Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

knapp

Dagsfärsk på min bumling. Ganska mycket mage kvar ännu men han har tappat en del över bogen :) Bogbladen känns tydligt, bara en liten depå kvar lite 'bakom' bogbladen. Han ser mycket smalare ut framifrån, alltså bredden över bogen.
Var ute och promenixade idag, det var sådär populärt. Myceket roligare att bli riden :p
44-1.jpg

43-1.jpg

Har lagt ut krokar efter shettis som sommarsällskap men i värsta fall får han gå själv =/ Kan det vara värt att lägga ut en annons tror ni? Vill ju inte låna den, bara erbjuda "sommarbete" till nån shettis eller liknande som inte behöver så mycket.

Axel - Jo, fast jag tolkade TS som det inte var en galla, utan ett överben? Är iofs svårt i text. Men gallor kan sätta sig 'en bra bit' från ursprungsproblemet, köper jag absolut.

Chili - absolut värt lägga ut krokar tycker jag, du har ju inget att förlora på det.

Heidi maria - de på insidan kan komma av sånt iaf. Men - det kan ju absolut vara en spark med. Har du inte redan gjort btw så kyl - kyl - kyl första 48 h.

Har redan gått 4 dagar, och jag kylde inte:o Visste itne att det kunde påverka efterom hon inte var svullen. Undrar om det hjälper att ta på lite swedish clay (kyllera) idag? Nä det är nog för sent för sånt.. Blir nog bara skritt för hennes del frma tills att veterinären varit ute och sagt sitt... jag som ville hoppträna nästa helg:(

Det är ju synd att det hästfolk maan känner är halvblodsmänniskor :p Finns inga shettisar i fancy privatstall :p Men kan ju testa att annonsera. Det måste iaf vara en snäll liten sak, min är en sån mespropp, men han älskar småhästar :laugh:

Två bilder från igår när en kompis kom och körde Trinity :)

Observera balsnöret på bakselen för att få den att sitta uppe ;)

Senast ändrad:

Synd du inte bor nära mig, jag letar också "smalsällskap", eller rättare sagt jag letar obefintligt bete, gärna skog och sly. Som det ser ut just nu kommer jag bo några veckor i Småland (ingen hage ordnad än) och några veckor i Skåne (tokigt för bra bete). Men än är sommaren långt borta och något svar om jobb har jag inte fått. Så vem vet, kanske stannar jag här och då har jag en liten skogshage men inget sällskap.
Nästa gång jag skaffar häst ska den vara så normal som någonsin möjligt :p

Blandade ihop din o Kickis fjording:o

Din hade aldrig ngn fångnacke.

Jättefin. Sätt igång den nu så:bow:

När man rakar som ni gör- ej bara klippning tar det mkt på dem för att hålla värmen.

Vet inte riktigt hur jag ser på det....lite päls bör de ha när det är smällkallt.

Min häst har haft täcke på sig hela hösten/vintern :) Och har det nu med fast att det är varmare nu. Tog bara av täcket en stund vid de tillfällena som jag tog bilderna :D Svårt att se hullet annars ;)

Ja det är lite synd, men tror du bantar din mer intensivt än jag gör :p Bara jag motionerar så hjälper det massor. Och det kommer jag ju ha tid till i sommar. :)

Han har iaf börjat äta mindre av halmen nu. Blev aldrig att jag köpte något spån tidigare och i samma veva började det bli mer halm kvar i boxen.

Idag har lillskiten fått skor:D Hoppas han gillar dem.
Han har gått barfota i 3-4 år nu, alltså så länge jag har känt honom och det känns väldigt ovant.:p

Igår satt jag och räknade halva kvällen. Jag räknade ut hur mycket MJ han fick när jag glömde väga bort hönäten, vilket var ca 30. Nu får han 34 och står helt stilla. Hur jag än vrider och vänder så får jag inte ihop en bra foderstat på 30 MJ.
Kan inte snön försvinna nu så att jag kan dra ner lite!:devil:

Halvt KL

Vad är ett överben? :o

Enkelt förklarat en lokal reaktion i benhinnan, en inflammatorisk process, oftast efter ett slag mot den (hästen slår på sig själv, eller blir sparkad av en kompis), kroppen svarar då med att bygga på mer 'ben'. Resultatet när det är färdigt är en benhård knöl. Oftast enbart kosmetiskt, men kan om placeringen är olämplig trycka mot/på senor etc och då skapa problem.

*kl*
Här kommer lite smalbilder på min lilla häst. Ligger nu på ca 438 på måttbandet. :) Jämfört med 508 som värst.

201003101599.jpg

201003101588.jpg

201003101593.jpg

Blev tyvärr igna som visar hennes långa fluffiga man, men man ser lite små stripor som hänger på fel sida iaf:P En aning tjock är hon fortf. Men det gör inte mig så mkt:P

kl

Idag har jag hämtat ut en paket med ett gäng hönät med små maskor. De verkar jättebra :bow: De har lika små maskor som mitt andra hönät som jag redan har, och så är det lite styvare i materialet vilket gör att det är stadigare och inte alls så sladdrigt som de andra hönäten jag har haft :)
Jag är supernöjd! Om de nu håller bra återstår att se ;)

Jättefin nu ju :) Det är kallblod va?

ang hönät: Har inte era hästar sönder dem? Casper bet sönder maskorna på mitt finmaskiga. Ett annat hade han sönder totalt. Det jag använder nu drar han sönder ibland men det går att laga :p

Tack, ska hälsa henne att du sa det :) Det är en korsning bruksnordis/fjordhäst, en liten pjatt på 142 cm. Tycker hon duger fint nu, men det är fortfarnade för mkt hull kvar över revbenen, de känns inte om man inte petar ordentligt, så hon ska få gå ner lite till. :devil: Men ingen hårdbantning då.

Nej, inte ens trots avancerade försök så går de sönder, så vad har du för nät (Material + märke), kanske dålig kvalitet/hållbarhet?

Nä se du, det vet jag inte ;) Hade tre nät sedan gammalt. Två hade mindre maskor men dem är kasserade nu (tror jag, kanske går att laga). Sen köpte jag ett ännu mer finmaskigt men det höll bara kanske 3 veckor. Inget spec märke, men affären är 'fin i kanten'. Sen tog jag det tredje, gamla, som har riktigt stora rutor. Det funkar men snöret som det hänger i är ihopknutet, så ibland har han lyckats dra sönder det så det lossnar från öglorna. Då får jag peta in det och knyta igen ;) Men han SLITER verkligen i dem. Inget pillande strå för strå, han går bärsärkargång snarare.

Visade den här bilden i en annan tråd. En vårdag, lagom med gräs! Mer än så behövs inte (den hagen var inte omsådd på år och dag heller).
CIMG0947.jpg

Min har aldrig haft sönder några hönät.

Inte ens ångvälten/matvraket i förra stallet hade sönder hönäten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 053
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 648
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 807
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4