Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Din har fortfarande depåerna kvar o det lilla du rider är inte ens vad jag benämner som motionsridning.

Snälla axel. Jag börjar bli rätt trött på att du uttalar dig kors och tvärs utan att ha en aning.Varken hur mycket jag rider/inte rider, men ffa att du uttalar dig om hur mycket motion han får/inte får. Du har inte den blekaste aning, och det finns fler sätt än ridning.

Han har tappat ca 100 kg sen vi började, han tappar fortfarande och han har ständigt nya lägstarekord. Dvs det går åt rätt håll, men på tok för långsamt, med på tok för stor 'ansträngning' (med den foderstaten och den motionen borde han vara smal som ett sträck), och att just depåerna inte försvinner helt.

Prova att byta ut silaget mot mer halm. Då blir ättiden längre o den gluffsar inte i sig. Den kan givetvis inte både stå på en för hög silagegiva o bädd av ströhalm. Den åt ju inte ens halm tidigare- det var försumbart:confused: o nu skulle den bli fet:rofl:

Du som lusläser har missat att han ett bra tag nu ätit halm? Till min stora glädje. Det finns inte mer jag kan dra ner, jag kan byta silage mot halm, men det blir brist på annat och inte mer ättid tyvärr av det. Dock kommer snart hagbytet, då jag kan slopa några mål silage/dag, eftersom de kan fippla med fjolårsgräs och käka sly osv. Men han äter ju upp ett kilo halm på 20 minuter, så det hjälper tyvärr inte speciellt mycket ättidsmässigt att byta ut. MJ-mässigt är det ju mer MJ i 1 kg halm än 1 kg silage. Så om man inte ens vinner rättid (utan 'bara' TS) så känns det hugget som stucket, det gör ju inget för vikten.

Jag förstår inte hur du menar.
Alla hästar är olika. En del, särskilt ponnyer, har lätt för att bli tjocka men är ganska lätta att banta igen dvs de går ner ganska snabbt om man drar ner lite på fodret och ökar motionen. Jag har en sån liten ponny hemma.
Men sedan finns det de hästar som troligen har anlag för att vara supereffektiva i sin metabolism. De går inte ner hur man än gör, typ, utan man får ta till ganska drastiska metoder. Jag har en sådan också, det är min fångponny.
Sedan tror jag att de kan vara mer eller mindre superanpassade till att snåla med bränslet eller också kan de ha ngn annan metabolisk störning eller annat som gör att de blir ännu svårare att banta. Min ponny tillhör nog inte den allra (ursäkta) hopplösaste gruppen.

Av det du har berättat om din stora häst som vad jag förstår blev insulinresistent och bantade 5 kg eller liknande på tre dagar ungefär så tror jag inte att den tillhör någon av de två senare kategorierna jag beskriver.
Dessutom talar din till synes totala oförmåga att sätta dig in i dessa problem för att du aldrig har upplevt dem själv med din häst.

En häst kan vara tillfälligt IR av flera olika anledningar.

Hur mycket socker kan försvinna ut höet vid 60 min blötläggning i kallt vatten? Har ett minne av att vi pratat om det förr..
Socker i halm, hur är det med det?

I dagsläget blötlägger jag höet i minst 60 min (ligger i blöt medan jag gör i ordning och motionerar häst) och duschar av halmen, den är ganska dammig nu när vi är nere på bottenskrapet.

Nej, och sen blir man/vi (med de extremt lättfödda) understundom väldigt 'överkänsliga' med. Hänger nog mycket ihop med hur 'tungt' det går med bantningen. Har man nyss suttit i 3 timmar och försökt minska ner MJ men inte får ihop det, och sen läser ett förvisso välmenande svar om att 'det är ju bara att ge mindre mat' så är det lätt hänt att man fräser tillbaka. Så, är egentligen upplagt för missförstånd och 'tjurighet'. Men om man sas 'vet om' att det finns flera sidor så är det lättare tror jag att förstå - från båda håll =)

Absolut att arbete i korrekt form är bäst, men jag förklarade det du svarade på tidigare, och fick 'skäll' för. Där någon skrev att 'det beror ju på varför man motionerar'. Just när det gäller IR är all motion av godo, även 30 minuter fri skritt i snöre. Medan det ur allmänt bantningshänseende/träningshänseende/muskelbyggarhänssende inte gör speciellt mycket alls. Men det gör MYCKET för insulinkänsligheten om den är nedsatt. Och det är en av de anledningar man kan ha att motionera. Och beroende på vad anledningen är (öka insulinkänslighet, bränna fett, bygga muskler etc) så kan ju motionen se olika ut i olika skeden. Speciellt om det gäller en tjock häst som inte är just i kondition. Och beroende på vad det är man i första hand vill åt primärt, så kan faktiskt 60 minuter skritt i snöre vara bättre än 10 minuters kvalitativ upsutten träning i form (om 10 min är vad hästen max orkar då). Och jag misstänker det var det som vem som nu skrev det du svarade på menade =)

ja är hästen inte igång så självklart hellre en timmes skritt än 10 minuters intensiv ridning. håller jag verkligen med om :)
Men jag kan nog förstå er frustation lite bättre... och som sagt jag har inte sett era hästar, jag syftade ju mest på en annan användare som jag inte tyckte var tjocka, även andra påpekade att den inte var tjock.

Men de flesta i den här tråden har ju hästar med problem. Många har haft fång, några är troligtvis IR osv. De här är hästar som gått på vanliga(din foderstat klassar jag som "vanlig" eller värre, då du inte vet värdena, men mängden är iallafall skapligt normal) foderstater och trots det blivit för tjocka. När dom sedan får problem så får man ge upp dom normala värderingarna angående bantning och med mera drastiska metoder försöka få hästen att gå ner i vikt. Då kan det vara värt ett försök att minska ännu mera på höet och ge halm för att hästen ska få tugga.

Hade det varit så enkelt som du skriver så hade de flesta av oss i tråden inte befunnit oss här....

so what att jag inte vet värdena? min ponny får "mycket" mat och mår bra! Det är väl ändå huvudsaken? Att hästarna mår bra?
Min ponny har också haft fång. för precis ett år sedan.
Dessutom en gång i tiden var hon så smällfet att halsen hade börjat lägga sig ner, här snackar vi super fett nacke där fettet bara vällde över halsen.
då fick hon minimalt med mat och hon som tog hand om henne kunde inte göra mer än att minska maten men det hjälpte inte. (hon har stenkoll på allt foder) (hade henne hos en äldre vän pga skola)
synd jag inte tog bilder på henne. Det fettet på halsen tog 3 år att få väck.
+ svullnar hon upp när vårgräset kommer ska vi kolla om hon är IR.

"Förr" tog bönderna själva hand om sina marker och fodrade sina hästar med "sin" mat, de visste i princip vad de hade för värden. Idag köper vi in, och kan således inte veta alls vad det är för marker vi ger vårt grovfoder från.

Du kan ju fråga din bonde som du köper av? Dom tar ju fortfarande hand om sina marker och har säkert koll på vad som odlas osv.
man kan ju även själv se med ögat vilka växter höet innehåller osv.

Jämntjocka eller bara sommarfeta hästar brukar vara lätta att banta= de har inte depåerna- ponnyvalkar:grin:- det farliga fettet, som oxå är svårare att få bort.. troligen beroende på IR
Om fler skulle välja att lyssna på sina veterinärer istället för foderrådgivare/ tabeller skulle bantandet inte vara ngt större problem- OM man inte friserar historien för vet. dvs påstår att man gör allt i sin makt.:mad:

Det framkommer ju hela tiden att smällfeta ponnies står på halm, får hösilage med toppvärden, motioneras när man har tid o går på bete som vilket normalfött halvblod skulle bli tjock av..

Ja visst är det konstigt att de är tjocka.

Nu är vi i tjockistråden där många även har erfarit fång- ofta just av fettet- som iallafall jag syftar på.
Det var inte länge sedan som ngn vet förklarade det o jag citerade även det till andra trådar.
Av det du har berättat om din stora häst som vad jag förstår blev insulinresistent och bantade 5 kg eller liknande på tre dagar ungefär så tror jag inte att den tillhör någon av de två senare kategorierna jag beskriver.
Dessutom talar din till synes totala oförmåga att sätta dig in i dessa problem för att du aldrig har upplevt dem själv med din häst.
Du har frågat o jag har svarat många gånger o ändå hittar du på något eget passande.:rofl:

Min... är till skillnad från de flesta här utredd!
Om man tycker att det är OK att låta hästen få fång två gånger innan man tar veterinären på allvar. Det går ju att banta dem- bara ägaren blir tillräckligt rädd. Det ser vi hela tiden i fångtråden.
Jag blev inte så rädd, utan lyssnade på folk som vet vad de talar om -förlitar mig på experterna på området. Lyssnar MYCKET noggrannt o ställer många frågor.
Det är standard vad Vet. rek. o som helt avfärdas här.

Jag tror inte att man begriper att hästen inte ska svältas, utan bara ska få ordning på dess mage- som vid andra kolikkänningar- tills det har vänt.
Är hästen IR o ställs på box kan det spädas på hela tiden av insulinet- varav vikten att börja få en viktnedgång är ytterst akut för att anfallet ska kunna hävas överhuvudtaget.

Jag lyssnade på min o verkställde det o skäms inte ett dyft. Den blev bra fortare än många ponnies här med samma grad av komplikation. Var igång efter 6 mån. Allt på Vets o hovis inrådan.
Det är troligen inte bara en slump då deras metod ger en stor chans till fullt tillfrisknande oavsett komplikationer på stor som liten- OM... man är seriös.

Det är väldigt bra med detta forumet o självklart denna tråd för att förebygga att fler hamnar i fångtråden. Den värsta tiden närmar sig med stormsteg o man bör vara medveten om vad man utsätter sin tjocka vän för när den får semester- bete.

Det är betydligt snällare att se till kosten- motionen för jämnan-året runt.
Nu rakar folk sina hästar för att banta dem- mitt i smällkalla vinter, munkorg på nästan hela året- vart är vi på väg:crazy:

PS.Det ger mer motion/ förbränning/ träning av att bära en ryttare i skritt. Ganska praktiskt om hästen går att rida= längre turer.DS

Om fler skulle välja att lyssna på sina veterinärer istället för foderrådgivare/ tabeller skulle bantandet inte vara ngt större problem- OM man inte friserar historien för vet. dvs påstår att man gör allt i sin makt.:mad:

Det var inte länge sedan som ngn vet förklarade det o jag citerade även det till andra trådar. Du har frågat o jag har svarat många gånger o ändå hittar du på något eget passande.:rofl:

Om du har ställt många frågor om fång, IR och utfodring av dessa hästar så borde du ha märkt att det är ganska svårt att göra som du föreslår. Man får inte samma svar från alla experter man frågar. Dessutom behandlas inte alla hästar/ponnyer på samma sätt. Vad jag minns var det inte alls länge sedan det var ngn i en tråd som hade varit på samma ställe med sin häst som där du var. den hästen hade inte alls fått samma behandling som din egen. Borde det inte ge lite tankar om att det kanske inte är så att det som gäller en häst inte passar riktigt för alla? Det kan kanske finnas hästar/ponnyer som har ännu mkt svårare att banta än vad din hade dvs vad du tror?

När det gäller just utfodringen förstår inte jag varför man inte lika gärna kan fråga en utbildad agronom eller motsvarande. Vad är det som säger att en veterinär kan mer om utfodring?

Sedan förstår jag inte alls vad du menar. Jag har inte frågat dig många ggr om din häst och det är inte mkt du har berättat annat än att den inte gick upp så mkt och att den bantades mkt snabbt. Det är möjligt att jag överdrev lite i mitt tidigare inlägg.

*KL*

Sen får man nog också ta med att en häst som är snudd på depåfri och 'smal' efter att ha gått ner 6 kg på våg, den hästen tillhör en HELT annan kategori än de hästar som behöver gå ner/gått ner 50 - 100 - 150 kg.

Och om man bara har erfarenhet av det ena, ska man kanske försöka tänka sig för lite innan man allt för tvärsäkert uttalar sig om de andra.

AXEL - återigen väldigt mycket bla bla och väldigt lite svar från dig. Det är konstigt att du så väldigt noga talar om för 'alla andra' vad som är fel - men inte ens kan tala om vad du gjorde rätt med din? Följa veterinärens råd, jaha - vad VAR vets råd då?

För följer veterinärens råd gör de allra flesta i den här tråden vad jag sett (som har haft veterinär involverad). Och det finns även flera utredda hästar med för den delen.

Man ska lyssna på veterinären istället för foderexperter säger du.
Då frågar jag dig vad du anser om denna ponnyn?
dsc_1256_84174158.jpg

Om jag ska lyssna på vad veterinärer har sagt så är det fritt fram att släppa henne på bete och sluta banta.
En veterinär sa att hon inte alls är så fet.
En annan veterinär sa att hon är fet, men inte farligt och hon lär inte få fång för sin fetma.
En annan veterinär sa att jag inte lär behöva bekymra mig för viktrasande om hon blir sjuk, men så fet är hon inte nu.

Så då är det bara att sluta banta mitt sto nu då?
Eftersom veterinärerna tycker hon kan se ut som hon gör?

Eftersom du är så duktig och alla andra så mycket sämre, kan du inte komma med konkreta tips och råd då? Och hjälpa oss alla med våra feta ponnyer?

De veterinärer jag talat med när min häst fick fång delade inte alls min åsikt att hästen var tjock. "De ser ut så" var det en som sa. En annan tyckte att "han är ju redo för vintern". Inte ett enda konkret råd. Jag var ung och visste inte mycket om hur en häst bör utfodras, så jag kontaktade foderrådgivare hos olika företag. Då fick jag alla möjliga svar, igen. En del tyckte jag skulle ge kilovis med speciella kraftfoder, andra tyckte att 2 kg halm och ett par morötter var bra.

Som sagt, ung och utan speciellt stora foderkunskaper satte jag mig med all litteratur jag kom över, kontaktade forskare i ämnet och läst på så mycket jag bara kunde.
Nu, flera år senare, har jag fortfarande kontakt med forskare inom foder och foderrelaterade sjukdomar, jag läser ny vetenskap och håller mig ständigt uppdaterad.

Jag har dessutom tillräckligt mycket hästsinne för att veta vad som fungerar till min häst och hästar jag känner. Så jag kan inte bara läsa vetenskap, jag kan tillämpa den också.

Jag blir inte klok på vad det är du vill med dina inlägg. Du verkar säga att vi alla i tråden gör fel, men säg vad det är som är fel och vad vi ska göra istället.

Jämntjocka eller bara sommarfeta hästar brukar vara lätta att banta= de har inte depåerna- ponnyvalkar:grin:- det farliga fettet, som oxå är svårare att få bort.. troligen beroende på IR

Det framkommer ju hela tiden att smällfeta ponnies står på halm, får hösilage med toppvärden, motioneras när man har tid o går på bete som vilket normalfött halvblod skulle bli tjock av..

Ja visst är det konstigt att de är tjocka.

Nu är vi i tjockistråden där många även har erfarit fång- ofta just av fettet- som iallafall jag syftar på.
Det var inte länge sedan som ngn vet förklarade det o jag citerade även det till andra trådar. Du har frågat o jag har svarat många gånger o ändå hittar du på något eget passande.:rofl:

Min... är till skillnad från de flesta här utredd!
Om man tycker att det är OK att låta hästen få fång två gånger innan man tar veterinären på allvar. Det går ju att banta dem- bara ägaren blir tillräckligt rädd. Det ser vi hela tiden i fångtråden.
Jag blev inte så rädd, utan lyssnade på folk som vet vad de talar om -förlitar mig på experterna på området. Lyssnar MYCKET noggrannt o ställer många frågor.
Det är standard vad Vet. rek. o som helt avfärdas här.

Jag tror inte att man begriper att hästen inte ska svältas, utan bara ska få ordning på dess mage- som vid andra kolikkänningar- tills det har vänt.
Är hästen IR o ställs på box kan det spädas på hela tiden av insulinet- varav vikten att börja få en viktnedgång är ytterst akut för att anfallet ska kunna hävas överhuvudtaget.

Jag lyssnade på min o verkställde det o skäms inte ett dyft. Den blev bra fortare än många ponnies här med samma grad av komplikation. Var igång efter 6 mån. Allt på Vets o hovis inrådan.
Det är troligen inte bara en slump då deras metod ger en stor chans till fullt tillfrisknande oavsett komplikationer på stor som liten- OM... man är seriös.

Det är väldigt bra med detta forumet o självklart denna tråd för att förebygga att fler hamnar i fångtråden. Den värsta tiden närmar sig med stormsteg o man bör vara medveten om vad man utsätter sin tjocka vän för när den får semester- bete.

Det är betydligt snällare att se till kosten- motionen för jämnan-året runt.
Nu rakar folk sina hästar för att banta dem- mitt i smällkalla vinter, munkorg på nästan hela året- vart är vi på väg:crazy:

PS.Det ger mer motion/ förbränning/ träning av att bära en ryttare i skritt. Ganska praktiskt om hästen går att rida= längre turer.DS

bra skrivet och håller med dig :bow:

Nej, det är rätt hopplöst att få ett vettigt svar om man frågar veterinärer om hull...:crazy: Hade en distriktsvet ute för vaccinering för ett tag sedan. Anser att hon är hyfsat duktig på häst faktiskt. Frågade om hon kunde klämma och känna på min "stora" och säga vad hon tyckte om hullet. Hon frågade då vad det var för ras. Nej, haflingerhästar visste hon inte hur de skulle vara, men hästen verkade väl rätt okej...:crazy: Men man behöver väl inte som veterinär veta vad det är för ras för att avgöra hästens hull, eller?

Nej, det är rätt hopplöst att få ett vettigt svar om man frågar veterinärer om hull...:crazy: Hade en distriktsvet ute för vaccinering för ett tag sedan. Anser att hon är hyfsat duktig på häst faktiskt. Frågade om hon kunde klämma och känna på min "stora" och säga vad hon tyckte om hullet. Hon frågade då vad det var för ras. Nej, haflingerhästar visste hon inte hur de skulle vara, men hästen verkade väl rätt okej...:crazy: Men man behöver väl inte som veterinär veta vad det är för ras för att avgöra hästens hull, eller?

det är tragiskt att det ska vara så. En veterinär borde veta bättre. Sen kan jag tycka att om man ska ha ut en veterinär till sin häst så får man kolla upp att det är en som KAN häst.

Nä, man tycker ju att en tjock häst är en tjock häst oavsett ursprung. De säger ju likadant om min, han är fjordingkorsning så då är det så. Mycket irriterande!

KL
Nu har vi fått ett nytt (egentligen ganska angenämt) problem.
F har tappat så mycket i vikt att huden kommer i kläm för sadelgjorden! Det blir massor av extra hud när man spänner sadel/bukgjord. Hittills har det inte blivit några problem med skav, men man vet ju aldrig.. Hur lång tid tar det ungefär innan huden rättar till sig och stramas upp igen?
Dessutom måste jag skaffa ny tie-strap, off-billet och/eller sadelgjord, på tok för långt! :D Och jag måste göra fler hål i bukgjorden på selen, annars sitter inte den som den ska. Rätt underbara problem faktiskt!

det är tragiskt att det ska vara så. En veterinär borde veta bättre. Sen kan jag tycka att om man ska ha ut en veterinär till sin häst så får man kolla upp att det är en som KAN häst.

Fast för att vaccinera mot stelkramp räcker det väl ändå att ta ut en hästkunnig distriktsvet, och en sådan borde väl rimligtvis kunna avgöra hästens hull OM det nu är så enkelt? Men det är det kanske inte...

Nä, man tycker ju att en tjock häst är en tjock häst oavsett ursprung. De säger ju likadant om min, han är fjordingkorsning så då är det så. Mycket irriterande!

KL
Nu har vi fått ett nytt (egentligen ganska angenämt) problem.
F har tappat så mycket i vikt att huden kommer i kläm för sadelgjorden! Det blir massor av extra hud när man spänner sadel/bukgjord. Hittills har det inte blivit några problem med skav, men man vet ju aldrig.. Hur lång tid tar det ungefär innan huden rättar till sig och stramas upp igen?
Dessutom måste jag skaffa ny tie-strap, off-billet och/eller sadelgjord, på tok för långt! :D Och jag måste göra fler hål i bukgjorden på selen, annars sitter inte den som den ska. Rätt underbara problem faktiskt!

min ponnys hud där vid armhålan och där sadelgjorden sitter har inte stramats upp alls, ändå länge sen hon bantade rejält. Hon är i och för sig 22 så hennes hud är väl lite slappare.:D
jag gör så att innan jag går ut från stallet när jag ska rida/tömköra så drar jag i frambenen så rätas skinnet ut och hon slipper skav, om jag inte gör det,har provat 1 gång, så får hon snabbt skav.
ett litet tips som funkar på min. :)

Fast för att vaccinera mot stelkramp räcker det väl ändå att ta ut en hästkunnig distriktsvet, och en sådan borde väl rimligtvis kunna avgöra hästens hull OM det nu är så enkelt? Men det är det kanske inte...

jag tycker inte den är hästkunnig om den inte kan se om en häst är för tjock..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2