Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag räknar medvetet väldigt lågt, utan arbetstillägg, för att hitta en så bra balans som möjligt. Jag börjar hellre för lågt och arbetar mig uppåt än får en häst som ser ut som michellingubben igen.
Jag räknar på 370 kg mkt lättfödd häst, vilket ger tabellbehov 38 MJ och 240 g smb rp. Jag har alltså skrivit ner energibehovet ytterligare 10% medan proteinet är beräknat direkt på vikten (vikt*0,63). Inga tillägg.
Jag räknar alltså inte på svenska normer, utan på NRC.

*kl*

Nu är vi igång och motionerar massor.
Moa önskar förmodligen att hon är död. Och jag satsar på att köra våran konditionsrunda i alla fall 3 gånger i veckan:D Med lillskrutten på släp.
krning_81204532.jpg

och jag envisas med att svara dig, tycker också det är intressant

Min första tanke är att du antagligen jfr siffror från olika källor?
Att du tex har ett värde på proteinbehovet från ett ställe och sedan lysinbehovet på ett annat. Sedan är jag inte med på hur du får fram hur mkt lysin du ger?

NRC både och. Har fått från SpaderÄss här på forumet och dubbelkollat mot doktorander på skolan.

SmRp = 0,63 BW där BW är hästens kroppsvikt i kg. En häst som väger 500 kg har alltså proteinbehovet = 0,63 x 500 = 315 g enligt NRC.

Lysinbehovet är 8,6% av SmRp, dvs. för en 500 kg häst är lysinbehovet 0,086 x 315 = 27 g.

På vissa fodermedel finns det i innehållsförteckningen. På andra använder jag schablonvärden från SLU.

Åh, vad mysigt det ser ut!! :love:

Vad söt den lilla är! Jag är löjligt svag för skäckar:angel:

Är den verkligen såå lättfödd eller går den på sparlåga? Motionerar den? Vet att du tänkt igenom allt detta redan, men ibland kan man ju behöva ta ett steg tillbaka, gå tillbaka till basics och prova vad som händer. :laugh:

Tycker att när man väl börjar pilla i foderstaten och skära ner och skära ner och skära ner så ger man till slut i princip ingen mat alls och hästen går inte ner för det. Du måste kicka igång hästen tror jag!

Du har tex nästan exakt samma värden som jag (8,5 Mj, 40 g smrp), det är inga extremvärden. Jag har fodrat med 6 kg hö, 1 kg halm och 0,8 kg lucern utblandat med lite kli och linfrökaka (min egen kraftfoderblandning anpassad till vårt hö, gav 9,5 Mj och 132 g smrp) för att justera mineral och proteingivan. Hr fått mkt bra resultat på hullet, vi ligger en aning lågt i kvot, men det har jag struntat i för att få en trevlig foderstat som hästen är glad för. Till och med hovslagaren berömde min häst för hullet, trodde jag skulle svimma när han sa det!:p

Kanske är linförkakan bra för viktnedgången? Den innehåller ju en del bra fettsyror?

Jag tvivlar lite på att det är nödvändigt att hålla energiintaget så väldigt lågt. Översatt i "normala" hövärden är det fortfarande en ovanligt liten foderstat för en liten islandskorsning. Vill du ändå hålla ner intaget så mkt skulle jag prova ge 3 kg hö, 1 kg halm, 0.3 kg linförkaka och ½ kg lucern till exempel. 39 Mj, 256 g smrp, 3.8 kg ts. Ett förslag från mig:) Sedan rida/motionera väldigt omväxlande, absolut inte samma sväng varje dag. :)

Sedan skulle jag trappa ner linfrökaka och lucern i takt med att gräset kommer.

Delvis KL
Jag gav nästan exakt samma som du tipsat om till min islänning på 300 kg. Jag hade lite annorlunda hövärden, och gav ingen linfrökaka, men annars är det samma som jag gav hela vintern.
34 Mj hamnade min foderstat på.

Iofs har min ridits regelbundet och ganska ordentligt hela vintern också. Figgen har väl varit mer eller mindre i vila?

Men nu när han ska börja tränas ordentligt kanske det kan vara bra att ta ett steg tillbaka och ge en mer normal foderstat så att det inte blir bakslag nu när han väl börjat gå ner i vikt. Jag menar om han skulle slå om till svält igen pga träning i kombination med lite mat.
Nu har du väl iofs gett mer det sista, ett tag låg du väl under 30?

håller med dig om att det är lite konstigt om det inte är så att du tex har smältbart protein på höet och räknar på annat lysinvärde för det. Men vad blir det om båda proteinvärdena står på förpackningen? Blir då lysinet mindre än 8,6%?

Fråga från en okunnig...
Vad är lysinet viktigt för?

proteiner är uppbyggda av ett antal aminosyror som kan kombineras i olika ordningsföljd, ungefär som när du trär pälhalsband. Pärlorna är aminosyrorna och hela halsbandet är proteinet. Pärlornas ordningsföljd bestämmer vilket protein det blir. Vi har massor av olika proteiner i kroppen. När hästen äter proteiner bryts de ner till aminosyror och sedan sätts de ihop igen till nya proteiner inuti kroppen. Hästen kan tillverka en del aminosyror själv men inte alla, ca tio st måste den få i sig med fodret. Den har ett visst behov av var och en av dessa. Lysin är en av dem och den som "tar slut" fortast i fodret. Man säger att den är den första begränsande aminosyran.
Om en häst får i sig för lite lysin (eller ngn av de andra) så kan den inte använda de övriga aminosyrorna som den får mer av än lysinet. Den kommer att bryta ner dem och sedan ev få proteinbrist. (Om du har ett bestämt mönster till ett pärlhalsband som måste vara på ett visst sätt så kan du inte göra det klart om det fattas en pärla då får du slänga resten)

hmm ganska svårt att förklara

Den vuxna hästens behov är 8,6% av smb rp oavsett vad fodret innehåller.
Schablonvärdet av lysin i tex hö och lucern är ca 4-5 % av råproteinet. Här inser jag nu att jag missat ett värde i min egen foderstat på ett av lucernmärkena jag räknar på, ska korrigera och se om det blir någon skillnad.

Heidi:
Jag har gett linfrökaka och lucern hela vintern fram till januari. Det var inte förrän allt hö togs bort som han började gå ner i vikt. Så fort han började gå ner i vikt fick han fång och har sedan dess inte arbetat. Innan dess tränade vi ganska mycket, mellan 7-11 h/vecka.
Vad som utlöste fånganfallet eller varför han går ner så oroväckande snabbt nu vet jag inte.
Jag hade en teori om att det var just höet som orsakade det, så jag har bytt ut halm mot hö och hoppas att han ska plana ut lite. Än så länge bara fortsätter han att tunna ur. Jag vill inte heller avbryta det för abrupt, som sagt har han ett par kilo kvar som ska bort.
Foderstaten har haft i princip samma näringsvärden hela vintern.

Förra vintern låg han på över 50 MJ utan att gå upp, men han gick ju inte ner heller. Jag vill inte riskera att han går upp igen. Tidigare år har jag haft honom runt 36-38 MJ och där någonstans har viktnedgång avstannat och han börjar bli plufsig igen, trots motion.

Schablonvärdet av lysin i tex hö och lucern är ca 4-5 % av råproteinet. Här inser jag nu att jag missat ett värde i min egen foderstat på ett av lucernmärkena jag räknar på, ska korrigera och se om det blir någon skillnad.

Alla siffror är ju bara uppskattningar. Det kan ju dessutom knappast vara så att lysinbehovet alltid är 8,6% av smb rp oavsett vilket foder det är frågan om. Olika fodermedel har ju olika lysinhalt så det är matematiskt omöjligt. Detsamma gäller nästa siffra eftersom smältbarheten också kan vara olikia beroende på fiberhalt bla. Men där skriver du ju också att det är ett schablonvärde.

Men fodermedel har ingenting med behov att göra. Jag menar, man behöver en viss mängd näringsämnen oavsett om de kommer från grönsaker eller piller.

Att 4-5% av råproteinet i ett hö är lysin är däremot bara en uppskattning och är på inget sätt kopplat till vem som äter av höet.

Men fodermedel har ingenting med behov att göra. Jag menar, man behöver en viss mängd näringsämnen oavsett om de kommer från grönsaker eller piller.

Att 4-5% av råproteinet i ett hö är lysin är däremot bara en uppskattning och är på inget sätt kopplat till vem som äter av höet.

jag skrev nog otydligt...
Oj ser nu att jag läste fel ursäkta. jag förstår inte vad du menar med

om du menar att lysinbehovet är lika mkt som 8,6 % av smb rp så förstår jag inte alls hur det kan stämma med anledning av vad jag skrev innan.

Det med 4,5 % blir två uppskattningar dels hur mkt av råproteinet som är smältbart, det kan ju skilja ganska mkt i olika skördar och dels på hur stor andel lysin som olika vallblandningar har, kanske inte lika stor skillnad.

Heidi:
Jag har gett linfrökaka och lucern hela vintern fram till januari. Det var inte förrän allt hö togs bort som han började gå ner i vikt. Så fort han började gå ner i vikt fick han fång och har sedan dess inte arbetat. Innan dess tränade vi ganska mycket, mellan 7-11 h/vecka.
Vad som utlöste fånganfallet eller varför han går ner så oroväckande snabbt nu vet jag inte.
Jag hade en teori om att det var just höet som orsakade det, så jag har bytt ut halm mot hö och hoppas att han ska plana ut lite. Än så länge bara fortsätter han att tunna ur. Jag vill inte heller avbryta det för abrupt, som sagt har han ett par kilo kvar som ska bort.
Foderstaten har haft i princip samma näringsvärden hela vintern.

Förra vintern låg han på över 50 MJ utan att gå upp, men han gick ju inte ner heller. Jag vill inte riskera att han går upp igen. Tidigare år har jag haft honom runt 36-38 MJ och där någonstans har viktnedgång avstannat och han börjar bli plufsig igen, trots motion.

Okej, förstår att det inte blir mkt motion med fången. :( Och då åker ju förbränningen ner i botten också, ännu svårare att banta.

Hmm, jag tror inte jag förstår hur du menar..

Formeln för en vuxen hästs lysinbehov är (bw*0,63)*0,086 där bw = kroppsvikt. Dvs hästens behov av protein är 0,63 gånger kroppsvikt, varav 8,6% bör utgöras av lysin.

Det är ju som alla andra behov, de är oberoende av fodermedlen.
Smältbarheten däremot är en helt annat fråga.

KL*

Stella är hemma! Det är så skönt att veta att hon står borta i stallet nu!

Hon var helt totalt tokgalen och rabiat när jag skulle hämta henne.
Hon exploderade när jag plockade ut henne ur stallet, travade hela vägen till transporten och sprang även lite på bakbenen.

Hon har även en väldans charmig rakning - nej inte klippning - rakning över halva buken som sträcker sig upp mot höftbenen.

Snyggt.

Eller inte.

Sen hade hon bara magrat av lite, hon ser ganska perfekt ut i hullet nu.

Men hon ska sättas igång för att ridas med det samma enligt veterinärerna, vilket känns både bra och dåligt.
Om hon ska vara såhär vild så får jag se om jag kan sitta kvar.

Stella-20.jpg

:love:

Imorgon så ska boxen tömmas på spån och fyllas på med halm.
(Tillsvidare äter hon ur hönät, inte uppskattat... det tar två och en halv timma att äta ett kg hö. :rofl:) Kanske ska fortsätta med hönät? :idea:

Stella har fått "specialtillstånd" av ägaren till stallet och stallchefen för att få stå på halm, väldigt snällt av dem.

Får se om hon tänker vräka i sig halm, men det tror jag inte. Hon får ju runt 3 kg halm nu och om hon får mer än det så lämnar hon kvar tills nästa dag.
Men om hon bestämmer sig för att vräka i sig får jag kanske minska lite på det hö hon får.

Men tror ni inte att hon var sådär lite otacksam som vanligt när hon kom hem? :D

Jag har köpt en snordyr ny snygg vattenhink till henne.

Stellas reaktion, "AAAAAAAAAAAAAAAH :eek: Vaaad är det däääär :eek: Den är gröööön. :eek:"

Så hon får fint dricka ur sin gamla fula svarta hink. Fast den gröna får hänga kvar inne i boxen i alla fall.

KL*

Stella är hemma! Det är så skönt att veta att hon står borta i stallet nu!

Åh, vad skönt att höra!!

Men tror ni inte att hon var sådär lite otacksam som vanligt när hon kom hem? :D

Jag har köpt en snordyr ny snygg vattenhink till henne.

Stellas reaktion, "AAAAAAAAAAAAAAAH :eek: Vaaad är det däääär :eek: Den är gröööön. :eek:"

Så hon får fint dricka ur sin gamla fula svarta hink. Fast den gröna får hänga kvar inne i boxen i alla fall.

:rofl::rofl::rofl: SÅ typiskt hästar. Man kan ju inte annat än att skratta åt dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka