny?

Den är 3 år o har fått 50P o både hopp o gångartsutmärkelse.

Anser ni att den har tecken på proteinbrist eller kan det vara så som en ej riden ponny ska se ut?

Uppstlld_.jpg

Anser ni att den har tecken på proteinbrist eller kan det vara så som en ej riden ponny ska se ut?[/IMG]

Jag anser iofs inte att en 'ej riden' ponny behöver ha en låg grad av muskling. Det beror väldigt mycket på hagar och sånt också, och även på hästens egen förmåga eller´hur man säger att muskla.

Kuperade hagar = mer muskler. Sen musklar vissa hästar lättare än andra. L har t ex när han ställts ut alltid fått extraberöm för sin bakdelsmuskling, sist med tillägget att det är ovanligt att se just sådan muskling på 'låren' på så unga (2 år) hästar. Han fick pluskommentarer för sin bakdelsmuskling även när han ställdes som tanig, kantig åring som var i aningen för lågt hull (och i övrigt mest fick kritik för just tanig osv. Det är ingens 'förtjänst' mer än genernas. Andra har betydligt svårare)

Men ponnyn på bilden visar 'ser' jag ingen proteinbrist (sen kan den ha det ändå, eller inte, men jag antar du far efter att folk blandar ihop omusklad med proteinbrist? Den där ponnyn har dock en positiv överlinje och är inte urfallen i överlinjen).

Däremot att sitta och jämföra en TREÅRING med en VUXEN och tycka att en icke riden vuxen ska ha en muskling som en treårig ponny, det tycker jag blir fel. Just för det är ung jmf vuxen. En vuxen häst ska ha en annan grundmuskling, riden eller ej, så länge den haft möjlighet till hagrörelse.

Jag tycker ponnyn är fin :love:
Proteinbrist skulle jag kanske inte kalla det men jag hade nog ökat på proteingivan en aning i takt med att intensiteten i ridningen ökade. Kanske en skvätt e-vitamin också när den arbetas mer ordentligt för att hjälpa ponnyn lite på traven med muskeluppbyggnaden.
Vilken proteinkälla man väljer spelar nog ingen större roll. Ett par dl soja eller ngt halvkg lusern kanske.

Mvh JV

Är det verkligen schysst att lägga ut bilder på andras hästar och fråga om deras hull? :confused:
Jag tänkte på att AnnaDressyr la ut bilder på den här hästen under Dressyr här om dagen...

Jag tycker ponnyn är tanig rent muskulärt. Fint hull. Svårt dock att säga från en enda uppställd bild också.

Är det verkligen schysst att lägga ut bilder på andras hästar och fråga om deras hull? :confused:
Jag tänkte på att AnnaDressyr la ut bilder på den här hästen under Dressyr här om dagen...
Självklart att jag fått lov!

O ja. jag anser att man utgår därifrån o ger extra NÄR den behöver det. Denna behöver troligen inte ngt nu när bete stundar.

En häst som rids o inte musklar sig någonstans behöver givetvis mer protein, men.. om den musklar sig på vissa ställen o sämre på andra är det fel på arbetställning/ träningen.

En rund överlinje är inget kvitto på att den är muskulös- snarare fettinbäddad i de flesta fallen.

De flesta kvinnor o troligen även uenucker blir feta just om rumpan. Det verkar vara en hel del såna hästar oxå som misstas för muskulösa:rofl:

Det är stor skillnad på hingstarnas rumpor- inget fett.

Men då så :)

Men hur ser man skillnad mellan en rund musklad överlinje och en rund överlinje som består av fett? Är det helheten man ska kolla efter?

*Delvis KL*

Jag uppdaterar här om pålles bantning. Har inga nya bilder på henne men det har inte hänt så jättemkt gällande hullet.

Hon har ju gått över från fritt med hösilage till ca 10 kg hö nu + att lite gräs börjar komma upp i hagarna. Hon går ute dygnet runt och gräset hinner aldrig växa till sig i vinterhagen eftersom hon + kompis håller det väl nertrimmat :D = de har att pilla med men inget bete. Hon får kraftfoder vid ridning och jag hade ju tänkt att fortsätta med det och motionera bort så mkt fett som möjligt innan jag ändrar i foderstaten.

Problemet är att pållan har gått och blivit halt :cry: Så där gick den planen i stöpet. Frågan är hur jag går vidare nu. Betet närmar sig och hästen är redan fet :crazy: Jag har tyvärr ingen möjlighet att låta henne gå i rasthage hela sommaren utan måste finna en annan lösning. Funderar på en betesreducerare.

Hon behöver också få i sig lite fodertillskott av olika skäl varför jag MÅSTE ge henne kraftfoder (hon äter dem inte annars.) Men det känns FEL att ge ännu mer mat!

Ska in till klinik förhoppningsvis i nästa vecka och kanske behöver hon inte vila så länge men jag vill ju inte skynda på igångsättningen och riskera att hon blir halt igen..

Just nu känns det faktiskt skit!

Mvh JV (som ber om ursäkt för att hon förpestar stämningen)

Tillägger: Har ni några tips på energifattigt kraftfoder? Hon kommer att få betfor + sina tillskott men hon behöver ha ngt mer med lite "struktur" för att inte rata maten.

Just nu får hon Kraffts müsli och det räcker med nga dl för att hon ska sluka allt men finns det ngt med ännu mindre energi så vore det ju bra. Även om det inte handlar om så många MJ så vill jag ge så absolut lite som det bara går! Finns det ngt "blött" foder som är mindre näringsrikt än betfor så tar jag gärna emot tips på det också!

Mvh JV

Två till bilder från igår som jag tycker illustrerar viktnedgången. :)

Jag vet att de ser smalare ut när de jobbar. Han spänner magmusklerna och travar. Men att se hans kors så "kantigt" eller snarare icke-fettspäckat... jag vet inte när jag gjorde det senast, oavsett vilket moment han befinner sig i.
11-2.jpg

Och här tycker jag hela hästen ger ett ponny-intryck. Det syns att mina ben räcker längre ner. När jag rider drar jag ibland upp benen så det ser ut precis så som det gjorde när han var tjock och jag nästan satt i spagat. Men här hänger min ben ner mer.
8-2.jpg

Överlinjen ser trevlig ut:bow:

Nej man ska inte sitta i spagat för att man tror att just den hästen är såå bred över ryggen:rofl:
Det finns inte en sadel som mår bra av att fläkas ut så.

Haha, på tal om att sitta i spagat och rida! Jag red en ardenner en gång, den största ardenner jag någonsin träffat (och jag har träffat en hel del). Han var enorm på alla håll, muskulös skogsarbetare. Honom skulle jag ut och rida barbacka på i skogen. Snacka om stolsits! Jag satt med mina fötter fram på bogen på honom nästan :D Jag är inte så stor nu och jag var ännu mindre då, det gjorde förmodligen sitt. Tur att hästen var så snäll, annars hade jag haft ett ton muskler som inte ville vara med mer...

Helt OT, bara en fri association.

Tackar :)

Idag blev det mycket skritt i skogens backar, och en del galopp :) Det är urkul! Har också kollat upp så affärn i stan kan ta in en Wintec Wide åt oss. Ska bara mäta hans gradtal först så det kan passa. Längtar efter en sadel så man kan kräva lite mer, galoppera i fältsits och inte minst trava i lätt sits ;)

*KL*

Jag är verkligen i valet och kvalet hur jag ska göra med hagen.

Den är ju bestående av ca 1/3-del slänt, oländligt, matfattigt etc, och så 2/3 slät mark.
De har haft hela hitills, och de sköter det bra. Jag ser med förtjusning på hur det är knallgrönt och frodas utanför, är brungrönt trist inuti hagen *hehe*

Dock, de är helst på 'vallen' - det är dock ingen vall i bemärkelsen odlad eller bra bete. Men den är platt och var en vall för hundra år sen. De äter helst där (enklast?), och de leker, busar och rör sig en hel del där.

Jag för ju dock en ständig kamp med mina nojor och beslöt mig att öka trycket på dem lite och stängsla av den med 2/3, så det skulle bli svårare få i sig mat/ta längre tid. Samtidigt så begränsar jag då hagytan och ffa den galoppvänliga hagytan. Inte hela världen då de fortfarande kan springa runt.

Men så har jag med stigande oroa konstaterat att en del av hagen tillåts bli väldigt grön. Gräset frodas - och det beror på att det har bodyguards i form av nässlor. Gräs och nässlor kommer samtidigt, så de rör inte gräset (kvickrot), som får växa upp. Det där fick jag lite noja över och började fundera på att stänga bort. Men då snor jag för mkt rörelse. Om jag då öppnar vallen igen så blir det bra med rörelse dock, men mer lättillgänglig mat. Så nu vetesjutton.

Lite bilder så det blir begripligare, länkar dem:

Taget 'uppifrån'. Här syns slänten och nedanför den 'vallen'. Det ser grönare ut än det är, det som är så gröt och frodigt är skilla, vitsippor och annat oätligt.
http://img694.imageshack.us/img694/1646/hagemm13maj20101.jpg

Ett hörn av vallen, stängslet i förgrunden är uppsatt idag, de har haft tillgång till hela innan. Men för att visa hur det frodas utanför jmf med innanför staketet. Hagen th var helt söndertrampad lera i våras, den tv var hårt nedslagen och nedvissnad.
http://img694.imageshack.us/img694/2677/hagemm13maj20104.jpg

Vallen igen, översikt
http://img693.imageshack.us/img693/5907/hagemm13maj20102.jpg

Och det som växer där
http://img194.imageshack.us/img194/6307/hagemm13maj20103.jpg

Översikt nerifrån från vallen, det är det illgröna området i högerdelen av bild som bekymrar mig
http://img705.imageshack.us/img705/723/hagemm13maj20105.jpg

Närbild på det gröna området, gräs/nässelblandningen
http://img16.imageshack.us/img16/9339/hagemm13maj20106.jpg

Bara en bild för att visa innanför/utanför staket, just att gräset aldrig fick/fått en chans i hagen än
http://img42.imageshack.us/img42/5107/hagemm13maj20107.jpg

Nerifrån där de kan 'springa runt', det som försvinner om nässel/gräsblandningen stängslas bort. Här började jag också undra var shettisen tagit vägen. L syns th i bild uppe bredvid sommarstugan, men var är den lille eg? Det gröna på bilden är fänkål och ungefär lika smakligt som råttgift säger hästarna btw..
http://img508.imageshack.us/img508/1729/hagemm13maj20108.jpg

Sen hittade jag det här ;)
http://img148.imageshack.us/img148/1553/hagemm13maj201010.jpg
http://img138.imageshack.us/img138/4010/hagemm13maj201011.jpg

Men, hur skulle ni gjort med hagen? Stängt nässel/gräsblandningsdelen och öppnat vallen igen, eller haft vallen avstängd till 2/3 och haft nässel/gräsblandningen kvar?

Hagen är större än vad som syns på bild, men övrigt är slänt, sten och buskage, där det numera är nada käk, möjligen nåt strå per kvadratmeter om de letar noga.

Använd "vallen" hela tiden o munkorg på.

Du har skrivit att shettisen gått ner mkt:confused:. Den ser faktiskt grotesk ut:eek:

Sen behöver man inte vara så rädd om man tar in dem x antal timmar utan ngt direkt foder i samband med att de rids, körs eller på annat sätt motioneras VARJE dag. Jag det krävs disciplin av fånghästägare!!!

Om de springer mkt när den ena tas ut- kanonbra.

Shettisen är idag minus ca 100 kg på band mot när den kom. Och är ungefär hälften så bred över rygg och rumpa nu mot då. Du kan tänka dig hur han såg ut då.. (Ska ta nya bilder på båda i helgen) Han har dock varit smalare än nu tidigare (dock aldrig smal, vi var ungefär 50 kg från matchvikt när det började gå åt fel håll), men han har gått upp av gräset nu senaste veckorna. Ska ta tag i nytt överlistningsförsök i helgen när jag är ledig. Men shettisen startade alltså på ÖVER 300 kg på band.. Och mätte bandet något var det nog för lite..

Får jag bara munkorg att fungera kommer han att rasa i vikt han med, med tanke på att han är LÄTTBANTAD jmf med Lillen, och Lillen går ner och ner nu och folk börjar tycka 'lagom nu va?'. Det tycker dock inte jag, men att han går ner, trots att han inte motionerats alls när jag varit sjuk, visar ju på vilken skillnad munkorgen ger, jmf med ingen munkorg. Maten generellt är ju strypt sen de fick börja gå i den där hagen. Men det + gräset ger ändå uppåt på shettis, dvs han lyckas få i sig rätt bra mängder och få i sig mer MJ än med 'vinterfoderstat'. Medan Lillen inte gör det på långa vägar, och då går ner.

Jag har ju suttit och väntat på att det ska bli vår, just så det finns att 'terapignaga' i hagen, men som inte är tillräckligt för att 'täcka glappet', och kunna ta bort och dra ner fodringar utan att de står med helt tom mage mååånga timmar. Men det gäller ju dels att hålla det där, och om jag når målet då, få ner det till att det är munkorgslöst.

Men du skulle hellre behålla hela vallen och stänga det andra (det med nässlorna alltså)? Jag tror tyvärr inte hela vallen + hela resten fungerar, rädd det blir för mycket, dvs växer 'ifrån' dem sen när det tar ännu mer fart? Därför jag stängde vallen nu, för ta bort en del av maten. Men sen började bli lite nojig över det alltför gröna med nässlorna...

Lillen bryr sig inte halvsju om shettis går in, shettis bryr sig inte nämnvärt om Lillen går in - han forcerar helt sonika staketet och följer efter. Vi ska 'prata' om det sen, med lite elchocksterapi... Men ingen av dem är speciellt lättupprörda, så någon gratismotion kan man inte räkna med. Vilket jag iofs tackar för, jag vill ju att mina hästar ska vara coola med att vara själv i alla olika 'lägen'. Vad gäller stå inne utan mat så jag har inget annat synsätt på det jmf med vintertid? Dvs inte mer än 4 h mellan något att äta, men de behöver inte ha mat bara för de går in/står inne¨en liten stund? De får ju ingen extramat bara för att de får stå inne efter frukost och inte kommer ut förrän till lunch pga hovslagaren t ex.

Senast ändrad:

omöjligt att veta men det är ju så.......

Jag inser att vi har sommar jämfört med er så min oro för massor av gräs fanns inte när vi hade det som på dina bilder. Det är ändå lite svårt att se på bilderna, tror man måste stoppa näsan i marken egentligen för att se ordentligt. Men det som syns på dina "tråkiga" hagbilder hade jag nog vågat ha dem på just nu. Sedan är det alltid en fråga om vad som händer när det väl tar fart. Om jag ska gissa ngt så tror jag inte de har en chans att hålla undan gräset när det väl börjar växa i denna hage. Jag hade nog provat att stängsla av så jag hade haft en "säker" hage med kort/kort gräs (om man nu tror att det är säkert, jag gör kanske det även om det går emot en del experter). Och senare i sommar när det är varmare och gräset inte lika farligt hade jag provat att ha dem i mer gräshage delar av dagen och sedan haft säkerhagen att ha dem i för säkerhets skull (ursäkta vimsigt svar).
Nässlor/gräs stället tror jag inte att jag hade brytt mig så mkt om i alla fall så länge de inte är där hela tiden och äter.

Jag tycker visserligen alltid att det är svårt att avgöra hull på en bild (och ibalnd i verkligheten också). Men en shettis som står inne i ett stall? Det går ju inte alls att se hur han ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka