Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det är ju fortfarande havre, men visst lite av kornet försvinner väl som damm när det krossas. Iaf när jag använder vår kross här hemma, väldigt dammigt :D Hur det ser ut hos t.ex. Krafft vet jag inte.

Idag har jag löslongerat som vanligt och hjälp vad pigg han var! Han inledde med att bara galoppera runt, runt i friskt tempo som om han var i toppkondition. Sen kunde han lugna ner sig men skritta var det inte tal om. Fortsatte varva trav och galopp, mest på eget bevåg :devil: Det lilla busdjuret fick sig en hård lektion idag, SÅ busig får man inte vara att man inte lyssnar alls.

Sen gick det avsluta i lite mer makligt tempo, jogga ner och sådär. Alldeles sjöblöt blev han för solen lös dagen till ära så det var rätt varmt.

Trots att han betedde sig som en idiot i början är jag glad, för han orkar röra sig såhär! Var ju inga konstigheter alls att galoppera varv efter varv i friskt tempo. Jag är van vid att smacka på och kanske kräva 1 varv galopp åt gången. Men han måste känna sig mycket lättare nu. :) Mamma såg oss lite från huset och påpekade att "det såg inte ut som Casper, det är som en annan häst! En uppvisningshäst!".

All havre är odlad på gården, så vi krossar själva när det behövs.
Jag har faktiskt gett en näve helhavre ett par dagar, stallägaren vill tömma bingen från förra årets havre så jag hjälper till så gott jag kan. Figge klagar inte :D

Jag har för mig att det inte ska spela ngn roll när det gäller havre - om den är hel eller krossad. I vilket fall som helst är det inte ngn lämplig mat till en tjock ponny som har haft fång - inte ens om den har blivit smalare.

Nä man har väl gjort studier som visar att näringsupptaget inte påverkas i varje fall.
Jag ska som sagt inte fodra med havre (mer än den extrema mängd på ca 1,5 dl han får nu och kanske 2-3 dagar till) utan var bara lite nyfiken.

Här kommer en helt färsk bild, tagen igår eftermiddag!
sida._maj_-10.jpg

Visst ser han snygg ut!

Hehe, bilden är tagen i en väldigt tacksam vinkel ;) Men han har smalnat av rejält, det är så jag måste göra fler hål i bukgjorden på selen. För två år sen gick den knappt att spänna alls!
Jag är mycket stolt över min ponny (även om vi inte är riktigt klara än)!

Klart du ska vara stolt! Varje steg i rätt riktning är ju en seger :banana:

Jag hade tänkt att tävla i helgen och ta min första akademiska ridlektion nästa vecka. Men nu får jag nog ställa in :(
Det har verkligen inte varit något bra år för oss!
Hästarna fick gå i en liten del av sommarhagen för betesinvänjning häromdagen. Hagen gränsar till kalvarnas hage. F och kalvarna tycks vara bra kompisar, så F bytte hage och tog en sväng med småknattarna. Jag hade inte kollat in kalvarnas hälsoläge speciellt noggrant, det ska erkännas. Upptäckte senare att de hade ringorm! Hade jag vetat det hade jag inte släppt hästarna i den hagen.. Jag hoppas verkligen inte han blivit smittad. Får avvakta och se vad som händer, vet inte vad jag ska göra...

Bra att den har blivit mindre, men att revbenen skulle vara skönjbara/ synbara är nog lite väl magstarkt:rofl:
Har du planerat för bete redan nu? Då kan allt arbete vara förgäves.

När du rakar den- kör du medhårs:confused:- ser ut som det.
Ge 17 i att raka i sadelgjordsstaden så slipper den skav.
När du spänner gjorden- dra tillbaka huden neråt- så blir det inget drag vid armbågen.

Ja det kan det göra. Det finns ju lite olika sorters ringormssvampar, jag vet inte vilka som smittar hur..

Axel;
Man kan känna revbenen, men inte se dem. Och man kan inte känna dem riktigt så väl som jag skulle önska, men det har inte heller påståtts ;)
Nej, jag klippte honom medhårs i höstas (november senast). Har försökt dra undan huden både "manuellt" och genom att lyfta frambenen, men det hjälper inte. Huden hamnar i veck under sadelgjorden ändå. Men han har inga skav, vare sig av sadelgjord eller något annat. Jag försöker bara förebygga.

Ringorm på nötkreatur ska inte smitta till hästar har jag fått lärt mig, det ska vara olika sorters ringorm tydligen. Människor kan få ringorm från både häst och nöt men inte smitta vidare. Har själv haft det - smittad från kor - men min häst fick det inte.

OK!
Det är bara det att du tidgare har skrivit att revbenen varit skönjbara- att de anas med blotta ögat under huden.

Man ska klippa mothårs o inte raka den in till huden, utan att klippa bort lång päls. inte så att den blir kal som en spädbarnsrumpa.

Rakar gör man om den ska sys eller av annan anledning måste vara helt hårfri.

Det syns att den är rakad flera gånger!

Det syns verkligen på rumpan och i området kring virveln att han gått ner, tycker jag. Bra jobbat, tills slut lönade det sig :)

Här har det idag haglat så det stod härliga till :o Frusna fullblodet fick komma in och ha dubbla täcken, C fick gå kvar ute. Han har både späck och rätt mycket päls kvar. :p Han är ju så gott som vattentät om man jämför med fullblodet som inte "tål" väta alls. Man kan ju hoppas att det gick åt lite energi att hålla värmen.

Känns iaf jätteskönt att ha styrt upp så han inte kommer ha obegränsat med mat i sommar. Kan ju släppa in min bloding till honom nån timma då och då kanske så han ska få klias och få vara nära en häst. De är så gott som "bästisar" så hoppas det kan funka. :)

Puh! Det känns bra att höra! Då behöver jag inte oroa mig :)

Axel;
Nej, han är klippt två gånger (åtminstone vad jag vet) i höstas. Förutom "bomärket" på rumpan, det tillkom senare. Först klipptes framdelen, någon dag senare bakdelen. Jag vet att det ser för jäkligt ut på bilderna, jag är allt utom nöjd med den klippningen. Jag fick lära mig att man skulle klippa medhårs, för att det inte skulle bli för kort? Det var var de sa i hästaffären när jag köpte klippmaskinen..

Jag har inte sagt att revbenen syns, bara att de känns.

Nä man klipper mothårs. :) Jag brukar ta ett tag medhårs på nordsvensken för att det är enklare att göra linjer då tycker jag. Sen tar jag mothårs. Om man inte gör det blir det ju massor av den där ulliga underpälsen kvar. Sen finns det ju olika skär som klipper olika kort, ditt kanske klipper superkort dvs rakar?

Då blev jag lurad i affären när jag köpte maskinen :( Eller "lurad" av deras okunskap.. Jag antog att säljaren visste vad hon pratade hon, hon berättade en hel massa om alla hästar hon klippt med den maskinen + skär..
Jaja, det är i vilket fall för sent nu. Bara att vänta och hoppas att pälsen ska bli som vanligt igen!

Nej, nej! Man ska klippa mothårs! Min är klippt på bilderna jag har lagt in, mothårs. Blir mycket mycket bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V