Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vilken snygging!! :love:

Måste ju ha hänt mycket! Tycker det är stor skillnad mot vad jag minns från de gamla före-bilder.

Du menar herr 'söt som socker'? :love:

lillenuppsuttet20mars20z.jpg

Dock, det är mycket kvar, även om jag som sagt ser ljuset, så det är en bra bit kvar av 'tunneln'. Som synes.. Helhetsintrycket är ju inte direkt smalt så att säga..

lillenuppsuttet20mars20.jpg

Senast ändrad:

Vilken snygging!! :love:

Måste ju ha hänt mycket! Tycker det är stor skillnad mot vad jag minns från de gamla före-bilder.

Mja, han är ganska fotogenique, kameran är snäll med honom, ffa med utrustning. Inte hänt speciellt mycket sen de senaste typ 3 ggr jag lagt ut bilder, inte som man direkt kan se med ögat iaf.

Däremot så från början är det ju extremt stor skillnad, men senaste månaderna har det inte hänt så jättemycket synligt för ögat, även om det synts på våg/måttband.

Ni lurar er på bilderna..

Som motvikt..

(och ja, matte måste vrida om skänkeln..)

Lika 'imponerade' nu? *s* Soms agt, kameran är otroligt snäll mot honom, spec med utrustning.

Och för att friska upp minnet. Så..

November 2009, med utrustning
lillensadel15nov093.jpg

Januari 2010..
lhull17jan20101.jpg

Så som sagt, inte hänt så mycket för ögat eg. Tvärtom har det tidvis gått åt fel håll med..

Såhär såg det ju ut i september 2009
lillenfrislpphull12sept.jpg

(Sen kan jag iofs visa fet-bilder mellan de, det har som sagt varit lite berg-och-dal bana över det hela mellan varven, än hit och än dit. Men på lång sikt så är det 60 - 70 kilo minus, ungefär, mellan juli 2009 - nu. Fast det är ju lika många kilon kvar typ, nä men 40 - 50 kg iaf)

Senast ändrad:

:idea:Så..... kom precis in från mockningen..... fick en "snilleblixt" under tiden som jag mockade. Ni får gärna idiotförklara mig om ni vill :D

Men under tiden som jag mockade till en av grismostrarna, eller snarare "sprida ut maten i boxen mostrarna" så funderade jag på detta. Har en häst som alltid sprider ut hösilaget/hö't runt boxen och blandar upp med spånet. Ibland lägger jag helt sonika tillbaka det i hörnet och låter henne käka upp det innan hon får nytt. Hon har fri tillgång och det spelar ingen roll om hon får mycket eller lite, det ska spridas runt iaf. Borde skaffa en såndär "höhörna" men iaf..... funderade på om man kunde göra detsamma till bantningshästarna. Som min 2-åring som får sitt em hö o hösilage i dubbla hönät. Kan man inte blanda upp det med spån? :cool:

Alltså, rent spån givetvis, men blanda det typ i en skakpåse (Mc Hö o compani) med mer eller mindre spån så att hästen får pilla ut varenda strå utan att man behöver blanda in halm....? Förstår att inte alla hästar kanske äter men till dom som gör det tänker jag. Är det ofräscht? Tror ni det skulle kunna funka?

Är det en helknäpp idé? :o

funderade på om man kunde göra detsamma till bantningshästarna. Som min 2-åring som får sitt em hö o hösilage i dubbla hönät. Kan man inte blanda upp det med spån? :cool:

Alltså, rent spån givetvis, men blanda det typ i en skakpåse (Mc Hö o compani) med mer eller mindre spån så att hästen får pilla ut varenda strå utan att man behöver blanda in halm....? Förstår att inte alla hästar kanske äter men till dom som gör det tänker jag. Är det ofräscht? Tror ni det skulle kunna funka?

Är det en helknäpp idé? :o

Klart du kan =)

Lillen grisar, silaget städar han noga, men halmen är en annan femma. Jag lägger tillbaka den i lådan, kommer med en del spån med. Han sorterar ut, jag tömmer ur spånet i lådan när det blir för mycket. Ibland får han shettisens 'leftovers'. T ex imorse fick de frukost inne, jag jobbade natt och Lillen har tappat en sko och mamma kan inte sätta på toffla. Så de fick mat inne kl 08, och 09 kom jag och klädde på och släppte ut. Shettisen gillar inte stå inne och äter dåligt. Då tar jag hans leftovers och ger som intagsmat till Lillen. Komplett med spånströssel.

Däremot - det ger minimal begränsning på ätfarten i alla fall för herrn här. Men prova.

Till alla: Tack för snälla ord :love: Och ja han är söt som socker, och partiska jag tycker det är en trevlig modell med. Men skit vore det ju annars, han har att brås på så att säga.. Allra mest gillar jag hans psyke dock, han är ett A-barn rakt igenom.

Däremot är han dessvärre tjock hur man än vrider på det. Men, i sinom tid lär vi må målet, speciellt om han rids in ordentligt och vi får igång motionen via ridningen ordentligt.

Gårdagens vackra vårväder är dessvärre idag förbytt i regelrätt snöstorm.. SÅ illa jag tog in stackarna vid 13. Hitills har det kommit en dm snö.. på de 70 cm som redan ligger på fälten.. *går och kräks nånstans*

Nog mest för matte är kort han ser större ut :angel:

Annars brukar han mest misstas för att ha arab i sig. Både hopptränaren och min klinikveterinär frågade om det var arab i honom nämligen. Och det finns ju arabblod i welsh så för en herrans massa generationer sen så kanske ;)

Åhhh jag är welshfantast, vill ju köpa en till barnet men hon är ju lite ovan så det måste ju vara rätt häst, jag hade annars tänkt mig en lite ponnybusig sak:)

Han har så underbar färg och utstrålning den ponnyn! Jättefin!
Håller dock med dej om att det förmodligen är bilderna som luras om hullet. Klippningen gör ju också att han ser lite slankare ut. Men visst börjar det hända saker! Snart är han nog också i fint skick!
Jag har länge spanat på Welsh (fast av cobtyp) eller New Forest, men jag tror jag ska nöja mej med att ha en häst ett tag till. Bilr lite dyrt med två när man pluggar..

Jag har börjat krångla med kvällsmaten nu. Jag packar ca 2 kg halm i en höpåse (en sån tygpåse med ett hål i som hästarna ska äta ur), trycker i ca 1 kg i ett hönät och stoppar höpåsen i nätet.
Har ingen aning om hur sto skillnad i ättid det gör, men jag upplever att det blir mer rester i boxen så förmodligen tar det längre tid med tanke på vilket matvrak det är jag har. Det brukar vara soprent i boxen, men som sagt på sista tiden har det varit en hel del spill kvar. Jag inbillar mig att han har att göra lite längre om nätterna! Blandar dessutom sojan med halm så det tar lite längre tid att peta i sig. Inte många minuter, men många bäckar små bildar snart en stor å!
Med vanliga hönät tar det ca 1,5 h för honom att äta upp två kilo halm. Uppdelat på två hönät utomhus med 50 m eller mer emellan.. Han äter väldigt fort..

Jag är lite kär i din häst :angel::love:

KL
Idag bestämde jag mig för att sluta ge lunch ute. Hagarna är nu helt fria från snö och is, och gräset som finns kvar är fläckvis riktigt grönt och fint.

Ni med fånghästar, vet nu hur farligt gräset är nu? Min häst har börjat bli ganska så sölig i ögonen igen, och det diskuterades ju om det hade något med socker eller IR att göra. Gegget kom precis i samband med att snön försvann så jag är ganska övertygad om att det beror på det.
Borde jag vara försiktig?

Jag hade tänkt låta honom vara ute lite längre nu, till 19-20 ungefär. Är det en dålig idé om nu gräset är starkt eller något.

Nu har ju min ponny haft fång. Jag satte på henne munkorgen innan jag släppte ut henne idag. det är en hel del grönt gräs i hagen.

Jag tycker att den verkar bra för henne. Hon kan gå runt och leta efter mat precis som vanligt och vara med de andra. jag tror faktsikt att det mest är jag som tycker det känns jobbigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 029
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 721
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka