Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vi skördade månadskiftet juni-juli.

Chili:
Innehåller inte klöver stärkelse eller annat som inte är bra för fångisar?

Vad gäller klöver så jo sent på hösten/inför vintern gör det det. Så länge det växer ordentligt är det lugnt.

Klöver lagrar inte in fruktan som andra grässorter, det lagrar in stärkelse istället, ffa inför övervintringen. Så klöver i foder är inga problem rent stärkelsemässigt, inte heller ett klöverbete sommartid. Däremot höst/vinter så lagrar det som sagt stärkelse när andra grässorter lagrar fruktan.

Sen kan det - och är oftast - vara åt helsike för bra drag i klöver åt fånghästar sommartid.

Men då provar jag att göra så :) Öka MJ först och se vad som händer.

Hur mkt ska jag prova höja shettisens protein med? Så hon får 250 Smrp eller 300?

Börja med 250 och se, dumt dra på för mycket om hon endera är som L (spelar ingen roll om det är överskott eller ej), eller om hon är en av de som blir tjock av det. Hellre lite för försiktig tycker jag.

Ja, är ju alltid svårt. Samtidigt så det tog ju ett bra tag innan L slutat ömma innan han ens fick gå i stor hage, än mindre promenera. (Däremot när han fick börja promenixa fick han börja skrittas uppsuttet om jag hade velat, nu var ju det inte aktuellt dock).

Och konv även för ett lindrigt fånganfall är ju 2 - 3 månader. Så JAG skulle nog inte vågat? Samtidigt så är det ju fördelen viktmässigt med motion kontra risken med motion fångmässigt.

Ja det är ju det, alltid samma dilemma. Att låta honom skrota i hagen i två månader är helt otänkbart, speciellt med tanke på att våren är i antågande! Så jag är ute med honom på små korta promenader, bättre än inget. Och dessutom, han springer som en tok ute i hagen emellanåt så jag tror inte det är någon större fara med den lilla extramotion jag ger.

Aha. Så ett hö med klöver i är ingen fara? Men inte som bete?

Beror ju på ur vilken aspekt? Stärkelse, inget av dem är någon fara så länge det inte är sent på hösten/vintern. Näringsmässigt? Då kan det vara på tok för bra drag i båda två, beror ju helt på. Rent klöverhö kommer mest troligt ha på tok för högt MJ för en lättfödd häst, samma sak med klöverbete.

Sen, en inblandning av klöver i 'annat gräs' kan ju vara okej energimässigt, beror ju helt på dels mängden och dels vad det sas är blandat med för gräs och värdet på det.

Men fångmäsisgt vad gäller fruktan och/eller stärkelse behöver man inte vara rädd för (röd)klöverhö eller -bete sålänge det inte är alltför sent på säsongen. Däremot fångmässigt sett till vikten så kan det bli för mycket energi för att hålla vikten.

KL

Jag har fått en vision!
Jag ska bygga en hölåda, helt och hållet efter egen design (men säkert finns det redan, bara att jag inte vet om det än).

Min lilla häst kommer bli så glad! :D och den kommer bli så fin och enkel och smart! :D

Denna bingen har ja gjort. ;) Förlänger ättiden lite och sen kan man sätta in typ kompostnät så ättiden blir ännu längre.. I mitten i botten sitter en träkonstruktion som ser ut som en kona så maten ramlar ner längs sidorna.. ;).

En kanske inspererande bild och tips till er på denna tråden :)

Ska banta min pålle nu också.. Hästen till vänster på bilden. Man ser inte hur tjock han är där men han väger närmare 600kg och har fettvalkar.. Fick fri tillgång innan och åt då ca 15kg per dag men äter nu runt 9-10kg per dag då han måste banta..

Men det kommer före och efter bilder när han gått ner i vikt =)..

Och jag byggde den elakaste matlåda världen skådat, fast det hjälpte inte heller att få 5 kg att räcka i 24 h..

Jag har sett den sidan innan, men jag behöver något som är väldigt lätt att fylla på.
Jag står i ett kollektivstall, där alla hjälps åt att fodra, så det ska vara enkelt och snabbt att fylla på.

Jag tänkte först tagit en vanlig murbruksbalja och borrat hål och fäst ringar i botten så att man kan knäppa fast ett hönät i, men det kändes som att det blev lite för krånligt ändå eftersom det behövdes två fästen i så fall för att det ska sitta bra.
En annan i stallet har en låda med galler på sidan, men då blir det ju att hästen äter från sidan och inte uppifrån. Jag vill gärna att han får rätt ätställning, annars hade jag gärna fortsatt med hönät som hänger.

Så nu tänker jag göra en låda med ett lock av galler som går att öppna så att man kan lägga i hö där. Och i lådan ska det finnas ett "golv" med spiralfjädrar under, så att höet skjuts upp mot gallret. Så då är det ju bara att öppna gallerlocket (som ska ha ett knäppa/lås på), trycka ner golvet och hälla i höet.

Det svåra blir ju att få lagom starka fjädrar, så att de går att trycka ner, men ändå orkar lyfta upp hela vägen.

Men jag tror att det kan bli ganska så bra! :D

Varför inte låta locket sjunka istället? SÅdana finns iofs att köpa färdiga, så iden har ngn redan kommit på, men då slipper du tragglet med fjädrar?

En sån jag gjorde, där locket föll neråt undan för undan. Dock kändes nät på tok för enkelt att nå maten genom, så jag gjorde lite annorlunda. Det hindrade inte herr glufs-glufs speciellt länge dock iofs, men..

foderautomatprototyp26.jpg

foderautomatprototyp27.jpg

Går ju att göra en kant bara (har en sån med, men inga bilder) som låser så att 'plattan' inte kan lyftas ut utan att man tar bort kanten. Jag tog en tunna med lock då, sågade ur locket men lät kanten vara kvar, och fixade en låsning för det, sen gjorde jag spår på insidan av tunnan, smala lister, och skar ut motsvarande i locket. Då behövde man bara snäppa upp 'lockringen', ta bort plattan, fylla på, lägga på plattan och sätta på ringen och snäppa igen. Plattan varken kunde lyftas av eller vältas (iom spåren).

Senast ändrad:

Smart med kant!
Men jag funderar ändå på om det är tillräckligt enkelt. För mig är det definitivt enkelt nog, men en del fodrar innan jobbet och har ganska kort om tid. Känns som att jag inte får göra det bökigt alls, för att undvika sura miner. Det får dessutom inte vara så att det går att göra fel, tex. glömma att sätta på kant eller ta upp locket. Tja, sånt som man kan lyckas med tidigt på morgonen innan man vaknat riktigt och har bråttom.
Det ska vara idiotsäkert helt enkelt.

Men just nu låter din variant med att låta locket sjunka bättre.
Jag kom på att min idé kanske inte var så strålande, eftersom man måste hålla ner bottenplattan samtidigt som man stänger locket för att höet inte ska åka ut.
I så fall hade jag behövt en låsvariant, hade ju säkert räck med en enkel splint, men frågan är ju om det inte blir helt vajsing med fjädrarna om man inte har splintar på båda sidor.:confused:

Så att låta locket sjunka låter definitivt som en bra idé just nu.
Funderar vidare om jag kan komma på något idiotenkelt sätt att knäppa/låsa/stänga.

Senast ändrad:

Jag funderar... Om jag ska börja ge araben hö så kan jag bara ge 3 kg hö + 1,5 kg halm utan att överstiga MJ. Om jag däremot ger halm så kan jag ge 7,5 kg. Ska jag verkligen gå över på hö?

Komplett foderstat med 3 kg hö och 1,5 kg halm (+ allt annat) ger 4,4 kg TS. Med 7,5 kg halm (+ allt annat) blir det 7,1 kg TS....

Senast ändrad:

Ja, men precis något i den stilen funderade jag på. Perfekt, inget som sticker ut och enkelt att fylla på.

Jag hade inte bytt ut mot hö om det funkar bra på halm. Kanske 1 kg eller så om hästen tycker det är gott med hö, som lite extra kvällsgodis:p. Men annars hade jag hellre gett halm så att du kan ge mer.
4.5 kg grovfoder är ju inte mycket för en såpass stor häst. Det är ju vad jag ger min lilla islänning på 300 kg. Jag tycker att det är svårt att få det att räcka till honom, kan tänka mig att en större häst inte blir så glad över att få så lite mat.
Så funkar det bra med halm så hade jag fortsatt, och kanske gett lite, lite hö för att hästen kanske tycker det är gott. Annars bara halm.

*kl*

Nu har jag listat ut mitt viktmåttband. Var nog lite trött i mössan igår :o

Blev nyfiken om det finns att utläsa idealvikter någonstans? Typ vad ska en häst av den storleken/modellen/mankhöjden osv väga?

Kollar man snabbfakta om en hästras står det ju medelvikt. Islandshäst tex. ligger mellan 300-400 kg. Detta är ju generaliserat efter normen men det ger ändå en ganska bra inblick. Min som är liten islänning borde ligga på nedre delen av skalan. Jag har satt målvikt runt 300 och det tror jag kan passa ganska bra.

Sen beror det ju lite på vad man har för ras, har man ett halvblod tex. så är det ju svårare eftersom det kan skilja så väldigt mycket. Men då kan man kolla på andra raser som man tycker är lite lika i storlek och byggnad. Jämför med andra raser vad de brukar ligga på så får man ganska snart en uppfattning om vad som skulle vara troligt.

Lycka till :)

Ja, det är det jag funderar på. Det är ju så otroligt liten mängd om jag ska ge hö :confused: Jag tror att jag kör på att ge halm istället så jag kan ge mer. Hon äter ju den med god aptit så :) Jag kanske kan ge 1 kg hö till kvällsmålet ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?