Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hihi :D
Ja visst ja, Blade heter ju Trinity. Så långt har jag inte tänkt :p
Men Margareta som killnamn? :eek:

sthu: Ja, jag har sett det på en del andra hästar här i tråden, men inte kommit ihåg att fråga vad det är :p

Klart det finns killar som heter Margareta. Skitkonstigt tycker jag, men så finns det ju folk som heter Bamse och Tomte och Blåsippa och allt möjligt också, så då är väl Margareta bättre ändå.:angel:

Har aldrig hört talas om nån kille som heter Margareta. Men jag håller med dig - hellre en Margareta än en Bamse :p

*KL*

Funderade på en sak i natt. När jag bantar Moa nu, så minskar man ju maten en del = en häst som är hungrig jämt. Hur påverkar det insulinet i kroppen? För jag vill ju minska insulinet?

Btw så var provsvaret 16, skulle vara under 60. Men veterinären tyckte vi skulle fortsätta utreda på kliniken eftersom hon har alla symtomer på IR.

Funderade på en sak i natt. När jag bantar Moa nu, så minskar man ju maten en del = en häst som är hungrig jämt. Hur påverkar det insulinet i kroppen? För jag vill ju minska insulinet?

Btw så var provsvaret 16, skulle vara under 60. Men veterinären tyckte vi skulle fortsätta utreda på kliniken eftersom hon har alla symtomer på IR.

Vad är det som de har mätt?

Om hästen har låg blodsockerhalt så borde insulinkänsligheten öka dvs insulinet fungerar bättre och det leder till att IR minskar. Dessutom blir det påverkas IR av mindre fett.

Om hästen har låg blodsockerhalt så borde insulinkänsligheten öka dvs insulinet fungerar bättre och det leder till att IR minskar. Dessutom blir det påverkas IR av mindre fett.

Jag vet ju inte alls hur hästar fungerar, men människor som är hungriga får ju lågt blodsocker. Varje gång man äter höjs blodsockret. Sen är det ju olika hur fort det sjunker igen beroende på vad det är för mat. Men ju längre man går utan mat, desto mer hinner blodsockret sjunka. Jag vet inte om det stabiliseras vid en viss gräns, men en person som inte ätit på länge (tex. fastar eller någon som har ätstörningar eller av någon annan anledning inte äter regelbundet) kan ju svimma pga lågt blodsocker.

denna bild (förra året) ser man oxå väldigt tydligt maglinjen på Tibbe :p (han backar)

Hur mycket mat ger ni era hästar nu när ni bantar dom? Har kommit fram till att jag är sämst på banta en häst XD Tibbe får ca 7 kg hösilage (som är torrt som hö) delat på 3 ggr om dan, han har även lite gräs i hagen. Men dagar som denna mkt blåst och småregn fick han även 1½ kg vid lunch.
Kraftfoder får han bara några dl befor + müsli för unghästar & soja. Så han får ju en massa mat egentligen XD

Tack för bilden! :)

Jag ger min arab 4,5 kg hö, 1 kg halm och så lusern och soja för att täcka upp proteinbehovet. Shettisen får 2,5 kg halm + lusern och soja.
Mitt hö innehåller 9,1 MJ så det är lite svårt att ge det till shettisen :(

Jag vet ju inte alls hur hästar fungerar, men människor som är hungriga får ju lågt blodsocker. Varje gång man äter höjs blodsockret. Sen är det ju olika hur fort det sjunker igen beroende på vad det är för mat. Men ju längre man går utan mat, desto mer hinner blodsockret sjunka. Jag vet inte om det stabiliseras vid en viss gräns, men en person som inte ätit på länge (tex. fastar eller någon som har ätstörningar eller av någon annan anledning inte äter regelbundet) kan ju svimma pga lågt blodsocker.

Hästar fungerar ungefär på samma sätt utom att de kan producera mkt mer insulin än vad vi kan vilket medför att diabetes är ovanligt. De blir ofta "bara" insulinresistenta.
Jag antar att det ska ganska mkt till för att man ska svimma av för låg blodsockerhalt? Om man inte medicinerar för diabetes?

Nu ska man ju inte låta en häst vara utan mat ngn längre tid för då blir det andra problem med tarmar och risk för magsår.

Men om man har en fet IR häst så vill man att den ska gå ner i vikt och att IR ska gå tillbaka. Jag tror att enda sättet att lyckas med det är att ge mindre mat så den får vara lite hungrig. Då kommer vikten att minska och IR att gå tillbaka. Det är ju det man vill.

Oj, och jag som tycker att jag har bekymmer med mitt hö som har 8,6 och är relativt normalt!

Jag ger i dagsläget 3 kg hö ute till kvällen (han går ute dygnet runt i vinterhagen, hårt nedbetad/inte mycket gräs). Tidigare i vinter gav jag 3 kg halm+1 kg hö och proteinfoder. Fungerade bra.

Blodsocker på 16 är högt.
Denna referens torde vara av uppmätt insulin.

det blir fel när vi fortfarande diskuterar IR endast. Man har ju delat upp det i annat. EMS är ju feta hästar som är IR.

Sålänge insulinet inte fungerar som tänkt kan inte heller glukosen brytas ner. Den samlas i levern, i fettdepåerna eller kissas ut.

Cellerna skriker efter energi o hästen äter som den inte har sett mat pga det.
När hästens metabolism blir normal igen, borde hästen rimligen inte ha samma lust efter mat.

Insulinet blir ju högt när kroppen försöker på alla vis att bryta ner glukosen, men när sambandet är ur funktion blir det då alldeles för högt.
För att hålla insulinet i shack o samtidigt få bort härden till eländet- depåerna, ska den ha mat ofta ofta i små doser. Se diabetes 2.

Motion men även bantning är ett sätt att hålla fång borta.

Hur mycket mat ger ni era hästar nu när ni bantar dom?

Lillen (welsh, D-ponny) fick i vintras 8,6 kg BLÖTT (40% TS) silage/dygn, samt 2 kg halm.

Shettisen fick i vintras 5,4 BLÖTT silage och 'fri halm' (= åt kanske ½ kg).

SIlaget har LÅG MJ per kg foder, men HÖGT i protein btw. (Dvs perfekt)

Fördelar på 1,2 kg till L och 0,8 kg till shettise kl 8 - 12 - 16. Sedan 1 kg var vid intag, och så 4 resp 2 kg till natten.

DVs små mål, men förhållandevis ofta.

Nu får L 6,4 kg BLÖTT silage + 2 kg halm, shettisen får 4,1 kg BLÖTT silage + ½kg halm. Plus det lilla de lyckas gnaga i sig i hagen. De får 1.2 resp 0.8 kg kl 8 och kl 14. Sen 1 kg var vid intag, och så 3 resp 1.5 kg + halm för natten. De är HUNGRIGA dagtid nu.

Innan har L haft munkorg med stort hål, shettis utan. Nu har L munkorg med LITET hål, och shettis munkorg med stort hål.

Senast ändrad:

ojj då får min kille massor XD får minska det lite i taget :D
han står även på halm i boxen fast den äter han inte av... vad jag sett iaf :p
Hösilaget hade dom inte analyserat iår och orkar inte bry mig då dom skall ut på bete om 2 veckor ^^

Fast de kan ha finfint blodsocker och förhöjd insulinhalt, så jag vet inte riktigt hur hårt sambandet är. Lillen har ett förträffligt fint fasteblodsocker, men ett inte alls lika fint fasteinsulinvärde.

Däremot tror jag på att IR gör de hungriga. Bara jmf i stallet. Två tjockisar, och E är tjockare än L. L är BETYDLIGT mer matfixerad än E, som tycker mat är gott men finns annat här i livet sas. Nu är dock L inte lika sjukligt fixerad vid allt som går att äta som vissa andra hästar som beskrivits i trådar, men skillnaden är ändå STOR.

Fast de kan ha finfint blodsocker och förhöjd insulinhalt, så jag vet inte riktigt hur hårt sambandet är. Lillen har ett förträffligt fint fasteblodsocker, men ett inte alls lika fint fasteinsulinvärde.

Däremot tror jag på att IR gör de hungriga. Bara jmf i stallet. Två tjockisar, och E är tjockare än L. L är BETYDLIGT mer matfixerad än E, som tycker mat är gott men finns annat här i livet sas. Nu är dock L inte lika sjukligt fixerad vid allt som går att äta som vissa andra hästar som beskrivits i trådar, men skillnaden är ändå STOR.

ja det var ungefär det jag menade tidigare. Om en IR häst får mkt socker så stiger insulinhalten så pass högt så att blodsockret sjunker till sist. Därför säger inte ett blodsockertest så mkt på en häst.

Antingen blir de hungriga av IR (jag har förträngt hur hunger/aptit styrs för tillfället) eller också är de genetiskt anpassade till att vara matvrak så att de utvecklar IR. Jag tror att min ponny är det senare. Hon har alltid ätit allt som går att äta.

Blodsocker på 16 är högt.
Denna referens torde vara av uppmätt insulin.

det blir fel när vi fortfarande diskuterar IR endast. Man har ju delat upp det i annat. EMS är ju feta hästar som är IR.

Sålänge insulinet inte fungerar som tänkt kan inte heller glukosen brytas ner. Den samlas i levern, i fettdepåerna eller kissas ut.

Cellerna skriker efter energi o hästen äter som den inte har sett mat pga det.
När hästens metabolism blir normal igen, borde hästen rimligen inte ha samma lust efter mat.

Insulinet blir ju högt när kroppen försöker på alla vis att bryta ner glukosen, men när sambandet är ur funktion blir det då alldeles för högt.
För att hålla insulinet i shack o samtidigt få bort härden till eländet- depåerna, ska den ha mat ofta ofta i små doser. Se diabetes 2.

Motion men även bantning är ett sätt att hålla fång borta.

Jag är nog trött av utmattning efter en alltför intensiv arbetsvecka för jag fattar inget av det du skriver eller i alla fall inte varför det är ett svar till mig när du delvis skriver ungefär samma sak som det jag skrev.

Referensvärdet för glukos fastevärde är 3,5-6,1 mmol/liter. Klinisk kemi SLU
Fastevärdet för insulin varierar mellan olika hästraser men är mellan 3,7 och 11,6 mikroIU/ml.

Jag får inte alls ihop det med 16 och under 60 därav min fråga tidigare.

Nu kan jag tänka mig att man kan göra ganska många olika sorters prov och analyser på detta.

Fastevärdet för insulin varierar mellan olika hästraser men är mellan 3,7 och 11,6 mikroIU/ml.

Jag får inte alls ihop det med 16 och under 60 därav min fråga tidigare.

Nu kan jag tänka mig att man kan göra ganska många olika sorters prov och analyser på detta.

Olika referenser. SLU anser under 30 som normalt insulinvärde. Strömsholms expert höjer inte ens på ögonbrynen förrän värde över 60 (enligt egen utsago) osv.

Däremot så t ex ett värde på 25, som är under SLUs labs gränsvärde, betraktas av OW som för högt förutom för 2 raser - och att alla andra raser 'ska' ligga under 10, medan Strömsholms expert VR anser 25 vara ett normalt värde, inget att oroa sig för.

Däremot, så kan man även med en 'normalvärde' på insulin välja att gå vidare och göra t ex en glukosbelastning om det föreligger (från veterinärhåll) stark misstanke om IR ändå, pga symptom osv. Helt enkelt för det enkla blodprovet är trubbigt.

Lillens 24.5 i fasteinsulin är enligt OW 'för högt för rasen och klar indikator på att han troligen är IR', medan samma värde inte alls bekymrar VR - som dock däremot anser att eftersom hästen trots ett normalt värde uppvisar 'alla' symptom på IR så bör man gå vidare och göra en glukosbelastning och där få ett säkrare svar.

Som jag tolkar det vill de göra precis samma sak, och just på Strömsholm, med vems häst/ponny det nu var som hade 16 i insulinvärde.

ja det var ungefär det jag menade tidigare. Om en IR häst får mkt socker så stiger insulinhalten så pass högt så att blodsockret sjunker till sist. Därför säger inte ett blodsockertest så mkt på en häst.

Antingen blir de hungriga av IR (jag har förträngt hur hunger/aptit styrs för tillfället) eller också är de genetiskt anpassade till att vara matvrak så att de utvecklar IR. Jag tror att min ponny är det senare. Hon har alltid ätit allt som går att äta.

Jag har funderat en hel del på det där ang Lillen, men kan nog inte säga han varit varken eller. Det är en ponny, ponnyer äter mer än gärna typ. Men det är först när man dragit ner hans mat under en viss gräns han blivit RABIAT på mat. Så jag TROR att i hans fall är det inte IR, utan som du säger 'i generna', men att det finns en gräns när det blir rabiat, och när han är 'hyfsat nöjd men mer är aldrig fel'. Inte sett någon skillnad kopplad till när han verkar vara mer/mindre IR, utan enbart mängd serverad mat? Samtidigt har ju de nu följts åt sas, så..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10