Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

bild0293_80847888.jpg

bild0292_80847767.jpg

Det går inget bra :( Hon har fått större fettdepåer på bogen!
Nu är min lucern slut, skulle vilja strunta i att köpa nytt utan bara använda mig av hö och sojan. Tror ni det går?
8,2 MJ och 27 SMRP är hövärdet. Kan man fixa det på något vettigt sätt? Hur mycket soja vågar man fodra en shettis med?

8,2 MJ och 27 SMRP är hövärdet. Kan man fixa det på något vettigt sätt? Hur mycket soja vågar man fodra en shettis med?

Nu tycker jag att lusern är ett jättebra foder!
Men det är svårt om man har så låg kvot på höet som du har.

Soja kan du ge 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle. Jag vet inte vad en shettis väger precis. Men det går säkert.

Jag tycker också lucern är ett väldigt bra foder.
Grejen är bara att jag har en hel säck med soja att göra åt...

Så om jag ger 100 g morgon, middag och kväll funkar det att ge 300 g soja /dag?

Jag har en lättfödd new forest ponny som jag tror väger ca 350 kg.
Hon får en kvot på ca 8. Jag har slutat att väga halmen så jag vet inte exakt. Hon vägde 460 kg när hon hade fång.

Godi vägde en bit över 400 kg (ca 440 när han var som fetast enligt måttband, hur pålitligt det nu är, men det har stämt hyfsat annars).

Jag kan få till en kvot på 8.3 om jag lägger till lite proteinpellets. Då blir det 40.6 MJ, vilket inte känns så farligt ändå. Då får han 336 g smb rp. Det borde väl vara tillräckligt?

Ska jag köpa det?

Om jag bara ger hö och lusern får han samma energi (40.4) men 270 g smb rp istället. Kvot ca 6.7

Nu vet jag inte riktigt vad proteinpellets är för ngt.
Men jag hade nog gjort det dvs ökat proteinet om jag tycker att det behövs. Nu äter han kanske en del gräs snart förstås. Det lär ju innehålla en hel del protein. Mina hästar går i stora beteshagar året runt (de som kan göra det). Här hos oss börjar gräset växa nu. Till en sådan häst hade jag nog inte ändrat ngt bara för ett par, tre veckor. Men jag bor långt ner i södra Sverige.

*KL*

Hur har det gått för Stella?

Övrigt: Här har vi en plus och en minus.

Lillen 'mätte in' på 425 kilo den 25:e. Den 8:e mätte han in på 445 kg, och vägde då 456 kg på våg. Så ganska fin 'måttbandsnedgång'. Dock, jag hjulade lite av lycka (mentalt) när jag såg bandavläsningen, men av diverese anledningar går de sen en vecka i liten hage, så de rör sig typ.. inte. Så jag tror dessvärre vi är tillbaka 'uppåt' snart igen pga det.

Emil däremot mätte in på 286 kilo den 25:e, vilket är plus sen senaste mätningen. Begriper inte riktigt varför om jag ska vara ärlig, men.. litet minus där som sagt..

*KL*
Det går inget bra :( Hon har fått större fettdepåer på bogen!
Nu är min lucern slut, skulle vilja strunta i att köpa nytt utan bara använda mig av hö och sojan. Tror ni det går?

Lusern är inte ett lämpligt foder att ge till en insulinresistent häst och din häst ser ut att vara IR. Lusern innehåller visserligen NORMALT inte några större mängder socker och stärkelse, men KAN innehålla en hög halt stärkelse (5 - 6% är inte ovanligt) eftersom energi lagras som stärkelse (till skillnad från våra grässorter som lagrar energi som fruktan). Socker- och stärkelsehalterna i lusern beror mycket på under vilka väderleksförhållanden som det skördades. Dessutom tillsätts ofta melass i fodret. Eftersom det inte finns någon analys av socker och stärkelse för det lusern som du kan köpa så vet du inte hur mycket socker och stärkelse det innehåller. Ger man stora mängder lusern bör man analysera fodret.

Sen är det inte bara procenthalten socker och stärkelse i fodret som har betydelse. Mängden foder som man ger påverkar naturligtvis den totala mängden socker/stärkelse i foderstaten. Jämför du t.ex. proteininnehållet i K****s Lusern och Protein så är SmRp = 105 g/kg för Lusern och SmRp = 330 g/kg för Protein. Du måste alltså ge mer än tre gånger så mycket Lusern som Protein för att tillgodose ett visst proteinbehov. Även om stärkelsehalten i Lusern och Protein skulle vara densamma blir den totala stärkelsemängden i foderstaten tre gånger högre om du använder lusern.

Jämför du lusern och rent potatisprotein så innehåller rent potatisprotein ca. 6,5 gånger mer smältbart råprotein.

Sockret i lusern består dessutom till största delen av glukos (ca. 75%) vilket är den ”farliga” sockerarten eftersom den ger upphov till en insulinkick. Våra grässorter har en mycket lägre andel glukos av den totala mängden socker. Även om sockerhalten i ditt hö är högre än i lusern kan den ändå vara mindre farlig eftersom glukoshalten är lägre.

Jag skulle heller inte ge stora mängder soja. Det finns många negativa effekter med sojamjöl.

Oj det har jag totalt missat! Moa har fått 1 kg lucern/dag hela vintern...

Vad skulle man ge för proteinrikt foder istället då, som har massa protein och typ 0 energi?

Jag funderar på om jag ska sänka hennes MJ behov till 25 MJ. Kan det bli för lite Mj någongång när man har en fet häst?

Jag har ordnat det med sommarbete iaf. Mina små ska gå i en skogshage. Det kommer finnas pytte lite gräs att gnaga på, träd och blåbärsris typ :p Frågan är bara hur man ska fodra utifrån det? Ska man fortsätta med extra proetin till hötussen som jag antar jag måste fodra med.

Moa kommer nog att ha svårt att gå ner i vikt nu ändå medan min andra lilla som ska gå med henne kommer rasa, vad ska man ge honom extra? Han är en tjockis nu med så han ska inte få något direkt förrän han gått ner några kilo, men sen?

Jag funderar på om jag ska sänka hennes MJ behov till 25 MJ. Kan det bli för lite Mj någongång när man har en fet häst?

Ja, teoretiskt kan man det. Det krävs en viss mängd MJ för att kroppen ska fungera, muskler ska upprätthållas, immunförsvar fungera osv. Dvs grundbehovet för att hästen ska kunna må bra samt stå och gå.

Det är i normalfallet dock ingen större risk att ens vara i närheten av det sålänge hästen är tjock/överviktig, såtillvida den är frisk i övrigt (och inte te x är fet pga någon grav metabolisk sjukdom eller liknande)

25 MJ är ingen som helst risk på en shettis dock, alldeles oavsett. Så du kan utan minsta problem hälsomässigt dra ner till 25 MJ. E får för övrigt 28,5 MJ, vilket på intet vis är smältkost, och om han inte sätter igång vikdnedgången igen så kommer jag dra ner det mer. E är stor shettis (hemmamätt till 107 cm ungefär)

Mest protein och minst MJ får du från soja, går inte att komma ifrån. Sen är det för- och nackdelar med allt. Lucern har en rad fördelar, och några nackdelar. Soja har en rad fördelar, och några nackdelar. Krafft Protein har fördelar och nackdelar - osv.

Jag skulle välja KP i sista hand dock, det har ett stärkelseinnehåll på 10%. Och innehåller både soja och lucern. Soja är huvudingrediens. På ingredienslistan hittas också tillsatt fruktos, melasserad betfor, melass samt havre..

Innehåll krafft protein:

Soja extraherad och rostad
Vetekli
Kli av skalad havre
Lusern
Havre (högfettshavre)
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Koksalt
Sojaolja (av livsmedelskvalité)
Betmelass
Vete
Fruktos

Senast ändrad:

Nu vet jag inte riktigt vad proteinpellets är för ngt.
Men jag hade nog gjort det dvs ökat proteinet om jag tycker att det behövs. Nu äter han kanske en del gräs snart förstås. Det lär ju innehålla en hel del protein. Mina hästar går i stora beteshagar året runt (de som kan göra det). Här hos oss börjar gräset växa nu. Till en sådan häst hade jag nog inte ändrat ngt bara för ett par, tre veckor. Men jag bor långt ner i södra Sverige.

Jag var väldigt otydlig. Krafft har ett pelleterat foder som heter krafft protein. Här hemma kallar vi det för proteinpellets:p

Jag bor i Halland och jag skulle gissa på att det börjar komma gräs ganska snart, här är barmark och en del gammalt gräs som de betar på nu. Därför känns det lite tveksamt om jag ska köpa något extra foder. För då kanske jag blir stående med en stor säck som knappt är använd. Å andra sidan så kanske jag kan använda det till hösten i så fall. Tror det är vitamingaranti i ett år.

Frågan är om det är någon idé att börja med nytt foder nu när gräset snart kommer. För gräs är väl ganska bra proteinvärde på? :confused:

Vad gullig du är som undrar!

Idag fick jag en ny update på Stella, hon mår bra och är hungrig, men ska nu få svälta igen.

Jag valde att låta henne stå kvar så att de kan göra en gastroskopi imorgon.
Idag så ska de göra UL på magen och ta en tarmbiopsi.

På onsdag får jag nog hämta hem henne.

Intressant! Vad skulle du rekommendera för proteintillskott till en IR häst?

KL
Jag tror jag ska avbryta bantningen nu. Han har inte kommit ner på idealvikt än, men han ser riktigt trevlig ut! Tror jag ska lägga upp en normal underhållsfoderstat och nöja mej med att motionera. Ska ju börja tävla i år så vi kommer träna hårdare än tidigare. Dessutom tränar jag ganska mycket när jag väl kommer igång (just nu är vi ju i uppstartsfas, så det är ganska slappt.).
Ponny har kutat runt som tokig i hagen de senaste dagarna så han har fått en nästan sporthästlik buklinje! Riktigt tjusig :p
Bilder kommer senare i veckan.

kul att din ponny mår bra

KL
Lusern rekommenderas ofta till IRhästar och fånghästar eftersom det har låg socker och stärkelsehalt.
Baljväxter lagrar mest stärkelse på sensommaren/hösten.

KL

Tänkte tagit nya bilder idag, men det blev inte av.
Så jag slänger upp en från förra veckan.

Jag tycker inte han ser så smal ut på bild som han gör i verkligheten, och framförallt så KÄNNS han otroligt bra nu.

Hans kuddar på rumpan har försvunnit nu också.
Jag hoppas att han ska ta form ordentligt när han får lite bättre muskler.:)

30683318.jpg
OBS: Förstora bilden, han ser helt hoptryckt ut på den lilla. :p

Senast ändrad:

Åh, bilder!!!

Hoppas att det ska gå bra när ni kommer igång ordentligt med träningen! :)

Titta, vilken skillnad. Men, brukar han stå så med bakbenen, eller är det en enstaka ögonblicksbild bara? Tänkte på det mest för han väl hade ngn form av känning i framhovarna, och det ser lite ut som han tagit in bak för att ta mer vikt på bak? Samtidigt vet jag hur L kan se ut som ögonblicksbilder. Har en där han ser helt kajko ut, snedställd åt ena hållet med fram och åt andra hållet med bak typ (alltså BF pekar snett åt ena hållet, BB pekar snett åt andra hållet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka