Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Annars kan du ju bara vattna på höet innan du lägger in det? :)

Min tycker det dock är smaskigt med lite päronsaft i krubban. :d Brukar fylla på med ljummet vatten och skvimpa i lite saft.
Då har jag en mycket glad häst.

Nu har de mätt PH-värdet på fodret- som självklart kan påverka PH-värdet i magen.
Varför kan de då t o m få magsår? Diarré av olika varianter där en del luktar "huggorm"

Beteshästar brukar sällan få det.

Forrest. Nog kan jag tro på att man har lyckats mäta PH- värdet i ett foder- utan att kunna metaboliken på ett mikrobiologiskt sätt.
Magen kan hamna i stor obalans av foderbyte- där det inte handlar om förhöjda halter av kolhydrater/ stärkelse.
Varför är du så emot denna artikel?
Så PH:t kan inte sjunka av ett intag av ett syrat foder? Då skulle det heller inte gå att få högre med ett annat medel.
Det är ju bara att lukta på ett ensilage kontra ett hösilage. Surt sa räven...

Senast ändrad:

KL

När ni blötlägger hö, låter ni det hänga "på tork" en stund innan utfodring? Funderade på det idag, har börjat blöta höet igen. Jag brukar låta det torka till lite för att det itne ska bli dyblött inne i boxen. Hur gör ni andra?

Jag försöker göra det, ja. Har en "halvdörr" in till stallet på ena sidan och har spikat i spikar uppe på den. När höet legat i blöt hänger jag hönäten där så de får dropptorka en stund.

Nu har de mätt PH-värdet på fodret- som självklart kan påverka PH-värdet i magen.
Varför kan de då t o m få magsår? Diarré av olika varianter där en del luktar "huggorm"

Beteshästar brukar sällan få det.

Forrest. Nog kan jag tro på att man har lyckats mäta PH- värdet i ett foder- utan att kunna metaboliken på ett mikrobiologiskt sätt.
Magen kan hamna i stor obalans av foderbyte- där det inte handlar om förhöjda halter av kolhydrater/ stärkelse.
Varför är du så emot denna artikel?
Så PH:t kan inte sjunka av ett intag av ett syrat foder? Då skulle det heller inte gå att få högre med ett annat medel.

Jag är inte emot artikeln du klippte in en liten del från. Hur skulle jag kunna vara det? Jag ville läsa hela innan jag tycker ngt men det gick kanske inte att länka till den?

Det är klart att man kan mäta pH i ett foder.
Men man ska kanske veta att det sedan är bra mkt surare i magsäcken. I den övre delen är det ca 5,5 och i den nedra delen av magsäcken ca 2,5. Födan surgörs för att proteinerna ska kunna sönderdelas och för att döda de bakterier som ev följer med maten. Så därför är pH värdet i ett ensilage inte så intressant av den anledningen. Denna försurning sker säkert ganska kontrollerat precis som det mesta i kroppen dvs det ställer in sig på den surhetsgrad som det ska vara.

Sedan kan detta påverkas av om man ger för mkt kraftfoder.

Om du ger för lite grovfoder till en häst kan det bli för skvalpigt i magsäcken och då kan en del av det suraste innehållet åka tillbaka igen och då kan hästen få magsår.

Det finns studier om detta jag tror att det var AW som hänvisade till en sådan tidigare i tråden (igår?) Läs den om du undrar. Den finns på SLUs sidor.

Senast ändrad:

Annars kan du ju bara vattna på höet innan du lägger in det? :)

Min tycker det dock är smaskigt med lite päronsaft i krubban. :d Brukar fylla på med ljummet vatten och skvimpa i lite saft.
Då har jag en mycket glad häst.

Jag står i ett kollektivstall där vi hjälps åt med fodringar, och insläpp. När jag fodrar är det ju inga problem, men oftast så är det ju någon annan som gör det. Sen så har jag hönät och då är det inte lika lätt att vattna, känns som att allt inte blir blött. Men jag har en stor tunna som jag brukar lägga höet och spola det under kranen.

Han får lusern i krubban, och det vill jag inte hälla saft på :p. Men jag har ställt in en till spann och jag tycker det har blivit lite bättre med drickandet nu. Jag har hört att man kan hälla i lite äppelcidervinäger, men jag vet inte hur mycket, och har inte provat än.

Någon som vet om äppelcidervinäger är bra/dåligt för hästar? Att äta/dricka alltså.

Hej!

Jag måste bara få påpeka att din häst är jättefin i hullet! Enligt mina mått mätt så behöver hon inte banta något mer, därmed inte sagt att hon behöver gå upp i vikt, utan hon är jättefin som hon är. Försök att behålla den vikten tycker jag :)

Jag har förstått att hon inte är helt igång och då kan det ju vara svårt att undvika viktuppgång tyvärr. Finns det något överflödigt fett någonstans som jag inte tycks se? Är bara nyfiken på hur du själv ser på din häst.

Jättefin ponny överhuvudtaget tycker jag :)

Mvh Jate Volim

--

Studien från SLU har mätt pH i mage, tarm och träck. Det är ingen skillnad på den beroende på om hästen äter silage/hösilage/hö.

Och som Forest påpekade, så är pH i hästens tarmar rejält surt med.

Diarreer etc beror på bristande hygienisk kvalitet.

Att jag inte köper den artikeln som du refererar till är just för det är en artikel och baserar på personligt tyckande och tro, och ingen vetenskap/ordentliga studier.

Jag har hört att man kan hälla i lite äppelcidervinäger, men jag vet inte hur mycket, och har inte provat än.

Någon som vet om äppelcidervinäger är bra/dåligt för hästar? Att äta/dricka alltså.

Jag testade att ge det till mina under en viss tid eftersom en bekant hade tipsat om att det var jättebra för hästarnas magar. Hällde bara i någon matsked i lucernet och mineralerna. Saaga fnös och vägrade äta fodret, Pommac åt upp det ändå men var lite tveksam först. Jag tyckte inte att det verkade hjälpa speciellt mkt.
Tror knappast att det skulle göra så att hästen dricker mer. Bättre att riva i äpple eller något annat sött i stället.

Fortfarande ingen som har något förslag om Saagas mystiska knölar i ansiktet?
Ska ringa till en klinik i e.m, får se om de vet vad det kan vara.

Min har nog proppat i sig lite väl mycket halm tror jag. :mad: Ser lite rund ut om buken.
Men vad gör man? Hon får ju inte stå på spån, även om jag så gärna vill det.

Sätta henne i skritten en halvtimma om dagen + den vanliga motionen?

Halmpellets då???:idea:

Ok, typiskt. Funderar på om jag ska prova hälla lite äppeljuice i vattnet. Det kanske kan vara gott, känns ju inte som att det blir så jättesött heller om man bara tar lite.
Skulle gärna vilja försöka få i honom lite mer vatten via fodret också, får se hur det går.

Min gubbe (svårfödd gamling) får antingen äppeljos eller en näve betfor (torr då) i sina vattenhinkar. Har druckit dåligt sedan svår kolik för drygt 2 år sedan.
Har vattenkopp, men där dricker han aldrig. Har därför 2 stora vattenhinkar i boxen, ståendes på golvet. Med "spetsat" vatten dricker han mer, om jag glömmer det = mindre.
Har tyvärr inget vatten i hagen i nuvarande stall:( , men ska flytta till ett bättre i helgen.

Ok, kan vara värt ett försök då. Jag har också två hinkar i boxen, en som står på golvet och en som hänger. Han har en vattenkopp också, och det kan hända att han dricker i den nån gång ibland, men jag har aldrig sett honom göra det och jag vill inte att han gör det heller eftersom jag inte tror att det är så bra flöde i dem. Det är ett gammalt stall och jag litar inte på att han får i sig tillräckligt om han dricker i koppen, eftersom han dricker dåligt som det är i spännerna.

Han har två stora baljor på två olika ställen i hagen också. Den ena fyller jag på, och den andra fyller sig själv när det regnar :p för den står så långt bort och det är inte lätt att gå med skottkärra genom den hagen eftersom den är brant sluttande.

Tvungen att dela med mig av lite färska bilder. Whinston ser nästan bra ut från sidan nu, för att vara han dådå :D Buken har liksom, "dragits upp".
http://www.pixbox.se/pic_show_id30762673.html

Men kommer man från någon annan vinkel, t.ex framifrån.. :p
http://www.pixbox.se/pic_show_id30762671.html

Bör kanske tillägga att han endast äter hösilage plus att han har en mineralsten, och motioneras mer eller mindre varje dag. Har hållit på att banta honom ordentligt sedan nyår :)

Åh, det här med vinklar alltså. De kan se så snygga ut ur en vinkel och sen går man en meter åt sidan så ser de ut som tjocisar med hängmage igen.

Eller hur!
Men att han ser bra ut från en vinkel är iaf bättre än ingen, som innan :grin:

*Försöker se allting positivt* :D

Ja absolut!! :laugh:
Man är ju på helt rätt väg när hästen som bäst ser helt ok ut och som värst fet. Hellre det än smällfet eller rullar fram.

Jag tycker att min ponny just nu är lite för rund igen, och det vet jag för att jag har haft henne smalare och då har hon varit perfekt i hull. :)
Med tanke på att jag bantat henne kanske 70 kg, när hon inte motionerat alls, så är det inte att hon står som är problemet, utan det faktum att hon nu mera måste stå på halm.

Iser: Med tanke på att hon äter spån så är nog inte halmpellets något bra heller, pellets är ju inte så bra för kolikmagar. Men tack för tipset. :)

Nej, jag hade kanske missförstått hur det gick till lite. Men jag förstår inte hur hon lyckas få i sig så mycket spån bara för att höet ligger i det. Kan man inte bygga någon låda utmed ena väggen eller dylikt och lägga höet i?

Ja, alltså. Hon äter spån när hon äter hö, ligger det hö på marken så tar hon en tugga och hon bryr sig inte om halva munnenär full av spån.
Det blir ändå hörester som ramlar ner på spånet, fungerade inte med hönät (dubbla nät med små små rutor)

Hon välter tom ut sitt kraftfoder ur krubban om det inte är en soppa.

Jag förstår inte heller hur hon lyckas få i sig så mycket spån, men var jag vet är att när vi sondade henne på strömsholm så fick vi ut
hur mycket spån som helst, det blev till och med stopp i slangen.

Men jag har aldrig sett henne bara äta rent spån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka