Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Menar du på undersidan huvudet?
Jag är inte alls insatt i detta med dessa knölar.
Men min ponny hade sådana en lång tid sommaren innan hon fick fång.
Jag har tänkt ibland om det kan vara ngn typ av reaktion på sockret i gräset.

Jag menar inte att det är ett tecken på fång, så ingen missförstår mig. Men om det beror på bete så tror jag att det beror på sockret i gräset och i så fall kanske ett litet varningstecken på en metabolism som håller på att ändras. Hon fick inte fång förrän flera månader senare. Nu går hon med munkorg och har inga sådana knölar alls.

Men jag vet inte alls egentligen bara en egen fundering.
Det får inte gå så långt att man tror att allt socker är skadligt för hästen. 'Det ingår i allt foder som hästen äter o det är bättre än stärkelse o hästens mage behöver socker- funkar inte med bara jäst:grin: för att jäsningsprocessen ska fungera i tarmarna.
Betfor kan vara en mkt bra energikälla för arbetande normalviktiga hästar. Ja det finns forskning på det:cool:

Det ni ser/ känner är troligen lymfkörtlarna som kan reagera på ngn smärre infektion- här kan nog ngn vet svara bättre.

Annars på våren är det spottkörtlarna som reagerar på en del hästar. De kan se ut som hamstrar. Det kommer sig av när hästarna försöker få i sig de första stråna o får med sig jord * behöver en bättre vetenskaplig förklaring här:angel:

Jag tror inte alls att allt socker är jättefarligt för hästen. Men nu var det ju inte frågan om lite socker utan om nytt gräs som kan innehålla en hel del socker. Det finns ponnyer som har lättare för att få nedsatt insulinkänslighet än andra. Dessa får då högre insulinhalter i blodet än andra. Det finns teorier om att höga insulinhalter kan påverka en hel del i kroppen, bla så kan immunförsvaret aktiveras. Jag tycker inte alls att det är osannolikt att det skulle kunna ha ngt med socker att göra´även om jag inte har läst om en koppling mellan dessa knölar och socker.

Det är varken jäst eller socker som jäser i tarmarna på en häst utan det är cellulosa och andra fibrer som fermenteras dvs jäses till organiska syror mhja mikroorganismer.
Det finns en del som menar att en del lättlösliga kolhydrater skulle underlätta detta men det kommer nog altid ner några sådana i grovtarmen.

Bar jobbat! Hästen blir finare och finare för varje bild :) Ridbilden ser riktigt trevlig ut. Jättestor skillnad på hullet :) Grattis!

Noga räknat; de (mer seriösa) studier som gjorts har gjorts på betfiber, inte betfor (som är ett varumärke med tillsatt melass. Rätt komiskt egentligen, först drar man ur allt socker, sen häller man tillbaka det). ;)

Jag håller med om att man inte ska sky allt socker, fett, kolhydrater, protein, vad det nu må vara. Men det är ju dumt att tillsätta extra utöver det de redan får i sig. Och om man har en fet ponny med risk för IR eller fång, ja då är det ju ännu mer korkat att ge den extra socker.
Bättre då att sträva efter att använda endast naturliga (=gräs) sockerkällor.

Jag håller med om att man inte ska sky allt socker, fett, kolhydrater, protein, vad det nu må vara. Men det är ju dumt att tillsätta extra utöver det de redan får i sig. Och om man har en fet ponny med risk för IR eller fång, ja då är det ju ännu mer korkat att ge den extra socker.
Bättre då att sträva efter att använda endast naturliga (=gräs) sockerkällor.

:bow:

Elina8:
De flesta kliniker har bara telefontid mellan 8 och 9. Ingen som vet någon klinik som har längre telefontid?
Dessvärre är distriktsveterinärerna här är helt värdelösa. Det var 2-3 stycken som var ute och kollade på Saagas hagkompis för inte länge
sedan - alla sa olika saker.

Mitt busfrö har såklart också gått och skaffat sig en rejäl "knöl" på mulen också. Kommer ihåg att hon fick det ungefär vid den här tiden förra året också och de försvann inte förrän hon bytte hage på hösten. Hon ömmar inte, har ingen feber och mår bra i övrigt.

Tror det är någon form av allergi, men vad? Får väl ta och försöka få tag på någon vettig vet.

Ang betesreducerare, bara hon vill så kan hon få av sig den.. precis som hon gör med varenda täcke och flughuva man sätter på henne :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det nedre har du rätt i, men att dra slutsatsen att allt beror på socker- nu lymfan- då är det för mkt.:crazy:

Om det var av nytt gräs är det troligen spottkörtlarna- vilket inte har ett dyft med socker att göra.
Av spätt gräs kan de däremot få fång av- vettu;)*skojar med dig- annars så trianglar du väl inlägget *

Vi har Slöinge som närmsta klinik, så jag ringer dit. De har öppet till 17 minst, så det brukar gå att ringa under dagen.
Jag skulle gissa att det är samma på de andra större djursjukhusen, finns väl i skara, strömsholm... ehm, ja på fler ställen också säkert :angel:

En riktigt envis utbrytarkung som tar sig ur alla flughuvor och grimmor, lyckades faktiskt hålla betesreduceraren kvar på. Så testa, de är ju inte särskilt dyra så om den tar av sig den så är det ju inte hela världen.

Våran distriktare är inte heller mycket att hänga i julgranen. Min häst blev sjuk i höstas, fick ont i magen. Jag frågade vad det kunde bero på. Han sa att många reagerar på frostgräs (det hade inte varit så mycket frost och han har aldrig reagerat på det innan). Jag frågade då om det kunde vara slånbär, för det hade jag läst är giftigt och det fanns buskar i hagen han gick då som de dessutom åt på. Han hade ingen aning om det var giftigt och verkade inte bry sig ett dugg om det var det eller inte, kunde inte kolla upp det heller.
Kan kom dit, sa att hästen hade ont i magen (vilket jag redan konstaterat) gav medicin, lämnade en faktura och gick efter ca 10 min.

Iom att jag är relativt dålig på hästens matspjälning, så tänkte jag läsa lite mer än det generella:angel:

kom över detta- med tanke på folk som tidigare vill ha ett mkt blött silage- ensilage- läs om du vill.
Från Bokebacken
Hösilage, ett plastat grovfoder med en t/s halt på minst 50 % eller högre. Högre t/s ger förvisso en sämre ”ensilering” av grönmassan och om det blir skador i plasten så är risken hög att innehållet möglar. Dock är det vår personliga erfarenhet att ett så torrt hösilage som möjligt passar hästen bäst både vad gäller smaklighet och avseende tarmstörningar.

Ensilage, är betydligt innehåller betydligt mer vatten t/s ca 35 – 50 % vilket ger ensileringen/konserverings processen. pH halten i ensilage ligger på ca 4-5 i pH, vilket är surt. Se gärna även syra – bas balansen. Enligt vårt förmenande så utgör detta ett problem för ganska många hästar som får problem med magen.
Källförteckning:

Equine Nutrition & Feeding, David Frape
Allt om hästen, LT

Det är nog mer skadligt för magen o övriga hästen än att banta på 1 kg hö/ 100 kg- som man gjorde förr.
När TS kom in i bilden- mest pga silaget så heter det 1,2- som borde motsvara höet- om man räknar på ett normalt silage 60-65. Att försöka rida bort allt på en mkt överviktig ponny, kan ju om det sker på flera års sikt- ge benskador på sikt

Nu fick jag en till tanke- kanske helt fel, men nog tycker man att fånghästarna har blivit fler- det är folk numera som köper rundbalar med ensilage- hur påverkar det magen med syran o vad kan hända- fång? magsår?

Väldigt intressant läsning. Man undrar ju alltid hur det kommer se ut om 10,20 eller 30 år, vad man kommer veta då som man inte vet idag.

Jag undrar mest var du har fått texten ifrån?
Det kan ju inte vara en text som David Frape har skrivit, tror inte han skriver ngt på svenska.
Länka gärna till sidan. Om man söker på bokebacken och ensilage tex så kommer i alla fall inte jag någonstans.

Menar du på undersidan huvudet?
Jag är inte alls insatt i detta med dessa knölar.
Men min ponny hade sådana en lång tid sommaren innan hon fick fång.
Jag har tänkt ibland om det kan vara ngn typ av reaktion på sockret i gräset.

Jag menar inte att det är ett tecken på fång, så ingen missförstår mig. Men om det beror på bete så tror jag att det beror på sockret i gräset och i så fall kanske ett litet varningstecken på en metabolism som håller på att ändras. Hon fick inte fång förrän flera månader senare. Nu går hon med munkorg och har inga sådana knölar alls.

Men jag vet inte alls egentligen bara en egen fundering.

jag lät en veterinär kolla på min (för några år sen) när jag upptäckte "knölarna" "svullnaden" första gången.
När gräset kommer eller ja när som, när hästarna går med huvudet nere länge så kan dom få såna hamster kinder. varför kommer jag inte ihåg dock men vet måånga hästar som har fått sånt. stora som små, som haft fång och inte haft fång, aom gått på gödna beten eller naturbeten.

Vi har Slöinge som närmsta klinik, så jag ringer dit. De har öppet till 17 minst, så det brukar gå att ringa under dagen.
Jag skulle gissa att det är samma på de andra större djursjukhusen, finns väl i skara, strömsholm... ehm, ja på fler ställen också säkert :angel:

En riktigt envis utbrytarkung som tar sig ur alla flughuvor och grimmor, lyckades faktiskt hålla betesreduceraren kvar på. Så testa, de är ju inte särskilt dyra så om den tar av sig den så är det ju inte hela världen.

Våran distriktare är inte heller mycket att hänga i julgranen. Min häst blev sjuk i höstas, fick ont i magen. Jag frågade vad det kunde bero på. Han sa att många reagerar på frostgräs (det hade inte varit så mycket frost och han har aldrig reagerat på det innan). Jag frågade då om det kunde vara slånbär, för det hade jag läst är giftigt och det fanns buskar i hagen han gick då som de dessutom åt på. Han hade ingen aning om det var giftigt och verkade inte bry sig ett dugg om det var det eller inte, kunde inte kolla upp det heller.
Kan kom dit, sa att hästen hade ont i magen (vilket jag redan konstaterat) gav medicin, lämnade en faktura och gick efter ca 10 min.

Upptäckte nyss att ATG-kliniken i Mantorp, en av de närmsta, har telefontid hela dagen. Lite sent nu bara, får vänta till måndag :(

Hm, ja, man kan ju alltid testa.

Det är ju förskräckligt egentligen, de verkar varken veta eller bry sig :eek:
När Saaga höll på att få sin gigantiska hovböld i höstas kom en distriktsveterinär ut (kl tio på kvällen). Han sa att hennes hovar var fulla med röta och att hon höll på att få en hålvägg på ena framhoven.
Han sa att jag bara skulle sätta på ordentligt med tjära varje dag.
Någon dag efter tog vi ut en mkt kunnig hovis som sa att hon inte hade någon röta alls. Åkte sedan till klinik där hon fick hoven röntgad, öppnad och bölden dränerades.
D.vet skickade efter besöket en faktura på ca 3000 kr.
Dessutom gjorde han nästan ingenting själv, utan vi fick göra det mesta medan han stod och gav instruktioner, eftersom han inte ville 'smutsa ner sina kläder'.
Man hade ju bara lust att stämma honom eller något :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Fast innehållet i texten torde vara skäligt.

Du brukar ju rek. lucern för att få magen till ett mer PH-neutralt när magen är i obalans.
Varför hamnar magen i obalans?
Kan detta vara en anledning?

Åter till ursprungsfrågan.

Vad anser du att "knölarna" på din ponny är för ngt:confused: o varför tror du att de skulle komma sig av socker i gräset?

Fast innehållet i texten torde vara skäligt.
Hur kan du avgöra det om du samtidigt menar att du inte är så insatt i hästens matspjälkning. :confused:

Du brukar ju rek. lucern för att få magen till ett mer PH-neutralt när magen är i obalans.
Varför hamnar magen i obalans?

Grovtarmen kommer i obalans vid ett för stort intag av lättlösliga kolhydrater eller av stort intag av stärkelse. Det är ju bla därför hästar får fång.

Vad anser du att "knölarna" på din ponny är för ngt:confused: o varför tror du att de skulle komma sig av socker i gräset?

det skrev jag i ett inlägg igår

Min ponny har inga sådana knölar nu och ska inte få det heller, hoppas jag.

Nu fick jag en till tanke- kanske helt fel, men nog tycker man att fånghästarna har blivit fler- det är folk numera som köper rundbalar med ensilage- hur påverkar det magen med syran o vad kan hända- fång? magsår?

Är ingen som helst pH skillnad i mage eller tarm oavsett om fodrats med silage, hösilage eller hö.

Mitt busfrö har såklart också gått och skaffat sig en rejäl "knöl" på mulen också. Kommer ihåg att hon fick det ungefär vid den här tiden förra året också och de försvann inte förrän hon bytte hage på hösten. Hon ömmar inte, har ingen feber och mår bra i övrigt.

Tror det är någon form av allergi, men vad? Får väl ta och försöka få tag på någon vettig vet.

Någon som varit med om något liknande?
Fick förslagen gräs- eller knottallergi av en bekant.
Jag har ju haft en häst med knottallergi tidigare, och den fick aldrig svullna lymfkörtlar eller knölar på mulen.

KL

När ni blötlägger hö, låter ni det hänga "på tork" en stund innan utfodring? Funderade på det idag, har börjat blöta höet igen. Jag brukar låta det torka till lite för att det itne ska bli dyblött inne i boxen. Hur gör ni andra?

Min dam som ätit upp sig rejält på halm sedan hon var inne på strömsholm... Hon får inte!!! bli fetare igen. Suck.
Och ja, man spänner upp halsen och steppar runt som en dåre när man inte vill vara med på bild. :p

Stellamage-2.jpg

Och så två bonusbilder på mitt monster. :)

StablePic_by_Tarjeis.jpg

Paddock_by_Tarjeis.jpg

KL

En har en fråga som är lite relaterade till Sthus. Mitt hö har blivit väldigt torrt tycker jag. Och min kille dricker lite dåligt, han är inte uttorkad, men skulle defintivit inte ta skada av att få i sig lite mer vatten. När gräset kommer så fixar det ju sig, men tills dess funderar jag på att blöta höet.

Om jag bara "doppar" höet i vatten, alltså låter det ligga en minut eller två bara, rinner det ut någon näring och mineraler då?
Jag vill ju inte vattna ur allt nyttigt i höet, utan bara få det lite blötare. Funkar det eller finns det något annat smart sätt att få i dem lite mer vätska?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31