Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nä jag har nog aldrig hört någon som tycker det hjälper... Dessutom är det ju mycket b-vit i bryggerijäst (inte B12) så det borde inte vara det som felar. Jag får väl avvakta ett tag och se hur det blir.

Nu så vill de andra i stallet låta hästarna gå ute dygnet runt, och ge dem fri tillgång på hösilage denna sista tid innan vi byter hagar. Så det är dags för min grabb att bli ensamhäst redan.

Känns ju trist men samtidigt bra att han inte kommer få gå och bli så fet. Dessutom får han gå i hagen bredvid de andra nu i början. :) Sedan får han gå tillbaka till vinterhagen när vi flyttar de andra hästarna. Från vinterhagen kan han delvis se de andra hagarna så han inte känner sig helt övergiven. :) Den största hagen, där de alltså kommer gå mest, angränsar hans hage så det blir nog inte helt tokigt ändå.

Löslongerade idag förresten och han är som ett batteri som bara går och går och går :D Vägrar nästan stanna. Försöker pusha honom att galoppera så mycket som möjligt. Det är tungt och jobbigt, men ack så bra!

Hur har ni löst det till sommaren, ska han bli själv eller har han sällskap?
Jag har inte ens en hage än.. Juni är ordnat, men resten vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Det lutar åt min gamla ridskola, de har de mest värdelösa sommarhagar man kan tänka sig :D

Jag hade redan bestämt att han ska gå själv i sommar. Så det är väl bara två veckor kvar till betessläpp, så det hade skett snart ändå. Men som sagt han kommer gå så han ser de andra för det mesta, kan nosa över staketet kanske :)

Han älskar väl inte att gå själv, men han klarar av det. Lite spring första dagen, sen kan han ströva iväg och behöver inte se/höra de andra 24/7. Planerar att motionera honom mycket så han blir lite slutkörd också!

Funderade på att annonsera ut bete för shettis eller liknande, men jag kommer troligtvis att låna ut honom från och med sensommaren/hösten så det kändes lite dumt om sällskapet skulle bli kvar själv sen.

Igår bestod motionen av löslongering, wroom wroom sa Casper :D Ska rida och klättra ikväll. Tänkte löslongera imorn igen och tigga fotograf/filmare, så ni får se honom in action!

Kul att att höra att han är så pigg och glad :D Och film och bilder är ett måste :bump:

Min shettis motionerade sig i hagen i måndags enligt min pappa. Grannens får fick för sig att de skulle på upptäcktsfärd och hamnade i min hästhage. Det tyckte inte Trinity om så hon började jaga dem runt runt och hon var tydligen jättesur :devil: Hon var tydligen surare än hon kan vara mot unghästen när han bråkar med henne :p
Iaf så tog fåren ut ur hagen igen men hamnade då på stallplanen, så de käkade en del lusern och sen knallade de in i mitt stall och röjde lite. Pappa stängde då igen stalldörren så de inte kunde komma in där samt stängde igen till mitt skjul som jag har hö, halm och lusernsäckarna står (tar bara in lite i taget till stallet, får inte plats med allt).
Sen kom fåren på att de skulle gå hem och hoppar då in i hästhagen igen för att komma hem. Men då var vallhästen Trinity i farten och började jaga dem runt runt i hagen. Hon såg ut som en krokodil sa pappa :o Till slut kunde iaf fåren hoppa in i sin hage och Trinity ställde sig då och frustade ordentligt en gång, innan hon gick och började äta igen.

Vallhästen Trinity, nytt yrke på G kanske? :D

Märkliga häst.. Idag var han nästan precis som vanligt. Han var fortfarande lite öm i fötterna (kan dock bero på nyskrapad väg, massa stora vassa stenar) men med bootsen på var det inga problem.
Han var rent av piggare och mer uppmärksam än på väldigt väldigt länge!
Vi var ute i skogen och han vägrade gå hem! TIll slut blev jag irriterad på honom och tvingade honom gå åt rätt håll. Då hade vi vandrat runt i den där lilla skogen i över två timmar! Nåja, han fick bra motion i alla fall :D

Slänger upp lite bilder senare idag eller imorgon.

här e min tjockis.enligt viktmåttbandet e hon 378....i störtsta laget. hon får minimalt med hö (ca 4 kg) vad ska man göra? motion försöker vi ge 3-4 ggr i veckan, det e ungefär vad hon klarar..hon har en gammal skada. vi ska försöka få upp motionsgångerna till 4, ibland 5 ggr i veckan, o se vad som händer...

kl
Åh här passar vi in! Som ägare till en väldigt lättfödd häst brottas jag alltid med hennes bantning.
Nu var det typ 2 år sen jag uppdaterade hennes bantningskarta.
30856590.jpg

Vi är inte tillbaka vid 2005, men nära inpå.

Mellan juni och okt 2008 råkade hon ut för kolik, slutade äta och tappade allt. Hon blev läskigt smal :(
Så jag är väldigt försiktig nu när jag bantar henne. Hur gör man när man inte kan dra ner på fodret och motionerar för fulla muggar?

Man fortsätter och hoppas på det bästa..

Jag ger så lite mat jag kan (alldeles för lite enligt hästen) och motionerar varje dag. Märkte inga resultat förrän jag tog bort höet och ersatte allt med halm och soja/lucern. Då tappade han en hel del! Nu kan man till och med känna revbenen.
Nu har jag lagt på mer hö i foderstaten och plockat bort proteinkoncentraten. Först började hästen bli plufsig i hullet igen, så då började jag blötlägga höet i 60 min eller mer. Då försvann plufsigheten igen! Förmodligen har vi ett väldigt sockerrikt hö och hästen kan inte hantera det som han ska.

Kl

En liten fråga: Hur mkt och hårt motioneras era hästar?
Jag har en shettis som jag kör 3-5 dagar i veckan. Oftast är det rejäla pass. Någon gång lägger jag in lugn körning på ca 1 timme. Idag tex blir det intervall. Uppvärmning med skritt och jogg 2km sen galopp bra tempo 1km, jogg 500m *3ggr avslut jogg skritt 2km. Ett annat pass kan vara uppvärming skritt jogg 1,5-2km galopp minst 3km nedvarvning jogg skritt1,5-2km.
Hon går på lösdrift tillsammans med två varmblod med fri tillgång på hö. Ska ta lite bilder i dagarna så ni får se hur hon ser ut:)

Jag brukar motionera min häst 5 dagar i veckan. Jag försöker hålla det på så jämn nivå som möjligt så att det inte blir jättetufft en dag i veckan, och resten lugnt.
Normalt sett blir det 1-2 lugnare rundor, ibland bara en skrittrunda på 40 min, ibland blandat med trav och lite galopp, men inga krav på form eller så.
Sen brukar vi rida i paddocken en dag ungefär, då blir det mest skritt och trav.
Sen rider vi ut på väldigt blandade rundor, ca 1 timma i alla gångarter. Lite dressyrarbete, lite gångartsarbete, och lite "fri lek" där han bara får glaoppera på över någon äng för att det är roligt. :D

Vi rider oftast 1 timma, vilket blir ca 5-6 timmar i veckan (oj, vad lite det låter när man säger så! :o) Vi håller oftast ganska högt tempo. När vi har sällskap så skrittar de ganska mycket fortfare än Godi, så vi får skritta på rätt rejält. Och sen så travar vi och galopperar där det är bra underlag, vilket kan bli ungefär halva rundan kanske.

Funkar det med halm så hade jag försökt byta ut lite hö mot halm. Då blir det ju lite mer att tugga på men man kan ändå få ner energin lite.
Jag antar att du inte ger något kraftfoder heller, annars börjar man ju där.

Men halm kan ju vara svårt för vissa kolikhästar om det är grov halm.

Det varierar väldigt mycket, beroende på skolarbete (universitet, så det kan bli en hel del ibland). Jag försöker motionera minst 1 timme varje dag, ibland mer ibland mindre. Det är varierat både ridning, körning och markarbete. En vanlig vecka kan se ut ungefär såhär (utan inbördes ordning :D):
Skogsrunda, 1 h
Dressyrarbete/trailträning på bana, 1 h
Körning, 1-1,5 h
Travrunda x2, 45 min - 1 timme vardera (beroende på tempo)
"Vanlig" uteritt, 1-2 timmar
Markarbete och tricks på bana, 30 min - 1 h

Travrundorna brukar bli ungefär 9-12 km, beroende på om jag travar 30 min i ett sträck eller om det är uppdelat på 3-4 10 minutersintervall.
Det är rätt sällan vi är ute mindre än en timme. Det är om han känns lite stel och träningsvärk då tar vi det lugnt. Om han (eller jag) är på dåligt humör blir det också korta rundor.

Kan hon inte motioneras för ofta eller för hårt?

Annars hade ju ett alternativ varit att motionera lågintensivt. Dvs långa skrittrundor som inte belastar leder osv lika mycket.
Hur motioneras hon idag?

Kan du göra om i foderestaten så att det blir mindre energi utan att minska mängden? Du ger ju som sagt redan lite, men du kanske kan ge energifattigare? De flesta i tråden har ju fått byta ut en del av fodret iaf mot halm för att få ner energin. Det är ju ett väldigt bra sätt att få ner energin utan att påverka TS.

Min är under igångsättning men har kommit en bra bit redan. Vi brukar löslongera 20-40 min, då tränar vi kommunikation också. Under detta pass skrittar han ytterst lite, får pusta ibland bara. Mest travar han, gör mycket tempoväxlingar i trav och har börjat lägga in mer och mer galopp. Detta gör vi 2-3 dgr/v, mest för att det är det enklaste sättet att konditionsjobba honom då jag inte har någon sadel.

Sen är planen att rida ut 2-3 ggr/v också eller byta en uteritt mot dressyr på ridbanan. Rider i alla gångarter i skogen men minst galopp. Bor i ett kuperat landskap så det blir alltid en del klättring på turerna, ibland blir det rena klätter-rundor med rejält branta backar. Sist blev han riktigt svett av en 40 min skrittur som bara gick upp och ner hela tiden.

Han är så grymt lik syrrans nordis! Vad är det för stam?
Får han också vita prickar långt upp på magen när han är för tjock? :p

Han har alltid vit prickar och är kritvit under magen vid skapet :) Han var isabell när han föddes.

Han är e: Skjerdingsson och ue: Egal. :)

Ja, prickig är syrrans också. Men när hon var som fetast kröp det vita upp långt på sidorna, ska se om jag har en bild någonstans!

Hmm, nä de verkar inte vara släkt. Eller ja, vi har inte helt koll på Emelies stam, hon är hemmagjord. E. Emil och U. Svintaflickan om jag inte minns fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V