Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Inte skrivit här på länge, men nu är jag äntligen frisk från en dryg förkylning så nu är det igångsättning för hela slanten :) Han är pigg som attan, så det är roligt.

Idag:
46-1.jpg

45-1.jpg

Han känns rätt smal att sitta på, så bort med lite fett och på med lite mer magmuskler så han kan hålla upp sina stora buk ;)

Vad fin han är!

Inte hänt mkt här heller, sist jag mätte var det 425 kg på L (och E hade hmm, gått upp lite..). Såg fram emot att få väga på kliniken.

Men, sen gick det ju inte alls enligt plan, jag hamnade på sjukhus osv. Så de har bara lodat i 2 v, med antagligen lite för mycket mat, inget klinikbesök etc. De SER inte tjockare ut, men jag törs inte riktigt mäta just nu..

KL

Hej! Det har ju ganska länge stått still här men i går mätte jag igen och nu händer det grejer:) Tycker inte hon behöver bantas mer utan nu är det snarare bukmuskler som behövs framförallt:)

Kan inte lägga in bilder från den här datorn men det kommer senare. Viktmåttbandet som i nov. stod på 400 står nu på 340!:bump: Hon är så attans pigg bara vilket jag tycker är kul men dottern har lite jobbigt ibland:devil:

Tack! Jag gillar den här mörka färgen han får på våren :) Sen till sommaren blir han jätteljus!

Du ska se att det inte är så stor skillnad trots att du varit sjuk :) Min häst blev ju många kilo lättare sisådär några kubikmeter päls senare! :D

Heja på allihop! Det verkar gå framåt för de flesta!

Vill dela med mig av en tanke från en kurskompis:
"Hästen är svårfödd, men lättgödd".

Jag tyckte det var huvudet på spiken :D

För två veckor sedan la jag araben på 60 MJ. Men nu har hon nog blivit lite för rund igen :p Ska jag gå ner till 55 MJ och prova först och se hur hullet blir då? Det känns så mkt att gå ner till 50..

Ang. näten så finns det ju vanliga nät med olika stora maskor också, så jag tycker faktiskt att det är samma sak.
Men nog sagt om det. ;)

Var i landet bor du? I södra delarna av skåne växer det ju redan gräs, så där får man nog dra ner mer på fodret än vad man behöver göra en bit uppåt i landet.

Här i Varberg har det ju varit barmark ett bra tag, men det växer inget nytt gräs än, även om det finns gammalt halvvisset som de kan gnaga i sig.
Här tycker jag det är ok att dra ner på TS, men jag skulle inte dra ner på protein och mineraler förrän det börjar växa nytt gräs, för jag tror inte att det gamla innehåller så mycket.
MJ kan man säkert dra ner en del på, men annars har jag mest minskat lite i TS.

Jag har helt enkelt bara tagit bort det som han fick på dagen, vilket iofs bara var 0.5 kg. När han står inne på natten så tycker jag fortfarande att han behöver ha tillräckligt att tugga på.
Nu har jag iofs övergått till att behålla vikt istället för att försöka få ner, men jag hade gjort i stort sett samma om jag hade bantat honom, bara att jag hade dragit ner lite mer för att få ner MJ lite till.

Jag bor i småland, kalmar län. Här har det vuxit minst 4 cm på bara ett par veckor.
Kan man bara ta bort lunchhöt då? Då blir det ju bara 2 kg hö/dygn och fri tillgång på halm. Känns väldigt lite, men i och med att hon får i sig mycket näring genom gräset, så blir det nog för mycket för henne annars.
För övrigt får hon lucern, sojamjöl, mineraler och bakjäst.

Mätte förresten med viktbandet i går, visade 345 kg. Alltså har hon gått ner 15 kg på några veckor. Känns som att det går riktigt bra här, Saaga är piggare och gladare än någonsin :bump:

Vad gick du upp till 60 från? För rund på 2 veckor och JAG skulle dra ner mer än 5 MJ. Fast jag har ju iofs hela tiden sagt hellre saakta och för smal än motsatsen, så du får ta med det i beräkningen, att min 'grundsyns' är hellre råka att det blev lite för lite än för mycket, alldeles speciellt den här potentiellt livsfarliga tiden på året.

Jag tycker absolut att du kan dra ner. Har hästen fri tillgång på halm och får i sig alla mineraler och protein så skulle jag inte vara orolig det minsta.

Min islänning är ju ungefär samma storlek som din, och nu när vi har slutat banta får han 3 kg hö/dag och 0.7 kg lusernhack. Så fri tillgång på halm och 2 kg hö är inte alls lite sålänge den får i sig allt viktigt, och det verkar hon ju få eftersom hon får mineraler och lusern + GRÄS! :love:

Har satt min på skritten en 40 minuter extra ett par dagar nu, tycker mig redan se resultat. Haha. Kanske är från dag till dag?
Sedan så klippte jag henne, kanske därför hon ser lite smalare ut? :rofl: Blev trött på att få höra "Varför har du klippt magen på henne?"
Nu så känner jag revbenen igen.

Men! Hon börjar få muskler. :love:

Stella2-33.jpg

Stella1-22.jpg

Ganska randig, men ska finklippa imorgon. :)

Stella-22.jpg

Stella4-21.jpg

Ponny i bur. :devil:

Här går det bra.

Godi har hållt sig bra i vikt, han varken gått upp eller ner. :banana:

I förrgår testade jag att hälla lite äppeljuice i ena vattenhinken, och den var helt slut på morgonen. Hällde lite i båda hinkarna igår, men då hade jag nog hällt i för lite för han hade inte druckit mer än normalt, nästan lite mindre.

Hällde lite i ena hinken idag och ska se om det funkar. Annars ska jag testa att hälla i lite mer imorgon och se hur det funkar. Det blir ju inte så mycket även om jag blandar lite starkare. Första dagen hade jag i nästan 0.5 dl i en 10 liters hink, det drack han upp. (juicen blandas 1 dl + 4 dl vatten) Igår och idag hade jag bara i kanske en matsked eller två.
Blötte höet lite också.

Men då går jag nog ner till 50 MJ för säkerhetsskull. jag håller med dig, hellre lite för smal än lite för rund nu när våren kommer.

Nya hovslagaren som var ute igår sa att hon har haft fång :( Kanske bara ett lindrigt anfall, men ändå... Så nu ska här förberedas mot fång!

Okej :) Ja, det blir kanske ingen helt rättvis bedömning av en häst utifrån ett par bilder men det var så det såg ut. Hopplöst när de käkar halm i stor utsträckning, min fettis gör det inte som tur är :) Men käka spån var nytt för mig, hon måste vara ett riktigt matvrak :D

Finns det inget totalt näringsfattigt du kan mata henne med som "bukfylla" istället för halmen? Hon verkar ju inte vara kräsen :rofl: (Ja, jag skojar!)

Mvh Jate Volim

Vill tillägga att jag totalt missförstod spånätningen :o:D Bortse från mina oseriösa kommentarer i tidigare inlägg :laugh:

Ang. ridning vs vila så menade jag inte att din häst är tjock för att hon inte rids tillräckligt utan det jag syftade på var att det blir svårare att banta när man inte kan träna som vanligt och fullt ut.

Mvh Jate Volim

Vad är mer näringsfattigt än halm?

Hon är sjukt kräsen på kraftfoder och äter enbart Mustangs eller Eggersmanns müsli, ibland går havre också bra. Betfor och soja likaså, men annat är äckligt! ;)

KL

Lovade ju lite bilder som tyvärr är tagna med dålig mobilkamera men jag tycker ändå man ser skillnad, speciellt från det första kortet som är tagna i mitten av nov:)

Mitten av nov., viktmåttband 400 kg.
005-3-1.jpg

Någon gång i feb. tror jag.
010-2.jpg

Nu i veckan, viktmåttband 340 kg:bump: Nu är det färdigbantat, nu ska det byggas muskler!
014-3.jpg

PS! Angående en tidigare debatt om att de ser ledsna ut efter viktnedgång tycker jag inte det stämmer på vår dam, tycker hon ser nöjd och glad ut på sista kortet. Hon är piggare än någonsin och känns mycket fräschare i ridningen också.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka