Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

kl

Snart kan jag sluta banta araben. Jag skulle nog säga att hon är så fin i hullet som hon kan bli. Jag känner revbenen med ett lätt tryck utan att de syns och magen är lagom "slimmad". Nu är det bara en massa muskler som saknas ;)
Jag vet inte hur mkt mer jag vågar låta henne "tappa" runt magen utan att det ser fel ut åt andra hållet (ser för smal ut).

Två bilder från tidigare i veckan. Dock tycker jag hon ser något smalare ut i verkligheten. Det är en del vinterpäls också. För första gången sen jag köpte henne har hon satt ordentligt med vinterpäls :)

T.o.m. sambon sa idag när vi åkte förbi hagen att hon såg riktigt smal ut. Då tyckte jag nästan hon såg för tanig ut, men det var på lite avstånd ca 50-60 m så det gjorde väl sitt till.
Men ändå, ska man bedömma mer på avstånd eller är det mer "riktigt" att bedömma hullet på närmare håll (säg ca 10 m)?

Lite dålig och mörk bild, men så här såg hon ut när jag började begränsa hennes foderintag. Tagen 3 januari 2009. Här har hon inte så mkt till vinterpäls heller.

Någon skillnad? :p

Definitivt inget behov av bantning mer, superfint hull där, på med muskler bara.

Men, en fråga - hade du analys på ditt grovfoder? Om du i totalfoderstaten täcker proteinbehovet skulle jag fundera på att analysera om höet, iom att araben (älskar färgen btw =)) också tappat en hel del muskler, ffa halsen. Så jag skulle börja fundera på om du ligger under underhållsbehovet i protein?

Tack :)

Hon äter bara halm, + lusern och soja så enligt tabellen är proteinbehovet tillgodosett. ska jag öka det ändå? Hur mkt?

Anledningen till att hon har bara fått halm är för att det har varit enklast i och med att hon går i hage tillsammans med shettisen. Och för att jag kunnat ge mer mängd halm än vad jag hade kunnat ge hö.

Men i och med att hon nu är färdigbantad så tänkte jag gå över mer och mer på hö igen. (hon har ätit "bara" halm sen i januari.) Ska jag prova lägga henne på tabellbehov av MJ? mitt hö ligger på 9 MJ.

Hur mycket MJ får hon nu? Vad har du räknat proteinbehovet på? Alltså vad ligger hon på för protein nu?

Hur sjutton kan is vara bättre än asfalt? Jag tycker det är väldigt hårt med is. Snö, javisst, men is är väl inget roligt underlag?:confused:

Jag syftar på asfaltsvägar med packad snö/fruset slask/is. Brodden får superbra grepp, och islaget dämpas av brodden som går igenom ytlagren. Alltså det som jag tolkar är "isgata" i inlägget jag svarade på. Någon svikt ala tung gummiflisridbana vill jag ju inte ha. :)

Nu har hon fått 36 MJ och 324 Smrp. Proteinbehovet har jag räknat på i hippocampus. Enligt HC är hennes egentliga behov 51 MJ och 308 Smrp.
Räknat på 400 kg normalfödd häst i normalhull som "vistas störrde delen av dygnet utomhus".

Har jag räknat fel? :o

Jag tycker att hon får för lite mat, i alla fall för lite MJ.
Min egen får mycket, mycket mera och går ner i vikt men håller sig rund och fin i kroppen.

Antagligen så går proteinet åt till energi istället, med tanke på hur lite MJ hon får. Varför så lite?
Kanske därför överlinjen ser så tråkig ut? Att hon är lite bukig beror kanske på att hon inte har så mycket magmuskler?
Så jag tror inte att du ska tänka på att banta magen. :)

Senast ändrad:

kl

Mitt andra projekt Dama. Det är 1,5 mån mellan bilderna. Det under sommaren så hon har gått på bete som vanligt.

30588505.jpg
Kollar ni noga ser ni fettvalkarna fram vi bogen och bringan:crazy:

29169034.jpg
Hon har ju lite kvar att ta av men här är hon lite bättre iaf...

Nu har hon fått 36 MJ och 324 Smrp. Proteinbehovet har jag räknat på i hippocampus. Enligt HC är hennes egentliga behov 51 MJ och 308 Smrp.
Räknat på 400 kg normalfödd häst i normalhull som "vistas störrde delen av dygnet utomhus".

Har jag räknat fel? :o

Nix, ingen felräkning, du ligger en bra bit över underhållsbehovet i protein. Så proteinbrist ska inte vara anledningen. Knepigt, just att båda tappat överlinjen på halsen så tydligt.

Nu kom jag på en sak, äter de mycket i höga hönät?

Jag skulle öka på MJ nu dock som sagt, för själva hullet är jättefint nu och hon bör inte gå ner ett dugg mer, däremot saknas det muskler då, av någon anldning jag faktiskt inte kan räkna ut dock.

Din häst ser fin ut. Det är bara att börja jobba den bättre. Ju hårdare den sen jobbar bör man givetvis öka proteinet. Hur gammal är den?

Stella har ju en redan mkt god dressyrhästfysik o tappar inte.

Muskelgrupperna måste jobba- brytas ner för att bli större.

Proteinet används till det.

När hästen är smal- utan så mkt fett avslöjas det mer HUR den arbetar.

En häst med proteinbrist är muskelfattig över HELA kroppen. Inte bara på enstaka ställen.
Synd när idealet fortfarande är rund o go. Det gör att vi kommer att få många fler fånghästar:crazy:

Iron_Will:
Hon har som sagt var gått tillsammans med shettisen sen jul och då har det varit enklast att ge halm därav så lågt MJ. Men nu tänkte jag ju gå över på hö igen men hur mkt MJ ska jag prova lägga henne på? Är detstor skillnad mellan 38 MJ och 50 MJ? 50 MJ är ju hennes behov enligt hippocampus.

Jag räknade inte med att det skulle komma fram ett muskelpaket när jag bantade mina hästar. Ingen av de här två har gjort så mkt de senaste åren. Men araben har jag ridit regelbundet ett par ggr/veckan det senaste året. Men i och med att jag började plugga i höstas så har det varit lite knepigt med tiden, samt att jag själv inte mår bra under senhöst/vinter (depression) så nu sista halvåret har hon inte rört på sig så mkt. Sist jag red ett ordentligt dressyrpass var i september. Annars har hon ridits ut ett par ggr/vecckan. Men i och med dåligt väglaag (denna jävla snö) så har det inte gått att kommit fram på våra vanliga ridvägar. Så jag har en väg att rida på och den tar ca 30 min att rida runt. På helgerna så har det blivit två varv :p

Alexandra_W:
De äter inget hur höga hönät eller dyligt. Allt äts från marken. Kvällsmålet får de i finmaskiga hönät som jag drar ihop till bollar och lägger ut.

Ska prova ge mer proteiner? Hur mkt mer? så hon får sammanlagt ca 400 Smrp? Och hur mkt mer MJ vågar jag ge? Hon har fått 38 MJ nu, och behovet är 50 MJ. Är det stor skillnad?
Ska jag ge båda hästarna mer proteiner?

Axel:
Tack. Hon är 17 år.

Måste man inte ge mer proteiner när man bygger upp muskler? Eller räcker det med "behovet"?

Skulle inte öka proteinet i nuläget, hon får väl över underhållsbehovet, dvs det räcker till för en del träning med. Proteinbehovet för lätt träning är minimalt högre än underhållsbehovet, och de allra flesta hobbyhästar hamnar i kategorin 'lätt träning' då det innefattar 1 h dressyrjobb/hoppning eller 2 h uteritt, så de flesta kommer aldrig 'upp' högre, även om det känns som hästen gör ett hårdare jobb =)

Jag skulle prova öka MJ till 45 och se vad som händer, och hålla nog koll med måttband/etc för att se om hon står still, går ner eller går upp. Tycker inte hon varken ska gå upp eller ner, utan ligga kvar hullmässigt där hon är. Sen får du ju kika med, om/när hon musklar sig mer kommer det ju öka både vikt och omkrets (muskler väger mer).

Här var det skillnad! Snyggt jobbat hörrni! Det går ju bra för de flesta nu :)

Jag klämde igenom min ponny igen idag. Revbenen tycks försvunnit, men halsen är fast och fettbefriad. Han har tappat massor med muskler över rumpan (ja, det är muskler som försvunnit inte fett) de sista veckorna när han haft boxvila och jag har ju inte kunnat rida ordentligt sen januari.
Men nu har jag satt igång honom lite så smått igen! Var ute och red en sväng idag (ca 20 min), och oj vilken skillnad jag kände! För första gången kände jag mig lång på honom, vilket säger en del med tanke på att jag är ganska kort! Dock inte för lång, så det spelar ingen roll :p men det var en häftig känsla. Han är på väg att bli bra i hullet! Men vi har mycket att jobba på.. Allt vi byggt upp innan isen och fången är som bortblåst. Det blir ju inte lättare av att han är den tjurigaste varelse jag någonsin träffat....

Då ska jag prova göra det så får vi se vad som händer?

Undrar bara varför de båda har minskat så mkt i muskelmassa. Kan det vara som IronWill skrev; att de får så lite MJ att det går åt proteiner till att "skapa" energi? Jag kan ingenting om det :o
Shettisen får i sig 21 MJ och behovet för henne är 37 MJ.

Räcker det om jag mäter och fotar 1g/v eller ska jag göra det 2ggr/v? :)

Sen undrar jag hur ni alla gör med era hästars foder. Att ni väger grovfoder förstår jag, men hur gör ni med "kraftfodret" (lusern, soja m.m.)? Väger ni varje portion eller har ni ett mått som "innehåller" den mängd ni ger?

Jag börjar ledsna på att väga 3 hästars foder 2 ggr (+ att det är minst 2 olika foder) varje dag :p

1 gång i veckan räcker nog bra =)

Det fungerar inte riktigt så (att det går åt protein för att skapa energi), men jag har inget bra svar vad som felas eg, klurat en del på det men kommer nte på ngt bra. Kanske har de högre proteinbehov än tabellhästen, men hon får ju mer, och både hon och shettisen har ju ffa tappat på halsen, övriga överllinjen är inte alls lika 'urfallen'. Det som jag tycker är så knepigt, och fascinerande.

En helt annan saks om slog mig, jag antar du räknat medelvärde för halm. Dvs du kan ligga högre eller lägre i MJ än du tror - ska ju inte ha ett dugg med halsen/musklingen att göra, men kan vara bra att veta, när du ska prova dig fram sen vilken MJ hon ska ligga på för att hålla vikten.

Ska du ge hö/silage nu, eller fortsätta med halm btw? (Bara nyfiken av ingen anledning alls)

Jag skulle faktiskt öka både energin och framförallt proteinet på din häst. Den är ju absolut inte tjock nånstans nu, den ska ju inte fortsätta gå ner i vikt, då blir den för smal. Nu måste du ju lägga på mer byggstenar så du bygger nya muskler. 37 mj och 324 g smrp tycker jag är väldigt lite, vilket är bra för att få ett snabbt resultat, men nu gäller det att stoppa viktnedgången och bygga muskler. :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka