Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

åh Stella hemma :love: sköönt att höra att hon är hemma och att hon verkar må bra!

haha. Söt hon är med hinken. Visst är livet som hästägare roligt när man har med riktiga märrar att göra :D

KL

Tänkte att jag skulle ta lite nya fina hullbilder idag, kanske få en bild där han inte ser fetare ut än i verkligheten. Men när jag kom ut till hagen så hade han gjort en fin lerinpackning så pälsen stod rätt ut. Såg ut ungefär som när Odjuret har badat. :rofl:
Så bilderna får vänta till imorgon.

Tack alla som har hållt tummarna för Stella. Ni är så gulliga. :love: Det är mycket skönt att hon är hemma!

Elina8; Men lerinpacking ska ju vara bra för hyn? vet du inte det? :D :D :D

Såhär ser nog min ponny ut just nu. :rofl:

Stellamat3.jpg

Stellamat2.jpg

Stellamat.jpg

Hon måste alltså stå på halm. Torv och spån är uteslutet, likaså papper.

Får se om hon blir tjockare nu. Drog ner höet till 4.5 kg, hon har fått runt 6 kg nu,
men då har hon inte haft fri tillgång till halm, och på de 1,5 kg så kan hon äta 3 kg extra halm.
Det vill säga, hon kan trycka i sig 6-7 kg halm utan att det är någon fara för hullet.

När hon fått halm innan så har hon ätit max 3 kg sedan så drar hon bara runt resten av halmen i boxen, så jag hoppas att hon inte tänker äta hela boxen.
Hon har stått på halm innan och det har gått bra, utan att bli fet och då har hon fått både kraftfoder och 7-8 kg hö. Jag hoppas att det fungerar nu.

Elina8; Men lerinpacking ska ju vara bra för hyn? vet du inte det? :D :D :D

Om han varit naken så kanske, men han har ju så j**la tät päls så det går liksom inte att borsta ut. Oavsett hur länge jag står så kommer jag inte igenom all päls så det blir likförbannat stora dammoln när man klappar honom på rumpan! :devil:
Har testat alla möjliga borstar, för att verkligen kommer ner på djupet i mammutpälsen, men utan större framgång. Dammsugare är nog enda som hjälper.

Men det är väldigt effektivt som stylingprodukt, väldigt bra stadga. Idag var temat spikes och "rufsigt". Väldigt fashionabelt :p

Ooooh, det kanske kan vara något.

Godi hade säkert gillat stella. Han är en tjejtjusare ;)

KL
Vad skönt att Stella är hemma igen och mår bra:) Hoppas ni får en lugn vår och sommar nu.

Här står det fortfarande still...Ponnyskrället har dessutom tappat aptiten på lusernpellets så jag smörade och köpte det dyrare hacket vilket var riktigt riktigt äckligt tydligen:mad:

Man tycker ju tjockisponnysar med sträng dietet borde glufsa i sig allt de blir tilldelade...

På det så fick hon skav av de nya benskydden som jag kostat på henne för hon lyckats trampa sig med brodden ett par gånger i vinter. Benen svullnade upp och blev varma. Men ingen feber och har allt annat än ont då hon stod på bakbenen och gjorde allskönans rodeotrix i går då dottern kom och skulle luncha. Hon är ju som sagt 22 år och står med ett ännu äldre varmblod som ger allt för att bevisa sina rodeokunskaper hon också. De lite yngre hästarna i hagen bredvid tror jag skäms lite över tanterna:angel: I dag såg dock benen mycket bättre ut men hon står med spritbandage i natt.

Men detta med maten, vad gör man? Hon äter tydligen lucernpelletsen under natten men frukosten ratar hon förrutom höet då. Hacket går inte ens ner nattetid så äckligt är det tydligen:crazy: Åh vad trött jag blir på hennes prinsessfasoner:grin:

Prova med melassfritt hack om du inte ger dte nu? Många hästar tycker konstigt nog bättre om det.

Är Krafftst hack melassfritt eller? Hon äter ju melassfritt lusernpellets (fast inte till frukost tydligen:(). Vad finns det mer för märken på hack? Har nog bara sett Krafft här i kring.

nej, det är inte melassfritt. Det är lite knivigt med melassfritt hack tyvärr, men Green Powers alf-alfa är melassfritt (INTE green power lucerne). Vad ger du för melassfria pellets? Om du ger dangrönts så har grossisten (Svenska Foder) även green power i sortimentet med så då borde de kunna ta hem?

Har hon tyckt om lusernen innan? Verkar hon pigg som vanligt i övrigt?

Min gubbe slutade ju äte sitt lusern när han blev sjuk och fick ont i magen. Han var slö när han stod ute och delvis när han stod inne också. Han blev helvild när han ville ut efter att ha stått ensam ett tag inne.

Självklart behöver det inte bero på att hästen är sjuk, men så bar det för min. Nu äter han lusern med glädje igen. :)

Om du går in på svenska foders hemsida så kan du leta upp återförsäljare nära dig. Det är inte säkert att alla har Green-Power inne, men de kan beställa hem om de inte är kinkiga.

Nja det har inte varit på hennes favoritlista under hela vintern. Hon väljer höet i första hand sen pillar hon i sig pelletsen under natten. Men till frukost har det varit trögt hela tiden så på em när vi kommit till stallet har hon fått resterna av frukosten i hagen och då med hjälp av lite konkurrans av andra har hon ätit upp det. Men nu är det stopp även då, lämnar över krubban till den andra hästen:(

Det är Kvarnbys pellets hon ätit hela tiden för Kraffts föll inte i smaken alls...

Ska kolla återförsäljare av Green power:)

Men hon är pigg och vaken både inne och ute så jag tror bara hon tröttnat. Och på mornarna har hon inte ro att äta något alls verkar det som, vill bara ut ut ut:laugh:

Var bor du? Är det våranorexin som slagit till månne? =)

LIvsviktigt hon får lucernen, just lucern? Eller kan du prova soja kanske om hon behöver proteintillskottet?

KL

Idag mätte jag med viktmåttbandet, har inte mätt på länge, tror det var i slutet av februari eller nåt sånt, då låg han på nästan 340.

Idag visade måttbandet 318 kg!!!!:banana::bump::banana::bump::banana:
Här är han min underbara, smala fining! :D:love:
30704036.jpg

+ Constanse

Tack! Han är verkligen smal. En i stallet kände igenom honom och hon höll med om att revbenen nästan är lite väl lätta att känna. Men det är inte så att de sticker ut. Hon kände på rumpan med och han har ett litet område på sidan som är lite dallrigt än. Men jag tror att den kommer bli jättebra när han får lite finare muskler, för om han tappar mer vikt kommer revbenen och bringan INTE vara så fina.

Vi testade några små skutt idag, det var ganska jobbigt, lite läskigt och SVÅRT. Hade en bom på den lägsta höjden på en sockerbit, alltså kanske 20 cm, och han kom över utan att slå i en eller två gånger av 10.

Jag tycker lucern är bra eftersom det räknas som grovfoder och med det höet vi har kan jag inte ge så mycket, så lucern gör att det känns lite bättre...

Provade att lägga hacket direkt på boxgolvet under höet och då var det tydligen lite godare än att äta det ur en hink:grin:

Och till frukost får det bli betfor och mineraler tillsammans med höet som äts i hagen.

Har kollat återförsäljare på Green Power och den närmsta finns 5 mil bort så då får det bli en liten utflykt någon dag.

Elina: Vad fin han blivit och vad kul när man lägger på måttbandet och det verkligen hänt saker!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka