Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

sen spelar det även stor roll HUR hästen motioneras, arbetar den i korrekt form osv. lalla runder förlorar man inte så många kilo på.

Det beror på varför man motionerar den.
Nu är inte alla hästar insulinresistenta. Men det tycks inte vara alltför ovanligt bland fånghästar att de har nedsatt insulinkänslighet dvs är IR.
Insulinkänsligheten förbättras en hel del av endast lättare motion även om hästen inte går ner i vikt i första hand. Men med minskad IR blir det lättare att fortsätta att banta den, då minskar IR ännu mer, den orkar röra sig mer blir ännu bättre osv. Jag tror att det ofta handlar om att bryta ett felaktigt mönster. och då kan det vara bra att veta att tex en halvtimmes promenad gör ganska stor nytta - om du har en IR häst.

Hur kan du vara så noga med varenda gram du ger om du inte har en aning om vad det är för värden på höet??

Då måste du ju ha testat dig fram en lång period innan du hittade exakt det antal gram som passade din häst med det höet.

Om din häst nu är så lättfödd och har haft fång så vet du ju att det inte är så mycket att välja på. Man måste dra ner energin, och då kan man bli tvungen att ge halm för att få tillräckligt att tugga på.

Men mest troligt så är din häst nog ganska normalfödd, kanske till och med lite lättfödd beroende på värdena på höet.

Jag tror de flesta hade föredragit att ge hö framför halm, men det är inte alltid det funkar.

nej inte så svårt att veta hur mycket mat hon ska ha, har haft henne i snart 8 år. dessutom så kan jag inte alltid ge henne 6 kilo hö året runt alltid.
I vintras fick hon på lite över 7 kilo hö + fritillgång på halm.
förra sommaren fick hon 3.5 kilo hö och stod på spån.
Nej jag vet inte världena men jag vet hur en häst ska se ut. jag känner min häst, jag vet hur hon ska "må" och kännas. jag vill inte stirra mig blind på några siffror som ingen brydde sig om för "många" år sen.
det viktigaste är att min häst mår bra, är frisk och trivs mer än väl med sitt
liv. :)

till sthu
värdena kan väl inte vara samma om du ökar med 1 kilo?

för att min häst har haft fång = hösilage är uteslutet + dom gånger jag provat har hennes mage inte varit bra, dom andra hästarnas mage har varit kanon.
Därför krånglar jag till henne ett smarigt hö som hon mår bra av och kan äta hyffsat mycket av. min ekonomi är katastrofal, min häst och katt får bättre mat än vad jag själv får.

Det beror på varför man motionerar den.
Nu är inte alla hästar insulinresistenta. Men det tycks inte vara alltför ovanligt bland fånghästar att de har nedsatt insulinkänslighet dvs är IR.
Insulinkänsligheten förbättras en hel del av endast lättare motion även om hästen inte går ner i vikt i första hand. Men med minskad IR blir det lättare att fortsätta att banta den, då minskar IR ännu mer, den orkar röra sig mer blir ännu bättre osv. Jag tror att det ofta handlar om att bryta ett felaktigt mönster. och då kan det vara bra att veta att tex en halvtimmes promenad gör ganska stor nytta - om du har en IR häst.

Beror på varför man motionerar den? För dom ska må bra kanske? både kropp och knopp.
inte många som har hästar bara för att dom ska stå. och dom som har det har jag sett skräck exempel på.
självklart är en haltimme bättre än inte alls.

Jag orkar inte med folk som medvetet vrider på och misstolkar allt man säger. Överlåter diskussionen till någon som inte ska gå och sova.

Jag orkar inte med folk som medvetet vrider på och misstolkar allt man säger. Överlåter diskussionen till någon som inte ska gå och sova.

har nog isåfall missförstått dig. inte alls medvetet vridet eller med flit misstolkat va du skrivit. ber om ursäkt om du fick det intrycket.

*knapplån*

Det snackas mycket om shettisar i tråden och som shettisnörd så måste jag ju visa upp mina ponnys. Har haft shettis i fem år, aldrig haft fång på en enda och jag har haft sammanlagt fyra stycken, varav alla motionerades regelbundet så fort de nådde rätt ålder.

När S kom:
sigge.jpg

Några månader senare:
sigge4.jpg

Min mini, 82 cm STOR:
09.jpg

f12a12f2.jpg

Liten kalaskula:
17.jpg

Tycker faktiskt inte att hon är så fet! :) Lite överviktig är hon allt, MEN du har en väldigt kompakt typ av shettis och det är meningen att hon ska vara lite rejäl. Om du tittar på bilden jag lagt upp då jag kör min brune så kan du se en stor skillnad där. Hade din loppa varit så smal hade det sett konstigt ut tror jag, eftersom det är två helt olika modeller av shetland.

Mitt råd är att fimpa lucernen och fokusera mer på hö. Om du tvunget vill ge något annat, köp Dodson and Horells Safe and Sound. Det kan du ge istället för hö också, det är anpassat för hästar som ligger i riskzonen för fång. Hellre magert bete där man får stödutfodra än vanligt bete.

2 år har hon konstant bantat med varierande resultat.
Hon motioneras 5-6 dagar i veckan med vagnen och jag kan inte motionera henne mer eller hårdare pass i nuläget då hon inte har konditionen eller orken att anstänga sig. Sitter redan nu och pressar henne halva rundorna.

Stopp, stopp! :) 5-6 dagar i veckan kör jag inte ens min blivande tävlingsponny :crazy: Du har satt henne på en hård diet, plus att du tränar henne ofta. Hon har trots denna träning varken kondition eller ork. Någonting stämmer inte! Du kanske håller på att chocka hennes system eller något i den stilen? Det kanske kan göra att hennes kropp desperat lagrar på fett.

Jag kan bara säga hur jag gör med mina shettisar som har fri tillgång på hösilage från oktober till april. Därefter släpps de på magert bete, alternativt skogsbete med stödutfodring. Mina hästar körs 2-3 gånger i veckan och skrittas ut på med sin 8-åriga medryttare 1-2 gånger i veckan. De går på lösdrift, vilket är en bra lösning då det kräver energi för att hålla värmen.

Pressa inte din häst för hårt :( :( :(

Beror på varför man motionerar den? För dom ska må bra kanske? både kropp och knopp.
inte många som har hästar bara för att dom ska stå. och dom som har det har jag sett skräck exempel på.
självklart är en haltimme bättre än inte alls.

Det du måste försöka förstå, och det som fick folk att känna sig förolämpade och att du 'ville missförstå' är att det är MÅNGA i tråden som alltså har hästar som är SJUKLIGT lättfödda. De har alltså fel på sin metabolism, och är tyvärr INTE som normala lättfödda hästar/ponnyer.

Utan en D-ponny som har IR, den kan ha ett MINDRE behov än dina friska men lättfödda shettisar. Och när ägaren då sliter sitt hår för att försöka ge D-ponnyn lika lite kalorier som en shettis, men utan att den stackars D-ponnyn ska svälta ihjäl, och man försöker och försöker och försöker och hästen går inte ner ett gram, då är det väldigt 'svårt att ta' när någon oinsatt kommer och tycker att 'men det är bara att....'

För hela problemet med exvis IR är att det är inte bara att. Det är så mycket mer. Att som dig fodra med oanalyserat hö går bra med en normal, men kan ge en IR inte bara mer fett utan även fång. Det gäller inte bara ha koll på de vanliga värdena, utan även sockret osv.

Jag har en D-ponny med fel på metabolismen, och så har jag en frisk, normalt lättfödd shettis.

Shettisen kom till lucia. Han har gått ner ungefär 80 kg i vikt sen dess. Utan att motioneras ett dugg, och UTAN att stå på svältkost. Han har ätit 5 kg silage och fri halm/dag. Och alltså gått ner i rasande fart.

D-ponnyn har HÅRDbantats sedan midsommar. Han har från dess tills nu gått ner 100 kilo. Och 'tittar jag bort' går han upp igen. Han har motionerats. Han får 7 kg silage och 2 kg halm, i siffror så blott 10 MJ mer än lilla shettisen. Men håller vikten på det, och vikten är för hög.

Hö går övht inte att ge honom, då skulle jag kunna ge honom 5 kg hö, och det äter han upp på 2 h. Shettisen skulle utan problem kunna äta halm.

Det ÄR en extrem skillnad på en sjukligt lättfödd (D-ponnyn) och en normal lättfödd (Shettisen). Jag önskar ofta att det alltid skulle vara som med de normala, som med shettisen.. Men så är det inte.

Vad gäller motion, så en IR-häst får bättre insulinkänslighet av motion, alldeles oavsett formen. Så det är en anledning att motionera, att öka insulinkänsligheten. Då kan man springa med dem i snöre om man vill, eller vad som helst, trcket är att de rör sig, inget annat.

värdena kan väl inte vara samma om du ökar med 1 kilo?

Jag ändrade resten av foderstaten med, minskade halm och soja. Då blev värdena de samma, 34 MJ och ~240 g smb rp. Han ligger fortfarande kvar på samma värden, men får mindre hö och mer halm.

(delvis) KL
Kan inte låta bli att bli irriterad på alla dessa "jag kan, då kan alla göra si eller så". Våra hästar är extremt olika lättfödda, våra stall är olika och vår ekonomi är olika.
Tips är alltid välkomna men de får gärna vara relevanta och ha ett hum om vad de flesta av oss i tråden har för hästar.

En så ung häst som din borde ha alla chanser att bli frisk från IR- om man ser till att banta o motionera bort det farliga fettet- depåerna, då metabolismen återgår till normalt igen.
Det är ju livsviktigt! om man dessutom vill ha den på bete- med eller utan munkorg- som faktiskt kan lossna.

Som tur är är det väldigt ovanligt med så feta unghästar. Folk vet bättre än att släppa ponnys på klöverbete eller ge mer hö för att den river upp bädden. Ha den på halm o ge mkt mindre hö alt. lösdrift med begränsad fodertillgång.
Småtuggandet håller oxå insulinet i schack.

Det är synd om fler hästar blir permanent IR. o då har stor riskbenägenhet för fång.

T o m min relativt gamla häst har blivit frisk - är ej lättfödd längre.

En så ung häst som din borde ha alla chanser att bli frisk från IR- om man ser till att banta o motionera bort det farliga fettet- depåerna, då metabolismen återgår till normalt igen.
---
. Ha den på halm o ge mkt mindre hö alt. lösdrift med begränsad fodertillgång.
Småtuggandet håller oxå insulinet i schack.

.

Nu vet vi ju inte om L är IR, glukosbelastningen fick ju ställas in iom att jag låg på sjukhus när den skulle ha varit. Klart är ju dock att något är knas med metabolismen. Just för att han inte är 'normal'. TROTS att han bantar OCH motionerar. Det är ju liksom just det som är det sjukliga kära du? Att de INTE reagerar som normalt.

Sen går han ju ner fortfarande. Det skulle han dock INTE göra med halmbädd, enbart fri tillgång på halm blir för mycket MJ, dvs han blir fet. Småtuggande däremot får han ju så långt det går (små portioner var 4:e h från morgon till sen kväll, sen ett litet större mål samt halm så det räcker några timmar inpå natten iaf)

Det du måste försöka förstå, och det som fick folk att känna sig förolämpade och att du 'ville missförstå' är att det är MÅNGA i tråden som alltså har hästar som är SJUKLIGT lättfödda. De har alltså fel på sin metabolism, och är tyvärr INTE som normala lättfödda hästar/ponnyer.

Utan en D-ponny som har IR, den kan ha ett MINDRE behov än dina friska men lättfödda shettisar. Och när ägaren då sliter sitt hår för att försöka ge D-ponnyn lika lite kalorier som en shettis, men utan att den stackars D-ponnyn ska svälta ihjäl, och man försöker och försöker och försöker och hästen går inte ner ett gram, då är det väldigt 'svårt att ta' när någon oinsatt kommer och tycker att 'men det är bara att....'

För hela problemet med exvis IR är att det är inte bara att. Det är så mycket mer. Att som dig fodra med oanalyserat hö går bra med en normal, men kan ge en IR inte bara mer fett utan även fång. Det gäller inte bara ha koll på de vanliga värdena, utan även sockret osv.

Jag har en D-ponny med fel på metabolismen, och så har jag en frisk, normalt lättfödd shettis.

Shettisen kom till lucia. Han har gått ner ungefär 80 kg i vikt sen dess. Utan att motioneras ett dugg, och UTAN att stå på svältkost. Han har ätit 5 kg silage och fri halm/dag. Och alltså gått ner i rasande fart.

D-ponnyn har HÅRDbantats sedan midsommar. Han har från dess tills nu gått ner 100 kilo. Och 'tittar jag bort' går han upp igen. Han har motionerats. Han får 7 kg silage och 2 kg halm, i siffror så blott 10 MJ mer än lilla shettisen. Men håller vikten på det, och vikten är för hög.

Hö går övht inte att ge honom, då skulle jag kunna ge honom 5 kg hö, och det äter han upp på 2 h. Shettisen skulle utan problem kunna äta halm.

Det ÄR en extrem skillnad på en sjukligt lättfödd (D-ponnyn) och en normal lättfödd (Shettisen). Jag önskar ofta att det alltid skulle vara som med de normala, som med shettisen.. Men så är det inte.

Vad gäller motion, så en IR-häst får bättre insulinkänslighet av motion, alldeles oavsett formen. Så det är en anledning att motionera, att öka insulinkänsligheten. Då kan man springa med dem i snöre om man vill, eller vad som helst, trcket är att de rör sig, inget annat.

tack för du förklara att vissa av era hästar är sjukligt lättfödda då kan det inte vara så lätt med att ge det optimala fodret.
Svullnar min ponny(jag har ingen shettis ;)) upp när gräset kommer ska jag och min vet ta blod prov på henne. så min ponny ligger också i riskzonen.
men sen det bästa är ändå att hästarna får jobba genom kroppen för att inte belasta fel. självklart är all motion bra men en häst som verkligen får jobba förbänner såklart mer än en häst som travar runt med bakbenen hängades efter sig.

Jag ändrade resten av foderstaten med, minskade halm och soja. Då blev värdena de samma, 34 MJ och ~240 g smb rp. Han ligger fortfarande kvar på samma värden, men får mindre hö och mer halm.

(delvis) KL
Kan inte låta bli att bli irriterad på alla dessa "jag kan, då kan alla göra si eller så". Våra hästar är extremt olika lättfödda, våra stall är olika och vår ekonomi är olika.
Tips är alltid välkomna men de får gärna vara relevanta och ha ett hum om vad de flesta av oss i tråden har för hästar.

anser du att du gör det bästa för din häst så behöver du inte ta åt dig av mina åsikter. Jag har sagt att självklart är halm bra men att ge väääldigt lite hö är tokigt. Jag har endast syftat på araben, möjligtvis shettisen också, jag har ingen koll på hur tex din häst ser ut.

tack för du förklara att vissa av era hästar är sjukligt lättfödda då kan det inte vara så lätt med att ge det optimala fodret.
Svullnar min ponny(jag har ingen shettis ;)) upp när gräset kommer ska jag och min vet ta blod prov på henne. så min ponny ligger också i riskzonen.
men sen det bästa är ändå att hästarna får jobba genom kroppen för att inte belasta fel. självklart är all motion bra men en häst som verkligen får jobba förbänner såklart mer än en häst som travar runt med bakbenen hängades efter sig.

Nej, och sen blir man/vi (med de extremt lättfödda) understundom väldigt 'överkänsliga' med. Hänger nog mycket ihop med hur 'tungt' det går med bantningen. Har man nyss suttit i 3 timmar och försökt minska ner MJ men inte får ihop det, och sen läser ett förvisso välmenande svar om att 'det är ju bara att ge mindre mat' så är det lätt hänt att man fräser tillbaka. Så, är egentligen upplagt för missförstånd och 'tjurighet'. Men om man sas 'vet om' att det finns flera sidor så är det lättare tror jag att förstå - från båda håll =)

Absolut att arbete i korrekt form är bäst, men jag förklarade det du svarade på tidigare, och fick 'skäll' för. Där någon skrev att 'det beror ju på varför man motionerar'. Just när det gäller IR är all motion av godo, även 30 minuter fri skritt i snöre. Medan det ur allmänt bantningshänseende/träningshänseende/muskelbyggarhänssende inte gör speciellt mycket alls. Men det gör MYCKET för insulinkänsligheten om den är nedsatt. Och det är en av de anledningar man kan ha att motionera. Och beroende på vad anledningen är (öka insulinkänslighet, bränna fett, bygga muskler etc) så kan ju motionen se olika ut i olika skeden. Speciellt om det gäller en tjock häst som inte är just i kondition. Och beroende på vad det är man i första hand vill åt primärt, så kan faktiskt 60 minuter skritt i snöre vara bättre än 10 minuters kvalitativ upsutten träning i form (om 10 min är vad hästen max orkar då). Och jag misstänker det var det som vem som nu skrev det du svarade på menade =)

kl

Vad tycker ni om vårat sto är hon för tjock? Självklart behövs det mera muskler. Hon fick föl förra sommaren och stog under hela dräktigheten.
Hon är nu nästan i full gång. men kondisen är lite dålig fortfarande.

26831_1358078405714_1644141235_815333_4622371_s.jpg

26831_1358778543217_1644141235_816623_1730467_s.jpg

26831_1358778423214_1644141235_816621_2517539_s.jpg

26831_1358078445715_1644141235_815334_5478001_s.jpg

självklart är all motion bra men en häst som verkligen får jobba förbänner såklart mer än en häst som travar runt med bakbenen hängades efter sig.

Men de flesta i den här tråden har ju hästar med problem. Många har haft fång, några är troligtvis IR osv. De här är hästar som gått på vanliga(din foderstat klassar jag som "vanlig" eller värre, då du inte vet värdena, men mängden är iallafall skapligt normal) foderstater och trots det blivit för tjocka. När dom sedan får problem så får man ge upp dom normala värderingarna angående bantning och med mera drastiska metoder försöka få hästen att gå ner i vikt. Då kan det vara värt ett försök att minska ännu mera på höet och ge halm för att hästen ska få tugga.

Hade det varit så enkelt som du skriver så hade de flesta av oss i tråden inte befunnit oss här....

Nu vet vi ju inte om L är IR, glukosbelastningen fick ju ställas in iom att jag låg på sjukhus när den skulle ha varit. Klart är ju dock att något är knas med metabolismen. Just för att han inte är 'normal'. TROTS att han bantar OCH motionerar. Det är ju liksom just det som är det sjukliga kära du? Att de INTE reagerar som normalt.

Sen går han ju ner fortfarande. Det skulle han dock INTE göra med halmbädd, enbart fri tillgång på halm blir för mycket MJ, dvs han blir fet. Småtuggande däremot får han ju så långt det går (små portioner var 4:e h från morgon till sen kväll, sen ett litet större mål samt halm så det räcker några timmar inpå natten iaf)
Din har fortfarande depåerna kvar o det lilla du rider är inte ens vad jag benämner som motionsridning.

Prova att byta ut silaget mot mer halm. Då blir ättiden längre o den gluffsar inte i sig. Den kan givetvis inte både stå på en för hög silagegiva o bädd av ströhalm. Den åt ju inte ens halm tidigare- det var försumbart:confused: o nu skulle den bli fet:rofl:

Att en normalt lättfödd ponny blir än mer dito om den bygger upp depåer även fast den växer- är inget konstigt. Samma som att ett tjockt barn kan få diabetes i tidig ålder. Det handlar som regel inte om arv utan matvanor o motion. Den fungerar ju inte som en frisk ponny- då är inte tabellvärdet rätt heller. Tar du itu med det blir den normalt lättfödd igen.

Titta på "Biggest loser" o se vad fetman gör med kroppen.:idea:
Träningen där består av 6-8h/ dag. Om man går med hästen halva den tiden- blir den slank på nolltid. Proffsen har skrittmaskin- av en anledning!. Många dyrgripar leds förutom hårda träningspass o då har de ingen övervikt-anpassad foderstat efter vad den utför.

Det är simpel matematik att många hä'star liksom vi... rör oss för lite kontra det vi stoppar i oss.

16h strövande i hage eller mest stillastående på en flegmatiker ger inte mkt.
Jmf med en rastlös häst där inget fastnar.

. jag vill inte stirra mig blind på några siffror som ingen brydde sig om för "många" år sen.

"Förr" tog bönderna själva hand om sina marker och fodrade sina hästar med "sin" mat, de visste i princip vad de hade för värden. Idag köper vi in, och kan således inte veta alls vad det är för marker vi ger vårt grovfoder från.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka