Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Sötnos :love: Ser riktigt fin ut :)

Tack så mycket!

Han sträckte upp sig riktigt fint idag när vi tränade, jag hoppas att jag ska få lite flotta bilder nu när det snart kommer en ny kompis till stallet. Då brukar de ju kunna dra in magen och visa upp sig rätt ordentligt! :D

Hittade två bilder, en läskig förebild och en efterbild. (Vågar inte ens lägga in bilderna från när hon var som tjockast.)

Vad säger ni? Ferrari vs. Bubbla?

Stellamage3.jpg

mage.jpg

Vilken skillnad!
Superfin häst förresten :)

Här går det rätt bra tror jag. Ska skicka in analys imorn och hoppas på lågt MJ.
Saaga är piggare och gladare än någonsin, träningen går tom bättre än vad jag trodde att den skulle göra (tränar natural horsemanship).
Enligt hovis kan jag absolut börja rida henne nu, men jag tror att jag väntar någon vecka eller så iaf.
Slänger in en liten fråga bara; tror ni att jag är för tung för henne? Väger 46 kg. Hon är ca 130 cm och rätt kraftig.

Tack så mycket. :)

Blev dock lite förnärmad igår. Sa till några i stallet att Stella fått svälta och jag oroade mig att hon skulle vara smal.
Fick då höra "Äh, hon har ju mycket kvar att ta av..."

Kul!

:p

Här är min heffa, 22 år gammal och tjock och glad :D

Så vi har en del vikt att rida bort..

Tack så mycket. :)

Blev dock lite förnärmad igår. Sa till några i stallet att Stella fått svälta och jag oroade mig att hon skulle vara smal.
Fick då höra "Äh, hon har ju mycket kvar att ta av..."

Kul!

:p

Usch, det är alltid så jobbigt att få höra såna komentarer.
Tycker hon ser jättefin ut i hullet.
Då skulle de bara se min Saaga :o

Fått ett litet samtal rörande min älskade Stella, de hittar inget på UL eller gastroskopin. Både bra och dåligt, vore ju trevligt att få veta vad som är fel på henne.
Tarmbiopsin tar det två veckor innan vi får svar.

Imorgon får jag hämta hem henne!
Det man tror nu är att hon äter spån och får ont i magen. Pratade med stallchefen idag, kommer ev. att kunna ställa henne på halm.
Tillsvidare så ska hon få allt grovfoder i dubbla hönät.

kl

Tänkte uppdatera lite om hur det går för oss. Tyvärr har grabben ont i ryggen nu så vi får hålla oss till tömkörning och promenader vilket dödar mina knän och höfter :crazy: Idag har vi i alla fall varit ut och trampat runt i skogen :) Han ska ju helt klart gå ner mer, men vi kämpar på så gott vi kan!

Slänger in en liten fråga bara; tror ni att jag är för tung för henne? Väger 46 kg. Hon är ca 130 cm och rätt kraftig.

Nej, det tror jag inte.
Min islänning som du sett här i tråden är bara 128, och jag väger ca 48-50. Inga som helst problem.

Har för mig att det såg fint ut på bilden du la upp innan.

Hrm hrm, inte fet? En hemskare bild från samma tillfälle.

magestall.jpg

Jag sa faktiskt inte fet. Alltså inte så fet som somliga andra *harkel, känner mig träffad, harkel* i den här tråden.

Klart att hon hade en hel del övervikt, men jag har sett värre. Jag tycker att min var fet när han var så fetast, men han är ingenting jämfört med en annan häst som stod i gamla stallet. Han bantades ordentligt (inte tillräckligt, men bättre än på flera år) när han fick fång, men sist jag såg honom så hade han tyvärr gått upp massor igen. Jämfört med honom är Stellas övervikt inte mycket att hänga i granen.

Det ska nog inte vara någon fara! Min ponny är 138 cm (visserligen fjordkorsning och väldigt viktbärande) och kan utan problem bära mig länge länge och jag väger 64 kg. Dessutom kan min pojkvän rida på honom, även om pojkvännen inte kan sitta på så länge utan att få ont i rumpen, och han väger strax under 90 kg.
Så oroa dej inte för det.

KL
Funderar på hur jag ska göra. Sojan är snart slut, ca 3-4 kg kvar. Är det någon mening med att köpa en ny säck nu när gräset snart kommer upp och allt kraftfoder försvinner? På samma gång känns det inte bra att han ska stå utan protein nu när han är igång igen.. Han har ju fallit ur rätt ordentligt på sista tiden! Jag har ju egentligen en hel del betänkligheter mot soja, vill inte gärna ge det pga miljöskäl.
Höet har dåliga värden, 8,6 MJ och 39 g smb rp, så det är inte aktuellt att öka den givan. Som det är nu äter häst 0,5 kg soja per dag, och det täcker ändå inte helt vad han skulle behöva..
Andra alternativ än soja? Något med högt proteininnehåll och så lite energi som möjligt.
Hur är potatisprotein till den här typen av häst?

Nästa gång jag ska skaffa djur blir det något enklare än lättfödd ponny.. En dammråtta!

Här är min heffa, 22 år gammal och tjock och glad :D

Så vi har en del vikt att rida bort..

Tycker också att ryggen ser väldigt kort ut. Det kanske bara är en knasig vinkel?
Jättefin annars :)

Har funderat på det, men det blir lite väl mycket energi i foderstaten då. Även om jag tycker vi börjar hamna på en bra vikt är det långt ifrån perfekt. Det i kombination med att gräset är på väg..

Ju mer jag funderar på det ju hellre plockar jag bort allt utom hö/halm och ser vad som händer.. Fast på samma gång vill jag ju att träningen ska ge något.
Hmm, hmm.. Får väl ta ett varv till mataffären och se vad de har hemma. Hittar jag något bra får jag försöka frakta det till stallet.

Funderar vidare
Det här med lysin (jag vet, jag har hakat upp mig på det!). Man brukar ju säga att om proteinbehovet är uppfyllt för en vuxen häst är lysinbehovet uppfyllt.
Men nu när jag sitter och räknar får jag upp ca 280 g smb rp (jmfr behov ca 240 g) och lysin 16 g (jmfr behov 20 g). Det är på lucern+hö, schablonvärden på lysin.
Likadant med soja, jag kan med råge täcka upp proteinbehovet men det saknas lysin.
Då är lysinbehovet beräknat på en målvikt som jag inte har en aning om är korrekt eller ej, dvs siffrorna jag räknar mot är förmodligen inte det förväntade behovet.

Antingen har jag gjort ett jättemisstag någonstans, eller så saknas lysin oftare än jag tror.

Vad har du räknat proteinbehovet på?
Jag tycker det låter lågt. Min lillplutt på 300 kg (det är vad jag har räknat på iaf) hamnar på ungefär de siffrorna. 240 utan tillägg för arbete och 270 med arbete (20 min skritt och 10 min trav/galopp).

Din är ju ändå lite större än min, borde väl väga närmare 400?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka