Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Torv lär hon också äta, plus att hon får röta i alla fötter av torv.

Lavinia, smart tips! Det ska jag prova. :devil:

Hm... Vilken hungrig häst du har :D

Du får tala om sen hur det går med ättikan. Det kan ju vara bra att veta :angel:

måste verkligen säga att jag chekat in denne tråd länge nu :-)

Jag har en ponny som jag håller på att banta. Hon é extremt tjock.
Vet int hur man lägge rut bilder annars hade det kommit några på henne :-)

Känns bra att veta att d int bara é min ponny som é tjock :-)

Ja, eftersom hon har satt i sig såna enorma mängder mat över vintern så vill jag inte huxflux ta bort allt stråfoder. Hon har aldrig hårdbantat innan heller så jag är lite orolig för risken för beteendestörningar då hon är lite rastlös. Jag börjar med att ta det lite försiktigt :D Nej ½ kg havre är ca ca 5 MJ och hennes behov bör ligga runt 70 MJ så det är ju inte så mkt.

Sammanlagt får hon i sig ca 8-9 MJ från kraftfodret.
Ja, det är klart, på en liten ponny blir det ju mkt större skillnader mot på ett normalstort halvblod :p Hon är 5 i år men lite efter då hon är född sent. (Midsommar.)

Ang. müsli som belöning istället så innehåller den nästan samma MJ som havre per kg foder så skillnaden blir inte så stor. Möjligt att havren blir ersatt med exempelvis lusern och lite morötter om viktminskningen uteblir. Men det beror givetvis lite på den övriga foderstaten :)

Tack för dina tips!

Jag är medveten om att kraftfodret får "ersätta" lite utav grovfodret men jag anser att 12 kg hö bör vara fullt tillräckligt nu när det dessutom börjar komma gräs.

Jag är inte intresserad av att ta bort allt kraftfoder så länge hon står inne nattetid då hon ändå måste få ngt i krubban när de andra äter. Däremot är jag helt med på att betfor kan vara ett bra alternativ då man måste ge ganska mycket för att komma upp i 10 MJ.

Saken är dock den att hon måste få müsli i betforen för att inte rata mineraler och biotin :crazy: Lite kräsen. Jag testar att fodra som tidigare angivet till att börja med, sedan kommer jag ändå få ändra lite allt eftersom betet börjar komma. Jag fasar för bete med sådan fet pålle men det blir nog bete nattetid som det ser ut nu och nerbetad hage dagtid.

Tack även du för dina tips och kom gärna med fler allteftersom! (Jag hoppas att det inte verkar som att jag avfärdar alla tips jag får, för så är det inte. Jag tänker bara börja med nuvarande foderstat för att se om det ger effekt. Behöver jag ta i mer med "hårdhandskarna" så kommer alla tips övervägas noga:))

Tack än en gång!

Hon får nu fri tillgång på halm och sedan fyller jag på 1 kg hö 3 ggr/dag.

Glömde tillägga att hon får allt detta i ett slow-feading nät.

Något som jag har upptäckt nyligen är att hon har fått "knölar" mellan ganascherna. Detta har kommit i samband med det första vårgräset. Hon har inte fått så stora "knölar" tidigare år. Någon som är lite mer insatt än jag i detta?
Tog lite bilder när vi var ute på promenad idag, syns lite grann på bilderna.

http://www.pixbox.se/pic_show_id30735882.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30735888.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30735901.html

Bonusbild bara för att hon är så söt :love:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30735905.html

Ingen?

Knapplån

Oj vilken helt enormt lång tråd på så kort tid! Nu har jag inte läst mer än de första sidorna... Men där talades om hur hästar såg så olyckliga/ledsna ut efter en bantning... Så kan det säkert vara, men jag har en häst som bantat från 475kg till som minst 345 och enda tiden han såg olycklig ut var som fet... Varför? För vi har bantat "rätt" och gett det tid...

andifeet_49687197.jpg

Före jag köpte honom. 475kg februari 2004

andiforsta_49689472.jpg

Juni 2004, min första ridtur på fettot

Video från hösten 2004
http://www.youtube.com/v/oAzRd0gRoqE

Under 350kg kom han först 2009, 5år av korrekt fodring och lagom motion.
smalandi_34548313.jpg

anditavling_50319513.jpg

Lite gräsmage men ca 340kg 2009

Den här vintern har han ökat lite i vikt igen, men vi jobbar på det (genom motion och inte minskad mat!) Nu har han oxå börjat bygga mer ryggmuskler och en bättre sammanhållen överlinje, svanken minskar även om han säkert aldrig blir av med den. Vi ligger runt 360kg med målet att ligga under 350kg.

Inte bästa vinkeln o med mycket päls, men här är från häromdagen.
andismal.jpg

Den här våren skall vi trimma ner under 350kg-strecket igen! Givetvis genom ökad motion, inte minskad mat...

Något som jag har upptäckt nyligen är att hon har fått "knölar" mellan ganascherna. Detta har kommit i samband med det första vårgräset. Hon har inte fått så stora "knölar" tidigare år. Någon som är lite mer insatt än jag i detta?

Menar du på undersidan huvudet?
Jag är inte alls insatt i detta med dessa knölar.
Men min ponny hade sådana en lång tid sommaren innan hon fick fång.
Jag har tänkt ibland om det kan vara ngn typ av reaktion på sockret i gräset.

Jag menar inte att det är ett tecken på fång, så ingen missförstår mig. Men om det beror på bete så tror jag att det beror på sockret i gräset och i så fall kanske ett litet varningstecken på en metabolism som håller på att ändras. Hon fick inte fång förrän flera månader senare. Nu går hon med munkorg och har inga sådana knölar alls.

Men jag vet inte alls egentligen bara en egen fundering.

Hejsan!

Jag håller på att banta min madam för fullt nu! Hovslagaren såg skillnad och kondisen har bättrats :D
Tyvärr har jag inga bilder, men kan återkomma med det :)
Man märker även på henne, hon har börjat rulla sig oftare nu! Jag skulle tro att det skett just för att hon gått ner i vikt, för så här ofta har hon aldrig rullat sig, hon har alltid varit den hästen som är ren :P

Pappa har nu tagit bort den fria tillgången helt nu, så vi portionerar ut helt och hållet, dock finns det ett problem med det...
Pappas travare, Axel, han ska ha ca 10 kilo per dygn, och Gullis (min, som bantas) ska ha ca 7 kilo per dygn. Problemet med det är att Gullis är den giriga av dom två och hon har alltid haft ett sätt att hon hetsäter, eller okay, hetsäter är kanske fel ord, men hur som helst så äter hon mycket snabbare än Axel. Problemet då blir ju att hon äter upp sin mat och sedan går hon vidare till Axels mat, och eftersom hon är ledarstoet springer han ju iväg när hon kommer utan att ens blinka om det.
Så jag tänkte höra, för jag kan ju knappast vara den första som har detta problem... Har någon något tips?

Hon äter den inte med flit! Utan när hon äter sitt hö på torv eller spån så består varje tugga av en tredjedel spån eller torv.

Vad kul att det går framåt med bantningen!

Jag särar på min haflinger och min shettis när det är matdags. Det går alltså att dela min lilla hage relativt enkelt och de får äta åtskilt. Annars hade shettisen aldrig fått tillräckligt, och haflingern hade fått mycket mer än hon ska ha...

Jaha. Du menar så :p

Och du vill inte ge i hönät? Eller i sån höpåse? Jag tänkte för att slippa ge på marken.

Blir ändå hörester på spånet - det är redan testat. :(

Men hon hade inte ätit mycket till idag. Hon kanske börjar trötta? :)

Sant... Hm...

Vi får hoppas att hon har kommit över värsta suget vad gäller halmen ;) Annars får du prova med ättika!

Ja, precis, på undersidan.
Ska se om jag kan ta kort just där i morgon, det syntes ganska dåligt på bilderna jag länkade till.
Kanske att man skulle ta och dela av hagen så att hon inte kommer åt det "kraftiga" gräset? De ska byta till en skogshage om några veckor, ska bli skönt att slippa oroa sig för att hon ska få i sig för mycket gräs.

Har hört att det kan röra sig om någon form av infektion eller gräsallergi?
Som sagt så har det kommit i samband med gräset. De har en väldigt stor hage, mycket skog men även öppna ytor.

En sån där betesreducerare? Våran hovis föreslog det, men jag måste säga att jag är tveksam. Kan inte tänka mig att det blir så mycket kvar av den efter en stund med Saaga :p Dock har hon haft fång en gång tidigare (skrev ett inlägg om det tidigare) så jag blir ju rätt orolig.
Tror att jag iaf ska testa det på valacken, som är minst sagt glupsk. (Har aldrig sett ett sådant matvrak tidigare :crazy:)

Är det blött/lergit nånstans i era hagar? Min häst blev lite tjock i benen och under ganasherna i höstas när det var lerigt och blött så de får i sig en massa smuts när de gnager kort gräs som fanns kvar och sörplar ur vattenpölarna:o.

Många i stallet trodde det var vårt lucern som gjorde det (proteinet) men eftersom det försvann så fort det torkade upp /frös på har jag förstått att det är lerperioderna som gör det. Min häst är lite känslig mot sånt, men det var fler i stallet som regerade lite samtidigt.

Hon är så söt! Jag är svag för ponnysar. Vad är hon för något?
Slowfeeding nät, vad är det? Ett småmaskigt hönät?

Ang knölarna
Jag fick höra en gång för herrans massa år sen att de kan få sånt när gräset kommer upp eller när man släpper på bete. Det skulle bero på att gräset innehöll så mycket vatten, så det blev som någon slags vattenödem, ansamlingar med vatten under huden. Ingen aning om det finns någon sanning i det..

I stort sett all snö har smält bort nu, så ja, det är rätt blött i hagen. Dock inte lerigt. Har också sett att hon dricker väldigt mycket ur vattenpölarna i stället för ur vattenkaret. Hon tar väl det som finns närmast till hands:p

Ja, hon är min gullegris:love: Gotlandsruss är hon.
Ett slowfeeding nät är ett nät med maskor på 4x4 cm.
Kan tänka mig att det ligger något i det faktiskt, eftersom att det lilla gräs som växer i hagen är genomblött efter all snö som smält.

Ska nog dela av hagen så att hon inte kommer åt så mycket gräs.

Jag minns att jag har läst att de kan bli svullna mellan ganasherna, men minns inte riktigt varför. Skulle gissa att det var som sthu sa, att det blir vid betessläpp.

Jag minns att min var lite svullen för något år sedan, men det blev ingen sån knöl som din har, utan mer svullet. Det försvann efter ett tag. Men han var också väldigt överviktig då.

Jag skulle ringa och rådfråga en duktig veterinär. Ring inte distriksveterinären (om ni nu inte har turen att ha en duktig) utan prova med någon större klinik, de brukar ha telefontider.
Ringa och fråga kostar ju ingenting, skulle de tro att du behöver kolla upp det närmare så vet du, annars kanske de vet vad det är och det kanske inte är något allvarligt.

Betesreducerare tycker jag absolut att du ska testa. De vänjer sig ganska snart vid att ha den där och många klarar det galant utan att försöka bita sönder den. Testa kan man alltid göra, de är ju inte så dyra. Jag tycker korgarna är bäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX