Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Fröken C var också väldigt nöjd med att få röra på sig :)

Märkte du responsen på bilderna?:crazy:

En häst som får en normal metabolism efter bantning kan blir normalfödd o den fortsätter att gå ner i vikt. Det kan vara svårt att hålla en bra balans.

Hästen är iallafall inte i ngn riskzon för fång o är mkt piggare vad jag förstår.

Jäkligt seriöst jobbat:bow: att även ha lyckats med shettisen är en bragd.

*applåder*

Ja, jag kan ha chockat hennes kropp. Hon får ju inte så mycket mat nej. Men jag börjar bli desperat, är livrädd för fång!
Hur hårt kör du när du kör?
Jag kör en timme, skritt och trav. Skogsvägar, men med mycket sluttningar. Har påbörjat galopp.Hur gamla är dina små? De är fyra.
Jag tycker jag motionerar Moa lite om man jämför med alla andra här omkring eller som man läser om. I snitt verkar ju hästar gå 6-7 dagar i veckan? INGEN jag känner motionerar sina hästar 6-7 dagar i veckan. De flesta motionerar enligt varannandagprincipen. Mina hästar går cirka 4 dagar i veckan. 2-3 dagar körs de, 1-2 dagar rids de. Rids endast i skritt då de nyligen är inridna.

Sen måste jag tillägga bara, nu har hon ju lågt antal vita blodkroppar vilket ju tyder på att hon haft en infektion eller att det beror på pälsfällningen. Så ja jag har pressat henne för hårt:crazy:

Ge henne en välförtjänt vila? :)

Måste skriva tio tecken också :)

Tillägg: Tänk också på att en timmes skritt är mer för en shettis än för en storhäst. En shettis tar betydligt fler steg än vad en storhäst gör på en timmes skrittur ute i skogen och rör därmed mer på sig.

Fast samtidigt kommer dom inte lika långt på en timme som en storhäst gör:D
Hon vilar nu och har gjort så i en vecka.
Många jag känner i min närhet motionerar hästarna jämt, annars tycker jag det bara är att läsa på buke där många skriver att dom motionerar hästarna så mycket (skriver iaf sen i verkligheten är ju en annan sak). Så man får ju lite ångest när ens egna inte går så mycket!

*KL mig själv*
Imorgon får vi resultatet på IR-provet också! Men om hon nu skulle vara mitt emellan Ir och inte IR då ville veterinären gör det på kliniken med glykos och allt hon pratade om. Men .. borde inte det ge en ökad risk för att utlösa ett fånganfall isf? Det borde ju bli som en chock för kroppen?

Det finns en viss risk att OM de är IR utlösa ett fånganfall med en glukosbelastning - ja. Men den är LITEN.

Och iaf jag anser att fördelar överväger nackdelar, och risken överväger fördelen. Men jag känner igen nojan..

Jag har ridit 7 dagar i veckan likväl som varannandag, och 2 + 1 och alla möjliga konstellationer. Inte varit någon negativ effekt i något fall. Däremot kan man få bäst effekt av lite olika beroende på häst. Men överträna är extremt svårt genom vanlig hobbyridning/körning ens om den är 7 dagar i veckan - om man inte samtidigt t ex underutfodrar. Eller hästen då är krasslig etc.

Okej, men om hästen är IR, vad gör man då? Är det bara fodret som ska ändras, eller finns det annan behandling.

Det finns medicin med, lite olika man kan testa. Men största/viktigaste är ju fodret och motionen, men om det inte räcker eller om det är så att man inte kan motionera (t ex pga fång) så kan man prova medicinera med.

KL

Nu när vi pratar IR så kommer jag med en fråga... igen :p:angel:

Vi har en häst i stallet, hon var väldigt undernärd när hon kom, ben stack ut precis överallt och hon såg förfärlig ut. Hon göds upp för fulla muggar och ser bättre ut även om det är mycket kvar.
Hennes hovar såg fruktansvärda ut, hovslagaren trodde att hon haft fång eller åtminstone ett väldigt kraftigt foderbyte. Men de ser så fula ut så jag vore förvånad om hon inte haft fång.
Hennes ögon rinner extremt mycket, det är intorkade tårar en dm neranför ögonen.
Jag är lite orolig för henne, de andra i stallet säger att hon borde gå på det kraftigaste betet i sommar för att få upp vikten, vilket iofs är rätt. Men jag får en känsla av att ögonen är en reaktion på fodret (så hade ju min innan när han var fet, och vi har ju pratat om det en den här) och att det ska gå helt fel om hon får gå på kraftigt bete.

Så min fråga då: Är det farligare att gå på kraftigt bete även för svårfödda smala hästar?
För oss med tjockisar är det ju risken att gå upp i vikt, men är kraftigt gräs farligare för en häst som haft fång även om den är smal och svårfödd?

Kraftigt gräs i meningen näringsrikt är ju inte farligt ur fångsynpunkt rent generellt oavsett. Det som gör det farligt för oss som behöver skriva i den här tråden, dvs med lättfödda saker, är ju att de blir för tjocka, och att bli tjock/fet är ju en ökad risk för fång.

Men att gräset är näringsrikt är ingen fara rent fångmässigt. Däremot så fruktanhalten kan ju påverka även en smal, svårfödd häst. De verkar ändå ha svårare få fång av det än tjockisarna, men risken är inte obefintlig. En IR kan ju dessutom vara smal med, även om motsatsen är vanligare.

Sen beror det ju på vad för gräs med, sommartid t ex så klöver är ett jäkla drag i näringsmässigt och väldigt kraftigt så, men väldigt lite fruktan i eftersom det inte lagrar in fruktan på samma vis som 'gräs' gör.

Ett alternativ för en smal, svårfödd fd fångis är ju ett mer normalt bete samt tillskottsfodring med fångvänliga foder. I det fallet du beskriver är det ju svårt veta dels OM den haft fång, men ffa VARFÖR den haft fång. Kanske hade den extremt eftersatt hovvård och kom lös och åt upp X kilo mkt olämplig mat. Eller kanske fick den fång 'på bete så'. Eller kanske var det som de tror dte var för mitt smala, svårfödda fullblod. Att flera olika faktorer som VAR FÖR SIG inte spelat minsta roll sammanföll, och gav fång. I hans fall att han åt något olämpligt i hagen i samma veva som han skoddes och åkte transport etc. Hade han ätit något olämpligt en vanlig onsdag bara - inga problem. Hade han åkt och blivit skodd en vanilig torsdag bara inga problem. Men nu sammanföll en massa oturligt.

I hans fall ansåg de ju att inga foderrestriktioner etc alls när han var friskförklarad, för det var inte foderutlöst så. Han fick fö fång när han gick på mer magert bete. Han hade innan gått hela sommaren på rent klöverbete, året innan med, utan problem.

Så, jag tycker med den du beskriver inte man ska överdriva, men ändå ge den ordentligt, normalt bete. Och toppa upp det med fångsnällt foder, det finns flera mycket lämpliga foder eller kombinationer av foder för svårfödda men där man vill undvika socker och stärkelse.

Tack för svaret.

Det jag "oroade" mig lite för var just att det ska vara typ IR. Men som sagt så har jag ingen aning om varför hästen fick fång. Men förra ägaren borde ju veta.
Det är ju inte mitt problem heller egentligen, men jag har lite svårt att inte oroa mig å andras vägnar. :o

Förhoppningsvis är den rinnig i ögnonen av någon annan anledning, inte foderrelaterat.

Hur funkar det om man har dom på gödslat bete? Kanske halva dygnet för att undvika att dom blir extremt feta? Hästarna det berörs är 3 normalt lättfödda islandshästar.

Är egentligen omöjligt att säga. 'Gödslat bete' kan betyda så himla mycket. Finns ogödslade beten som 'vansköts' som håller den mest svårfödda häst i fint hull, och så finns det beten som sköts enligt alla konstens regler och gödslas osv men inte 'räcker till'.

Beror ju dessutom på mängd, återväxt osv osv. Enda sättet är ju att prova. Jag skulle nog inte chansa med isisarna om de har benägenhet att lägga på sig, men kan den svårfödda gå själv i hage intill med bättre bete halva dygnet t ex? De svårfödda ha munkorg? Finns ju lite trix för att försöka jämna ut skillnaderna =)

Stallägaren kom nämligen igår och var jättenöjd att denna gödslat ena ängen, var bara mossa annars tyckte han. Jag var inte lika nöjd, är livrädd för gödlsat bete. Säg att det är kring 1 ha som är gödslat, kanske något mindre. Kanske om man sparar den till höst, typ oktober. Alla som ska gå i hagen är lättfödda, därför hade det räckt gott och väl att det var mest mossa. Av någon underlig anledning hittar dom ju mat ändå att bli feta av. Konstgödsel tror jag det är gödslat med, vad det nu innebär.

KL

Körde in till sjukhuset och vägde ponny idag. Det var två månader sen sist. Sedan dess har han minskat 3 cm runt bröstet och 10 cm runt buken (ca en dm framför virveln). I februari vägde han 480 kg.

Vi hade gissningstävling om hur mycket han hade tappat sen dess. De flesta gissade på ny vikt 450 kg. En person gissade på 468 kg.
Och vågen visade...

...

469 kg!

Härligt :laugh: Grattis!

Hos oss har vi flyttat om lite inför sommaren så jag fick gå med på att släppa C i en annan hage, tillfälligt. Lite mer gräs där men de är inne på nätterna än så länge. Dessutom är de 4 hästar så han har inte allt för sig själv :p

Om ca två veckor ska han åter till vinterhagen. Den var ju hårt åtgången så hoppas gräset inte tar sig så mycket. Kommer iaf få stängsla in och öppna successivt sen.

Idag var mamma med mig i stallet, hon har inte varit där på länge. Hon såg honom när vi flyttade 2 januari, sen har hon sett honom i boxen nån gång sen dess, alltså bara huvudet.

Kommentaren blev: Men herregud så liten han blivit!!!! :eek:
Jaaa! :D Svarade jag stolt!

Tack allihop! Nu är det inte mycket kvar som måste bort, bara själva hängbuken.

Funderade på en grej idag.
Är krossad och hel havre lika illa att ge till denna typ av häst (lättfödd, fång...)?

Jag tänker inte ge honom havre, men det var bara en liten tanke som kom upp när jag pratade med stallägaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V