Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Här kom det mer snö idag som sagt *kräkas* De har stått inne sen 13 pga snöstorm..

Men min plan är att ha munkorg på från första gröna helt enkelt. Iaf på L, E får vi se, han är inte van med munkorg och frågan är om han kan äta silage med den, kan han inte det blir det ju trassligare.

Innan det blir grönt, om det blir en sån period mellan snösmältning och grönt, är tanken att ha dem utan. Hagen de kommer få är övervuxen i höstas och innehåller en hel del dött gräs. Med all den här snön kommer snösmältningen sköljt ur det socker som ev kan finnas i det.

Finns det grönt kvar sen förra året blir det munkorg på direkt. Grönt betecknar jag som farligt oavsett vilket år det är från. Men är möjligt jag är nojig i överkant.

I höstas gick L med munkorg tills snön kom, E gick utan.

Ja fy äckliga snön :mad: Det som var så fint väder igår, +15 och strålande solsken, och snön smälte som aldrig förr :love: Nu ligger det ytterligare 1,5-2 dm till med sånt där äckligt vitt :cry:

+ Forest Autumn

Gräset i hagen är pyttekort, ser ut som strandgräs (kom precis på att det kanske inte säger er så mycket om ni inte bor längs kusten.)
Det är små tuvor tätt ihop och ca 2 cm långt gräs. Allt är inte grönt, men det finns helt klart en hel del grönt.

Han har ju alltid haft geggiga ögon innan, men inte fång, trots massa bete och övervikt, så jag kanske inte ska oroa mig sönder och samman i onödan. Men tanken finns ju helt klart där, även om i stort sett all övervikt är borta nu :banana::love: Han har fått riktigt tight ass :angel:

Det skulle jag sätta på munkorg på. Men är som sagt möjligt jag är nojig i överkant. Men samma typ av gräs hade Lillen munkorg för i vintras, tills det var begravt i snön och snön omöjliggjorde munkorg.

Jag äger ingen munkorg än. De var slut när jag skulle köpa i somras, men ska komma in igen nu till våren, så jag håller utkik när de kommer!

Jag tror inte att han kommer kunna få i sig något gräs alls med munkorg, så kort är gräset! Jag är jättedålig på att bedöma hur långt det är, men det är precis så att han klarar av att bita av det som det är nu, utan munkorg.

Så jag tror faktiskt inte att munkorg hade varit något alternativ än.

Beror ju på hur man ser det om den hjälper. Det var ju just det jag var ute efter ang L där med vintergräset, att han inte skulle få i sig det. Iofs fick han i sig en del ändå, han har en fascinerande teknik och frenesi. Men målet var just han inte skulle få i sig /få i sig så lite som möjligt av frostgräs och jäkelskap med hjälp av munkorgen.

Vi har iofs inte haft frost på ett tag nu.

Om man inte vill att de ska få i sig så är det ju såklart bra. Men jag vill att han ska kunna beta och leva så normalt hästliv som möjligt. Jag är överlycklig att det finns gräs så att han kan beta på dagarna och hålla både sig och magen sysselsatt.

Om det är hög risk så skulle jag såklart göra något åt det. Men är det lika stor risk nu som alltid så tänker jag låta honom beta fritt på det lilla som finns.

Haken är ju att bedömma risken, men där är ju den eviga balansgången. Hon som 'har' safergrass-sidan hade ju analyserat gräs som var lite grönt, alltså 'vissnat' och brunt i topparna etc, och det var skyhögt med socker.

Samtidigt så en helt vanlig sommardag så kan ju sockerhalten fluktuera enormt. Och man kan inte skydda sig emot allt om man inte ställer i grushage.

I mitt fall spelar anledningen till fånget in mycket, och även övrigt. T ex att Lillen har sina depåer och symptom på att vara IR, det gör att jag är MYCKET 'kinkigare' med honom, än med E t ex, som fick fång av 'nåt' (frostgräs?), är tjock men inte minsta tecken på IR - och som dessutom gårr på både gräs och frostgräs efter fånget (innan min tid) - utan att få fång igen.

Därför jag har olika 'regler' för munkorg för de två, och det också eg är omöjligt att 'råda andra'.

Känner du det känns okej utan munkorg så ha utan, känner du att du nog vill ha munkorg - ha det =)

Ok, med andra ord halvt omöjligt att veta hur mycket socker det är i gräset. :(

Jag tänker som du sa att risken finns alltid, sålänge man inte står på grus. Och då känner jag att sålänge han inte får för mycket bete så får han beta. När det blir mer gräs kommer han att gå i en mindre hage ihop med en annan som behöver hålla formen. Skulle det ändå bli för mycket så får han ha munkorg, samma sen till sommaren när kompisen ska gå på bete, då tror jag att han kommer få gå med munkorg. Men detta är ju för att begränsa mängden och undvika att han blir fet. Inte för att undvika att han får i sig gräs. För det vill jag att han ska kunna, men då finns ju alltid risken.

Om det står mellan att leva med risken eller inte beta så väljer jag att leva med risken. Han har mig veterligen aldrig haft fång. Och med tanke på vilka omständigheter han left under tidigare utan att få fång så känns det bara dumt att ta bort honom från gräset. Även om han kanske löper lika stor risk som en som haft fång flera gånger tidigare, så känns det inte motiverat att utsätta honom för att inte få beta.

Nej, man kan göra en mer eller mindre välgrundad uppskattning, men veta är omöjligt utan analys (och när man har det svaret är det inte längre aktuellt liksom).

Jag förstår precis din grundtanke, jag har samma med mina, trots fång - kan de inte beta alls så är det inte värdigt liv. Men just iom fånget försöker jag hindra eller minska gräsintaget under potentiellt 'extra farliga' perioder helt enkelt. Har man en häst som inte haft fång kan man ju andas lite mer.

Så, kör på som det känns bäst för dig helt enkelt =)

Håller med. Ett liv utan bete är inte ett värdigt liv enligt mig.

Jag kör på utan munkorg och håller koll på hur han mår. Skulle han få problem med något mer än gegg i ögonen får jag ta det då.

Det är skönt att kunna bolla lite funderingar här i tråden. Bra att den finns!

*kl*

Kastar mig in i den här tråden! Har ny polle sen ca en månad tillbaka. Roligt med en ny utmaning! :laugh: Pollen ser nu ut såhär:
30643928.jpg

Vi ska jobba på att först och främst bygga muskler. Behövs rejält med rygg och rumpmuskler innan han ser ut som en riktig Quarter igen. Sådär kantigt och dant kan vi inte ha det... Och så ska det lilla extra som finns på magen givetvis bort. Men det är vi tacksamma för nu, det måste ju finnas lite att ta av! ;)

Vi återkommer när vi gjort lite framsteg! :bump:

Bonusbild:
30643912.jpg

Min förra häst efter två veckors hos vår tränare. Bör tilläggas att han kom direkt från tjockisbete och fortsatte gå på lika tjockt bete och få lika mycket mat under träningsperioden. Det enda som ändrades på var antalet träningstimmar. Motion är A och O! :bow:

KL

Tog lite bilder idag. Kameran är tyvärr inte så snäll mot min pålle, han ser verkligen *harkel* robust ut.

30645170.jpg

Jämför man med bilderna från jan/feb så ser man ju att rumpan krympt en hel del, även om jag tycker han ser fetare ut på de nya bilderna. Men det är faktiskt synvilla. Nu är hans rygg faktiskt rak igen:D
Bild med tjockrumpa från 28/1:
30342347.jpg

Lägger med lite bonusbilder på hagen också. Så ser man lite hur gräset ser ut.
30645167.jpg
30645168.jpg
30645190.jpg

Ursäkta bildbomben.:angel:

Oj vad grönt ni har det! Här är ännu rätt mycket snö:( I lördags fick jag dock galoppera på grusväg men i dag var där 1 dm nysnö igen...:( Svårt att bedömma bilder när de är så olika tagna. Men han är söt din pålle i varjefall:p

Här står det still fortfarande enligt viktmåttbandet men jag tycker ändå att några fettvalkar är borta. Men gud vilken kondis hon har:eek: Inte samma ponny som vi köpte i somras. Ärlig talat tror jag inte vi köpt henne till dottern om jag anat att hon var så ur kondision i kombination med ond rygg som hon tydligen var.
Nu är det som att rida en ungponny, inte alls särskilt mycket läromästare till dottern som tanken var från början. Men hon mår ju 1000 gånger bättre nu mot då så det är ju positivt:)

Men dottern får kämpa för att få henne att hejda sig och gå korrekt. Så väldigt pigg och framåt, vill arbeta arbeta arbeta ångar på som ett lokomotiv:devil:

Som tränaren sa, det är bra att jag också rider henne för annars tar hon nog över helt:crazy:

I morgon ska hon få göra det hon älskar mest, hoppa. Systerdottern som är lite äldre och mer erfaren än dottern ska få ta med henne på hopplektion. Det kommer bli störtkul att se:bump:

Nu är det som att rida en ungponny, inte alls särskilt mycket läromästare till dottern som tanken var från början. Men hon mår ju 1000 gånger bättre nu mot då så det är ju positivt:)

Vad roligt! Det brukar vara så, ju bättre de mår, desto piggare och gladare är dom! :D

Min ponnys massör hade något av en liknande historia.
Han skulle ut och massera en ny häst, och ägarna berättade om hur otroligt snäll hästen var,
den var alltid så lugn och stod alltid så stilla och lydigt när de höll på med den.

Efter att min massör klämt på hästen i några minuter så sa han "Om ni vill ha kvar den där snälla hästen,
så ska inte jag röra hästen något mer. Den här hästen har så ont i sin kropp att det inte är klokt."

Men han fick givetvis massera hästen.

Tror ni att hästen var lika "lugn och snäll" dagen efter? De ringde och berättade att
hästen galopperade på stället i boxen när de kom på morgonen. :rofl:

Ja, det är inte så mycket vinter kvar här nere vid kusten. :p
Man ser att det ligger små högar här och var med hö, och det är fortfarande is fläcklvis, men i stort sett allt smälter på dagarna när solen kommer fram.

Hästen min är överlycklig att det finns GRÄS :love: så att han kan BETA :love:
Han tittar upp i ungefär en millisekund när jag kommer ut till hagen, och så betar han som en tok tills man står mitt framför honom med grimman, och då försöker han spela dum "Vad står du där och glor för, ser du inte att jag äter. Komma här och störa mitt i maten, vad fräckt!!" :rofl:

Svårt att bedömma bilder när de är så olika tagna. Men han är söt din pålle i varjefall:p

Jag har gett upp att försöka få några fint uppställda bilder, han sträcker bara upp sig när han blir rädd eller om kompisen kommer i full galopp. Han är extremt svårflörtad när kameran kommer fram. När han väl gör sig till så är han så närgången att man bara får med närbilder på mulen ändå :p

Tackar så mycket för smickret, han kan vara en riktigt lite charmör när han vill (läs: när han tror att han kan fjäska till sig godis:angel:)
Såhär söt kan han vara när matte fyller på vattenspannen, för det låter ju nästan precis som när man blandar god mat till lillprinsen:D (syns inte så tydligt, men han står verkligen och hänger på tröskeln)
30648991.jpg

Ja, vi föll ju för henne för hon var så mjuk och fin i munnen. Lyssnade så bra när dottern ville ha ett lägre tempo osv. Men sen tog jag ut både veterinär som raspade bort hakar :crazy: samt Et som ansåg hon hade riktigt ont i rygg och väldigt stel hela hon efter en illa sittande sadel.:crazy:

Så vi bytte sadel, börja massera, strecha och ge glucosmain. Vi har även bantat bort ca 50 kg samt byggt upp konditionen hela vintern. Hm, det här är väl hennes riktiga jag tror jag:o

Så här i efterhand förstår jag varför hon var så 'mjuk' och fin i munnen och med glädje saktade av utan protester vid minsta tygeltag....Så det är bara för dottern att lära sig, hon hittar ju inte på tokigheter som att bocka och liknande utan hon vill hellst springa fort (arab korsning) så dottern har som tur var inte blivit minsta rädd, bara trött och med enorrm träningsverk:angel:

kl

Jag hittade i en text på internet att soja har högt innehåll av socker. Är det sant?

Sojamjöl
Sojamjöl är ett proteinfoder med ett högt biologiskt värde med en bra aminosyresammansättning förutom ett lågt innehåll av aminosyran metionin. Sockerhalten är relativt hög och smakligheten är god. Sojamjölets höga proteinhalt medför att det är betydelsefullt att foderstaten balanseras.

Det jag hittar är att det som säljs som livsmedel till människa, det har 11% socker. http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5172.htm
Som jmf är melasserad betfors sockerhalt ca 23%. Omelasserad betfor (torkad betmassa) innehåller 5 - 10% socker/kg TS (man har mer eller mindre förädlade sockerbetor, därför så stor variation). Omelasserad betfor har som du ser nedan ett högre GI än soja, men är även det lågt i GI.
Soja har ett väldigt lågt GI, glykemiskt index. Dvs de har mycket låg blodsockerhöjande verkan.

In a recent study (Rodiek and Stull 2007), glycemic index values were determined for 10 feeds. A high index value predicts a high blood sugar response to this feed. They are listed from highest to lower:

Sweet feed
Corn
Jockey oats
Oats
Barley

In contrast, the following were shown to have lower glycemic index values (A low index value predicts a low blood sugar response to this feed). They are ranked from mid-range to lowest:

Wheat bran
Beet pulp
Alfalfa
Rice bran
Soybean hulls

Dvs soja har LÄGSTA GI av de uppradade.

Sen finns det annat med soja som studerats, men där de kommit fram till olika saker.

Research on the beneficial and adverse effects of soy are divided, some researchers showing positive and some negative effects of soy on glucose metabolism. The phytoestrogen isoflavones present in high quantities in soy fed to people and found in laboratory animal diets (made with the same ingredients as horse feed) have estrogen-like effects and have the potential to modulate genotypic and phenotypic expression, especially when fed to young developing animals (20). The isoflavones present in infant’s blood when fed soy formula was 13,000 to 22,000 times higher than infants fed breast milk (21). Horses are not generally fed a milk replacement unless they are orphaned, but the creep and young horse rations are very high in protein, and that protein is derived primarily from soy.
Soy can adversely affect the thyroid gland and is implicated in the formation of goiter (22, 23, 24). Reduced thyroid function has a profound and clear effect on insulin resistance and related symptoms (25 Iiataka). Thyroid hormones affect carbohydrate metabolism through increasing intestinal glucose absorption and facilitating the movement of glucose into fat and muscle cells (14 Cunningham). Thyroid hormones facilitate insulin-mediated glucose uptake by the cells.
http://www.harmanyequine.com/Insulin_Resistance_and_Cushings_syndrome_in_horses.stm

Men med en IR-häst så är ju foder med lågt GI det man strävar efter, för att hålla blodsockret så stabilt som möjligt. Och ur den aspekten är soja ett excellent val. Sojaolja är dock om jag inte minns fel ännu bättre. Fast då får du ju MJ och inte proteinerna, som man ju oftast vill ha när man ger sojamjöl.

Finns visa studier på människa att soja verkar sänka kolestrolvärden och blodglukos med btw.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 029
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka