Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Funderade på en sak i natt. När jag bantar Moa nu, så minskar man ju maten en del = en häst som är hungrig jämt. Hur påverkar det insulinet i kroppen? För jag vill ju minska insulinet?
Btw så var provsvaret 16, skulle vara under 60. Men veterinären tyckte vi skulle fortsätta utreda på kliniken eftersom hon har alla symtomer på IR.
Om hästen har låg blodsockerhalt så borde insulinkänsligheten öka dvs insulinet fungerar bättre och det leder till att IR minskar. Dessutom blir det påverkas IR av mindre fett.
Jag vet ju inte alls hur hästar fungerar, men människor som är hungriga får ju lågt blodsocker. Varje gång man äter höjs blodsockret. Sen är det ju olika hur fort det sjunker igen beroende på vad det är för mat. Men ju längre man går utan mat, desto mer hinner blodsockret sjunka. Jag vet inte om det stabiliseras vid en viss gräns, men en person som inte ätit på länge (tex. fastar eller någon som har ätstörningar eller av någon annan anledning inte äter regelbundet) kan ju svimma pga lågt blodsocker.
Blodsocker på 16 är högt.Vad är det som de har mätt?
Om hästen har låg blodsockerhalt så borde insulinkänsligheten öka dvs insulinet fungerar bättre och det leder till att IR minskar. Dessutom blir det påverkas IR av mindre fett.
Hur mycket mat ger ni era hästar nu när ni bantar dom?
Vad är det som de har mätt?
Fast de kan ha finfint blodsocker och förhöjd insulinhalt, så jag vet inte riktigt hur hårt sambandet är. Lillen har ett förträffligt fint fasteblodsocker, men ett inte alls lika fint fasteinsulinvärde.
Däremot tror jag på att IR gör de hungriga. Bara jmf i stallet. Två tjockisar, och E är tjockare än L. L är BETYDLIGT mer matfixerad än E, som tycker mat är gott men finns annat här i livet sas. Nu är dock L inte lika sjukligt fixerad vid allt som går att äta som vissa andra hästar som beskrivits i trådar, men skillnaden är ändå STOR.
Blodsocker på 16 är högt.
Denna referens torde vara av uppmätt insulin.
det blir fel när vi fortfarande diskuterar IR endast. Man har ju delat upp det i annat. EMS är ju feta hästar som är IR.
Sålänge insulinet inte fungerar som tänkt kan inte heller glukosen brytas ner. Den samlas i levern, i fettdepåerna eller kissas ut.
Cellerna skriker efter energi o hästen äter som den inte har sett mat pga det.
När hästens metabolism blir normal igen, borde hästen rimligen inte ha samma lust efter mat.
Insulinet blir ju högt när kroppen försöker på alla vis att bryta ner glukosen, men när sambandet är ur funktion blir det då alldeles för högt.
För att hålla insulinet i shack o samtidigt få bort härden till eländet- depåerna, ska den ha mat ofta ofta i små doser. Se diabetes 2.
Motion men även bantning är ett sätt att hålla fång borta.
Fastevärdet för insulin varierar mellan olika hästraser men är mellan 3,7 och 11,6 mikroIU/ml.
Jag får inte alls ihop det med 16 och under 60 därav min fråga tidigare.
Nu kan jag tänka mig att man kan göra ganska många olika sorters prov och analyser på detta.
ja det var ungefär det jag menade tidigare. Om en IR häst får mkt socker så stiger insulinhalten så pass högt så att blodsockret sjunker till sist. Därför säger inte ett blodsockertest så mkt på en häst.
Antingen blir de hungriga av IR (jag har förträngt hur hunger/aptit styrs för tillfället) eller också är de genetiskt anpassade till att vara matvrak så att de utvecklar IR. Jag tror att min ponny är det senare. Hon har alltid ätit allt som går att äta.