Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Mätte med viktbandet och det visade hela 360 kg :crazy: Hennes normalvikt ligger på ca 275 kg, så vi har en del att jobba med.

Bilder från idag: http://www.pixbox.se/alb_show_id1172218_page0.html
(Ursäkta för dålig bildkvalitet, bilderna är tagna med en dålig mobilkamera)

Senast ändrad av en moderator:

Då provar jag lägga henne på 60 MJ och så ska jag försöka låta bli att titta så noga :angel:

Förresten, det här med proteinfodermedel - 100 g/100 kg häst/utfodringstillfälle.
Gäller det ex. 400g soja/utfodringstillfälle eller gäller det 400g Smrp från soja/utfodringstillfälle?
Om man fodrar med lusern? 400g lusern eller 400g Smrp från lusern?
Och Krafft Protein likaså?

:confused:

Mätte med viktbandet och det visade hela 360 kg :crazy: Hennes normalvikt ligger på ca 275 kg, så vi har en del att jobba med.

Bilder från idag: http://www.pixbox.se/alb_show_id1172218_page0.html
(Ursäkta för dålig bildkvalitet, bilderna är tagna med en dålig mobilkamera)

Tar tacksamt emot komentarer och tips om hur jag ska träna bort allt överflödigt. (Just nu kör vi på ca en timmes skritt- och trav promenad 5-6 dagar i veckan)
Har märkt att jag har gått och blivit rejält hemmablind..

Senast ändrad av en moderator:

Det gäller max 400 g soja/utfodringstillfälle, om det är en 400 kgs häst alltså. Det är en maxgräns på alla proteinkoncentrat, den är satt utefter hur mycket hästen får på en gång och - viktigt - i vilken form. Soja är väldigt rent och koncentrerat. Krafft Protein har ingen angiven maxgiva på samma sätt som soja har, på samma sätt som det finns en maxgiva för spannmål, men inte generellt angiven för musli - helt enkelt för att KP/muslin är 'utspädd' och man inte når samma koncentrationer lika lätt att det behövs en klar och tydlig maxgiva.

Krafft protein innehåller följande:

Soja extraherad och rostad
Vetekli
Kli av skalad havre
Lusern
Havre (högfettshavre)
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Koksalt
Sojaolja (av livsmedelskvalité)
Betmelass
Vete
Fruktos

Dvs, det är betydligt mer koncentrerat med 100 gr soja än 100 gram krafft protein. Om man däremot skulle jämföra ren soja med säg ren potatisprotein skulle det bli mer likartat, men fortfarande spelar typen av protein in för var maxgivan är.

Aha. Nu är jag med :) Jo jag räknade på en 400 kgs häst. Tack!

Jag funderade till unghästen, hur jag skulle kunna ge mest protein vid bara ett utfodringstillfälle. Är det KP eller dyligt man ska ge då?

Senast ändrad:

Sådär fet var min lille skrutt också när vi började.

En sak som jag funderade på, vad menar du med att du ger begränsad fri tillgång med noga uträknad foderstat?

För mig är begränsad fri tillgång samma som fri tillgång, fast man lägger det i hönät eller på annat sätt gör det svårare för hästen att äta fort och mycket åt gången. Men det ska ändå finnas så mycket att det inte tar slut. Och för mig verkar det helt otroligt och omöjligt att kunna ge så mycket till en bantande häst, med noga uträknad foderstat.
För det första så vet man ju inte hur mycket hästen äter, men även om man vet det så har jag svårt att se att man kan få till rätt mängd mat och ändå få det att räcka hela dygnet.

Din häst är ju i ungefär samma storlek som min. Jag tror att min är ganska normalfödd, lite åt det lättfödda hållet såklart, men inget extremfall. Och min har klarat bra att gå ner lugnt och fint på en foderstat på ca. 34 MJ.
Alltså borde din också ligga nånstans runt 30.
Hur gör du för att få till begränsad fri tillgång på den mängden MJ? Har du världens bästa grovfoder? Eller har du någon magisk lösning att dela med dig av, så vore jag mer än tacksam.

I övrigt så har jag inte så mycket att tillägga. Otroligt söt liten häst! Fortsätt med motionen, tycker du har lagt upp det bra. Det är viktigt att de får röra på sig lite varje dag de små tjockisarna.
Har du några frågor så är det bara att slänga ut dem. Jag har frågat femhundrasjuttioelva dumma frågor och fått fantastiskt bra svar på dem här! :)

Välkommen till tråden!

KL

Hittad en informativ film med bantningstips för häst, det mesta är ju självklart men var iaf nytt för mig om hur man kan avgränsa hagen för att främja viktnedgång:

http://www.worldhorsewelfare.org/information/latest-news?view=show&content_id=3501

Den där filmen har legat uppe i någon av de gamla bantningstrådarna! Jag tyckte de var väldigt pedagogiska, speciellt gillade jag den där de visade hur man mäter fettet på hästen. Fatscore eller vad det heter. Jag ska se om jag hittar den där någonstans, för den skulle jag vilja se igen!:)

En sak som jag funderade på, vad menar du med att du ger begränsad fri tillgång med noga uträknad foderstat?

Hon får i ett hönät med maskor som är 4x4 cm.

För mig är begränsad fri tillgång samma som fri tillgång, fast man lägger det i hönät eller på annat sätt gör det svårare för hästen att äta fort och mycket åt gången. Men det ska ändå finnas så mycket att det inte tar slut. Och för mig verkar det helt otroligt och omöjligt att kunna ge så mycket till en bantande häst, med noga uträknad foderstat.
För det första så vet man ju inte hur mycket hästen äter, men även om man vet det så har jag svårt att se att man kan få till rätt mängd mat och ändå få det att räcka hela dygnet.

Väger man innan och efter man hänger ut nätet så vet man hur mkt hon äter per dygn. Hästarna äter inte av varandras nät.
Hon äter verkligen inte mycket, några kilo per dygn bara (hon har gått ned en hel del sedan vi började med näten). Ska också tillägga att hon verkligen inte står och äter hela dygnet.
Nu har vi bytt hö, ska skicka in en analys så snart jag kan. Det höet vi hade innan var i stort sett omöjligt att få ihop en lämplig foderstat med + att den hygieniska kvaliteten inte var den bästa om man säger så. Men jag fick iaf ihop en foderstat som funkade om man räknar med "norbalbehov".

Din häst är ju i ungefär samma storlek som min. Jag tror att min är ganska normalfödd, lite åt det lättfödda hållet såklart, men inget extremfall. Och min har klarat bra att gå ner lugnt och fint på en foderstat på ca. 34 MJ.
Alltså borde din också ligga nånstans runt 30.
Hur gör du för att få till begränsad fri tillgång på den mängden MJ? Har du världens bästa grovfoder? Eller har du någon magisk lösning att dela med dig av, så vore jag mer än tacksam.

Jag har en häst som är så långt ifrån glupsk man kan komma! Vi får se vad analysen visar sedan..

I övrigt så har jag inte så mycket att tillägga. Otroligt söt liten häst! Fortsätt med motionen, tycker du har lagt upp det bra. Det är viktigt att de får röra på sig lite varje dag de små tjockisarna.
Har du några frågor så är det bara att slänga ut dem. Jag har frågat femhundrasjuttioelva dumma frågor och fått fantastiskt bra svar på dem här! :)

Välkommen till tråden!

Tack :)

Väger man innan och efter man hänger ut nätet så vet man hur mkt hon äter per dygn. Hästarna äter inte av varandras nät.
Hon äter verkligen inte mycket, några kilo per dygn bara (hon har gått ned en hel del sedan vi började med näten). Ska också tillägga att hon verkligen inte står och äter hela dygnet.

. Men jag fick iaf ihop en foderstat som funkade om man räknar med "norbalbehov".

Haken är ju att de flesta tjockisarna har under normalbehov. Dvs det du har gett hitills har ju uppenbart blivit på tok för mycket.

Sen - ett par kilo hö är för lite TS för henne!

Men, du har ju sett det nu, och förhoppningsvis kommer det göra skillnad på hullet, och analys är kanonbra att börja med.

Haken är ju att de flesta tjockisarna har under normalbehov. Dvs det du har gett hitills har ju uppenbart blivit på tok för mycket.

Sen - ett par kilo hö är för lite TS för henne!

Men, du har ju sett det nu, och förhoppningsvis kommer det göra skillnad på hullet, och analys är kanonbra att börja med.

Ja, innan vi böjade med näten fick hon för mycket, det är jag medveten om.
Hon äter ca 4,5 kg hö och 0,5 kg halm per dygn (+lucern, lite sojamjöl och mineraler) och jag tvivlar på att det är för lite.
Analys har vi haft i evigheter, men nu har jag ingen analys på det nya höet
än. Ska skicka in när vi hämtar hö nästa gång.

4.5 kilo är rätt stor skillnad mot 'ett par' kilo. Men 4.5 kg hö + 0.5 kg halm är inte för lite, tvärtom det täcker TS med råge och finns plats att dra ner.

MJ-mässigt blir det däremot rätt mycket för ett lättfött russ, så risken finns just att du behöver dra ner mer, men du får ju se på sikt var behovet är. De är ju olika lättfödda, men håller hon hullet lågt och fint på det kan du iaf glädjas åt att hon inte är lättfödd =)

Min D-ponny går på motsvarande MJ, men det blir på tok för mycket dessvärre.

4.5 kilo är rätt stor skillnad mot 'ett par' kilo. Men 4.5 kg hö + 0.5 kg halm är inte för lite, tvärtom det täcker TS med råge och finns plats att dra ner.

MJ-mässigt blir det däremot rätt mycket för ett lättfött russ, så risken finns just att du behöver dra ner mer, men du får ju se på sikt var behovet är. De är ju olika lättfödda, men håller hon hullet lågt och fint på det kan du iaf glädjas åt att hon inte är lättfödd =)

Min D-ponny går på motsvarande MJ, men det blir på tok för mycket dessvärre.

Hon fick samma giva i somras (visserligen inte samma hö) och då var hon faktiskt riktigt fin i hullet. Nu är det ju kallt och det finns knappast någon mat i hagen, så jag vet inte om jag vågar dra ned mer.
Får se vad som händer, hon har ju bara varit i gång i ungefär 2
veckor. Händer ingenting på flera veckor trots motion så drar jag ner.
Men just nu känner jag att det är lite svårt eftersom jag inte har analys på höet, men som sagt så får vi vänta och se vad den visar..

Vår lycka var inte långvarig.

kl. 21.00 får jag ett samtal igår om att hon inte vill äta. Hon är helt apatisk och ligger som om hon vore död på sidan.
Trots veterinärhjälp så blir hon inte bra. :cry:

kl. 02.00 fick jag akut slänga fram släpet och åka till strömsholm med Stella. Jag tror nog aldrig att en resa gått långsammare.
Man hon är så extremt snäll. Klampade in i trailern och att hon inte slängde sig ner i transporten på vägen dit är ett under.

Pratade med veterinären för en ett tag sedan, men hon har inte blivit sämre än vad hon var när hon
kom in, tom lite piggare och hon har inte haft ont sedan hon fick medicin i natt.

Hon står på observation med dropp. Som det ser ut nu får hon komma hem tidigast
på måndag, troligast tisdag eller onsdag. Om hon fortsätter att bli bättre.

De hade inte heller fått svar på ett prov som de tog på bukvättskan, de ringer mig imorgon om det.

Hon har inte fått börja äta. Det som oroar är att en bit av, jag tror att det var tunntarmen, är svullen.

Vi har tur att vi har 120 000 kr i veterinärvård. Det hade bara kommit upp i 17 000 än så länge.

Jag fick väga henne, hon väger numera 469 kg. Hon har gått ner runt 10-15 kg sedan vi var inne i höstas.

Nej vad tråkigt. Håller tummar, tassar och hovar härifrån att hon blir bättre och får komma hem i början på nästa vecka!! Fina Stella.

Ja, det rasslar ju iväg otäckt fort, men än tror jag knappast du behöver oroa dig. Min D stod ju på Ultuna i 2 veckor. Första 1½ dygnet gick det åt över 25 000 kr, och du kan ju gissa paniken, det var knappt 60 000 kr kvar på försäkringen. Sluträkningen efter 2 veckor, i princip intensivvård hela tiden förutom några dagar, landade på ca 70 000 kr. IOfs vet jag de strök bort en hel del ur debiteringen där på slutet då de hade haft lite för dålig koll på kostnadsutvecklingen (de skulle säga till när det närmade sig 60. De missade det och vaknade när det var över 60, men fick då helt enkelt 'backa' räkningen till 60 000, sista dygnet gick det dock 10 000 kr till).

Så fort de slutar behöva stå på intensivvårdstillsyn (eller vad S-holm kallar det) osv så sjunker prislappen/dygn markant. 3 dygn när D hade magsår slutade på 16 000 kr. Och då gick det minst 12 000 kr första dygnet (då jouravgiften bara den drog 7000 kr pang poff när vi gick in genom dörren). Men han kom ju in med kolik då, stod på vak första natten med täta koller, ingen mer kolik dock. Sen gjorde de en gastroskopi dag 2 och sen bara hade de honom kvar för att vara säker på det gick åt rätt håll.

OBS att i båda mina exempel ska du tänka på att han fått Gastrogard, vilket bara medicinmässigt innebär 600 kr/dygn. Så på de där 2 v t ex så är 8400 kr av slutsumman för gastrogard.

Så, försök andas och inte noja över pengarna än. Sen förstår jag du är orolig, jag var LIVRÄDD de skulle ringa och vilja buköppna eller operera eller något annat väldigt dyrt när Disse stod där de där sista 2 v...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka