Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack alla:rofl:

Den största utmaningen kommer nog i sommar ändå men i år blir det betesreducerare på tanten:devil:

Jag tycker absolut att du kan dra ner. Har hästen fri tillgång på halm och får i sig alla mineraler och protein så skulle jag inte vara orolig det minsta.

Min islänning är ju ungefär samma storlek som din, och nu när vi har slutat banta får han 3 kg hö/dag och 0.7 kg lusernhack. Så fri tillgång på halm och 2 kg hö är inte alls lite sålänge den får i sig allt viktigt, och det verkar hon ju få eftersom hon får mineraler och lusern + GRÄS! :love:

Jag fick ihop det rätt bra faktiskt:)
Var ute i skogen igår och bestämde hur vi ska sätta upp sommarhagen. Blir en stoor skogsage med en hel del öppna ytor med magert skogsgräs. Blir helt perfekt! Jag kommer att stödfodra såklart.

Glömde tillägga i ett tidigare inlägg; hon får linfrö också ;)

Åh herregud vad liten hon har blivit! Passa henne noga så hon inte fortsätter rasa. Tunna gamlingar är inget roligt.
Men verkligen stor skillnad, kul! Bra träning för dottern också att få rida en häst med lite jävlaranamma. :devil: Bara hon inte blir rädd så tror jag att det är nyttigt. :)

Nej, jag har noga koll på henne och har ökat lite försiktigt på lucernet för att se vad som händer. Snart kommer ju gräset också så jag hoppas det inte går åt fel håll, varken åt det ena eller andra hållet vill säga.

Jo, än har hon inte skrämt slag på dottern. Hon är ändå schysst på det sättet att hon aldrig har bockat eller haft sånna saker för sig utan det är mer ånga på som värsta lokomotivet, blir lite för stark ibland. Dottern skuttade några små hinder häromdagen och det gick riktigt bra, det är det roligaste tanten vet men hon höll sig på mattan:bow:

Lycka till med balansgången, hon har ju blivit jättefin.
Skönt med en sån gammal krutgumma :D:angel:

Jag trodde det skulle bli jättesvårt att sluta banta, men han har hållt sig exakt likadan.

Inte skrivit här på länge, men nu är jag äntligen frisk från en dryg förkylning så nu är det igångsättning för hela slanten :) Han är pigg som attan, så det är roligt.

Idag:
46-1.jpg

45-1.jpg

Han känns rätt smal att sitta på, så bort med lite fett och på med lite mer magmuskler så han kan hålla upp sina stora buk ;)

Gud vilken vacker häst :love:
Skulle så gärna vilja ha en nordis, men tror inte jag skulle hinna med 3 hästar.

KL

Lovade ju lite bilder som tyvärr är tagna med dålig mobilkamera men jag tycker ändå man ser skillnad, speciellt från det första kortet som är tagna i mitten av nov:)

Mitten av nov., viktmåttband 400 kg.
005-3-1.jpg

Någon gång i feb. tror jag.
010-2.jpg

Nu i veckan, viktmåttband 340 kg:bump: Nu är det färdigbantat, nu ska det byggas muskler!
014-3.jpg

Jisses vilken skillnad, jättefint verkligen!

kl

Vad tycker ni? Har hon blivit rundare eller har hon fått mer muskler? Hur snabbt kan muskler utvecklas? Hon har bara stått sista månaderna pga hovar som inte varit bra.

(har precis bajsat och är på väg att börja gå)

Taget 8 mars:

Och visst har magen på shettisen ökat lite med?

Taget 30 mars:

Taget 22 februari:

Det är verkligen inte lätt att fota shettisen. Så fort jag vänder mig om för att fota så kommer hon fram till mig :p

De äter inte upp allt hö/halm som de får. De lämnar visserligen inga mängder, men de verkar inte äta lika mycket/inte vara så hungriga. Det beror väl antagligen på att det finns annat att äta i deras lilla hage (gammal gräs, grenar, rötter m.m.), något grönt gräs finns inte (längre?)...
Ska jag minska ner deras fodermängd? Hur mkt?
Araben får nu 2 kg hö + 3 kg halm och shettisen får 2,5 kg halm (+ proteinfoder såklart).

Jag måste verkligen komma ihåg att ta med kameran så jag kan fota "riktiga" bilder istället för med mobilen. Bilderna blir så konstigt ihoptryckta :p

Jag tycker nästan shettisen såg mindre ut?
Fast det var svårt att se på bilderna! Någon större skillnad är det kanske inte. Tycker att magsizen kan ändras bara hur dom andas, min ena kan dessutom konsten att blåsa ut magen 10 cm så fort man kommer med måttband:D

Jo jag insåg när jag kom hem och tittade på bilderna att det inte var så bra som jag tyckte när jag fotade :p
Jag får försöka fota med den riktiga kameran i morgon :D

Ja eller hur, så fort man kommer med sadel/sele eller måttband då jäklar kan de spänna ut magen :D

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av det men jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara särskilt bra eftersom hästar är gräsätare och grisar allätare? Grisfodret bör ju innehålla en rad olika saker man normalt inte ger till häst?

Jag reagerade på det också, de borde ju sannerligen ha två helt olika 'matsmältningsapparater'...

Okej. Så det är kanske bara lite muskler som dykt upp? Jag blir väl bara nojig för att hon ska bli tjock igen nu när gräset börjar komma :(

Någon här inne som har efarenhet av att ge grisfoder till svårfödda hästar (detta handlar om ett 25-årigt sto som är svår att hålla i hull). Matte ger lusern, kraf*t rehab och grisfoder eftersom hon hört att det ska vara mkt protein i det. Nån annan vet om hästar kan smälta ner och tillgodose sig grisfodrets näringsämnen? Det är ju två helt olika djurarter...

Man kan ju ge potatisprotein vilket jag tror är vanligt att ge till grisar. Är det det du tänker på? :)

Det innehåller ju mkt protein, 600nånting Smrp tror jag det är.

Men det gör ju inte att hästen får bättre hull om det inte är muskler som saknas. Det är MJ som gör att hästen får mer hull/fett :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka