Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Funkar inte här. Jag har haft det som rutin i ett par år, bara "om i fall att". Hästen får visserligen inga skav vad jag kan se, men det ser inte bekvämt ut med huden ihopskrynklad under sadelgjorden! Det blir dessutom precis vid knäppet, vilket förmodligen kommer bli problem längre fram i träningen när vi börjar lägga lite krut i det. Just nu skrittar och travar vi mest lite grann i och med att han stod några månader i vintras pga hovproblem (misstänker att det inte var fång trots allt, utan något annat som kärvade). När han börjar svettas och friktionen blir större lär han få skav, det har hänt förr..

Så, nu är min tant under utredning. Känns bra att en veterinär äntligen tog oss på allvar.
Får IR provet på fredag om en vecka men hon skulle ringa i eftermiddag om dom andra proverna.
Känns konstigt, på ett sätt vill jag att det ska vara något men samtidigt vill jag att hon ska va fullt frisk såklart.

Jag har skrivit några inlägg till dig, hade hoppats på svar :) Vill verkligen hjälpa dig, om jag kan :)

Förstår precis hur du känner. Men vad skönt att du hittat en veterinär som var villig att prova! jag försökte ju på sjukhuset här i höstas, men veterinärerna jag pratade med hävdade att IR bara existerade i det akuta skedet av fång så det blev inget med det.
Hoppas att det inte är något fel på hästen!

Så, nu är min tant under utredning. Känns bra att en veterinär äntligen tog oss på allvar.
Får IR provet på fredag om en vecka men hon skulle ringa i eftermiddag om dom andra proverna.
Känns konstigt, på ett sätt vill jag att det ska vara något men samtidigt vill jag att hon ska va fullt frisk såklart.

Förstår precis hur du känner, kände/känner likadant. (Här var ju enkla IR-provet negativt, men misstanken kvarstår så ska utredas vidare)

Det verkar vara lite klurigt det där med IR och provtagningen att få det rätt. Moa var jätte upprörd över att hon fått vara utan mat så länge! Dom första provsvaren som jag fick i eftermiddags visade lågt antal blodkroppar, förhoppningsvis pga pälsfällningen. Hon ska vila en vecka nu iaf medan vi väntar på IR provet. Sen får väl vet ta om blodprovet igen och så.
Men jag vill veta IR provet nu, en vecka är ju jätte lång tid!

Tycker faktiskt inte att hon är så fet! :) Lite överviktig är hon allt, MEN du har en väldigt kompakt typ av shettis och det är meningen att hon ska vara lite rejäl. Om du tittar på bilden jag lagt upp då jag kör min brune så kan du se en stor skillnad där. Hade din loppa varit så smal hade det sett konstigt ut tror jag, eftersom det är två helt olika modeller av shetland.

Mitt råd är att fimpa lucernen och fokusera mer på hö. Om du tvunget vill ge något annat, köp Dodson and Horells Safe and Sound. Det kan du ge istället för hö också, det är anpassat för hästar som ligger i riskzonen för fång. Hellre magert bete där man får stödutfodra än vanligt bete.

Fast hon är väldigt fet, tyvärr. Bilderna var nog smickrande ;-) Men förstår vad du menar, hon är nog den grövre typen och ska inte vara helt slimmad heller. Men nu ligger hon inne med fettkuddar på bringan, bogen, rumpan och baklåren. Hon är svullen över ögonen och lymfkörtlarna, sen om det är för fettet vet jag inte.

Höt innehåller bara 27 SMRP per kilo foder, så om jag skippar något proteintillskott blir det konstigt?
Dodson and Horells verkar inte finnas här omkring dessvärre.
Har bestämt att det blir skogshage med stödfodring fram tills i höst där hon kanske kan få gå med dom andra och käka lite gräs någon timme om dagen. (Hon ska såklart ha sällskap hela sommaren ändå).

Stopp, stopp! :) 5-6 dagar i veckan kör jag inte ens min blivande tävlingsponny :crazy: Du har satt henne på en hård diet, plus att du tränar henne ofta. Hon har trots denna träning varken kondition eller ork. Någonting stämmer inte! Du kanske håller på att chocka hennes system eller något i den stilen? Det kanske kan göra att hennes kropp desperat lagrar på fett.

Jag kan bara säga hur jag gör med mina shettisar som har fri tillgång på hösilage från oktober till april. Därefter släpps de på magert bete, alternativt skogsbete med stödutfodring. Mina hästar körs 2-3 gånger i veckan och skrittas ut på med sin 8-åriga medryttare 1-2 gånger i veckan. De går på lösdrift, vilket är en bra lösning då det kräver energi för att hålla värmen.

Pressa inte din häst för hårt :(

Fri tillgång för Moa är lika med döden. Jag önskar att det inte var så, men jag tror uppriktigt att hon kan äta ihjäl sig. Hon äter konstant. Har provat det en period och hon bodde vid höbalen, sen om dom andra var 200 meter bort eller längre sket hon i. Vi snackar om hästen som ligger och äter när hon vilar... Jag önskar att hon kunde gå på fri tillgång så man slapp att ha dåligt samvete jämt.

Ja, jag kan ha chockat hennes kropp. Hon får ju inte så mycket mat nej. Men jag börjar bli desperat, är livrädd för fång!
Hur hårt kör du när du kör? Hur gamla är dina små?
Jag tycker jag motionerar Moa lite om man jämför med alla andra här omkring eller som man läser om. I snitt verkar ju hästar gå 6-7 dagar i veckan?

Tack för dina svar förresten! Hade missat dom totalt:o Men väldigt snällt med dina kommentarer, alltid bra att få en annan syn av det hela! Det är ju lätt att bli hemmablind :)

Sen måste jag tillägga bara, nu har hon ju lågt antal vita blodkroppar vilket ju tyder på att hon haft en infektion eller att det beror på pälsfällningen. Så ja jag har pressat henne för hårt:crazy: Men hoppas det kan försvinna snart så vi kan jobba lite igen. För Moa verkar må bäst om hon körs i alla fall 5 dagar i veckan, hon verkar gilla att jobba :) Även om hon såklart hellre går i hagen och äter mat:angel:

Det verkar vara lite klurigt det där med IR och provtagningen att få det rätt. Moa var jätte upprörd över att hon fått vara utan mat så länge! Dom första provsvaren som jag fick i eftermiddags visade lågt antal blodkroppar, förhoppningsvis pga pälsfällningen. Hon ska vila en vecka nu iaf medan vi väntar på IR provet. Sen får väl vet ta om blodprovet igen och så.
Men jag vill veta IR provet nu, en vecka är ju jätte lång tid!

Ja, tyvärr påverkar ju stress osv provet. Håller tummarna för du får det svar du vill iaf.

De analyserar tyvärr bara på fredagarna. Jag har sån tur så att hemmavet (som sköter provtagningen åt mig) jobbar på häst på fredagarna, så jag kör in med provet till SLU sen, och får svar samma em. Lyx!

Ja det gör ju tyvärr det. Men vet pratade om att man kunde gå vidare om det var tveksamheter med IR-provet nu. Men att hon då skulle få åka till kliniken över dagen och så skulle dom sonda och grejer. Jag vet inte riktigt vad det innebar, men det var ett alternativ i alla fall..

Hoppas något av proven går på försäkringen bara. Misstänker dock att dom kanske inte gör det..

Det är en glukosbelastning de gör då. Samma sak vi ska göra med Lillen (fast hemma). Det ger lite säkrare svar. Enkelt förklarat så tillför man glukos (socker). Man tar ett prov innan, tillför glukos, och sen tar man flera prov med vissa intervall.

En frisk häst får en blodsockerhöjning men som sen går ner inom en viss (ganska kort) tid. En IRhäst så sjunker glukosvärdet i blodet mycket långsammare. Man kollar insulin med samtidigt, hur högt det sticker och så.

Jag motionerar ju min så ofta och mycket jag bara kan. För det mesta innebär det 7-10 timmar i veckan, både ridning och körning. Försöker få in ett pass med bommar, ett i skogen, ett dressyr och minst ett rent konditionspass per vecka. Ibland kombinerar jag ex skog och dressyr, eller kondition och bommar osv.

Nu är jag ingen tävlingsryttare men visst kräver jag en hel del av min häst! Jag har inte sett några konsekvenser av det på våra 7 år tillsammans (hans enda 7 år som ridhäst). Hästen är idag 15 år gammal.

Jag tänker att hästen är gjord att röra på sig och "vilda" eller ferala hästar går upp till åtta mil per dag. Det gör inte en tamhäst, men kroppen ser ut och fungerar på samma sätt. Så om jag motionerar min häst en timme om dagen och han lunkar runt i hagen i säg 8-12 timmar, resterande tid på box, ja då ska jag vara glad om jag kommer upp i åtta mil på en dag!
Nu menar jag inte att det är något man ska sträva efter, för det innebär en annan typ av rörelse att bära ryttare eller dra vagn, men som hobbyryttare behöver man inte oroa sig att man motionerar för mycket.
Min stallkamrat som tävlar hoppning (ingen aning om nivå! Vet att de hoppar över 1 m, d-ponny) rider alla dagar hon kan, oftast 7 dagar i veckan. Då brukar det vara en tävling varje eller varannan vecka och minst en ridlektion. Hennes häst är i mycket fin skick, sånär som på mugg på ena frambenet (som nu tyvärr blivit infekterat och orsakat hälta, är under veterinärvård).

Jag vet inte riktigt vad jag har sagt :D Man blir trött av att köra bil i flera timmar.. Jag borde nog gå och lägga mig nu.

Jag håller med om att hästar verkar må bäst av att röra på sig regelbundet, lite varje dag.
Självklart ska man inte belasta dem för hårt, men det är ju en helt annan sak.

Bara för att man motionerar dem varje dag, eller 5-6 dagar i veckan så behöver man inte pressa dem mer än vad de orkar och klarar av. Man känner ju sin häst, och vet vad den är i för kondition.

Man måste ju pressa den lite hela tiden för att den ska utvecklas, men det man pressar ska ju inte vara överdrivet, det är då man får skadade och sjuka hästar. Jag tror nog att de flesta vet hur mycket deras hästar klarar av, och att de också märker när de gått ut lite för hårt med dem. Det syns och känns.

Hon är svullen över ögonen och lymfkörtlarna, sen om det är för fettet vet jag inte.

Kan du inte lägga in en huvudbild som tydligt visar det svullna över ögonen? Skulle vilja jämföra med hur min shettis såg ut förut! Min var svullen över ögonen och en bit ovanför näsborrarna. Ingen veterinär visste varför. Hästen var (och är) inte fet.

KL

Kortvarig lycka här men inte ur bantnigssynpunk:)

I söndags var plötsligt pållan tvärhalt på ett framben, gick på någon timme från ohalt till jätteont:( Superhet om hoven och reagerade kraftigt med visiteringstången efter vi tog bort skon men ingen förstärkt puls.
Ringde hovis som även h*n gissade hovböld. Gjorde omslag med jodopax och silvertejp sen boxvila. Dagen därpå kommmer hovis och hittar ingen hovböld direkt, reagerar fortfarande med visiteringstången men lite överallt, dock minst vid tån...Lite sviktande sula också. Haltar nu inte alls men fortfarande ganska varm. Får stå inne några dagar med nya omslag under nätterna. Hovis återigen ut på torsdag då är hon helt kall om hoven och vill ut ut ut:) Nya skor åker på och en lycklig ponny ut i hagen.

Sen har kronranden till och från känts ljummen, igår kall vid intag men lite varm vid utsläpp. Efter en 30 min skritttur så är den sval om den varit ljummen före:confused:

Vad kan det varit? Hovböld som vi aldrig såg skymten av eller något annat? Sulläderinflamation, stengalla, blödning i sulan?:confused::confused: Tycker det är svårt att veta skillnaden...:(

Hoppas inte det kommer tillbaka men gör det det blir det veterinär. Trodde dock hon skulle lägga på sig igen under boxvilan för hon fick mer halm för att hålla henne sysselsatt då det inte var populärt att bli kvar själv inne. Men hon verkar inte ha gått upp något alls:bow:

Någon av er med erfarenhet kring detta, själv har jag ingen alls!

kl.

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade om min feta ponny:D Jag tycker att hon har gått ner lite och vi försöker rida henne lite mer nu. Vi får hoppas att det håller i sig men tjock är hon fortfarande.

Bild på min mor och tjockisen. Två tanter på tur:)
30829221.jpg

Dagsfärsk bild!

Foto660.jpg

Tog en liten minirunda idag bara men det börjar ju gå åt rätt håll.

Det börjar se bra ut, åtminstonde på bild!

Jag tänkte rida in till sjukhuset och väga hästen nu i veckan. Kommer lägga upp några bilder så får ni gissa vad han väger nu :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka