Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Chili: Nä, pinnsmal vore ju synd att säga :S Snarare stubbfet ;D Jag ska ordna med bättre bilder så fort jag hinner.

Elina: Ja, bogen, eller framförallt bakom bogen, har hon lite att ta av  Fast det tror jag går att omvandla till muskler med lite träning. Magen är värre.

Till alla som svarat: Jag tycker hon har fett i hela överlinjen och bakom bogarna men detta tror jag går att omvandla till muskler på ett bra sätt. Jag gillar hennes överlinje och vill INTE att hon ska falla ur där. Är jag ute och cyklar då tycker ni? Magen är större än vad den här bilden visar, men den här bilden gör hästen mer rättvisa ur andra synvinklar. Jag ska försöka få in en till bild som visar mer mage :D
Jag mätte henne med viktmåttband idag och nådde 575kg precis i sadelgjordsstaden och 600 kg bakom manken. (Hon har dock en del manke och magen putar rejält nedanför vilket gjorde att jag valde att mäta en aning längre fram också.) Hästen var 160 som treåring men har växt, jag tror inte att hon är större än 165cm. Strl cob så ganska ”liten och nätt” i den bemärkelse man kan säga det om en sån här biff :crazy:

Hur mkt kan jag hoppas att hon kan gå ner och hur fort. Jag funderade på att ha 25 kg som delmål (får förlita mig på viktbandet för vi har ingen våg) är det rimligt att gå ner detta tills i juni?
Funderade också på en munkorg till betet (att ha halva dygnet iaf) för att slippa låta henne stå inne nattetid/gå i nerbetad hage. Funkar de? Hur bra sitter de fast? Passform? Vilket märke ska man välja? Min häst är mästerlig på att ta sig ur diverse utrustning, flugmaskar sitter inte många minuter t.ex. Kommer hon ta sig ur en munkorg också? Hur är det med risken för skav?

Mvh Jate Volim

Well en schysst överlinje består ju av muskler, och hästen har fett att ta av. Så länge den jobbar rätt kommer överlinjen vara fin :) Värre med spinkiga hästar, kan ju vara stört omöjligt att ha en fin överlinje hur de än motioneras! Min förra häst (arab) hade ett sånt där schysst spetsigt kors som bara inte vill bäddas in i muskler :p

Jag har inte använt munkorg på min egen (men har äntligen köpt en ifall om att) men en i förra stallet hade munkorg, korgmodellen. Och jag tror inte den åkte av en enda gång på hela sommaren. Detta är en häst som slänger av sig grimmor (när de användes i hagen) och flugmask/nät av alla möjliga modeller.

Jag tror att det är för att det inte är lika mycket glapp uppåt, dvs man kan inte dra upp den så mycket i nacken som man kan med en vanlig grimma.
Självklart kan det bli skav om det används för mycket, som med allt annat.

Jag väljer att låta min gå på mindre bete framför att ha munkorg. Men om han inte hade kunnat få sällskap hade jag nog hellre haft munkorg delar av dagen och gå i en hage bredvid delar av dagen, så att han slipper gå själv.

Min hjärna står på tomgång, funderade hela kvällen men kommer inte på någon smart lösning. Ser bara begränsningarna just nu:o Så jag tänkte att någon här kanske har någon bra lösning som de vill dela med sig av.

Hur sjutton ska jag få ihop fodringarna?

Jag kommer att ge 3 kg hö, 0.7 kg lusern, och 0.2 kg soja när det är invant.

Eftersom jag vill att min häst ska gå ute länge så får han bara två fodringar i stallet, morgon och kväll. Resten av tiden går han i en stor hage med precis lagom gräs, inte så mycket nytt vad jag kunnat se.

Det är ett kollektivstall där vi hjälps åt att fodra. Pga detta vill jag inte ha för många olika spänner som de ska fixa med vid fodringarna.

Just nu får han lusernet i krubban morgon och kväll(0.35 kg) det får inte plats så mycket mer än så. Hur ska jag då göra med sojan?
Jag får inte plats med all lusern i krubban på en fodring.

Lösningen skulle i så fall vara att jag ställer in en sån mjuk gummi "spann" med lusern så får han det när han kommer in, vilket oftast är vid kvällsfodring. Men kan jag i så fall ge sojan på kvällen också?
Då blir ju nästan allt protein vid samma fodring!
Kvällshöet ger ca 150 g smb rp, lusernet ca 80 g, och sojan vet jag ju inte riktigt, men typ 70-80 nånting?

Och på morgonen får han i så fall bara ½ kg hö. De får lite för att de ska få komma ut fortare. Vilket blir ca 25-30 g smb rp.

Blir det jättefel om man delar upp det så? Finns det risk för att han får problem med magen om allt protein tillförs vid ett tillfälle?

Om han gillar sojan så att han verkligen vill äta den först så kan jag ge det på morgonen, men annars vet jag att han kommer lämna det. Han äter lusern utan problem, men höet är godare, så det är alltid lite lusern kvar i krubban. På kvällen äter han i flera omgångar och då tar det slut helt.

Förlåt för min extrema svada, men jag behöver verkligen lite tankehjälp.:bow:

Jag hade nog delat upp lucernen, fast på kvällen lagt det i en hink som du säger. Så får hästen sojan i krubban.

Mitt fullblod får sitt kraftfoder i hink på golvet för det är hål i hans krubba. Det funkar jättebra, men det måste vara en mjuk hink annars går den sönder ;) Den har fått en ganska oval form men är hel åtminstone. Han fick vatten i en transportkrubba förut och den var sönder på två dagar haha.

Jag ger ungefär lika, 2,5 kg hö på kvällen och 0,5 kg på morgonen. Till kvällen även lucern och bryggerijäst. I vintras med ungefär samma foderstat, fast soja istället för jäst på kvällen.
Ska erkänna att jag faktiskt inte reflekterat över att allt protein kommer på en giva!

Det har gått bra för oss hela vintern..
Har nu senaste veckan börjat ge lite frukostkraftfoder. Det äter han i spann. Men min ponny är ju så jäkla matglad att han äter allt, oavsett om det smakar bra eller ej. Mycket sällan han lämnar boxen om det finns mat kvar ;)

Precis så känner jag också :) Just därför är jag rädd att plocka bort för mkt mat så att hon går ner i vikt för fort. Fett tenderar ju att försvinna på de ställen man INTE vill först, där efter resten :crazy: (Som på mig med platt mage och tjocka ben, bantar jag blir magen ännu mindre men benen lika feta:o) Det känns också som att jag har bäst förutsättningar att banta henne träningsmässigt om det finns lite hull i överlinjen, jämfört med som du säger, en häst med tunn överlinje som kan vara LÖGN att muskla sedan.

Mvh Jate Volim

Det låter ju riktigt bra! Jag har nog köpt ca 10 olika modeller på flugmasker och ingen har suttit kvar mer än nga få timmar :crazy:
Hon är lite känslig för skav men tanken är att hon bara ska ha munkorgen delar av dygnet och i början när betet är som kraftigast.

Vi har egen gård och betet är tyvärr (:D) bra. Jag kan inte tänka mig att flytta henne, jag vill ha alla hästar på samma ställe. Framåt juli är flera hagar nerbetade och då blir nog allt lättare att lösa men en munkorg vore kanske ett alternativ tills dess. Det vore dessutom en bra praktisk lösning i perioder för att slippa flytta runt på hästarna så mkt (de andra behöver betet). Hur mkt gräs kan de pilla i sig trots munkorgen? Jag vill ju inte att hon ska svälta :grin:

Tack för infon :)

Mvh Jate Volim

Angående bete så har vi också bra bete. Men kommer behålla min grabb i vinterhagen, det är den med minst gräs, många träd. På så sätt kommer det ju vara nerbetat frå ndag 1 :) Sen får man se hur mycket han hinner äta, får nog stängsla den lite mindre tror jag.

Våra vinterhagar är tyvärr nästan tomma på gräs p.g.a. grusning och hård betning under hela hösten och våren. Där har hon nästan ingenting att äta. Ytterligare problem är att det enbart är hon som behöver banta så kan hon inte gå på ngt gräs så måste hon gå ensam vilket är uteslutet. Hon går ihop med en valack som inte går att släppa med någon annan så då blir även han själv. De är som helan och halvan så att sära på dem vore väldigt synd. Jag gillar inte att ha hästarna en och en annars heller, så det känns inte aktuellt tyvärr.

Ett alternativ är att hon får gå på betet över natten och sedan i vinterhagarna dagtid men för att underlätta för min mamma (jag har inte tid att vara i stallet 2-3 ggr/dag) så vill jag undvika att flytta hästarna allt för ofta. Med munkorg nattetid + vila inne ett par timmar per dag i samband med ridning känns det som om det skulle kunna funka. Vad tror du/ni?

Mvh Jate Volim

Ok, då kanske det inte är någon fara att ge allt protein på samma giva.

Någon mer som har funderingar kring detta? Det absolut lättaste vore ju att ge allt på kvällen. Även om han får sånt som han tycker är jättegott, tex morötter, så äter han nästan alltid höet först. Så höet måste ju vara otroligt gott. :D

Detta med att räkna maxgivor för proteiner gäller mest vid proteinkoncentrat, alltså i ditt fall sojan. Sedan bör man kanske inte ge hur mkt som helst även från ett grovfoder.

Men om den ska ha mest grovfoder dvs hö och lusern på kvällen så kan den kanske få lite mer soja på morgonen. 200 gram söja kan knappast vara maxgiva för ngn häst (möjligtvis en minishettis?)

KL

Vi har bara det där sista svåra att få bort nu. Det borde man ju komma åt med motion och bra träning.
Men nu har vi fått problem med annat. Han tappar tagel i onormal mängd, han har börjat ömma igen, känns seg och stel när man rider, pälsen börjar se märklig ut (långa hårstrån spridda över hela kroppen)...

Vad kan det vara? Och vad kan jag prova göra?

Detta med att räkna maxgivor för proteiner gäller mest vid proteinkoncentrat, alltså i ditt fall sojan. Sedan bör man kanske inte ge hur mkt som helst även från ett grovfoder.

Men om den ska ha mest grovfoder dvs hö och lusern på kvällen så kan den kanske få lite mer soja på morgonen. 200 gram söja kan knappast vara maxgiva för ngn häst (möjligtvis en minishettis?)

Fast jag tänkte bara ge sojan i en giva. Om det funkar och han tycker det är mums mums så får han allt på morgonen. Men äter han hellre höet så måste jag ge det på kvällen, för annars kanske han inte hinner äta upp innan de släpps ut, och då blir det liggande i krubban till kvällen ändå.

Han väger 300, så 200 g är ju inte maxgiva.

Tänkte ringa och höra med vet och nån fodernisse och se om de har några åsikter. Det mesta andra som är från grovfoder är ju ingen större fara att överdosera, så det kanske inte gör så mycket. Men eftersom en häst är gjord för att äta stora delar av dygnet så känns det som att det hade varit bra att sprida ut intaget lite mer.

Idag slank det ner bra, men det var ju så pyttelite att det troligtvis mest smakade av b-vitaminerna ändå. Imorgon får han lite mer.

Kan du ta en bild på håret?

Får hoppas att veterinären kommer på vad det kan vara, och att det inte är något mer än fällsningsslöhet.

Ringde sjukhuset, men de sa att har han inte feber eller är halt är det nog ingen fara...
Ska ta lite bilder imorgon. Han håller på att byta färg, kan det ha med saken att göra? Han är färgväxlare, så det är helt normalt att han byter. Men i år verkar det som om han bilr grå igen, äntligen! Har haft en tråkig pissgul färg de senaste åren, han som var så vackert musblack när jag fick hem honom! :D

Åh, vad roligt med en färgväxlare!

Det du säger om pälsen tycker jag låter som min ser ut när han fäller, han fäller inte alla längder samtidigt eller hur man säger. Magen fäller han sist och där är det lite mer ojämnt.

Att han blir slö känns ju ganska logiskt om han fäller och dessutom byter färg.
Jag minns att det var en skimmel som var färgväxlare på ridskolan när jag var liten som fick jätteont och blev väldigt grinig när han fällde/satte päls, så då gick han inte med på vanliga lektioner, inte nybörjarlektioner iaf.

Ja, jag skulle tro att det har med pälsen att göra. Det var ett par år sen han bytte färg såhär totalt så kanske var han likadan då.

Kan man göra något? B-vitamin kanske? Eller nåt annat?

Ingen aning.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om min pålle varit lite trött i början av ridpassen, eller om det bara är att jag märker det nu för att jag har sällskap.
När jag rider ut själv lägger jag inte märke till det på samma sätt, för då är det ju ingen bredvid som jag ska hålla jämna steg med. Dessutom segan har sig alltid lite när vi rider själva, för det tycker han är lite tråkigt.
Innan red vi ju alltid själva, så jag har inte så mycket att jämföra med hur det var förra året.

Jag har iaf gett B-vitamin och tycker inte det hjälpt ett dugg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V