Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Läste just att ponnys, PRE´, morgan....har en medfödd lägre insulinkänslighet.
Ja då kanske det sitter i oavsett.

Då blir det som man faktiskt har gjort i alla tider. Ponnys ska inte gå på bra beten. Inga odlade vallar. en bergsknalle:idea:

Egentligen är det ganska underligt att detta med insulinresistens fortfarande verkar vara ngt nytt för många. Jag har hittat en forskningsrapport från åttiotalet där de såg ett samband mellan fång och insulinresistens hos ponnyer. Det var ju inte igår precis. Och ändå, nästan trettio år senare, är detta fortfarande okänt för en del.:confused:

Men det uppmärksammas alltmer och det finns många studier om insulinresistens hos olika hästar.

Oj, ja det är väldigt konstigt att folk inte känner till det idag, om det nu sågs så tidigt som på 80-talet. Jag själv hade ingen aning om ir på häst förrän jag hamnade i den här tråden och i fångtråden...

Det är väldigt bra att det uppmärksammas mer och mer. Kanske ska veterinärerna läsa på mer om det också? Jag tänker att de flesta anlitar distriktsveterinärer som kommer ut när ens häst har fång. Om de vet mer om ir så kanske fler hästägare inser allvaret med rätt behandling/skötsel/utfodring så fler hästar mår bra.

Jag har viss förståelse för att "vanliga" människor inte känner till det, det tar lång tid och mycket arbete innan forskningen kommer dit den ska.
Men att veterinärerna inte vet! Det är ju skandalöst egentligen! Det är ju deras jobb att veta så mycket som möjligt, för att kunna ta hand om patienterna på bästa sätt.

Egentligen har jag nog full förståelse för att de inte vet det.
Det är ganska mkt de måste hålla sig uppdaterade kring. Och det är inte säkert att det ingår en massa tid i deras arbetstid till att lära sig mer. Alla är kanske inte superintresserade av att lära sig detta på sin fritid. Jag vill definitivt inte påstå att jag är uppdaterad med allt jag borde vara inom mitt yrke. Däremot så har jag läst massor om fång och IR eftersom det intresserar mig eftersom jag har en sådan ponny.

Men jag blir ganska ledsen när en av traktens mest erkända hästveterinärer bara avfärdar mitt påstående om att min ponny fick fång pga insulinresistens och betraktar mig som mindre vetande. Detta är en person som bor i vår närhet och som vi träffar på årliga sammankomster i vår by - ledsen är fel ord - förbannad mer rätt. Han kunde åtminstone hört på vad jag sa. Hoppas att han har kollat upp det. Jag vet att han läser på om mkt.

Många sjukhus erbjuder fortbildningar och SLU har en hel del "sammankomster" där veterinärer är välkomna. Det ingår i deras jobb att veta vad de jobbar med. Men visst, alla kan inte veta allt om allt. Jag tycker dock att så pass "gammal" fakta som IR och fång och utfodring bör de ha koll på. De ger ofta råd som är helt uppåt väggarna. En flicka i grannstallet hade en fånghäst som fick återfall gång på gång (det var innan jag flyttade hit och lärde känna henne), veterinären gav inga direkta råd utan skrev ut butta och boxvila några veckor. Sen satte de igång hästen igen, tyckte den var seg och frågade veterinär om råd. "Ge havre!" blev svaret...
Hästen avlivades i vintras, pga fång som inte "gick över". När de tidigare i våras hörde mig förfasas över att F ätit upp fel frukost och fått i sig 0,5 l krossad havre kunde de inte förstå varför det var så farligt. Nu vet de bättre :mad:

Jag själv, som visserligen är student och har tillgång till de flesta databaser med vetenskaplig litteratur, uppdaterar mig ofta om vad som händer i djurvärlden. Jag antar att man "taggar av" efter ett par år, jag är ju som sagt fortfarande student och inne i själva läsandet. Men jag hoppas jag håller kunskapsintresset vid liv! Det svåra är att som privatperson komma åt vetenskapen utan att bli ruinerad..

KL
Nu vill jag prata om något skoj!
Vi var och tävlade idag! Fick massor med beröm för min tjusiga häst. :D Dessutom såg jag den mest vältränade fjording (som inte arbetar i skogen) på väldigt, väldigt länge. Asläcker verkligen!

Det svåra är att som privatperson komma åt vetenskapen utan att bli ruinerad..

KL
Vi var och tävlade idag! Fick massor med beröm för min tjusiga häst. :D Dessutom såg jag den mest vältränade fjording (som inte arbetar i skogen) på väldigt, väldigt länge. Asläcker verkligen!

Jag håller med dig - den borde vara fri!!!

Sedan är i alla fall jag oerhört tacksam över att detta forum finns. Utan det hade jag säkert fortfarande levt i ovisshet och inte haft en aning om vad jag skulle gjort med min fångponny.

Grattis till tävlingen!

Kl

Hej och hå. Fick dra pållan till Strömsholm i fredags. Hade väl igentligen tänkt ta henne på en allmän hälsokontroll i samband med vaccinering men nu blev det lite mer än så då hon började kännas knackig:(

Veterinären hittade efter böjprov 1 grads hälta på höger framben. Syntes bäst på böjt spår.

Släckte hovleden och det blev något bättre men inte helt. Röntgen visade bara pyttelite pålagring som enligt veterinären var obetydlig. Så hon behandlade både hovled och kotled med tuppkam och cortison om jag fattade det hela rätt:crazy:. Blev hemskickad med Metacam och ordinerad box och sjukhagevila med korta promenader. Ska på återbeök om 3 veckor och förhoppningsvis är det borta då.

Eftersom hon var helt ren på de andra benen och sadeln som jag tagit med för kontroll låg bra så beror det troligen på en vrickning trodde veterinären.

Det positiva var att jag fick mycket beröm av alla över det otroligt fräscha 22 åringingen:bow:. Hon visade upp sig från sin bästa sida och var en riktig lady:love:

Ställde henne på vågen för första gången någonsin och kan ju nu jämföra viktmåttbandet, haha stämmer inte alls!

Pållan väger inte alls 345kg utan 422:eek:. Men veterinären tyckte inte alls hon var tjock utan jättefin! :rofl:

Så nu tar vi en dag i taget och hoppas på det bästa....

Senast ändrad:

På tal om vad veterinärer borde veta.

När en häst i gamla stallet fick fång hade vet. berättat för ägaren att hon inte skulle ge för mycket protein, för det var farligt för fånghästar.

När min häst var sjuk frågade jag om det kunde bero på att giftga buskar som jag trodde att hästarna nallat på. Vet hade då ingen aning om att denna växt var giftig. :crazy:

Kl
Det positiva var att jag fick mycket beröm av alla över det otroligt fräscha 22 åringingen:bow:. Hon visade upp sig från sin bästa sida och var en riktig lady:love:

Ställde henne på vågen för första gången någonsin och kan ju nu jämföra viktmåttbandet, haha stämmer inte alls!

Pållan väger inte alls 345kg utan 422:eek:. Men veterinären tyckte inte alls hon var tjock utan jättefin! :rofl:

Roligt med beröm!
Du vet väl att vikt precis som ålder bara är en siffra ;)
Men jag förstår att du fick en chock:p

KL

Åh grattis!! Både till att få tävla och att få beröm :D Hur gick det på tävlingen? Western?

:bump:

Vad roligt det är att få beröm över sin häst. Det finns lite som kan väga upp det :D

Och som Elina8 skrev, vikten är bara några siffror ;) Men ändå lite roligt att det skiljde så mkt :p

Hoppas ungdomen blir bra snart :banana:

Japp, tävlade i trail. Vi blev nollade direkt (jag pratade och klappade hästen, det ska man inte göra under pågående ritt), men domaren tyckte att vi var riktigt duktiga under hela banan. Alla fel vi fick var mitt fel, för jag red slarvigt, hästen gick perfekt! Riktigt roligt! Vi ska träna hela sommaren och ta revansch i höst.

Qosack
Jag har fortfarande svårt att tro att hon är så gammal, din häst! Hon är superfin verkligen!

Vad spännande! :D Roligt att få beröm för att ni var duktiga!! Kan du inte få någon som fotar så jag kan få se när ni tävlar eller tränar? :)

Tack så jättemycket:laugh:

Hon är våran prinsessa och vi hoppas vi får många år tillsammans med henne. :love:

Det finns bilder, jag har min egna fotograf med mig när vi är ute. Men jag tror jag behåller dem för mig själv ett tag till ;)

Ojoj min grabb börjar bli rätt liten nu :D Är som att titta på en ny häst!

Löslongerade idag och han har aldrig förr varit så villig att galoppera. Han börjar få upp kondisen så han galopperade varv efter varv så glatt och föll in i galopp när traven gick för fort. Så kul! :laugh: Han tar dessutom stora språng och travar med fina knälyft, så det är ingen tung häst som försöker släpa sig runt banan direkt...

La märke till att halsen börjar tunna av och magen har nästan ingen kula alls! När han springer och tar i ser man att han har lite magmuskler också.

Egentligen vill ju inte jag ha med mig nån häst nu när jag ska flytta och plugga men jag har fått världens nytändning med Casper, när det ger resultat och han blir en mycket trevligare häst att vara med. Tur att han är billig i drift om jag envisas med att ta med honom trots allt ;) Vore så kul att fortsätta hans dressyriga utbildning nu!

Kan tillägga att han går på lite gräs, de betar men det är kortkort + stödfodras med hösilage 3 ggr/dag. I hagen får de 3+3 kg, i boxen får han 0,5-1 kg vid insläpp. De kommer in vid 22 oftast, så han får stå rätt länge utan mat. Han har halm att knapra på dock om han vill. Tror det är nattens uppehåll som gör att det funkar så bra :) Snart blir det kortkort med gräs och inget hösilage, dock dygnet runt.

Åh, vad roligt!! Får hoppas du hittar någon billig stallplats så du får med dig Casper.

Var och vad ska du plugga?

Jag med! Just nu känns det verkligen rätt med honom, han är den häst jag ville att han skulle vara från början :) Han vore ju hemskt smidig också för en student, han är en väldigt frisk häst (peppar peppar), billig i drift och kräver inte en massa utrustning. Måste köpa en sadel bara men allt annat som behövs har jag ju. Och han kan vila långa perioder utan att bli tokig, det är ju bra vid tentor och sådär.

Det blir biologprogrammet i Karlstad om jag kommer in, vilket jag hoppas på såklart! Karlstad verkar vara en hästig kommun iaf.

Ska nog fota lite imorn på snyggingen. :)

Constance! Din shettis börjar bli finare nu! Bra jobbat. :)

Chili, såg filmen på din häst i en annan tråd. Han börjar också se slimmad ut!
Likaså börjar, jag tror jag glömde skriva det när jag chockerades över klippningen :o men sthu's darling börjar också se mycket bättre ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka