Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Och visst har magen på shettisen ökat lite med?

Taget 30 mars:

Taget 22 februari:

Det är verkligen inte lätt att fota shettisen. Så fort jag vänder mig om för att fota så kommer hon fram till mig :p

De äter inte upp allt hö/halm som de får. De lämnar visserligen inga mängder, men de verkar inte äta lika mycket/inte vara så hungriga. Det beror väl antagligen på att det finns annat att äta i deras lilla hage (gammal gräs, grenar, rötter m.m.), något grönt gräs finns inte (längre?)...
Ska jag minska ner deras fodermängd? Hur mkt?
Araben får nu 2 kg hö + 3 kg halm och shettisen får 2,5 kg halm (+ proteinfoder såklart).

Jag måste verkligen komma ihåg att ta med kameran så jag kan fota "riktiga" bilder istället för med mobilen. Bilderna blir så konstigt ihoptryckta :p

får din arab bara 2 kg hö?! :eek: och shettisen inget alls?
jisses. verkar som folk glömt bort att hö / hösilage är det viktigaste för hästarna. dessutom har dom inget gräs i hagen... förstår det inte alls :confused:
tycker dessutom att dom ser lite hängiga ut...

Varför är du fixerad vid att hästarna ska få hö?
Halm av bra kvalite fungerar lika bra, om inte bättre för feta hästar.
Så länge man inte glömmer bort att ge protein i annan form.

Det viktigaste för hästar är att de får grovfoder, har du glömt att halm
är grovfoder? Vissa hästar kan inte äta det hö som produceras idag.
Det är på tok för bra för lättfödda hästar.

Min egen får bara 4 kg hö, men fri tillgång på halm.

Huruvida hästarna är hängiga kan man ju inte direkt avgöra på bild.
När jag köpte min häst så hatade hon att stå still för att vara med på bild.
Hon såg ut som en tråkig ko på varje bild, men inte var hon olycklig resterande tid.

Senast ändrad:

Precis!
Mina får också halm medräknat i deras foderstat.. Och då också extra protein i form av lucern eller soja.

*KL*

Jag kom på en tanke idag när jag var ute och körde. Man vill ju förlänga ättiden så mkt som möjligt. Så då tänkte jag att om man klippte sönder höet i små bitar, typ 3-4 cm långa och spred böset över hela hagen, skulle det var något att göra? Det borde ju förlänga ättiden, dom kan ju inte vräka i sig och rör sig samtidigt som dom äter:D

Varför är du fixerad vid att hästarna ska få hö?
Halm av bra kvalite fungerar lika bra, om inte bättre för feta hästar.
Så länge man inte glömmer bort att ge protein i annan form.

Det viktigaste för hästar är att de får grovfoder, har du glömt att halm
är grovfoder? Vissa hästar kan inte äta det hö som produceras idag.
Det är på tok för bra för lättfödda hästar.

Min egen får bara 4 kg hö, men fri tillgång på halm.

kalla mig gammalmodig men jag tycker ändå att hö är det viktigaste.
min är dessutom väldigt lättfödd hon får ändå 6 kg hö + 3 kg halm + börjat komma gräs i hagen. hon är en c-ponny.
klart man kan räkna med halm i foderstaten men det ska inte ges istället för hö.

Senast ändrad:

Varför kan man inte ge halm istället för hö?

Jag skulle inte kalla din lättfödd om den kan äta så mycket mat utan att bli fet.
Såvida du inte har extremt bra värden (dvs. låga värden) på ditt hö.

Precis!
Mina får också halm medräknat i deras foderstat.. Och då också extra protein i form av lucern eller soja.

*KL*

Jag kom på en tanke idag när jag var ute och körde. Man vill ju förlänga ättiden så mkt som möjligt. Så då tänkte jag att om man klippte sönder höet i små bitar, typ 3-4 cm långa och spred böset över hela hagen, skulle det var något att göra? Det borde ju förlänga ättiden, dom kan ju inte vräka i sig och rör sig samtidigt som dom äter:D

Så länge det inte blåser iväg så fungerar det bra. Enda är om man ligger väldigt precist på behoven, så det riskerar bli en del spill de inte får i sig om det är 'växtlighet' i hagen med.

Men jag har 'strösslat' lucernhack i sjukhagar just för att förlänga tiden de har något att 'roa' sig med, så fungerar gör det.

Annars kan man sprida små tussar/10-15 strån här och där med, slipper man sitta och klippa av höet ;)

Om man har en skogshage så kan man förutom att sprida det som ovan, sätta små tussar i trädklykor osv. Inte giraffhögt, men ovan marknivå, så får de tänka till lite och leta på fler ställen.

Funderar lite... vad ser ni som bra värden på bantningshö egentligen?

Nu när vintern är över så kan jag konstatera att
1) Nordsvensken gick upp lite i vikt, men bantades inte frenetiskt heller och motionerades inte. Stod dessutom på halm som var poppis när det var som kallast.
2) Fullblodet tappade ingen vikt har har hållt sig fin på 12-14 kg hösilage + knappt 1 kg krafft groov 125 endast. Han gick till och med upp för mycket i höstas då jag trodde han behövde avsevärt mer mat.

Fantastiskt bra hösilage som funkat för båda hästarna alltså! Det är faktiskt ingen i stallet som är tjock eller ser ut som ett staket. Tycker halvblodstunnan som flyttade till oss i höstas har tappat lite också, trots nästan ingen motion. Alla äter "normalmycket" förutom ett sto på 20 år som fick föl i fjol.

Värdena för energi och protein är enligt analysen 61 MJ och 34 g smrp. Kvot 5,5. Men jag vet inte om det stämmer; TS ska vara runt 70% tror jag och flera balar har varit torra som hö.

Bra bantargrovfoder = sådana värden så att hästen i fråga kan äta så många kilo foder som möjligt MJ-mässigt sätt, men där proteinbehovet täcks på det antal kilo foder som hästen kan äta MJ-mässigt.

Dvs för Lillen t ex, så behov MAX 40 MJ/dygn. Vill äta minst 15 kg/dygn. 40 MJ/15 kg = 2,6 MJ/kg foder är ett bra bantarvärde för honom. Det är omöjligt få så lågt.

Närmare verkligheten är att få 4 MJ/kg foder. Då kan han äta 10 kg foder/dygn = 40 MJ. Då ser man till att skaffa ett foder där srp/kg foder är tillräckligt högt för att täcka HELA proteinbehovet på de 10 kg.

Det absolut värsta man kan skaffa sig i bantarväg så är ett med medelhögt eller högt MJ och LÅGT protein. Då är man i den onda cirkeln där proteinkompletteringen ger extra MJ..

Men, om man räknar baklänges på hästens behov av MJ samt hur mycket den vill äta, siktar på ett MJ så nära det som möjligt, och ser till att på den givan som då blir så täcks proteinet, då är man så nära man kan.

Men du, vad ska man då göra när det mesta av grovfoderproduktionen är anpassad efter produktionsdjur, man står inackorderad utan möjlighet till annat grovfoder än vad som odlas på gården och har en häst med ett energibehov på absolut max 40 MJ (helst runt 35, en c-ponny) men ett tuggbehov på i princip hela dygnet?
Om jag då inte får ersätta hö med halm kommer det bli pannkaka av allt. Jag har hittills inte hittat någon utfodringslösning som tillfredsställe hans tuggbehov och ättidsbehov utan att ge tokigt mycket MJ. Minsta lilla för mycket energi sätter sig som fett och tar lång tid att få bort. Då motioneras han ändå varje dag, minst en halvtimme oftast en timme. I snitt går han 7 timmar i veckan, varierande tempo och intensitet.
Det räcker inte för att hålla ett bra hull. ALLT foderintag måste regleras och begränsas, såväl alla varianter av grovfoder som gräs.

Vi har nog lite olika bild av vad en lättfödd häst är.

Men du, vad ska man då göra när det mesta av grovfoderproduktionen är anpassad efter produktionsdjur, man står inackorderad utan möjlighet till annat grovfoder än vad som odlas på gården och har en häst med ett energibehov på absolut max 40 MJ (helst runt 35, en c-ponny) men ett tuggbehov på i princip hela dygnet?
Om jag då inte får ersätta hö med halm kommer det bli pannkaka av allt. Jag har hittills inte hittat någon utfodringslösning som tillfredsställe hans tuggbehov och ättidsbehov utan att ge tokigt mycket MJ. Minsta lilla för mycket energi sätter sig som fett och tar lång tid att få bort. Då motioneras han ändå varje dag, minst en halvtimme oftast en timme. I snitt går han 7 timmar i veckan, varierande tempo och intensitet.
Det räcker inte för att hålla ett bra hull. ALLT foderintag måste regleras och begränsas, såväl alla varianter av grovfoder som gräs.

Vi har nog lite olika bild av vad en lättfödd häst är.

självklart är halm kanon som komplement foder men att ge endast halm som huvudfoder tycker jag är helt uppåt väggarna. att ge 2 kg hö till en "stor" häst är ju helt :eek:
Som sagt min är lättfödd, men behöver dock lite mer mat nu för hon blivit äldre. Jag får hösilage på gården men eftersom jag anser att hö passar bättre till min så kör jag iväg och hämtar, jag har ingen bil med drag och inget eget släp. dessutom över 1 timme resväg fram och tillbaka + jag kan inte köra släp själv och mina föräldrar bor 2 timmar från mig så dom kan inte köra. Så att hämta hö till min skrutt är inte helt okomplicerat men det är det värt!
Jag är också mycket noga med hur mycket mat min får. när gräset börja komma försvinner först halmen, sen drar jag ner på höet OM det behövs.
Ni är mycket noga med att ha alla rätta värden till era hästar men att få tag på hö som passar era hästar hoppar ni över.

Jag är inte riktigt med på hur du tänker när du menar att man ska byta ut halm mot det nya näringsrika gräset. Detta är väl en bantningstråd för antagligen lättfödda hästar?

Ni är mycket noga med att ha alla rätta värden till era hästar men att få tag på hö som passar era hästar hoppar ni över.

Det FINNS INTE ett hö som passar.

Ställer samma fråga till dig som jag ställt till andra:

VAD för hö ska jag trolla fram som gör att en stor D-ponny som har ett behov på 35 MJ kan få¨vettig ättid/dygn?

Det finns inte..

Många av oss som bantar/har bantat hästar har hästar som har haft fång eller är i riskzonen på annat sätt. Det är mkt att ta hänsyn till och det går inte alltid att fixa det mest optimala.

Fast kalciumöverskott från grovfoder har jag lärt mig inte spelar så stor roll.

Problemet med rapskaka är, förutom smaken, att det dels säljs i bulk för det allra mesta och dels härsknar rätt fort. Så det kan vara svårt om du inte har kontakter bland gris/kobönder.

Sålänge fosforbehovet är tillgodosett så är det ingen fara med överskott på kalcium. Det ska upp i väldigt höga doser för att vara skadligt då. Men om man inte tillgodoser fosforbehovet så blir det fel med en för hög kvot. Då blir det ju så att de inte kan ta upp det ena för att det blir för lite av den andra.
Om jag nu har förstått allting rätt. :p

Då lät det ju inte så bra med rapskaka för våran del eftersom det skulle bli dåligt långt innan det tog slut. :(

Jag tror nog att vi alla här gör vårt bästa...

Ja det tror jag med att vi gör. Men det är nog svårt för en som aldrig upplevt en ponny som kan leva på luft att förstå hur otroligt jobbigt det är! Jag misstänker att min skulle kunna överleva och se normalhullad ut på granbarr typ (dock går väl kanske gränsen där till att prova;) ).

Vad har du för värden på ditt hö Legolaz som kan ge såpass mkt till din väldigt lättfödda c-ponny?

Många av oss som bantar/har bantat hästar har hästar som har haft fång eller är i riskzonen på annat sätt. Det är mkt att ta hänsyn till och det går inte alltid att fixa det mest optimala.

min ponny har också haft fång.
jag måste också vara noga med vartenda gram jag ger henne och att hon rids minst 5 dagar i veckan.
sen spelar det även stor roll HUR hästen motioneras, arbetar den i korrekt form osv. lalla runder förlorar man inte så många kilo på.
jag står fast att halm är bra men hö är mycket bättre för magen. Halm kan dessutom orsaka förstoppningar om hästen inte rör sig så mycket.
men jag kan väl bara skatta mig lycklig att jag fått tag i så bra hö till min ponny, ska fråga bonden om värdena. kan bli spännande att se (även om jag fattar noll, siffror och jag går ej ihopa)

vet inte värdena men ska fråga bonden nästa gång.
min häst blir fet av att typ bara titta på gräs.
Så hon kanske inte räknas till lättfödd för det är kanske bara gräs hon blir smällfet av. dock lägger hon på sig oerhört snabbt om jag rider mindre i en vecka.

Hur kan du vara så noga med varenda gram du ger om du inte har en aning om vad det är för värden på höet??

Då måste du ju ha testat dig fram en lång period innan du hittade exakt det antal gram som passade din häst med det höet.

Om din häst nu är så lättfödd och har haft fång så vet du ju att det inte är så mycket att välja på. Man måste dra ner energin, och då kan man bli tvungen att ge halm för att få tillräckligt att tugga på.

Men mest troligt så är din häst nog ganska normalfödd, kanske till och med lite lättfödd beroende på värdena på höet.

Jag tror de flesta hade föredragit att ge hö framför halm, men det är inte alltid det funkar.

Grattis, du verkar ha en "normalt lättfödd" häst. Har precis varit hos en kompis som har en likadan. Han är lättfödd, men enkel att få ner igen med enbart motion.

Om nu hö skulle vara det ultimata fodret, varför gick min ponny då upp när jag ökade höet med 1 kg? Han motionerades fortfarande som vanligt (i korrekt form, med pulsmätare 4-5 gånger i veckan samt framför vagn), gick i gräsfri hage som vanligt mellan 8-21 och hade i övrigt samma värden i foderstaten.
1 kg ska inte kunna göra en sån skillnad, men det gjorde det. Det var så att stallkompisen reagerade på hur stor hästen började bli, så det vara inte bara min paranoia.

Och min anledning till att jag inte köper eget grovfoder är dels att jag aldrig någonsin sett ett grovfoder med tillräckligt låga värden för att jag ska krångla till mig det (mina enda färdmedel att tillgå är moped och cykel, min ekonomi är obefintlig pga studier) och dels att det inte finns några möjligheter att lagra mer foder än vad som redan finns på gården.
Är dessutom väldigt fascinerad över att du kan säga att det hö du krånglar till dig är bättre än annat när du själv säger att du inte förstår analysen. Hur vet du då att det passar bättre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka