Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha, jo hon är väll tyvärr det. :angel: Hade hoppats på att monstret skulle tänkt över sina synder nu när hon vilat. :p

Gimlan; :rofl: Lite ologiska i alla fall. Det måste vara mycket jobbigare att piaffa, göra levader, skänkelvikningar och springa baklänges, än att bara skritta rakt fram? ;)

Och angående det här med måttband... Min Stella har samma magmått som den betydligt mycket större och betydligt mycket resligare frieser hingsten vi har i stallet.

Iron Will: Himla söt häst du har.:love:

KL.
Just nu tycker jag inte att det går så bra, det står helt stilla på viktfronten. Jag tycker att han ser större ut, men det beror nog på pälsen som är extremt fluffig just nu, för måtten är samma och han känns ungefär som han har gjort senaste månaden.

Längtar så tills snön smält bort i hagen så att man kan dra ner på lunchfodringen. Känns som att det hade behövts just nu.

Och sen kommer gräseländet istället, då längtar man tills det blir snö så man slipper gräset :D

Jag har fått massor med kommentarer om hur slank hästen är (jämfört med förr), känns bra! Själv är jag stolt över hans hals som har fått så fin form. Nu önskar jag bara att komma igång med ridningen ordentligt! Var ute och gick en längre runda idag, inga som helst problem! Så nu kör jag snart igång på riktigt igen, kanske var det inte fång trots allt? Veterinären trodde mer på sulläderinflammation men både jag o hovis trodde på fång. Vi kan ju haft fel.

*kl*
Tyckte att min häst gick ned för lite i vikt och fick förklaringen när de andra i stallet hade börjat ge hästarna mera lunch, utan att jag visste det. För det var så kallt....
Min är högst i rang och äter snabbast så han äter mest i hagen och får alla ett kg extra(det är 7 hästar i hagen) så blir det mycket extra mat till min :crazy:

Men när jag upptäkte det och ifrågasatte så gick det bra att minska maten igen.
Det var två veckor sedan och nu har han rasat 2 cm i midjemått(mäter varje dag) så det känns bra att han börjat gå ned igen:laugh:

Och sen kommer gräseländet istället, då längtar man tills det blir snö så man slipper gräset :D

Haha, ja snart svär man över gräset istället. :devil: Jag tycker det kunde varit vårvinter hela året, dvs perfekt ridväder och lite gräs.:D:banana:
Med lite tur så är det bra gräs i vårt nya stall, att döma av det som tittar fram under snön så ser det ganska lovande ut.

*KL*

Så här såg Vilgot ut i somras:
30193506.jpg

Vikt enligt viktmåttband ca 450 kg

Tidigare i vintras:
30607687.jpg

Vikt enligt viktmåttband drygt 420 kg

Nu:
30607597.jpg

30607589.jpg

30607642.jpg

Vikt enligt viktmåttband 392 kg

Jag och Vilgisen tackar och bockar :bow: Jätteroligt att höra att man har lyckats :)

Måste tillägga att han inte har blivit riden på ca 2 månader, altså inget "bortmotionerat" fett. Innan dess blev han bara normalt motionerad i höstas, och hela sommaren var han konvalecent.

Blandade ihop din o Kickis fjording:o

Din hade aldrig ngn fångnacke.

Jättefin. Sätt igång den nu så:bow:

När man rakar som ni gör- ej bara klippning tar det mkt på dem för att hålla värmen.

Vet inte riktigt hur jag ser på det....lite päls bör de ha när det är smällkallt.

Senast ändrad:

*kl*
Jag skulle behöva lite råd.. I torsdags dök det upp ett överben på min lilla loppa:( På utsidan av skenbenet, precis nedanför knät. Dök upp på en dag, och är typ stort som en halv sån tuggummikula. Syns bara man tittar på benet. :(

Hon härjar som en dåre i hagen nu, oavsett om de andra vill vara med eller inte. Galopperar i små cirklar, springer mot de andra mer ranghöga hästarna och tvärvänder i nån pruettliknande sväng precis framför. (borde fota, ser riktigt snyggt ut :p) Hon får ju lite smisk av de andra äldre hästarna då ibland eftersom hon är så framfusig och närgången. Tror helt enkelt att hon fått en ordentlig spark där.

Hur gör jag med träningen nu? Har läst lite om att man inte ska anstränga medan det är "aktivt", vilket jag antar att det är eftersom det är en aning varmt och det nyss dykt upp. Så jag har bara promenerat med henne dagligen nu, och hon får då ha bandage på eftersom jag läst att det kan hindra det från att bli större medan det är aktivt.

Hur långe ska jag undvika hårdare träning tror ni?
Ska jag kanske ha stallbandage på dygnet runt? Ta ut veterinären? Går det att göra något för att få det att minska kanske med tiden försvinna?

Hon är itne svullen, inte halt, inte öm. Pigg som en lärka.

Ska tillägga att det känns inte som en lös benbit, sitter på utsidan av benet och känns som en helt fast, kulformad utväxt av själva undebenet.

Det där är en placering där de kan få överansträngningsöverben med, men då brukar de sitta på utsidan. Annars så ja aktiva överben ska vila. Det finns lite man kan göra för att minska storleken på det, dvs dämpa den inflammatoriska processen. Men det bör en veterinär råda om, bästa körschema.

Fast ärtbenet sitter på baksidan av carpus. TS häst har ett överben på utsidan av skenbenet under carpus på sidan

Kan det isf orsakas av en ny hovvinkel? Bytte hovslagare för ca 14 veckor sedan. Den förra hovslagaren verkade med väldigt korta tår och lite högre trakter. Den nya med längre tår (för långa, tycker jag) och trakteran har blivit lite understuckna. Har ridit på som vanligt. Tänker att hon kanske överansträngt sig iom den nya hovställningen. Ska iaf be hovis verka mer i tårna denna gång.

Men det sitter alltså bara på ena benet, på utsidan. Ska be vetrinären kolla henne oavsett, för han kommer förmodligen nästa vecka då vi har en annan skadad häst som för säkerhets skull behöver ultraljuda en sena. (Ett sto som slagits med ett annat ranghögt sto som rymt in i hennes hage:() Och vårt tredje sto är högdräktigt. Snart har vi gått från tre kärnfriska ston till inte en enda ridbar. Ingen bra vintersäsong detta.

Fast om 40 dagar tittar förhoppningsvis ett fint litet föl ut, det ser jag verkligen fram emot :)

Senast ändrad:

Men den lilla gallan kan visa sig där- min ena har just en sdn som inte påverkar alls.
Min fick det efter att ha legat fast för många år sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 590
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka