Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack för ditt svar, nu är jag betydligt lugnare när det gäller prislappen på det hela.

I de 17 000 som det är uppe i nu så inkluderades det allt dropp hon hitills fått, jouravgiften, blodprov, träckprov, sondning, provtagning på bukvätska, medicin osv.
Just nu så står hon bara över obeservation utan några direkt åtgärder.

Anledningen till att även om hon blir bra tills imorgon så vill de ha henne där över helgen så att hon kommer upp i full grovfodergiva innan hon plockas hem.

Mm, de brukar vilja se att det verkligen 'gett sig', vilket även jag iaf som hästägare tycker är skönt. Helre en dag extra än för liten.

När D kom in där när det gick över 25 K på 1½ dygn så var det jouravgift, akut blodstransfusion (ingen aning vad det kostade men knappast billigt), två olika dropp, han stod på isoleringen (säkert dyrare än vanlig avd?), och hade i princip konstant tillsyn i början. Dessutom gavs han både gastrogard och andapsin, samt rektalisering, bukpunktat, röntgen, ultraljud av buken, träckprovsanalys för att se efter blod och en herrans massa blodprover och analyser. Och en hel del jag glömt/förträngt.

Så, även om det skulle svaja lite under helgen, så värsta kostnaderna om det inte blir akut sämre igen har ni ju klarat av. Och det är lite miljöskadat, men det är i jämförelse ganska 'billigt' just när de 'bara' står på observation utan åtgärd. I jämförelse. (Även om givetvis prislappen kan skilja mellan klinik och klinik, men skulle tro det är hyfsat ungefär samma mellan S-holm och Ultuna, dvs inte superskillnad)

Och, förutom några dagar nu och då var Disse ju som sagt extremt resurskrävande även resten av tiden. Det togs fler bukpunktat, han behandlades hela tiden, det togs blodprover varje dag inkl massa extraprover nu och då, man ultraljudade buk/njurar/mjälte flera gånger, gick in med kamera i urinvägarna, gjorde en gastroskopi osv osv. Dessutom fick han kolikbehandlas flera ggr. Dvs, väldigt intensiv behandling och resurskrävande nästan 100% av tiden. Ändå landade slutnotan 'bara' på ca 70 000 kr för 2 sådana veckor. Och även om den var lite rabatterad, så ger det ju lite insikt om hur långt dina 120 000 kr ändå räcker. (Vi hade ju naggat försäkringen kraftigt redan innan och hade 'bara' 60 kvar dock)

*peppar*

Senast ändrad:

Jo självklart är det så, att de hellre ska vara kvar så att det är kompetent folk som sköter allt. Men du lugnar mig hemskt mycket i alla fall.
Tack så mycket. Du är bra klok du!

Har inte fått något samtal än, det betyder ju att hon inte är värre i alla fall.

Tack till alla er andra med, för era fina ord.

Hoppas att det gått över till idag.

Vet du om hon hade druckit?
Det är dilemmat när man har vattenkoppar.

Buköppning är min stora fasa.

Håller Tummen nu för Er:)

Under dagen hade hon druckit 20 liter ur vattenhink.
Jag fyllde på hinken vid 18.00 och åkte hem.

När jag kom vid 21.00 så var en tredjedel av hinken slut + de 3 kg halm hon fått vid 18.00.
Hon hade även ätit upp sin "sörja" som innehåller 3 dl soja och 5 liter vatten.

Tack axel för att du håller tummen för oss.

Hej! Vad gullig du är som undrar!

Hon är bättre nu, fick börja äta lite smått igår.

De hörde av sig igår om allt möjligt, Blodprover är ok, träckprov visar ingen bandmask, bukvätskan är ok. Inte svullen i tarmarna.
Man vet alltså inte vad som felas med henne. Man kan ev. göra gastroskopi och en kanske en biopsi på tarmen.

Tänderna är också kollade och åtgärdade, hon hade lite, lite hakar, vilket var väntat då det var ca. 9 månader sedan hon fick tänderna fixade.

Jag har inte hört något ifrån Strömsholm idag, vilket är bra. Då är hon bättre eller lika som förr.
Jag kommer nog att ringa imorgon och höra om de beslutat att göra gastroskopi och/eller biopsin.

Jag längtar mig dock sjuk efter henne.

Men igår fick jag en positiv uplevelse när jag fick höra om hur mycket summan var uppe i nu.
Lite mer än 19 000, vilket var mindre än vad jag hade räknat med.

Jag tänkte dock på en sak.

Undrar om hon kommer vara för smal när hon kommer hem, med tanke på att hon kommer att fått svälta ett tag nu. :crazy:
Utan mat sedan i onsdags, och lär inte få en större giva förens tidigast på måndag. Ska de göra en gastroskopi så skulle hon få svälta ännu mer.

Hela situationen är ju stressande för henne med, undersökningar hela tiden osv.

Jag kommer förhoppningsvis att få plocka hem henne på måndag, annars blir det tisdag eller onsdag.

För några år sedan blev hon extremt smal på en-två vecka, av att bara byta stall, med full fodergiva (8-10 kg hö + kraftfoder) så lite orolig är jag.
Även om hon är lättfödd så har hon tydligen lika lätt för att bli mager i vissa situationer.

Det är klart. Stella är ju så rar :love:

Skönt att hon verkar må bättre iaf! Konstigt bara om de inte hittar något fel. Men kanske gastroskopin eller biopsin visar något. Man vill ju gärna veta vad som är fel när ens älskling inte mår bra!

Det där med att de inte ringer om det är lika bra eller bättre, det är så jobbigt, man vill ju att de ska ringa hela tiden och rapportera hur de mår :p

Skönt att ni bara är upp i 19,000:- Då finns det ju pengar kvar om det hittar något vid ev gastroskopi eller biopsi! Det är inte roligt om pengarna inte räcker.

Det är nog mkt möjligt att hon går ner lite under den här tiden, med tanke på stress (behöva komma till nytt ställe m.m), smärta, och ovilja att äta :(

Men du får pussa lite extra på henne när hon kommer hem och göda på "tjockisen" lite ;)
Det är ju ändå en sån kort tid som hon "svälter", om hon nu börjar äta full grovfodergiva snart igen!

*peppar lite :)*

Hon är lite lurig min älskade häst. De sa veterinärerna själva. För det som man hittade när vi kom in var att
hon var lite svullen i tarmen och hade lite gaser + att hon var lite förstoppad.

Men hästarna brukar inte reagera med sådan stor smärta för det som veterinärerna hittade.
Hon hade ju så ont att hon hade helt gett upp, låg helt utslagen på sidan med munnen öppen.
Tillslut så slängde hon ju ner sig på rygg, fick dra loss henne ur boxen.

Åh vad jobbigt :( Det måste ha varit jättejobbigt att se henne så dålig :(

Hoppas verkligen de hittar något som är fel så man kan hjälpa henne i framtiden.

Idag höjde jag maten.
Nu är han precis så smal som jag vill ha honom, fast han behöver mer muskler. En i stallet sa också att jag ska nog sluta banta nu så han inte blir för smal.
Nu är fettkuddarna på rumpan borta och man känner revbenen väldigt lätt.

Så nu ska jag göra tillägg för arbete i foderstaten och hoppas att han håller sig i hull. Vill ju inte att han ska gå upp igen, men samtidigt så vill jag inte ha honom för smal heller. Speciellt som han är lite till åren så är det ju inte bra att han blir för tunn heller.

Känns som att det är en mycket större utmaning att hålla kvar lagom hull än att få bort övervikt. Några tips i hur man ska tänka?
Är det bra att börja med at göra tillägg för arbete?
Nu har han fått strax under behov i MJ. Han har fått ca 32-34, och behov är ca 36, utan tillägg för arbete.

Hur hade ni gjort?

Det var för sent att ändra, så jag får göra ett litet tillägg.
Behoven för en häst i normalhull är ca 40 MJ. Om man gör ett litet tillägg för arbete (20 min skritt och 10 min trav/galopp per dag) så hamnar behovet på 45 MJ.

Tror ni att det är för mycket att lägga sig på 40 MJ? Jag behöver komma upp i så mycket för att få tillräckligt protein enligt tillägg för arbete. Det är ju inget stort tillägg, så det känns som att jag inte ska lägga mig för lågt i protein. Han behöver verkligen bygga muskler, så jag är rädd att ge för lite protein.

Nu kommer jag inte ihåg vad du har för häst, blandar lätt ihop alla hästar.
Men om den är lättfödd så kan du antagligen öka proteinet mer än energin.
Du kan tex ge energi för underhåll och sedan lägga till mer protein. Min ponny har periodvis fått protein så kvoten har blivit ganska hög. Det är lite svårt att hitta rätt när hästen väl har bantat. Det tycker i alla fall jag.

Jag har en islänning på ca 300 kg.

Det senaste har han legar på en kvot på 6.7 och det lyckas jag få ihop nu också om jag lägger på ett halvt kg hö. Då har han hela behovet täckt för protein och han ligger lite i underkant på energi om man räknar med lite arbete, och precis rätt för att vara lättfödd om man inte räknar med arbete.

Jag ger lusern, hö och halm. Jag kan inte få mer protein utan att få för mycket energi utan att lägga till något koncentrat.
Tycker ni att jag ska köpa till något proteintillskott för att få upp kvoten ytterligare?

Sen är han inte så extremt lättfödd heller. Han kanske inte är lättfödd alls, utan ganska normal till och med. Han har bara fått alldeles för mycket mat tidigare. Han gick ner finfint på 34 MJ/dag.

Jag har en lättfödd new forest ponny som jag tror väger ca 350 kg.
Hon får en kvot på ca 8. Jag har slutat att väga halmen så jag vet inte exakt. Hon vägde 460 kg när hon hade fång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka