Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha, jag hoppas de har. Iofs lär ju sojan räcka längre än lusernet som jag kör ett par mil rakt ut i skogen för att köpa. (gillar inte kraffts äckellusern med melassklumpar i som man måste sila bort systematiskt:mad:)

Hehe håller tummarna! Jag har gett mina soja nu i ca 6 veckor ger ca 300 g (till båda då) visserligen men har mkt kvar i säcken har inte kommit halvvägs än;).
Men eller hur! Jag kör melassfritt lusern för det är trevligare o varför ge extra socker i form av melass... Tycker jag iaf jag har ju dock ponnys, men har aldrig haft fång eller ens tendens men tänker inte få det heller! Försöker köra så naturligt fodergiva som möjligt. Min morfar visste ej vad melass var när han hade hästar o dom mådde prima dom hästarn.
Dock är jag inte emot melass! Men hit kommer de inte iaf hehe ;)

Han känns väldigt trevlig! Halsens omfång har blivit mycket mindre och buken är mindre dallrig. Fortfarande mycket fett över bogen. Men idag hoppade jag upp utan att stå på nånting :) Ställde honom lite lägre än mig bara. Så det är ett gott tecken att det inte är en stor mage ivägen. :) Kunde inte hoppa upp så när han var fet.

Att han är mycket piggare är ju också ett tecken på att han är mer hälsosam nu, orkar springa mer.

Håller med helt och hållet! Jag har ju också en liten ponny (islänning på 128) :p

Innan jag fick tag på återförsäljaren mitt i skogen :angel: så köpte jag fodret 8 mil bort, då pluggade jag där så det var ju ok. Men när jag slutade plugga där så var det inte så kul att åka så långt för att köpa foder.
I så fall hade jag kunnat stå ut med melass-lusernet, men kan jag välja så väljer jag lätt dangrönts.

Det är inte bara att de får i sig extra socker, utan det är ju dessutom stora klumpar med kletig melass i fodret som jag gissar inte är så lätt för hästarna att tugga ner om de får i sig det. Så jag pillat bort några liter ur varje säck som jag sen bara slänger. Känns inte så roligt!

Han känns väldigt trevlig! Halsens omfång har blivit mycket mindre och buken är mindre dallrig. Fortfarande mycket fett över bogen. Men idag hoppade jag upp utan att stå på nånting :) Ställde honom lite lägre än mig bara. Så det är ett gott tecken att det inte är en stor mage ivägen. :) Kunde inte hoppa upp så när han var fet.

Att han är mycket piggare är ju också ett tecken på att han är mer hälsosam nu, orkar springa mer.

Vad skönt!! Jag tycker också att bogen såg lite stor ut, men det skulle inte vara något som jag skulle bry mig alldeles för mycket om heller. Nu när han är så pass mycket mindre och piggare så är det ju lättare att motionera och då kommer ju bogen säkert forma om sig fint av sig självt.

*KL*

Här ligger vikten still tror jag, iaf utefter snabbmätning.

Nu har jag ägnat hela dagen åt att stängsla, och 2 lyckliga ponnyer har nu bytt hage.

Och matte har fångest. Hagen har legat i vila/träda i några år, och består alltså mest av nedvissnad, övervuxen fjolårsförna. Men det kommer ju grönt, spätt gräs genom det. Det är inte jättemycket gräs än, men det finns och det är ju grönt och spätt. Och jäääättegott, ffa shettisen äter väldigt 'exklusivt'. Lillen är lite vettigare och äter lite blandat.

Men jag velar så ang hur göra med munkorg. Sätter jag på den får de i sig mindre gräs, eller de får i sig typ knappt ingenting. Samtidigt så kommer gräset 'hinna före' och hela hagen blir grön på nolltid, de kommer inte kunna hålla den nedbetad med munkorg. Dessutom måste jag då fodra med silage.

Utan munkorg så är det ju fångrisken, även om gräset de får i sig nu-nu knappast är mer än de i mer uppvuxen hage får i sig med munkorg. Samtidigt så utan munkorg kan jag dra in allt silage utom det till natten samt ev någon giva/dag.

'Drömscenariot' är när de betar ner hagen så hårt så det knappt finns gräs utan blir mer stampat jordgolv, men dit kommer man ju inte - om man övht kommer dit - på en kvart tyvärr.

Så, hur hade ni andra gjort/resonerat? Shettisen har ätit gräs inkl frostgräs sen sitt anfall (i höstas, troligen utlöst av frostgräs men jag vet inte, han var inte min då), Lillen har ätit vääääldigt begränsat med gräs (läs ett strå/kvadratdecimeter, genom munkorg) sen sitt fånganfall, och inte frostgräs eller spätt gräs. De har senaste två veckorna gått i en tidigare helt nedbetad hage, där de försökt gnaga i sig grönt men det inte varit så långt så det gått att få grepp om direkt, och bara marginellt reducerad silagegiva.

kl*

Hej :) Detta är eg inte "bantning" men lägger in här för alla här är så duktiga på att bedömma hull (smygläser alltid i tråden :angel:).

Iaf, min har ju varit en lättfödd typ men inte vart så tjock, men hållt henne på ganska lågt. Men såg nu denna bilden som är tagen idag och blir lite fundersam...för smal eller bra? (Hon är ju en grövre typ i sig själv).
Hon tränas relativt hårt i hoppning, konditionsträning mm vilket är mer än för ett år sedan eftersom hon är unghäst, så hon jobbar helt klart ordentligt. Tror ni det behövs mer mat? Blir tokig på detta :crazy: även också för att jag är ovan att hullbedömma "grövre" hästar

Idag
30833600.jpg

För knappt ett år sen
29064520.jpg

KL

Jag är säkert supertråkig som lägger in samma bild en gång till i tråden men jag bara måste fråga... Vad anser ni om hullet på denna häst? Vart tycker ni hon är lagom/tjock/fet/smal? :D Jag är mest nyfiken på vad folk har att säga om henne, både positivt och negativt. Jag skriver inte vad jag själv anser än, jag vill inte vara "vilseledande", men skriver såklart sen.

Beata019.jpg

Tyvärr har jag inga andra nya bilder på denna datorn, uppdaterar så snart jag har fotat igen :)

Kan tillägga att hon inte har tappat ett enda kg än så länge men p.g.a. att jag åkte in på sjukhus och sedan åkte på semester så fort jag återhämtat mig så har hon vilat i tio dagar och haft fri tillgång på hösilage :crazy: så det är inte så konstigt. Hösilaget är slut om ett par dagar och då börjar bantningen på allvar.

Mvh Jate Volim

Jag tycker inte hon är fet/tjock så, men hon är i för högt hull . Tycker jag, och med reservation för det är svårt på bild, risken finns jag skulle bedömma hullet annorlunda IRL.

Ja, det är ju lite svårt med bilder... Jag ska försöka fota igen imorgon ur lite fler vinklar så kanske man ser bättre :) Fler får jättegärna svara!

(Jag håller fortfarande inne med mina egna åsikter tills vidare;))

Mvh Jate Volim, tack för svar!

Tycker mest den ser tjock ut runt magen, kan ju bero på dåliga magmuskler också så magen bara hänger. Lite svårt att bedöma men den är ju inte pinnsmal direkt iaf. :)

Jag tycker också att hon är lite rund, men absolut inte smällfet. Framförallt magen och bogen ser lite extra vadderad ut :angel:

Men som sagt, alltid svårt med bilder.

Jag tycker hästen ser jättefin ut. Hade ju varit lättare att säga något mer om man hade sett hästen utan ryttare/utrustning, och helst kunnat klämma och känna lite också.
Men för att utgå från de bilder du lagt ut, jag tycker hästen ser fin ut i dagsläget det man kan se. Är ju möjligt att hon är lite tunnare än vad man kan se eftersom man inte ser bröstkorgen och ryggen pga. utrustningen.

En liten fråga:

Hur räknar man ut hur mycket av råproteinet som är smältbart?

Jag hittade sojamjölet på granngården, och där stod bara råprotein 46,8%

Det kan man inte så, tyvärr. Beror på en hel massa parametrar.

Soja däremot finns det ju 'standardvärden' på, oftast står inga värden alls på säckarna, just för man räknar med 'samma lika'.

Värre är det med t ex utländska foder där de inte orkat analysera för att skriva svensk analysgaranti, där är det omöjligt att räkna fram smältbart från råprotein =/

Ok, så då kan jag använda de värden som finns på hippocampus? :idea:

Jag räknade med 0.2 kg sojamjöl på hippocampus och då blir det bra.

Hur långsamt ska man vänja in? Hur mycket ska man börja med att ge?

Ni andra som ger sojamjöl, ger ni det för sig självt eller blandar ni det med något? Ger man det torrt eller blött?

Jag ger ju bara lusern annars, men har lite B-vitaminpellets som brukar blanda tokoselen med. :angel:

Jajamen, du kan använda HCs sojavärden

Det dammar lätt så fukta det iaf är en bra ide. Jag har gett det blött, mest för jag gett det ihop med annan blöt mat, men det är inte nödvändigt att blötlägga det.

DU kan ge det rent eller blandat som du vill, en del hästar tycker inte det är så smakligt dock men dte märker du ju.

Du kan vänja in det där över en vecka bara, det är såpass lite.

Ok, så då kan jag använda de värden som finns på hippocampus? :idea:

Jag räknade med 0.2 kg sojamjöl på hippocampus och då blir det bra.

Hur långsamt ska man vänja in? Hur mycket ska man börja med att ge?

Ni andra som ger sojamjöl, ger ni det för sig självt eller blandar ni det med något? Ger man det torrt eller blött?

Jag ger ju bara lusern annars, men har lite B-vitaminpellets som brukar blanda tokoselen med. :angel:

du kan ge första dagen 1 msk sen andra 2 msk o tredje 3 msk osv. Så vänjer du skakta första veckan. Så slipper du diaré o olag i magen då soja e rätt kraftig.
sen beror de på hur känslig häst du har förstås:)
Mina brukar få den uppblött m resten av maten så det blir som gröt de gillas;)

kl

Kollade lite framifrån idag på C och det är STOR skillnad mot hur bred han var i vintras! Bogen ser pytteliten ut :p Däremot kom jag inte upp på honom idag haha, jag hade ingen bra hoppa-upp-barbacka-dag. Fick bli från pall.

Idag fick han skritta en runda på ca 45 min och var rejält svett efteråt. Bra runda alltså. ;) Upp och ner i det oändliga med mycket att lyfta på fötterna för.

Syns kanske inte men längre fram i backen sluttar det så gott som rätt upp :p
48-1.jpg

Det var en väldigt mysig bild!

Här hade vi stora planer för våren, men nu är någonting fel. Hästen rör sig som vanligt, pigg och glad, ingen värme, ingen feber. Men efter ca 10 min ridning blir hela han tung, som om han har extrem mjölksyra. Efter några minuters vila knallar han på igen, men känns inte som vanligt.
Har inte kunnat hitta några svullnader eller andra tecken på att det skulle vara fel.
Funderar på om det kan vara vinterpälsen som spökar. Han fäller ju en hel del, mycket som ska bort. Har visserligen aldrig haft problem med det tidigare men någon gång ska vara den första..

Finns det något jag kan göra för att göra det enklare för honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V