Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nu har jag följt denna tråden ett tag då jag själv har en pojke med lite :angel: övervikt. Bantning pågår och vi har kommit igång ganska bra med ridningen nu och han har faktiskt tappat ganska mycket vare sig man kan tro det eller ej :D Bifogar en liten bild på honom, inte världens bästa men så ser han ut just nu!

http://www.pixbox.se/pic_show_id30735131.html

Välkommen i klubben :D

Här kommer en liten bildbomb!
sida._april_-10.jpg

Dagsfärsk

Och såhär var det för ett år sen:
sida._april_-09.jpg

Det har hänt en hel del! Det är nästan 15 cm runt bröstet och mer än 20 cm runt buken (vid virveln). Svårt att jämföra med pälsen och så.. Och han ser inget vidare ut på dagens bild, stora svarta fläckar.. De syns inte alls så väl i verkligheten, och han har päls där med. Det är inte så tunt som det ser ut.

Men oj, vilken skillnad det är på Figgen nu!!! (minns inte vad han hette, bara att han bla. kallas figgen, så jag kör på det:angel:)

Såna mörka fläckar är väl typiskt för fjordingar och andra blackar?
De flesta fjordingar jag sett får såna, bara olika mörka/ljusa.

KL

Uppdaterar med lite OT, men eftersom det varit en del diskussion om det här i tråden så kör jag ändå. Har någon ont av det kan ni bara scrolla förbi.;)

Idag var massören ute hos min lilla häst (han som står under sig med bakbenen) och hon hittade mycket riktigt en gammal gammal skada i länden. Jag fick känna och det kändes jättetydligt, precis på samma ställe där jag tyckt att han känts lite spänd när jag själv klämt lite. Men man kände hur kotorna var förskjutna!
Hon tryckte lite så att det sa plopp och så började hästen smaska och såg väldigt nöjd ut! Så det måste ha varit skönt fast det lät läskigt.

Fick lära mig hur jag ska massera honom. Om en månad ska jag höra av mig, om jag har märkt av någon förändring eller hur det gått. Hon sa att om man hade gjort något för kanske 10 år sen hade det inte varit några problem, men hon sa att det kanske inte blir helt 100 iom att det var en så gammal skada. Får hålla tummarna att det blir lite bättre iaf, så att han inte behöver ha ont i ryggen. När vi väl hittat punkten där det satt så markerade han jättetydligt när man tryckte där.
Tidigare har han reagerat och markerat väldigt lite när man har tagit på bakdelen, men nu när man gick direkt på området så blev det tydlig reaktion.
Han fick lite akupunktur också vilket han verkade gilla mycket!

Så nu hoppas jag på en pigg och glad häst i framtiden.

Lät positivt ändå på det hela, hon sa att han var mjuk och fin och frågade om han verkligen var 21 :D Skönt att höra att han är fräsh i kroppen ändå!

Nu när gräset har börjat titta fram har jag ändrat lite på Saagas foderstat. Hon får nu fri tillgång på halm och sedan fyller jag på 1 kg hö 3 ggr/dag.
Detta har jag vågat göra trots att jag fortfarande väntar på analyssvar.

Något som jag har upptäckt nyligen är att hon har fått "knölar" mellan ganascherna. Detta har kommit i samband med det första vårgräset. Hon har inte fått så stora "knölar" tidigare år. Någon som är lite mer insatt än jag i detta?
Tog lite bilder när vi var ute på promenad idag, syns lite grann på bilderna.

http://www.pixbox.se/pic_show_id30735882.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30735888.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30735901.html

Bonusbild bara för att hon är så söt :love:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30735905.html

KL

Nu hoppar jag in i denna tråden med min tjocka halvblodstjej! Så här såg hon ut 3/4. Nu ska det bantas!

th_Beata019.jpg

Mvh Jate Volim

Här är en större bild, sorry!

Beata019.jpg

Damen har haft fri tillgång på hösilage fram tills idag. Imorgon ska vi börja gå över till hö. Siktet är inställt på 12 kg/dag till att börja med för att få en hyfsat mjuk övergång.

Ang. kraftfoder så får hon lite grann mest för att få i sig mineralerna och lite skrammel i krubban när de andra får.

3 dl betfor (torrt)
½ kg Red Mills müsli
+ biotin, b-vitamin och mineraler
½ kg havre endast vid ridning

Senast ändrad:

Hade jag varit du så hade jag tagit bort havren vid ridningen. Om det inte är något viktigt i havren som du behöver, utan bara ger det för energins skull, så motarbetar du ju dig själv genom att ge av det du vill få bort.

Hon behöver inte energin från havren men hon får det som "belöning". Bantningen startar från och med nu och det första som ska göras är att ta bort den fria tillgången på grovfoder (hon sätter i sig ca 25 kg ganska torrt hösilage mellan kl 07 till ca 20-21) och ersätta med en för hennes storlek "normal" grovfodergiva. Nästa steg är rikligt med konditionsträning.

Skulle inte rejält med träning och mindre mat hjälpa så kommer jag att vidta andra åtgärder. (Ta bort kraftfoder och ev. mer grovfoder) Jag kommer dock att börja med en "snäll" variant av bantning, jag har ingen brådska :)

Pålle är dessutom lite bakhög = växer så jag vill inte gå för fort fram med ändringarna. Men jag hoppas ju såklart på skillnad i hull inom kort även om det inte handlar om så stora skillnader. Ska försöka komma ihåg att ta "midjemåttet" imorgon :)

Tack för tipset!

Heja! Vilken slimmad läckerbit du börjar få ;)
Han är ju så söt :love: Han ser precis lika mkt ut som en spillevink som min shettis :D

Till alla nya:
Välkomna in i klubben :D

Min har nog proppat i sig lite väl mycket halm tror jag. :mad: Ser lite rund ut om buken.
Men vad gör man? Hon får ju inte stå på spån, även om jag så gärna vill det.

Sätta henne i skritten en halvtimma om dagen + den vanliga motionen?

Hm. Ja det är en nackdel när man har med matvrak att göra :(

Jag skulle nog sätta henne i skrittmaskinen en stund, ja. Medans du mockar och gör foder och dylikt?

Men veterinärerna vill itne att hon står på spån för att hon äter det? Torv då? Eller det kanske blir samma sak...

Hon behöver inte energin från havren men hon får det som "belöning".

Jättebra att du inte tokbantar, jag tycker du gör helt rätt som börjar med en normal fodergiva. Skulle det inte hända något (vilket vore konstigt) så är det ju bara att tänka om längre fram.

Nu kanske 0.5 kg havre inte är så mycket för en stor häst. Jag är ju van vid min lilla, och där är 0.5 kg halm stor skillnad, för att inte prata om hö. Men annars hade du ju lika gärna kunnat ge müslin eller betforen som belöning. Det är ju också smaskigt och säkert lika uppskattat av hästen.

Hur gammal är hästen? Du sa att den växer så blev nyfiken.

Senast ändrad:

Haha, ja han brukar kallas förväxt shettis :D
Han har blivit så otroligt mycket känsligare att rida! Helt underbart! Det börjar bli en riktigt bra liten häst. Vi ska ut på en tävling i höst, får se vad domaren tycker då.

Jate:
Jag ställer mig lite frågande till varför du i första hand tar bort grovfoder?
Är det inte bättre att göra som Elina föreslog och plocka bort havren först, kanske minska resten av kraftfodret med? Bara lite krubbskrammel?
Kanske ha "begränsad fri tillgång", att du ger tillräckligt mycket för att hästen ska ha att göra men inte så mycket att den alltid är mätt? Vad har du för värden på grovfodret, finns analys?

Fast det är klart, många av oss här i tråden är vana vid små ponnyhästar. Då ser 0,5 kg ut att vara jättemycket, men till en så stor kanske det inte är det..
Hon såg inte så jättetjock ut heller, så du gör helt rätt i att mjukbanta!
Ser ut att ha lite ponnyblick, väldigt charmig häst!

Hej!

Jag vet att jag läst i gamla hästböcker att man kan spraya halmen med tex ättika så blir den mindre god att äta. Kanske kan vara nåt för litet matvrak?

/ Lavinia, som just nu mest väntar på att få vara med i denna tråd igen...(än så länge är häst inte tjock och det vore skönt om det fortsatte så..)

Hej!

Jag håller med övriga om att det är bättre att ta bort havre och müsli istället för hö. 1 kg havre brukar energimässigt motsvara ungefär 1 kg hö (beror såklart på värdena) och det brukar vara ungefär samma med müslisarna. Dvs du kan ge din häst 1 kg hö istället och hästen får mer torrsubstans och längre tuggtid, vilket är bättre för hästen.

Belöning kan man ge betfor istället:-).

/ Lavinia, som inte gett "kraftfoder" på flera år, däremot lusern och annat proteinfoder.

Här känns det som det går åt rätt håll. Revbenen känns lätt men det är en hel del mag kvar. Men börjar komma igång med träningen ordentligt, så hoppas att det försvinner med träning. /groden21

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX